motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Segelflyg
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=4163
Page 1 of 1

Author:  Mr X [ Thu 07 Aug 2008, 21:17 ]
Post subject:  Segelflyg

Nu är jag på sju famnars vatten.

Kan inget om segelflyg men det går ju att snappa upp något

Hur många segelflyg har vi på Åland?
Hur funkar det på Djäkenfältet, har vi några uppgående termik.

Den grundläggande principen för att termik ska bildas är att solen värmer upp luften över vissa markområden mer än över andra.
Då borde det fungera för oss för vi har skog runt åkermarken eller har jag helt fel nu.

Nå snart har jag ett flyg att dra segelflyg om någon vill pröva.
Ska egentligen dra banderoll i luften och då fungerar det ju lika bra på ett segelflyg.

Det var Tobben som fick mig att fundera på det där med banderoll i luften :lol:

Author:  Mr X [ Thu 07 Aug 2008, 21:36 ]
Post subject: 

På en seglare har man ju miniservon för att få ett så lätt flyg som möjligt.
Vad kör man med för batterin på dessa flyg.

Flygen är inte så dyra.

MINNI VENTUS 2.6M ARF Spännvidd: 2.600mm 1450,00 kr
DISCUS CS 2.6M ARF Spännvidd: 2.652mm 1398,00 kr
http://www.aircpro.com/

mera seglare
Östersunds modellhobby
http://www.modellhobby.com/index.php?cPath=22_306

Hab har några http://www.hab.se/

Author:  MickeM [ Thu 07 Aug 2008, 22:49 ]
Post subject: 

De jag vet att har seglare är väl Glidaren, Stefan, Tobben och
Oscar (har varsitt?). Finns säkert fler på Åland. =)

Jag tycker mig minnas att Stefan sade att det fanns uppåtgående
varma vindar osv på Djäkenfältet för när skogen delvis skuggade
åkrarna så vart dom kalla samt varma. Man märkte ju med flyg
också när man flög över "gränserna", i alla fall med Härken. Men,
inte kan jag tro att Djäken är såå himla bra med tanke på att det
är mest platt där. Eller?

Author:  Kamikaze [ Thu 07 Aug 2008, 23:13 ]
Post subject: 

Meteorologi :wink:

Hang är en uppåtströmmande luftmassa framför en sluttning, som segelflygplanet flyger på. Flygning i hang innebär att man hela tiden måste hålla sig inom det område, som tvingar luften uppåt. Rekordet vid hangflygning är 57 timmar.
Termikflygning är den vanligaste segelflygmetoden i Sverige. Termiken bildas av solstrålarna, som värmer upp marken vilken i sin tur värmer upp den omgivande luften och skapar en varm luftblåsa. Luftblåsorna släpper från marken och stiger uppåt. Segelflygaren utnyttjar den uppåtstigande termikblåsan genom att lägga flygplanet runt blåsans centrum och i en brant sväng cirkla sig uppåt. Vid distansflygning, som kan bli på mer än 500 km "hoppar" man från blåsa till blåsa.
Våg är en form av lävågor eller stående vågor. Under gynnsamma omständigheter kan vågorna föra ett segelflygplan upp till höjder på 13 000 meter vid dessa höjder är det nödvändigt att använda syrgas. Lävågor förekommer på några platser, dels vid Sierra Nevada i Kalifornien som har en stark västlig vind från Stilla Havet, dels i Vågå i Norge eller Ottsjö i Sverige där vindarna från Nordsjön skapar samma fenomen.

Author:  OscarE. [ Thu 07 Aug 2008, 23:16 ]
Post subject: 

MickeM. skrev:
De jag vet att har seglare är väl Glidaren, Stefan, Tobben och Oscar (har varsitt?). Finns säkert fler på Åland. =)

Jag skriver:
Bara jag som har, farsan är ju den som ska dra! :D

Author:  MickeM [ Thu 07 Aug 2008, 23:22 ]
Post subject: 

Finns ju nåt som kallas Dynamic Soaring (DS) och då får dom totalt
sjuk hastighet på dessa flyg. 308mph i denna film. Förstår inte meningen
med det hela, men tydligen är det inte fake. :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=iBNkSOJv-p8

Author:  Tobben [ Sat 16 Aug 2008, 19:41 ]
Post subject: 

Hej alla flygarkompisar!
Som någon kanske vet så testade Oscar och jag att bogsera segelflyg igår. Som test fungerade det bra trots att motorn i "Dragplåstret" stannade båda gångerna. Egentligen blev ju testet ännu bättre tack vare motorstoppen för nu vet vi ju att det funkar även i krissituationer!

Jag lovade att återkomma med vår egen patent på släppmekanism. Den är placerad i segelflyget, men vi har även en konstruktion på gång till bogserplanet. Det kan behövas ifall segelflyget av någon anlednng blir omöjligt att manövrera. Då måste bogserpiloten kunna dumpa segelflyget. Vi återkommer till den när den är testad.

Idag releasar vi vår nya blogg ZRC Åland. Där ska vi berätta om det mesta som händer i vår verkstad. Om du är intresserad av bogseringen och släppmekanismen så kolla in den här länken: http://zrcaland.blogg.se/2008/august/bo ... lflyg.html . :D

Author:  Tobben [ Sat 16 Aug 2008, 19:50 ]
Post subject: 

Typiskt!!! :twisted:
Naturligtvis, just när vi presenterar vår nya blogg så funkar inte YouTube. För tillfället kan du alltså inte se våra filmer - sorry. :oops:

Author:  Mr X [ Sat 16 Aug 2008, 19:57 ]
Post subject: 

Tittade igenom er sida och måste säga är där finns många bra bilder med text.
Ni fick tydligen en riktig nytändning för RC och kanske Djäkenfältet och MP har del i saken :lol:

Bra jobbat med sidan som säkert får flera att våga börja bygga eller köpa ARF/ARC och ha roligt med den här hobbyn.

(YouTube fungerar för mig)

Author:  Tobben [ Sat 16 Aug 2008, 22:20 ]
Post subject: 

Jo visst är det så. Utan er så hade det nog inte blivit samma fart på vår aktivitet. Det är Oscar som är webmaster för vår blogg. Förresten nu testade vi en laptop och där funkade YouTube. :D

Author:  MickeM [ Mon 18 Aug 2008, 22:46 ]
Post subject: 

Tobben wrote:
Jo visst är det så. Utan er så hade det nog inte blivit samma fart på vår aktivitet.

Mhmm, hittade en pik på er klubb-hemsida (finns alltså två klubbar på Åland)... eller? ;-)

"ZRC Ålands motto är att bygga & flyga seriöst. Vi sätter säkerheten
främst eftersom vår hobby är förenad med stora risker om man slarvar
med utrustningen och flyger utan att tänka efter."

Author:  MickeM [ Mon 18 Aug 2008, 23:17 ]
Post subject: 

Jäklars va ni (Tobben och Oscar) jobbat på den där sidan ser jag nu
efter att ha glunat igenom det mesta. :D

Author:  Tobben [ Mon 18 Aug 2008, 23:59 ]
Post subject: 

Jo, tackar, tackar och det kommer mera. :D Nu har jag ju gått igenom de flesta flyg jag kan minnas så det funkar ju som en början på den historiebeskrivning som jag lovade MrX vid något tillfälle. Har börjat researchen för Ålands Rc-klubb. Det är en hel del arbete att spåra material och bilder, men jag är på god väg och återkommer säkert under hösten.
Här finns de flesta av mina modeller som är så att säga i himlen för gott: http://zrcaland.blogg.se/category/tobbe ... oriam.html :(

Author:  Mr X [ Thu 21 Aug 2008, 10:24 ]
Post subject: 

Tobben wrote:
Nu har jag ju gått igenom de flesta flyg jag kan minnas så det funkar ju som en början på den historiebeskrivning som jag lovade MrX vid något tillfälle. Har börjat researchen för Ålands Rc-klubb.

Roligt att ni har lagt ner så mycket jobb på sidan och särskilt historiebeskrivningen var intressant att läsa.

Värmde lite när man läste det här:
En annan viktig vitamininjektion är pojkarna på Djäkenfältet i Hammarland.

Vi har ju fått fart på flygen och nu börjar sjöflygen komma starkt så säkert blir det flera som vågar pröva med segelflyg.
Det måste bara vara någon som visar att dom flyger.

Jag la upp länken till er sida på vår länksida under RC-länkar

Author:  Mr X [ Thu 21 Aug 2008, 10:44 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
De jag vet att har seglare är väl Glidaren, Stefan, Tobben och Oscar (har varsitt?). Finns säkert fler på Åland. =)

Ja just ja Stefan har ju en seglare :D
Undrar när vi ska få se honom på fältet för det börjar bli ett tag sedan han har varit uppe i luften.

Author:  Tobben [ Thu 21 Aug 2008, 12:06 ]
Post subject: 

Tack Mr X!
Jo dom flyger, hoppas att vi kan komma i morron kväll och att vädret är nogorlunda hyfsat för att dra upp Oscars Blue Phoenix. Jag har haft sönder HP61:an i minsta deltalj och nu fungerar den som vanligt igen så att det inte ska behöva bli något motorstopp. Än en gång har den överlevt sig själv och sluppit museihyllan. Nog är det otroligt, motorn är 35 år och har aldrig fått något annat än nya stift. Snacka om österrikisk kvalitet! :!:

Tack för att du lagt upp länken, vi har faktiskt haft en hel del besökare redan. :D

Author:  MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 11:00 ]
Post subject: 

Med tanke på kraschen med Blue Phoenix började man ju undra varför
segelflyg styr med stjärten, dvs sido + höjd och inte har skev också,
eller kanske som alla combat-flyg, skev och höjd. Är det inte lite svårt
med just starter när man bara kan styra upp och ner, samt vänster och
höger och inte alls kunna "rotera" flyget åt höger eller vänster? Mitt
första flyg, 2meters SIG Kadet Senior så hade samma som Blue Phoenix.
Flög aldrig den dock. Men man undrar... varför är det olika. :shock:

Author:  Tobben [ Mon 25 Aug 2008, 14:47 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Med tanke på kraschen med Blue Phoenix började man ju undra varför
segelflyg styr med stjärten, dvs sido + höjd och inte har skev också,
eller kanske som alla combat-flyg, skev och höjd. Är det inte lite svårt
med just starter när man bara kan styra upp och ner, samt vänster och
höger och inte alls kunna "rotera" flyget åt höger eller vänster? Mitt
första flyg, 2meters SIG Kadet Senior så hade samma som Blue Phoenix.
Flög aldrig den dock. Men man undrar... varför är det olika. :shock:


Jo, det är självklart lättare om man har skevroder,speciellt om vindförhållandena inte är riktigt förmånliga. Den där gången blåste det nog fär hårt och vinden kom från nordväst - alltså sned vind. Oscar påpekade detta innan vi försökte, men jag sa att det går nog bra så jag har tagit felet på mig och utför reparationerna (snart klart).
När vi provade första gången var det inga som helst problem med segelflyget. Då var det ju bogseraren som falerade. Men då kunde vi starta rätt emot vinden och det blåste inte lika hårt.
Alltså antingen skaffa ett flyg med skevroder eller vänta snällt tills vinden är förmånlig. Förresten så har jag läst på svenska forumet att man drar upp Blue Phoenix framgångsrikt ...
Apropå sidorodrets effekt så fungerar det ju så att när flyget roterar i horisontalplanet, säg till babord, så får den högra vinghalvan en högre hastighet relativt vinden än den vänstra, vilket ger den högra större lyftkraft och flyget börjar banka åt vänster. Man uppnår alltså en "skevrodereffekt" fast den är mycket långsammare och svagare än med riktiga skevroder.
Vi hörs ... :D

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/