Det som gör att el tilltalar mig är just att man kan åka ut och flyga en snabb sväng utan att behöva planera så mycket. Grejerna i bilen, i med ack och planet är i luften på 2 min efter att du kommit till fältet. Elplan är ju som du säger oftast lite mindre, omkring 1m i vingspan är el ganska billigt. Det finns allt från byggsats till RTF där endast acken behöver laddas. Det går ju att konvertera större modeller också men efter storlek .40-.46 verkar det bli billigare med metanol, då större ackar är väldigt dyra... Till våren ska min elkonverterade Calmato härk i luften på fältet, motorfäste och servon som fattas bara.
För mig kändes också el enklare då jag har pysslat mycket med elprylar och ackar både med RC bilar men även mycket airsoft. Metanol känns fortfarande krångligt och invecklat, men skulle jag plocka isär en motor engång så skulle väl det också ordna sig.
Skönt med el är också att motorn reagerar direkt då du ger gas, det är ingen fördröjning då den varvar upp. Ibland kan detta också kännas som negativt...