motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Flyga el http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=5013 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mr X [ Mon 05 Jan 2009, 20:23 ] |
Post subject: | Flyga el |
Har ju inte så mycket eller snarare har ringa erfarenhet av elflyg. Det första var Glidaren som rökte sitt elflyg på fältet. Nu börjar det dyka upp fler och fler på fältet som har elflyg. Tjusningen är nog att glida runt en vacker och varm kväll eller varför inte en morgon. Dom är också lätta att ta med i bilen om man vill snabbt ut och flyga. Gissar lite att vi i sommar kommer att få se flera elflyg i luften på djäkenfältet. Kanske det dyker upp flera nya som bara vill flyga el vi får väl se. Elflygen har också en tjusning. |
Author: | MickeM [ Mon 05 Jan 2009, 21:24 ] |
Post subject: | Re: Flyga el |
Mr X wrote: Elflygen har också en tjusning.
Så länge man kan flyga så ![]() |
Author: | Machman [ Mon 05 Jan 2009, 21:27 ] |
Post subject: | |
Det som gör att el tilltalar mig är just att man kan åka ut och flyga en snabb sväng utan att behöva planera så mycket. Grejerna i bilen, i med ack och planet är i luften på 2 min efter att du kommit till fältet. Elplan är ju som du säger oftast lite mindre, omkring 1m i vingspan är el ganska billigt. Det finns allt från byggsats till RTF där endast acken behöver laddas. Det går ju att konvertera större modeller också men efter storlek .40-.46 verkar det bli billigare med metanol, då större ackar är väldigt dyra... Till våren ska min elkonverterade Calmato härk i luften på fältet, motorfäste och servon som fattas bara. För mig kändes också el enklare då jag har pysslat mycket med elprylar och ackar både med RC bilar men även mycket airsoft. Metanol känns fortfarande krångligt och invecklat, men skulle jag plocka isär en motor engång så skulle väl det också ordna sig. ![]() Skönt med el är också att motorn reagerar direkt då du ger gas, det är ingen fördröjning då den varvar upp. Ibland kan detta också kännas som negativt... ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 05 Jan 2009, 22:00 ] |
Post subject: | |
Machman wrote: Metanol känns fortfarande krångligt och invecklat
Friflyg eller gummibandsflyg är lättare än el. ![]() verkar el väldigt invecklat krångligt och invecklat. ![]() sina fördelar, men det har sina begränsningar det med. Man vill ju ha 6-8 ackar med sig om man ska flyga på Djäkenfältet med el. Metanol kan man flyga så länge det finns bränsle i dunken ![]() flyga på en vecka ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 05 Jan 2009, 22:10 ] |
Post subject: | |
En kombination av dessa två är nog att föredra. Ljudet av en 4-takt går ju inte av för hackor men också att tyst glida fram är ljuvligt. Först flyger man el när man kommer till fältet. Medan acken laddas kör man metanol och senare på kvällen flyger man elkärran igen. Kvällsflygningen kan man hålla på så länge acken har ström utan att störa någon. Går också att bara snabbt en kväll starta bakom huset ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |