Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tis 18 sep 2018, 21:42

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Starter
InläggPostat: sön 06 jul 2008, 15:21 
Offline
Veteran

Blev medlem: mån 01 maj 2006, 23:25
Inlägg: 4205
Ort: Jomala
Kör: Allt med motor
Så här blev det o se ut när det slira till på spinnern en liten stund med 24 volt´s starten

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jul 2008, 15:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte snurrar väl motorn lite för snabbt med 24 V? :D Eller är det en motor
du kan ställa om från 12 till 24 V? Det är väl samma varv och orken man
vill ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 06 jul 2008, 16:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Kraftiga saker med 24 volt så en metallspinner löser dina problem.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 10:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Jag startade en 40cc bensinmotor med den starten utan problem.
Med 24V blev det fart på maskinen vilket fick den att starta med en gång.
Sullivan DynaTron är en av dom bättre starters men har man bara små maskiner är det lite bortkastade pengar att köpa den.
Har man tänkt köpa större flyg och maskiner är det bortkastade pengar att köpa en billig starter för dom orkar inte med lite större maskiner.

En 4-takt kräver en starter så där slipper man inte undan.
2-takt går bra att starta utan men det blir så mycket enklare med en starter.
Med bensin vet jag inte riktigt vad jag ska säga, vissa maskiner är sura och kräver en starter och andra går bra att flippa runt för hand.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 10:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
En 4-takt kräver en starter så där slipper man inte undan.

Har sett bland annat Slammis starta 4-takt genom att snäppa till spinnern
bakvägen med fingrarna. En 4-takt så har ju inte den där tröga kompen
som en 2-takt så det går ju göra så. Men om man är så bra att man får
motorn att starta på det sättet, det är ju en annan sak ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 11:04 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Föredrar nog en starter till 4-takt och stora 2-takt maskiner :lol:

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 11:15 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
24V i starten och små maskiner är ingen bra lösning.
När bränslet flödar till förgasaren och ner i cylindern kan man vrida sönder kolvstaken.
En kraftig starter kan ju vara förödande i detta fall och orsaka maskinhaveri.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 13:55 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske lite OT vad gäller just 24V starters... men med tanke på hur det
gick igår på fältet så var det flera starters som inte orkade eller till och
med blev varma.

Hur använda startern!

Läste nyss lite om starters... och sammanfattar typ så här:

- när man känner att startern blir varm, låt den svalna!!!
- när startern blir het, ajaj, då är risken att den är förstörd.
- låt aldrig startern stanna mot spinnern när du drar runt, det är då den belastas hårt
- använd en starter som verkligen orkar dra runt din motor, ta inte någon annans om den inte med säkerhet orkar dra runt din motor
- att stoppa startern mot spinner och där starta den så belastar den hårt
- starta startern först och få upp varv och moment, tryck sen med lagom tryck mot spinnern (du behöööver inte ha startern 40 cm ifrån och försöka pricka rätt, stöd med knäet och håll den bara max 1cm ifrån
- passar inte starterns gummi mot din stora spinner, byt starter eller adapter så den passar din spinner
- har du för stark starter så kan den skada motorn, tänk på att det är motorn som skall vrida propellern så det är andra krafter med en starter som drar runt på annat sätt, vevstaken kan skadas, vevstakstappen på vevaxeln kan brista osv
- Överbelastning av startern kan förstöra den väldigt fort.

Kort sagt, pina inte startern, den går slut! Hetta dödar eltronik och
elektrisk apparatur, så är det bara.

Igår var en dag då många starters fick sig en känga.

Annat tips... se till att proppen sitter hårt fast, men dra inte in spinner-
skruvarna för brinnkära livet, spinnern kan spricka när det blir fart på
det hela (finns flera exempel på sådan).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 14:22 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Viktigt är att ha rätt starter till rätt motor.

Megatron har starter upp till 160cc.
Sullivan DynaTron 24V är upp till 50cc
Sullivan Hi-Tork 12V är upp till 20cc

Den lilla blåa Prostar är för max 12cc så det säger sig självt att man inte ska försöka starta bensinare med den.
Att den blir het och starten går sönder är väl helt normalt om man försöker överbelasta starten.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 16:16 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2459
Ort: Eckerö
Huuuuuum. En känga till mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 17:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom min fick sig igår så den gav upp så slaktade jag den.
Den hade överlevt och jag putsade upp kommutatorn, ström-
brytaren samt även kolen som blivit blanka. Nu snurrar den
som ny igen. ;-)
Skall märka den med antalet cc den är gjord
för och sen får ingen rööööra den som har en motor större
än den klarar. :D Pilarna pekar på dom delar jag putsade upp.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 18:40 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:29
Inlägg: 2459
Ort: Eckerö
Förlåt att du fick arbete i onödan, gör inte om det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 22:39 
Offline
Inventarie

Blev medlem: mån 28 feb 2005, 14:50
Inlägg: 5247
Ort: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hur kan man få slut på en starter..... :roll: :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 23:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bernt skrev:
Förlåt att du fick arbete i onödan, gör inte om det.

Huh! Jag trodde min skulle orka med JS motor eftersom den han använde
inte funkade, så jag lånade ut den. Men den snurrade knappt så vi gav
upp. Visste inte att du lånade min starter? :D Min överlevde, men hur gick
det med den som vart brännhet? Vems var det? Lever den än? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 24 aug 2008, 23:18 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26847
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze skrev:
Hur kan man få slut på en starter..... :roll: :lol:

Ungefär som om man håller i hjulen på din TransAm och sätter full gas? ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 dec 2008, 23:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Inte bra att ha en för stark starter till klena maskiner.
Om man inte vet vad man gör går det lätt kröka vevaxeln på maskinen.

Med för svag starter till kraftig maskin är det startern som får stryk.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Starter
InläggPostat: mån 18 okt 2010, 16:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
En film på starter till helikopter

Align vs Dynatron Starter
http://www.youtube.com/watch?v=-w2ZcLtwdyw

Tror jag borde bygga om min Dynatron starter till en med lipoackar.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Starter
InläggPostat: sön 24 okt 2010, 12:44 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
En ack från en borrmaskin ser ut att passa perfekt till våra starters.
Dom skulle bli mera mobila och man slipper ha med en tung blyack.
18V passar perfekt till Sullivan starten för den klarar upp till 24V

http://www.afineredgemfg.com/

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Starter
InläggPostat: lör 30 okt 2010, 22:46 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Ja nu har jag bestämt mig för att kapa kablarna till Dynatron.
Min Dynatron kommer att bli wireless bara tiden lider.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Starter
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 20:54 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Då har starten blivit wireless.
Kablarna kapade och nu behövs det bara en kontakt och lipo ack
Kommer att kunna välja allt från 11,1V till 22,2V.
Ska bli skönt att få ta bort blyacken ur startlådan.
Bilaga:
sullivan.JPG
sullivan.JPG [ 339.21 KiB | Visad 3990 gånger ]

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010