MickeM wrote:
Med tanke på kraschen med Blue Phoenix började man ju undra varför
segelflyg styr med stjärten, dvs sido + höjd och inte har skev också,
eller kanske som alla combat-flyg, skev och höjd. Är det inte lite svårt
med just starter när man bara kan styra upp och ner, samt vänster och
höger och inte alls kunna "rotera" flyget åt höger eller vänster? Mitt
första flyg, 2meters SIG Kadet Senior så hade samma som Blue Phoenix.
Flög aldrig den dock. Men man undrar... varför är det olika.
Jo, det är självklart lättare om man har skevroder,speciellt om vindförhållandena inte är riktigt förmånliga. Den där gången blåste det nog fär hårt och vinden kom från nordväst - alltså sned vind. Oscar påpekade detta innan vi försökte, men jag sa att det går nog bra så jag har tagit felet på mig och utför reparationerna (snart klart).
När vi provade första gången var det inga som helst problem med segelflyget. Då var det ju bogseraren som falerade. Men då kunde vi starta rätt emot vinden och det blåste inte lika hårt.
Alltså antingen skaffa ett flyg med skevroder eller vänta snällt tills vinden är förmånlig. Förresten så har jag läst på svenska forumet att man drar upp Blue Phoenix framgångsrikt ...
Apropå sidorodrets effekt så fungerar det ju så att när flyget roterar i horisontalplanet, säg till babord, så får den högra vinghalvan en högre hastighet relativt vinden än den vänstra, vilket ger den högra större lyftkraft och flyget börjar banka åt vänster. Man uppnår alltså en "skevrodereffekt" fast den är mycket långsammare och svagare än med riktiga skevroder.
Vi hörs ...