motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Fakta och förklaringar om modellflyg! http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=2953 |
Page 1 of 2 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:21 ] |
Post subject: | Fakta och förklaringar om modellflyg! |
Under denna tråd kommer jag att lägga ut fakta och bra att veta grejjer om modellflyg! Den som hittar nåt som är bra ilustrerat med bild text (länk) kan lägga ut det här i denna tråd! Tänkt för nybörjare att kika på! Sånt man undrade mest över när man grön... ![]() Börjar med lite förklaring om hur man styr ett flyg med rodren! Hur det fungerar med andra ord! Att styra flygplan med roder Om roderverkan i ett flygplan Rodren i ett flygplan har som uppgift att rikta lyftkraften åt olika håll och på så sätt styra flygplanet. Rodren i sig själva ger inga krafter som styr flygplanet utan de är till för att luta flygplanet och genom detta rikta lyftkraften. De roder som man normalt talar om är: * Höjdroder * Skevroder * Sidroder * (flapps) Fälls ner som broms inför landning! Höjdroder (Elevator ) ![]() Detta roder är det viktigaste av alla roder och det sitter längst bak på stabilisatorn. Höjdrodret styr i loopingplanet, dvs. den bestämmer om nosen skall röra sig uppåt eller nedåt. Genom att röra spaken till sig respektive från sig så ändras höjdrodret. Drar man spaken till sig så fälls höjdrodret uppåt och hela stabilisatorn får en vingprofil som ger lyftkraft neråt. Detta gör att hela flygplanet lutas uppåt, nosen stiger och vingens anfallsvinkel ökar. Flygplanet stiger. Motsatsen händer om man skjuter spaken från sig. Skevroder (Aileron ) ![]() Skevrodret styr i rollplanet, dvs. flygplanets lutning åt vänster eller höger. De sitter längst ut på vingarnas bakkanter. Namnet kommer för övrigt från flygets barndom då man vred vingen så att den blev skev när man ville svänga. Skevroder används för att göra en normal sväng vilket alltså görs genom att luta planet åt vänster (vänstersväng) eller höger (högersväng). Skevrodren är hopkopplade så att när den ena går ned så går den andra upp. Om du för spaken åt höger så kommer vänster skevroder att fällas nedåt. Detta ger vänster vinge större anfallsvinkel vilket ger vänster vinge större lyftkraft. Samtidigt som detta sker kommer höger skevroder att vridas uppåt, vilket leder till att anfallsvinkeln minskar och den högra vingen får lägre lyftkraft. Därmed lutar flygplanet åt höger och all lyftkraft pekar nu snett åt höger. Detta är början på en högersväng. Allt hade varit gott och väl här om det inte hade funnit en andra kraft, en sekundär kraft som vill vrida flygplanet åt motsatt håll mot den tänkta svängen. I vårt fall vill denna kraft vrida flygplanet åt vänster. Denna sekundära kraft beror på att den vänstra respektive högra vingen har olika anfallsvinklar mot luften i en sväng och ger då olika luftmotstånd. Att ge en närmare fysikalisk förklaring till det hela lämnar jag till en annan gång. Kontentan är i alla fall att vill du ha en ren sväng utan att flygplanet glider inåt eller utåt så måste du samtidigt som du ger skevroder ge sidroder. I vårt fall då vi för spaken åt höger för skevroder även måste ge sidroder åt höger med höger flygpedal för att motverka den sekundära kraften och på så sätt få en "ren" sväng. Sidroder (Roder ) ![]() Detta roder sitter längst bak på fenan och det styr planet i girplanet vilket betyder att utslag av sidroder svänger planet åt höger eller vänster. Sidrodret är kopplat till flygpedalerna. Genom att trycka på vänster pedal så fälls sidrodret ut åt vänster. Därigenom får fenan en anfallsvinkel åt höger som ger lyftkraft åt höger och då vrids flygplanets nos åt vänster. Flygplanet svänger då åt vänster. Även för sidrodret finns en sekundär kraft. När flygplanet vrider sig åt vänster så kommer höger vinge att åka snabbare genom luften och få högre lyftkraft vilket gör att flygplanet vill luta åt vänster. Detta hjälper till att ge flygplanet lutning vid ingång i sväng. De två viktigaste rodren är höjdroder och skevroder. Man klarar sig med dessa men för att få en realistisk och så nära verkligheten upplevelse av flygningen så är det lämpligt att även använda sidroder, dvs. flygpedaler. I MS Flight Simulator är normalt skevroder och sidroder sammankopplade och det arbete som du som pilot skall göra med sidrodret sköts då av datorn som kompenserar för dessa sekundära krafter och du kan svänga rent även utan att jobba med sidroder. |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:27 ] |
Post subject: | |
Verktyg som är bra att ha om man ska syssla med rc-flyg! Länkar dit härifrån! http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 5832#25832 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:32 ] |
Post subject: | |
Hur man balanserar sitt flygplan! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2581 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:35 ] |
Post subject: | |
Lite om propellrar! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1840 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:37 ] |
Post subject: | |
Ställa in din sändare! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2231 http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2551 |
Author: | MickeM [ Wed 21 Nov 2007, 00:38 ] |
Post subject: | |
Bra samlingstråd. =) Dock funkar inte bilderna i första inlägget. Spara dem lokalt från hemsidan du snott dem ifrån och ladda upp dem i inlägget från din dator så ska det funka bätter. |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:41 ] |
Post subject: | |
DVD-kurs i flygplansbygge och flygning! Den som vill låna film så kan kontakta på pm:a Kamikaze! Mycket bra för nybörjaren! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1868 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:43 ] |
Post subject: | |
Vad behövs för ett Almost Ready to Fly-flyg!? Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1781 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 00:56 ] |
Post subject: | |
RCflygskola i pdf-format! Ladda ner pdf-filen här! http://www.mfksnobben.se/files/SMFFRCflygskola.pdf |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:16 ] |
Post subject: | |
Vad man bör tänka på vid valet av nybörjarmodell! Den första modellen ska uppfylla följande krav: * Den ska vara högvingad. * Den ska ha v-form på vingen. * Vingen bör vara enkelt uppbyggd. * Vingen bör vara fastsatt med gummiband. * Fena och stabilisator ska vara väl tilltagna. * Kroppen ska vara rymlig, stabil och enkel att bygga. * Den ska ha en lättreparerad konstruktion. * Landstället ska ha styrbart noshjul. * Den ska ha en fritt placerad motor på 3,5 - 6,5 cc. * Den ska ha en spännvidd på c:a 1.500-1.800 mm. Om du kommer att lära dig via dubbelkommando bör istället modellen ha: * Fyra kanalers styrning (alltså även skevroder). * En vingprofil som är endera semisymmetrisk eller flatbottnad. * En vingbelastning om högst 45 g/dm2. Om du tänker lära dig på egen hand bör också modellen ha: * Låg vikt, för att kunna flyga riktigt långsamt. * Tre kanalers styrning (höjdroder, sidroder och trottel). * Flatbottnad profil på vingen, för bra lågfartsegenskaper. * En vingbelastning som håller sig under 40 g/dm2. Det är mycket viktigt att nybörjaren har rätt typ av modell att lära sig flyga med. För att klassa ett RC-flygplan som träningsmodell för nybörjare, är det därför vissa krav som absolut måste uppfyllas. Det första som styr valet av modell är om flygningen ska ske med hjälp av någon annan person, t ex i dubbelkommando, eller helt på egen hand. Det bör dock påpekas, att det är väldigt få förunnat att lära sig radioflyga på egen hand. Tag därför kontakt med den lokala RC-klubben om sådan finns. Be där om hjälp med flygskolningen, helst i dubbelkommando. Lämpligen hör du dig för med klubbmedlemmarna eller ev. flyglärare vilken modell man vanligen använder som egen träningsmodell. Om det nu inte finns någon lokal RC-klubb eller annan kunnig person inte finns att tillgå, ja då har man tyvärr inte något val. Egen upplärning är det enda alternativet om man vill lära sig radioflyga. För att över huvud taget ha en chans att klara detta, är kraven på träningsmodellen speciellt viktiga. Framför allt så är det modellens hastighet som har störst betydelse. Med en modell som flyger tillräckligt långsamt har man faktiskt relativt stora chanser att lära sig flyga på egen hand, bara man vet vad man gör. Cool |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:17 ] |
Post subject: | |
Motorvalet - vad man bör tänka på vid val av motor Först väljer man det första flygplanet, sedan väljer man motor. Det är viktigt att gå tillväga i denna turordning, dvs flygplanets storlek och vikt ska vara avgörande för valet av motor. Det viktiga är planets egenskaper då dessa avgör om planet blir lättfluget eller ej, inte motorn. Motorn ska dock inte vara för stor, men det är bättre med en för stor motor än med en för liten. En för stor motor väger mycket mer än en lagom stor motor och detta påverkar direkt lågfartsegenskaperna. Dessutom är en större motor dyrare i inköp och drar mer bränsle än en mindre, något som påverkar ekonomi och kanske möjligheten till ännu ett bygge. Grundreglerna för valet av motor är ganska enkla. Den bör vara lättstartad, ha bra trottlingsegenskaper (både vid tomgång, mellanregister och fullvarv) och ett så likartat vridmoment som möjligt över hela varvtalsområdet. Motorn ska med andra ord vara en vanlig "bruksmotor" i storleken 3,5 - 6,5 cc. Fyrtakts- eller tvåtaktsmotor? Däremot är valet av tvåtaktsmotor eller fyrtaktsmotor en smaksak. Fyrtaktsmotorn föredras av många då den har en betydligt behagligare ljudnivå än tvåtaktsmotorn. Flygmässigt ger detta en helt annan och mer verklighetstrogen upplevelse. Den stressar inte den blivande radiopiloten på samma sätt som den ilsket tjutande tvåtaktsmotorn. Den är också ett utomordentligt bra alternativ när det gäller nybörjarmodeller. Att även motorn låter avstressande är en faktor som har en stark psykologisk effekt. Fyrtaktaren har fördelen med ett bättre vridmoment vid låga varvtal än tvåtaktaren. Den orkar därför dra runt en större propeller vid ett lägre varvtal än vad tvåtaktaren klarar av. Det ger modellen bättre egenskaper då den snabbare svarar på olika trottelutslag och därmed fortare kan ta sig ur besvärliga situationer. Fyrtaktaren drar också mindre bränsle än tvåtaktaren, c:a 25%. Om fyrtaktsmotor väljs, bör den ha en cylindervolym som är 20-25% större än motsvarande tvåtaktsmotor. Tvåtaktaren är den än så länge vanligaste motortypen. Den är billigare i inköp än fyrtaktaren och är enklare att sköta genom färre antal rörliga delar. Tvåtaktaren ger också mer effekt per cylindervolym än vad fyrtaktaren ger. Viktmässigt är också tvåtaktaren att föredra, då den är lättare än motsvarande fyrtaktsmotor. Bränsle Som bränsle fungerar i dessa sammanhang vanligt standardbränsle bra. Om fyrtaktsmotor används bör man däremot tänka på att använda ett bränsle som innehåller nitrometan, 5-15%. Mycket små motorer kan kräva 15-25% nitrering (även tvåtaktare) för att gå bra. Nitrometan används framför allt för att ge bra tomgångsegenskaper. De flesta moderna motorer är konstruerade för att använda nitrerat bränsle, även tvåtaktare. Därför kan detta generellt rekommenderas. Var bara noga med att skölja ur motorn med vanligt bränsle eller tunn olja efter dagens sista körning, då annars korrosion kan uppstå i motorn. Tankstorlekar Följande tankstorlekar kan rekommenderas för de olika motorstorlekarna: * 3,5 cm3: 100 - 170 cm3 * 6,5 cm3: 170 - 225 cm3 * 7,5 cm3: 225 - 300 cm3 * 10 cm3: 350 - 450 cm3 * 15 cm3: 450 - 550 cm3 Fyrtaktsmotorn drar som bekant mindre bränsle och klarar sig därför med en tank som är c:a 25% mindre. Cool |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:19 ] |
Post subject: | |
Flygskolan! Länkar dit! http://www.rcflygskola.se/Pilotskola.htm |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:21 ] |
Post subject: | |
Nätbutiker! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1403 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:21 ] |
Post subject: | |
Motorer! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1400 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:23 ] |
Post subject: | |
Lämplig som första modell! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1769 Lämplig som andra modell! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1706 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:28 ] |
Post subject: | |
Kubiktum cui <-> Kubikcentimeter cc Mickes beräkningar! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2409 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:30 ] |
Post subject: | |
Digitalservo -Standardservo! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2409 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:33 ] |
Post subject: | |
Gyro i flygplan! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1825 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:35 ] |
Post subject: | |
Metanolflyg! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1395 |
Author: | Kamikaze [ Wed 21 Nov 2007, 01:44 ] |
Post subject: | |
Lite om Warbirds för nybörjaren! Länkar dit! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1483 |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |