motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

MAG Förgasaren.
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=3037
Page 1 of 1

Author:  Kamikaze [ Fri 07 Dec 2007, 02:11 ]
Post subject:  MAG Förgasaren.

Injustering av MAG Förgasaren på Super Tigre Motorer.

För snart 45 år sedan började en italiensk Världsmästare i speed för linkontroll att konstruera och tillverka modellmotorer, under namnet Super Tigre. I dag finns samma motorer över hela Världen tillgänglig för i stort sett alla grenar inom modellflyget. Redan för många år sedan insåg Super Tigre vikten av att ha en bra förgasare. Super Tigres MAG förgasare används inte bara av Super Tigre den är vanlig som ett komplement till andra motortillverkare. Det finns en Helikoptermotor i sextiostorlek i USA, går under namnet DC efter Don Chapman, motorn kostar lite drygt 10,000 kronor och är handgjord, på denna exklusiva motor sitter det en Mag förgasare från Super Tigre. Detta tycker jag säger allt.

Det som är unikt för förgasaren är möjligheten att kunna justera både tomgång och fullfart med full kontroll på mellanregistret. Samtliga andra stora tillverkare så som OS, Thunder Tiger saknar denna möjlighet. Jag ska därför försöka att delge användare, både nya och gamla en beskrivning på inställningen av förgasaren.

Steg 1 Grundinställning: Börja med att skruva in huvudnålen så långt det går, skruva sedan ut den två varv. Stäng trotteltrumman så att en knappnål kan föras in. Anslut en bränsleslang till sugledningen på förgasaren, blås nu genom slangen och lyssna med örat i förgasaren. Justera nu in tomgångsnålen så att du inte kan höra blåsljudet, skruva sedan sakta ut tomgångsnålen till du börjar att höra blåsljudet. Från detta läge ska inte tomgångsnålen behöva justeras mer än + - ett halvt till tre kvartsvarv.

Steg 2 Starta upp motorn, finjustera tomgång och fullfartsnål Tänk på att alltid ligga på den rikare sidan av bränsletillförsel, eller med andra ord ligga lite åt det hållet som motorn fyrtaktar på. Oftast oförklarliga skador kan direkt härledas till snålt ställda motorer.

Steg 3 Injustering av mellanregister, prova med att från tomgång snabbt dra upp gasen till fullfart, får motorn för mycket bränsle så märks detta fram för allt på att den börjar att bluddra / går orent. Detta orsakar ofta att när gasen dras ner så stannar motorn i luften. I motsatt fall så dör oftast motorn vid pådrag från tomgång till fullfart. Problemet är lätt att justera bort. Den så kallade spraybaren är fastsatt i förgasaren med två stycken små spårskruvar, genom att lossa dessa kan spraybaren justeras och mellanregistret justeras in.

Ställ dig så att du har fullfartnålen mot dig, lossa försiktigt de två skruvarna som håller spraybaren. Vrid sedan moturs om motorn få för mycket bränsle och medurs om den får för lite bränsle. Börja med att vrida ca 5 - 10 grader och finjustera sedan. En liten injustering av tomgång och fullfart kan ibland behövas efter att mellanregistret justeras in.

Tänk också på vid förgasareproblem att kontrollera att O-ringen mellan förgasare och vevhus verkligen håller tätt och inte tillåter motorn att tjuvsuga luft.

Author:  MickeM [ Fri 07 Dec 2007, 11:06 ]
Post subject: 

Har ALLA Super Tigre-motorer denna MAG-förgasare eller gäller det
ALLA motorer, oavsett märke, som har MAG-förgasare?

Obs! Om du klipper text från en annan hemsida bör du ange källa.

Author:  Kamikaze [ Sat 08 Dec 2007, 12:46 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Har ALLA Super Tigre-motorer denna MAG-förgasare eller gäller det
ALLA motorer, oavsett märke, som har MAG-förgasare?

Obs! Om du klipper text från en annan hemsida bör du ange källa.



Ja det verkar som att alla Supertigre har samma fögge!

Saxat från www.rcflyg.se

Author:  Bernt [ Wed 19 Dec 2007, 23:12 ]
Post subject: 

Perfekt! Nu vet jag hur jag ska justera förgasaren på min Cub 8)

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/