Under denna tråd kommer jag att lägga ut fakta och bra att veta grejjer om modellflyg! Den som hittar nåt som är bra ilustrerat med bild text (länk) kan lägga ut det här i denna tråd!
Tänkt för nybörjare att kika på! Sånt man undrade mest över när man grön...
Börjar med lite förklaring om hur man styr ett flyg med rodren! Hur det fungerar med andra ord!
Att styra flygplan med roder
Om roderverkan i ett flygplan
Rodren i ett flygplan har som uppgift att rikta lyftkraften åt olika håll och på så sätt styra flygplanet. Rodren i sig själva ger inga krafter som styr flygplanet utan de är till för att luta flygplanet och genom detta rikta lyftkraften.
De roder som man normalt talar om är:
* Höjdroder
* Skevroder
* Sidroder
* (flapps) Fälls ner som broms inför landning!
Höjdroder (Elevator )
Detta roder är det viktigaste av alla roder och det sitter längst bak på stabilisatorn. Höjdrodret styr i loopingplanet, dvs. den bestämmer om nosen skall röra sig uppåt eller nedåt. Genom att röra spaken till sig respektive från sig så ändras höjdrodret. Drar man spaken till sig så fälls höjdrodret uppåt och hela stabilisatorn får en vingprofil som ger lyftkraft neråt. Detta gör att hela flygplanet lutas uppåt, nosen stiger och vingens anfallsvinkel ökar. Flygplanet stiger. Motsatsen händer om man skjuter spaken från sig.
Skevroder (Aileron )
Skevrodret styr i rollplanet, dvs. flygplanets lutning åt vänster eller höger. De sitter längst ut på vingarnas bakkanter. Namnet kommer för övrigt från flygets barndom då man vred vingen så att den blev skev när man ville svänga.
Skevroder används för att göra en normal sväng vilket alltså görs genom att luta planet åt vänster (vänstersväng) eller höger (högersväng).
Skevrodren är hopkopplade så att när den ena går ned så går den andra upp. Om du för spaken åt höger så kommer vänster skevroder att fällas nedåt. Detta ger vänster vinge större anfallsvinkel vilket ger vänster vinge större lyftkraft. Samtidigt som detta sker kommer höger skevroder att vridas uppåt, vilket leder till att anfallsvinkeln minskar och den högra vingen får lägre lyftkraft. Därmed lutar flygplanet åt höger och all lyftkraft pekar nu snett åt höger. Detta är början på en högersväng.
Allt hade varit gott och väl här om det inte hade funnit en andra kraft, en sekundär kraft som vill vrida flygplanet åt motsatt håll mot den tänkta svängen. I vårt fall vill denna kraft vrida flygplanet åt vänster. Denna sekundära kraft beror på att den vänstra respektive högra vingen har olika anfallsvinklar mot luften i en sväng och ger då olika luftmotstånd. Att ge en närmare fysikalisk förklaring till det hela lämnar jag till en annan gång. Kontentan är i alla fall att vill du ha en ren sväng utan att flygplanet glider inåt eller utåt så måste du samtidigt som du ger skevroder ge sidroder. I vårt fall då vi för spaken åt höger för skevroder även måste ge sidroder åt höger med höger flygpedal för att motverka den sekundära kraften och på så sätt få en "ren" sväng.
Sidroder (Roder )
Detta roder sitter längst bak på fenan och det styr planet i girplanet vilket betyder att utslag av sidroder svänger planet åt höger eller vänster. Sidrodret är kopplat till flygpedalerna. Genom att trycka på vänster pedal så fälls sidrodret ut åt vänster. Därigenom får fenan en anfallsvinkel åt höger som ger lyftkraft åt höger och då vrids flygplanets nos åt vänster. Flygplanet svänger då åt vänster.
Även för sidrodret finns en sekundär kraft. När flygplanet vrider sig åt vänster så kommer höger vinge att åka snabbare genom luften och få högre lyftkraft vilket gör att flygplanet vill luta åt vänster. Detta hjälper till att ge flygplanet lutning vid ingång i sväng.
De två viktigaste rodren är höjdroder och skevroder. Man klarar sig med dessa men för att få en realistisk och så nära verkligheten upplevelse av flygningen så är det lämpligt att även använda sidroder, dvs. flygpedaler. I MS Flight Simulator är normalt skevroder och sidroder sammankopplade och det arbete som du som pilot skall göra med sidrodret sköts då av datorn som kompenserar för dessa sekundära krafter och du kan svänga rent även utan att jobba med sidroder.