Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 21:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 222 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 17:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Vid 7.4V->5V ligger det 2.4V över BEC, vid 11.1->5V 6.1V. Eftersom P=UI så blir det avsevärt större effekt vid trecellers LiPo (c:a 2.5x högre effekt), vilket omvandlas till värme i BEC-kretsen...

BEC lär väl ha både vanlig servokontakt (till mottagaren) och JST (till batteri)...

Jag använder också JST, eftersom det kom som standard på det batteri jag köpte, och för att Laman använder sådana. Motorn till Shockflyern bör dra max 6-7A, har ett reglage som klarar 10A. Att fixa en adapter mellan olika kontakter är ju en smal sak, men det blir ju dock något/några extra gram till på flyget då... Förutsatt att de mindre kontakterna då klarar av de strömmar man behöver. Har inte kollat var gränserna ligger på de olika typerna av kontakter, skulle kanske kunna göra det...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 18:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Exakt som jag mena :D Då blir det alltså värme som går på vift med 11.1V. =)

Finns det ens endast BEC för smågrejer som depronflyg? För stora flyg
finns det ju BEC (UBEC) osv. Men vad gäller depron o småhelis så är
väl BECen inbyggd i hela reglage-paketet med ESC o allt? Om ESC och
BEC är i samma paket (som det är på dom 5 reglage jag har), så finns
det tre kablar till motor, två kablar för ack och sen tre kablar som man
knåpar in i mottagaren (jord, matningsspänning och throttle-signal bak-
vägen).

Men konstigt att inte laddningskontakten på ackarna används för att
kopplas in mot BEC i reglaget, det skulle ju spara ström och mycket
mindre värme skulle gå åt.

Okej, JST funkar alltså för mindre strömmar. Men det kollar du säkert
upp M ;-)

Snart har vi (marcus) nog klurat ut hur man räknar fram hur man väljer
propeller (diameter, sort och stigning), esc (med bec), motor osv för
ett angivet flyg med mått och vikt :D Jag räknade ut vad jag skulle ha
för motor, ackar, esc och propp till mitt flyg. Men man glömde ju direkt
bort hur man gjorde... :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 20:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
Exakt som jag mena Då blir det alltså värme som går på vift med 11.1V. =)

Japp, man kan ta ut mindre ström från samma BEC, eftersom den får "jobba" betydligt hårdare med högre inspänning. Beror lite på hur den är gjord, dock - switchade BECar är mycket effektivare än linjära, men det kanske vi inte behöver gå in på här...

MickeM wrote:
Finns det ens endast BEC för smågrejer som depronflyg? För stora flyg
finns det ju BEC (UBEC) osv. Men vad gäller depron o småhelis så är
väl BECen inbyggd i hela reglage-paketet med ESC o allt?

Har ingen koll på vad som finns, men det är ju så att man har ganska små servon i depronflyg, så de drar inte så mycket ström. Det är därför onödigt att ha en skild BEC, det går utmärkt att bygga in den i fartreglaget.

MickeM wrote:
Men konstigt att inte laddningskontakten på ackarna används för att
kopplas in mot BEC i reglaget, det skulle ju spara ström och mycket
mindre värme skulle gå åt.

Nu hänger jag inte med? Vad menar du? Då skulle ju BECn alltid vara anslutet till batteriet, d.v.s. skulle ligga och dra lite ström även fast strömbrytaren är av! Och inte sparar man någon effekt heller, du matar ju kretsen direkt från batteriet oberoende...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 21:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
marcusg wrote:
MickeM wrote:
EMen konstigt att inte laddningskontakten på ackarna används för att
kopplas in mot BEC i reglaget, det skulle ju spara ström och mycket
mindre värme skulle gå åt.

Nu hänger jag inte med? Vad menar du? Då skulle ju BECn alltid
vara anslutet till batteriet, d.v.s. skulle ligga och dra lite ström
även fast strömbrytaren är av! Och inte sparar man någon effekt
heller, du matar ju kretsen direkt från batteriet oberoende...

Vilken strömbrytare?!

Om man tar spänningen direkt från Lipon (tex 11.1V) så går det åt en himla
massa energi att värma upp Eckeröhallen. Men om man istället skulle ta ut
7.4 V från Lipons laddkabel till BECen, då skulle det bli mindre energiförlust.
Så menade jag. Du sa ju själv att 7.4V "värmer mindre" än 11.1V.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 21:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
marcusg wrote:
MickeM wrote:
EMen konstigt att inte laddningskontakten på ackarna används för att
kopplas in mot BEC i reglaget, det skulle ju spara ström och mycket
mindre värme skulle gå åt.

Nu hänger jag inte med? Vad menar du? Då skulle ju BECn alltid
vara anslutet till batteriet, d.v.s. skulle ligga och dra lite ström
även fast strömbrytaren är av! Och inte sparar man någon effekt
heller, du matar ju kretsen direkt från batteriet oberoende...

Vilken strömbrytare?!

Om man tar spänningen direkt från Lipon (tex 11.1V) så går det åt en himla
massa energi att värma upp Eckeröhallen. Men om man istället skulle ta ut
7.4 V från Lipons laddkabel till BECen, då skulle det bli mindre energiförlust.
Så menade jag. Du sa ju själv att 7.4V "värmer mindre" än 11.1V.

Just ja, tänkte fel. Men det är jag inte ensam om... :roll:

Problemet är att du då belastar cellerna olika, vilket gör att du kan överbelasta de celler du använder till BECn. Spänningen i dessa kommer ju att sjunka mycket tidigare än de andra (eftersom du drar mer ström ur dessa), och om man då bara kontrollerar batteristatusen genom att kolla spänningen för hela paketet, då har man problem! Alternativet är att kontrollera spänningen via balanseringskontakten (finns vissa reglage som gör det), eller försöka växla mellan alla celler så att de ändå belastas jämnt. Känns lite överkurs, dock... Men det är mycket möjligt att det finns reglage som är gjorda så - risken är att man binder sig vid ett visst antal celler då, dock.

"Värmer mindre"... :wink: Effektförlusterna blir mindre ju lägre spänningsfallet över BEC är...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 21:24 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Hur ser det förresten ut på batteriladdarfronten. Jag kommer att ha en laddare (800mA konstantström) och tre batterier (två till Lama, ett till depron). Hade tänkt köpa ett till till depronet, men de var slut på Östersunds, så jag väntar tills de får in det igen.

Finns det tillräckligt med eluttag på lämpliga ställen i hallen? Lär väl göra det, men det vore så snopet ifall vi fick springa runt och försöka hitta uttag!

Hur är intresset för att boka hallen hela hösten då? Inte för att jag kommer att få så mycket glädje av det, men det verkar ju vara ett förmånligt alternativ!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 21:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Javisst, du har ju rätt om cellerna.... man måste ju ta ur jämnt. Tänte inte på de.

Hur kom du in på Eckeröhallen mitt i allt? Och laddare?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Nov 2008, 21:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Eckeröhallen och laddare? Tja, ifall du har missat det så flyger vi i Eckeröhallen på måndag! Depron och el-helis. Du vet, sådana som går på batterin, som behöver laddas... :roll:

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om det hela, så det blev i denna tråd som redan innehåller både det ena och det andra...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Nov 2008, 00:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
marcusg wrote:
Eckeröhallen och laddare? Tja, ifall du har missat det så flyger vi i Eckeröhallen på måndag! Depron och el-helis. Du vet, sådana som går på batterin, som behöver laddas... :roll:

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om det hela, så det blev i denna tråd som redan innehåller både det ena och det andra...

Finns ju redan två aktiva rådar om Eckeröhallen. Bara det jag tänkte...
onödigt börja prata om det i en tredje också :roll: Men jaja... jäh.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Nov 2008, 10:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
marcusg wrote:
Eckeröhallen och laddare? Tja, ifall du har missat det så flyger vi i Eckeröhallen på måndag! Depron och el-helis. Du vet, sådana som går på batterin, som behöver laddas... :roll:

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om det hela, så det blev i denna tråd som redan innehåller både det ena och det andra...

Finns ju redan två aktiva rådar om Eckeröhallen. Bara det jag tänkte...
onödigt börja prata om det i en tredje också :roll: Men jaja... jäh.

Okej, okej, jag ger mig... :wink:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 19:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jahapp, då brann ett servo i depronet... Hade fixat linkage till nedre skevrodern, skulle koppla i och se hur det verka. Servot drog allt åt ett håll och höll max utslag, sen rykte det och lukta illa...

Det var ett servo som betedde sig konstigt då jag testade elektroniken, det ryckte på ett konstigt sätt. Kan ha varit det som brann sen då det fick lite belastning på sig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 19:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Jahapp, då brann ett servo i depronet... Hade fixat linkage till nedre skevrodern, skulle koppla i och se hur det verka. Servot drog allt åt ett håll och höll max utslag, sen rykte det och lukta illa...

Det var ett servo som betedde sig konstigt då jag testade elektroniken, det ryckte på ett konstigt sätt. Kan ha varit det som brann sen då det fick lite belastning på sig.

Kopplade du i servot med servoarmen på och alla stag, utan att centerra det först helt utan nånting på? :shock:
Servon kan rycka fast dom är belastningslösa, beror på hur dyra dom är, typ :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Kopplade du i servot med servoarmen på och alla stag, utan att centerra det först helt utan nånting på? :shock:
Servon kan rycka fast dom är belastningslösa, beror på hur dyra dom är, typ :D


Servot var centrerat då jag kopplade i stagen. Då jag satte i batteriet hölls det på mitten, jag gjorde några små rörelser, allt ok. Jag gjorde större rörelser, det fastnade åt ett håll en stund men kom tillbaka och strulade lite. Jag gjorde fullt roderutslag, rodret lämnade i det läget och en liten rökplym kom ur planet.

Då servon brinner, är det oftast pga. för stor last eller vad? Rodrena går lite trögt men det absolut inga problem att flytta på de då man snurrar på servoarmen...

Nu luktar det förjävligt i lägenheten!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Finns en oson apparat på räddnings verket som tar bort lukt
vid olidligt lukt, kallas luktar s*** :lol: :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
MickeM wrote:
Kopplade du i servot med servoarmen på och alla stag, utan att centerra det först helt utan nånting på? :shock:
Servon kan rycka fast dom är belastningslösa, beror på hur dyra dom är, typ :D


Servot var centrerat då jag kopplade i stagen. Då jag satte i batteriet hölls det på mitten, jag gjorde några små rörelser, allt ok. Jag gjorde större rörelser, det fastnade åt ett håll en stund men kom tillbaka och strulade lite. Jag gjorde fullt roderutslag, rodret lämnade i det läget och en liten rökplym kom ur planet.

Då servon brinner, är det oftast pga. för stor last eller vad? Rodrena går lite trögt men det absolut inga problem att flytta på de då man snurrar på servoarmen...

Nu luktar det förjävligt i lägenheten!

Usch då! Trist. Men men... ett av de nya servona jag köpte till min
Ultimate gav också upp innan jag hann använda servot. Bara brrrr
lät det utan belastning. Helknäpp. Dom brinner pga el-fel eller för
stor last jopp.

Allt skall gå lätt, då spar du ström och servon.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:37 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
är i fullt byggande med min depron-kärra :D men det tar sin tid... en massa små plast detaljer :D :D :D men snyggt som f.n blir det :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Usch då! Trist. Men men... ett av de nya servona jag köpte till min
Ultimate gav också upp innan jag hann använda servot. Bara brrrr
lät det utan belastning. Helknäpp. Dom brinner pga el-fel eller för
stor last jopp.

Allt skall gå lätt, då spar du ström och servon.

Jag öppnade servot och det var elektroniken som brunnit, motorn var ok. Det syntes att kretskortet var bränt och ett skyddspapper var det bränt hål i. Mitt surra också utan last, då det låg på bordet flyttade det på sig självt...

Antar att då det var el-fel så var det inte lasten som orsakade haveriet. ESC blev också varmt i samma veva, antar pga kortslutningen. Klart att det skulle brinna EFTER jag limmat fast det...

Funderar på att flyga 3 kanal och tejpa fast sidrodret tillsvidare...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 15:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag undrar om det är jag som är dålig byggare eller mitt depron som är skitfult... Kanske en kombination.

Snart klar, det som kvarstår är montering av landställ, fästa sändare, ESC och batteri samt balansering av hela rasket. Och sen det obligatoriska taxandet på vardagsrumsgolvet. :)

Den är skrivande stund en tre kanalare. :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 21:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Känns som om ett depron aldrig kan bli direkt vackert... Men roliga att flyga är de förhoppningsvis! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 22:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Depron flyg är väldigt kul , lätt att bygga , lätt att flyga och jävligt spännande att få lättare och lättare för varje gång en ny modell byggs.


Denna skapelsen fick jag fram förra veckan , en runda med överhandfräsen så råkade enbart 1mm depron bli kvar mellan "spryglarna". Lätta servo , lätt motor , ja allt som kan bli lätt köptes in för att bygga denna. 82cm spv ca 90cm lång och väger flygklar 96 gram.


Som ni kan se på bilden så varade inte ärran mer än kvällen ut. En lina (vanlig sy tråd) Brast vid en hård upptagning och hela vingen vek sig.


Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 222 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group