motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Intresserad http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=3684 |
Page 1 of 1 |
Author: | Machman [ Wed 09 Apr 2008, 20:22 ] |
Post subject: | Intresserad |
Tjenare Jag har ända sen jag i körde runt med min Tamaya MadCap RC-bil varit sugen av att börja med flyg. Det är nu över 10 år sen men intresset finns kvar. Jag och en kollega (som också sitter i samma sits) köpte varsitt Kyosho Minium för att pröva på med det gav bara mersmak av flygandet! Nu är det större (och framförallt TYNGRE) plan som är på tapeten. ![]() Går det bra att komma ut till Djärkenfältet och titta nångång då ni flyger? Känner jag mig själv rätt kommer det att skapa ett ha-begär icke av denna värld men det vore roligt att se på hur proffsen gör. ![]() |
Author: | Dawson [ Wed 09 Apr 2008, 20:28 ] |
Post subject: | |
Hallå! Det är bara att kika i "Kommande flygningar på Djäkenfältet", oftast så brukar vi skriva där när/vem/tid man far dit.. så det är bara att hålla ögonen öppna ![]() P.s Kom ihåg vårmässan i Eckerö Hallen sista helgen i april. Far dit och bekanta dig lite med utrustningen och flyger vi kör med. Du kommer att få svar på alla dina frågor i stort sett och så har du möjlighet att få flyga simulator där också ![]() |
Author: | Machman [ Wed 09 Apr 2008, 20:34 ] |
Post subject: | |
Dawson wrote: Hallå!
Det är bara att kika i "Kommande flygningar på Djäkenfältet", oftast så brukar vi skriva där när/vem/tid man far dit.. så det är bara att hålla ögonen öppna ![]() P.s Kom ihåg vårmässan i Eckerö Hallen sista helgen i april. Far dit och bekanta dig lite med utrustningen och flyger vi kör med. Du kommer att få svar på alla dina frågor i stort sett och så har du möjlighet att få flyga simulator där också ![]() Jo, jag har sett att ni tänkt närvara på vårmässan och ett besök är inplanerat. Det där med simulator kan vara en bra idé, mitt minium fick känna på asfalten idag med propellern först med en avbruten propelleraxel till följd (epoxyt torkar som bäst, får se om stumpen som blev kvar räcker till). De tycker inte om ens en lätt bris de små rackarna, men det är roligt att segla med de. ![]() |
Author: | MickeM [ Wed 09 Apr 2008, 23:50 ] |
Post subject: | |
Trevligt! Välkommen till en rolig värld. Dom första staplande stegen är både underhållande och givande. ![]() har vi mycket av, men proffs är vi nog inte, än. ![]() nyfikna flygare som provar oss fram. Ses på mässan och fältet. |
Author: | Machman [ Sun 13 Apr 2008, 15:55 ] |
Post subject: | |
De flesta av er (om inte alla?) verkar ha metanol plan. Vad tycker ni om elplan då? Har surfat runt en hel del men har fallit för el... Kanske för att min totala erfarenhet av metanolmotorer är att jag kört en metanol bil i ca 5 min. El verkar så enkelt och smidigt, bara plugga i flyga. ![]() Elplanen är billigare dessutom, vilket är en klar fördel då första planet lär totalkvaddas ganska snabbt. ![]() Detta paket, hur låter det? Fanns för 2000 sek på ett annat ställe... http://www.fullkontroll.se/above-wilga- ... -3530.html Eller är el bara att glömma? |
Author: | Mr X [ Sun 13 Apr 2008, 23:18 ] |
Post subject: | |
Det är många fördelar med elflyg. Nackdelen är ju ljudet eller saknaden av ljudet men övrigt så funkar elflygen ganska bra. Ska man köra elflyg så glöm allt billigt skräp utan köp ordentliga saker. Som första flyg eller bara något roligt att flyga funkar nog allt. |
Author: | MickeM [ Sun 13 Apr 2008, 23:46 ] |
Post subject: | |
Nackdelarna med el som jag anser är väl: - dom är oftast små, dvs ostabilare att flyga - dom är lätta, vilket gör dem vindkänsligare - ackarna måste laddas så ofta, dvs kort flygtid - ackar är dyra (el är inte billigare än metanolflyg om man kör samma storlek) - när orken i acken sinar så tappar motorn orken, metanol är full sula hela tiden - svaga motorer som ger trist flygning såvida du inte satsar på bortslöst och något kraftigare, observera då att det kostar en hel del mer - kommer oftast med någon enkel trist sändare Fördelarna... + Dom kladdas inte ner av metanol + Ofta så små att dom är lätta få med + Du kan flyga var som helst utan att behöva bry dig om grannarna + Perfekt nybörjargrej om man bara vill prova på, ifall att. Håller med Mr X, det finns massor med "el-skit". Jag gillar metanol-flygen för dom är större, kraftigare och tekniskt mer utmanande än elflyg som bara är knäppa på och flyg, en stund. El är som cykel. Metanol är som moped. Bensin är som motorcykel. ... Så japp, ditt resonemang är rätt. "plugga i flyga"... men inte länge tyvärr. Billigare? Jo om du köper ett litet elflyg och jämför det med ett standard- stort metanolflyg är det skillnad, men inte så stor om du följer storleken. El är nog ett bra insteg till RC-flyg-världen. |
Author: | Machman [ Mon 14 Apr 2008, 19:10 ] |
Post subject: | |
Det e ju sant att elplanen ofta är en klass mindre så därav billigare pris. Men hur verkar paketet jag länkade till innan? Transmittern är ju säkert "lagom" skräp men man ska väl få kärran att hållas i luften med den iaf. ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 14 Apr 2008, 23:00 ] |
Post subject: | |
Känner inte till hur det flyget flyger. Kika runt på video.google.com eller YouTube och se om du hittar nån bra film. Kanske inte ger så mycket, men alltid nånting. =) Lipo och bortslöst är en bra combo. Starkare motor än om det vart en vanlig elmotor typ borstad. Rätt dyr el-modell tycker jag, men den är ju över 110 cm också iofs och har Lipo, så mjah, är nog rätt bra pris. Grejerna går ju inte att använda till metanolflyg sen, då måste du köpa allt nytt. |
Author: | Machman [ Wed 16 Apr 2008, 21:57 ] |
Post subject: | |
Hur pass mycket smetas metanolplan ner? Luktar de efter användning? Orsaken att jag frågar är jag bor i lägenhet och inte har nåt garage... Har valmöjlighet att ha ett eventuellt fygplan i: a, köket b, sovrummet c, vardagsrummet I inget av dessa vore det så värst trevligt att ha ett stinkande och kladdigt åbäke stående. ![]() |
Author: | Mr X [ Wed 16 Apr 2008, 22:15 ] |
Post subject: | |
Machman wrote: Hur pass mycket smetas metanolplan ner? Luktar de efter användning?
2-takt smetar mera ner än 4-takt. Efter varje flygkväll gör man flyget rent så ett rent flyg smetar ej ner. Om du gör rent flyget och tömmer tanken så luktar ej flyget. Är du slarvig och dräller metanol ur flyget så börjar det lukta. |
Author: | Mr X [ Tue 22 Apr 2008, 09:19 ] |
Post subject: | |
El-flyg går det att ha mycket roligt med men billigare blir det nog inte. En hög med lipo ackar är ett måste och dom är inte billiga. Det är nog bara den som håller i spakarna som avgör vad ett elflyg kan göra. http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Fi ... 050-Hi.wmv |
Author: | JS_ [ Tue 22 Apr 2008, 10:10 ] |
Post subject: | |
Här är ett likadant som mitt fast el. Så det går att ha el i stora plan med fast det blir väldigt dyrt. http://web.telia.com/~u15807174/Katana36.html http://www.youtube.com/watch?v=CpSZ-9HA0ZA |
Author: | JS_ [ Tue 06 May 2008, 10:39 ] |
Post subject: | |
Nu blev det ju att köpa ett beg el plan ![]() http://www.somenzini.com/html/aircraft/yak49.html Men det är inte billigt med el,det här planet som är 120cm i vingbredd så är ny priset helt komplett förutom sändare,mottagare o laddare ca 600€ Film på planet http://www.somenzini.com/downloads/vide ... flight.wmv |
Author: | Todi [ Tue 06 May 2008, 10:45 ] |
Post subject: | |
O du skall flyga så där också som på filmen eller ![]() |
Author: | JS_ [ Tue 06 May 2008, 11:00 ] |
Post subject: | |
Todi wrote: O du skall flyga så där också som på filmen eller
![]() Om jag hinner före det är i backen ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |