motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

40 och 60 skillnad?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=3119
Page 1 of 2

Author:  vicce [ Thu 27 Dec 2007, 11:53 ]
Post subject:  40 och 60 skillnad?

vad är skillnaden på dom här två?

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_51&products_id=622
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_51&products_id=623
jag misstänker att det är något med motron men vet inte riktigt.[/url]

Author:  Mr X [ Thu 27 Dec 2007, 12:03 ]
Post subject: 

vad är skillnaden på dom här två?

40:an är mindre och kräver en mindre motor vilket gör den billigare.
60:an är större och mera flyg men blir lite dyrare

Ett mindre flyg är kvickare men ett större flyg är stabilare i luften.
Har du möjlighet och lite större bil så kör på Tiger Trainer 60 med spännvidd: 1850mm

Tiger Trainer 40
Spännvidd: 1549mm
Motor: .40-.46 (ingår ej)

Tiger Trainer 60
Spännvidd: 1850mm
Motor: .60 (ingår ej)

Author:  JS_ [ Thu 27 Dec 2007, 12:03 ]
Post subject:  Re: 40 och 60 skillnad?

vicce wrote:
vad är skillnaden på dom här två?

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_51&products_id=622
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_51&products_id=623
jag misstänker att det är något med motron men vet inte riktigt.[/url]

60 flyget är större o kräver större motor.

Edit du hann före :)

Author:  vicce [ Thu 27 Dec 2007, 12:10 ]
Post subject: 

tack för svaren jag blev baras att fundera när jag läste där.

Author:  Mr X [ Thu 27 Dec 2007, 12:22 ]
Post subject: 

Tiger Trainern har mycket plast och visst är det lite hårdare än balsa.
Min Tiger Trainer 60 var en dröm att flyga men ett flyg av balsaträ är lättare att laga om det skulle gå snett.

Hur du bygger flyget hittar du en bra tråd här: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1798

Det blåa flyget är en 60 och det röda till höger en 40
Image

Author:  MickeM [ Thu 27 Dec 2007, 13:16 ]
Post subject: 

En 40-trainer är billigare, enklare, mer lättflugen men lynnigare än
en 60-trainer. Räkna med 400€ och uppåt (räkna med reparationer
och krascher, så det stannar inte vid 400€). Lägg till simulator.

En 60-trainer kostar initialt mycket mer och är jobbigare att reparera
pga viktens inverkan vid en krasch eller liknande. Köper du en bra
motor och vettig sändare får du räkna med 600€+ för hela paketet.

Länkarna du hänvisade till är endast tomma flyg.

Vicce, du är inte så gammal har jag för mig?

Author:  Dawson [ Thu 27 Dec 2007, 14:59 ]
Post subject: 

ey, vicce . kom med ut till fältet någon dag när de ska flygas.. Kolla in den här listan eller vad man ska kalla den http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... &start=660
Där skriver oftast folk när/före dom ska flyga..
Kanske du får mera svar p dina frågor där ute på fältet iställe för internet.. :wink:

Author:  vicce [ Thu 27 Dec 2007, 18:19 ]
Post subject: 

hur gammal ska man vara för att komma dit då?
är det gratis att komma dit?

Author:  Dawson [ Thu 27 Dec 2007, 18:24 ]
Post subject: 

Hmm, nu vet jag inte riktigt om de finns någon regel angående åldern. De får MickeM, Mr X eller någon annan svara på..
Om det kostar att komma och titta? nej de gör det inte..

Author:  vicce [ Thu 27 Dec 2007, 19:29 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
En 40-trainer är billigare, enklare, mer lättflugen men lynnigare än
en 60-trainer. Räkna med 400€ och uppåt (räkna med reparationer
och krascher, så det stannar inte vid 400€). Lägg till simulator.
En 60-trainer kostar initialt mycket mer och är jobbigare att reparera
pga viktens inverkan vid en krasch eller liknande. Köper du en bra
motor och vettig sändare får du räkna med 600€+ för hela paketet.

så är en 40-trainer bättre?



MickeM wrote:
Vicce, du är inte så gammal har jag för mig?

nä jag är bara 12 år tror jag.

Author:  MickeM [ Fri 28 Dec 2007, 01:02 ]
Post subject: 

Om du inte vet hur gammal du är så kanske inte RC är så lämpligt för dig ;-)

Kommer du fixa på med flyget helt själv så kanske en metanolare inte är så bra val av flyg. Men om du har hjälp på hemmaplan så går det nog bra. Kan ju vara bra med en "tekniker" och du är "pilot". Flyg i simulator i början så du lär dig hur du ska flyga.

Author:  vicce [ Fri 28 Dec 2007, 08:33 ]
Post subject: 

VILKEN SIMULATOR ÄR BILLIGAST?
JAG HAR FMS HEMMA ÄR DET EN BRA SIMULATOR ?
TACK FÖR TIPSEN :D

Author:  JS_ [ Fri 28 Dec 2007, 08:50 ]
Post subject: 

vicce wrote:
VILKEN SIMULATOR ÄR BILLIGAST?
JAG HAR FMS HEMMA ÄR DET EN BRA SIMULATOR ?
TACK FÖR TIPSEN :D

En bra simulator kostar ca 2000kr
Real flight 3,5 har jag o den kostar ca 1800kr inkl dummy sändare.
Reflex XTR men då behöver du en sändare till.
Sen finns det 1 till i samma klass men det står helt stilla vad den heter :D

Author:  Dawson [ Fri 28 Dec 2007, 10:05 ]
Post subject: 

vicce wrote:
VILKEN SIMULATOR ÄR BILLIGAST?
JAG HAR FMS HEMMA ÄR DET EN BRA SIMULATOR ?
TACK FÖR TIPSEN :D


Jag har också en sån simulator, men det är ingen bra bra simulator.. Eller det är enbra simulator i att öva in spakarnas spakarnas funktion i ryggraden med, men de är ingenhöjdare alls så...

Author:  MickeM [ Fri 28 Dec 2007, 11:08 ]
Post subject: 

JS: Du menar Phoenix.

Dawson: Du har E-Sky FMS japp =)


Jag anser följande:
Dyrast är Reflex XTR och Phoenix eftersom man måste ha sändare till med kabel.

Sen kommer RealFlight G3.5 (nu finns G4 så varför köpa gammalt) och den har med en dummy-sändare (endast för simulator med kabel)

Sist kommer FMS E-Sky som är en mycket enkel variant.


Med sin egen rätta sändare + rätt kabel så skulle jag sätta Reflex,
Realflight och Phoenix i samma klunga. Det är som att jämföra
Päron och Äppel eller Volvo och Saab. Så det är en smaksak
vilken man gillar.

Jag har testat samtliga. Gillar Reflex XTR bäst om man vill ha rätt
känsla, mest givande engligt mig. Phoenix verkade lite overkligt
långsam men kanske går att ställa, helt okej i övrigt. Och RealFlight
har mest arkad-känsla av dem alla, roligast. FMS jonä...

Alla simulatorer har nackdelar och fördelar sinsemellan.

Author:  Dawson [ Wed 02 Jan 2008, 08:38 ]
Post subject: 

sant micke :D Jag förklarade de, men de fram kom icke att de va E-sky jag hade :oops:

Author:  vicce [ Thu 03 Jan 2008, 16:34 ]
Post subject: 

är de här allt man behöver för en komplett trainer?
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=16_31_45_60&products_id=1268

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=19_20_22_24&products_id=7014

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1097

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=2010

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=4186

Author:  Mr X [ Thu 03 Jan 2008, 16:43 ]
Post subject: 

+ Spinner, propeller, glödstift, starter och lite verktyg.

Author:  MickeM [ Thu 03 Jan 2008, 20:03 ]
Post subject: 

ThunderTiger Tiger Trainer 40 är snyggaste Trainer 40-modellen
vad jag vet. Kamikaze har flugit en sån (RIP) och Bernt har en
hel.

ThunderTiger 42GP tycker jag är lite svag. Köp en 45 eller 46
istället av något lika känt märke. TT, OS, YS, ASP, SuperTigre, ...

Sändaren helt okej. Se till att köpa en frekvens som inte krockar
med någon av våra. Finns en tråd om frekvenserna... 35MHz
är iofs gammaldags sändarteknik... är 2.4GHz som är på kommande.

Sen behöver du ju Starter-ack, mottagar-ack, ackvarnare, gummi-
sennor vet jag inte, laddare måste du väl ha för mottagaracken kanske,
bränsleslangar, stötstångsskruvar kanske, skevroderservokabel, ...

Tankflaskan var rätt smart, verkar räcka bra för en flygdag.

Finns säkert mer man glömt, se:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1781

Author:  Dawson [ Fri 04 Jan 2008, 11:57 ]
Post subject: 

Här har du ett startpaket, http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=5461
Bara att köpa lite "såppa" och tanka med och bränslefilter som ska va mellan tanken och förgasaren.. annars är det bara att flyyg :) Och så får du ju simulator med också, en sådan där E-sky simulator förmodligen :wink:

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/