Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 18:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Öka säkerheten i planet
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 10:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu när flygen börjar bli större och större så är det lite pengar som flyger i skyn.
Dax att börja tänka mera på säkerheten och dubbla system i flyget.
Vad kan vi då göra för att det inte ska hända en olycka pga störningar och fel i flyget.

1. Bygg så enkelt som möjligt så slipper man felkällor.

2. Öka utrustningen i flyget

Vad kan vi då göra?

Ett tips är en sprötantenn som förbättrar signalen och kanske räddar flyget vid någon störning.
Kostnaden ligger runt ca 100kr och flera firmor säljer dessa antenner, googla på sprötantenn.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Säkerheten på fältet MÅSTE också börja följas. Typ inte stå på banan o flyga eller starta planet i depån m.m.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: PowerBox Sensor
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
PowerBox Sensor

Dåligt batteri eller dåligt med ström i batteriet tror jag har orsakat många tillbud.
Vad kan vi göra åt den saken då för att slippa en olycka.

1. Hålla batteriet fullt laddat är ett bra och billigt tips.
2. Flyg ej en hel dag på en ack utan byt eller ladda acken.

3. Ett dyrare alternativ eller kanske den blir billig i längden är en PowerBox Sensor
PowerBox Sensor är det enklaste sättet att garantera problemfri strömförsörjningen till mottagare och servon.
Systemet består av PowerSensorströmbrytaren där två individuella batteripaket kopplas in. Det första batteripaketet används tills spänningen sjunkit till 5,9 volt.
Då kopplar PowerBox Sensor automatiskt in batteri nummer 2 till mottagare och servon.

* Power handling up to 5.0 Amps (according to heatsink)
* For 7.4 Volt LiPo batteries (PowerBox Battery) or 5 NC or NiMH cells
* Two independent linear voltage regulators, supplying 5.90 Volts
* Two independent electronic switches
* SET button for On / Off switching protection
* LED indicators for both power circuits
* Operating voltage range 4.0 to 9.0 Volts
* Temperature range -10° to +75° C
* Voltage loss approx. 0.35 Volts

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Behöver inte vara just en PowerBox Sensor för det går att hitta olika alternativ till det här.
En Wolverine Dual Switch System kan man ha.
http://www.fromeco.org/awolverine.htm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns någon PowerBox-grej som man har två mottagare till också.
Alltså om ena mottagaren / kristallen går slut så koppler den in
den andra direkt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: ACCVARNARE
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Måste ha pryl för säkerheten i flyget är en accvarnare.

Accvarnaren håller koll på accens kondition med lysdioder och är ej dyr att köpa.
Skulle alla ha en accvarnare i sitt flyg blev det mindre förstörda flyg, jag tror att den har redan räddat mig en gång.
Går att köpa för 4,8v eller med brytare för både 4,8 och 6 volt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ACCVARNARE
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 11:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Måste ha pryl för säkerheten i flyget är en accvarnare.

Accvarnaren håller koll på accens kondition med lysdioder och är ej dyr att köpa.
Skulle alla ha en accvarnare i sitt flyg blev det mindre förstörda flyg, jag tror att den har redan räddat mig en gång.
Går att köpa för 4,8v eller med brytare för både 4,8 och 6 volt.

Och då skall det vara en sån där med många LEDar, inte en single-LED-
variant för det är lite svårt se eftersom de lyser grönt, flashar rött mer
och mer när spänningen sjunker, var går gränsen liksom... :S


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 12:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Helt klart ska det vara en med många leddar för när spänningen börjar sjunka så går det fort.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 12:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det billigaste sättet du kan göra för att förbättra säkerheten är att:

ANVÄNDA HUVUDET i depån och i luften

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2007, 15:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och när man är fler och flyger så borde man ha en "Wingman" med sig.
Alltså nån som står bakom och har koll på de andras flygen. Men sånt
har inte vi lärt oss, utan vi står och ropar "landar du?" och "är det nära
mig?" osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 08:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Smart-Fly Ignition Cutoff for engines with electronic ignition controllers

The Ignition Cutoff provides safety and convenience for your gas powered plane. The unit has two modules that are connected by a fiber-optic cable. There is no electrical connection between your ignition and your radio system. The unit recognizes dual-receiver setups and allows your engine to keep running if you lose power to the receiver the Cutoff is controlled by but your second receiver still has power. You are not forced to land dead-stick as with other units on the market.

Image
http://www.troybuiltmodels.com/KillSwitch.html

eller http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Sun 11 Nov 2007, 10:25, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
DPSI boxar, t.ex, anmänds bara i större bensin maskiner då det är
3 servon per vinge, 5-6servon till sidan osv. då mottagaren inte klarar
den strömmen. Powerbox, framförallt om man kör dubbla skev servon.

Här hittar du all info om Emcotecs DPSI boxar:
http://www.rc-electronic.com/html/engli ... lisch.html
Här hittar du allt om Powerbox produkter:
http://www.powerbox-systems.com/e/power ... /start.php
Smartfly har också några varianter
http://www.smart-fly.com/Products/products.htm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Sun 11 Nov 2007, 10:16, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
ferritring på kablar över 1m

De servon man ansluter till mottagaren fungerar också som jordplan
Ferritringar används för att motverka störningar och antennverkan.
Bör lindas 7 varv för bästa effekt.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 10:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Verkar ju finnas hur mycket elektronik som helst för att hålla
liv i den delen när man flyger :D Läste i en undersökning i
förrgår att vanligaste orsaken till krascher för de som flyger
jet (mätt på 12.000 flygningar) är pilot-error vid landningar. :shock:

Med tanke på hur mycket vi också flugit nu så kan man räkna
på handen hur många ggr elektroniken strulat... men hur
många ggr har inte motorer stannat och hur många ggr har
inte vart pilot-fel :D

Jag litar mer på mig när jag flyger än vad jag litar på att motorn
hålls igång. Så att hålla igång motorn är största problemet för
min del :lol: Som tur är så stannar inte bensinare lika lätt
som en metanolare...

Angående ferrit-ringen så skall dom placeras i rätt ände på
kabeln, i alla fall enligt alla anvisningar då jag knutit in sådana
i olika tillämpningar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 11:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det är alltid roligt att titta på vad för saker folk kör med i flygen.
Kan vara svårt att hitta dessa prylar på nätet men man får sålla lite vad som är bra och vad som är onödigt.
När flygen blir stora blir det mera teknik och dyrare saker.
Titta lite på det här bygget och sakerna i flyget, inte bara på flyget.
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp? ... hichpage=1

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Nov 2007, 20:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ombordglöd för säker glöd!

Om man flyger ett fint och dyrt metanolflyg så vill man inte vara osäker
på om motorn skall stanna vid tex inflygning för landning. Finns något
som heter ombordglöd som tex Telco gör som har koll på glödstiftet.
Som tex när man drar ner på tomgång kanske det slocknar och eftersom
detta system övervakar glödstiftet så ökar det strömmen för att bibehålla
glöden. Detta övervakas och styrs över hela registret, förutsatt att man
har förgasaren rätt inställd.

Mer info: http://www.rcflyg.se/artiklar.php#9


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Nov 2007, 17:27 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Ombordglöd för säker glöd!

Om man flyger ett fint och dyrt metanolflyg så vill man inte vara osäker
på om motorn skall stanna vid tex inflygning för landning. Finns något
som heter ombordglöd som tex Telco gör som har koll på glödstiftet.
Som tex när man drar ner på tomgång kanske det slocknar och eftersom
detta system övervakar glödstiftet så ökar det strömmen för att bibehålla
glöden. Detta övervakas och styrs över hela registret, förutsatt att man
har förgasaren rätt inställd.

Mer info: http://www.rcflyg.se/artiklar.php#9


Nu har jag köpt Ombordglöd! Så här ser den ut!

Image

Ombord glöd 1-2 cylindrar!

Ombordglöd, stälbar punkt där glöden ska börja glöda.
Kopplas in med Y kabel tillsammas med gasservot.
Single-cylinder 1.2 V = 1 NC cell
Twin-cylinder 2.4 V = 2 NC cells
Switching capacity max. 10 A
Dimensions approx. 31 x 27 x 10 mm
Weight approx. 25 g

Köpte oxå !

Image

Du-Bro Sintrad Klunk för bränsle tank
Fungerar som filter och förhindrar att bubblor kommer till förgasaren

Och så köpte jag de här glödstiftet!

Image

ASP nya glödstift , ger bättre trottlingsegenskaper och lägre tomgång 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Nov 2007, 20:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
På tal om de där med säkerhet, så tycker jag man borde uppräta lite "regler" som man ska följa för att få flyga på djäkenfältet..
Typ som att det är obligatoriskt att använda Accvarnare, vi går inte på banan, vi står på en plats och flyger, parkerar bilarna typ 300 meter ifrån fältet.. eller vad tycker alla andra? Det är ju ens egen säkerthet och ägodelar det gäller så man tycker ju att man borde va lite intreserad av sånt hära..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Nov 2007, 20:48 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Dawson wrote:
På tal om de där med säkerhet, så tycker jag man borde uppräta lite "regler" som man ska följa för att få flyga på djäkenfältet..
Typ som att det är obligatoriskt att använda Accvarnare, vi går inte på banan, vi står på en plats och flyger, parkerar bilarna typ 300 meter ifrån fältet.. eller vad tycker alla andra? Det är ju ens egen säkerthet och ägodelar det gäller så man tycker ju att man borde va lite intreserad av sånt hära..


http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... c&start=80


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2008, 18:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Lite läsning om batterier fast på engelska 8)

Parallel Operation = Reliability & More Flight Time

Image

The use of redundant parallel fight packs (packs may be of different capacity but MUST be of an equal number of cells) is an excellent way to increase the available flight time and significantly improve the reliability of the on power system. The simplest means is to run two complete wiring harness, switches and charge jacks from each pack and plug one into the normal battery port and the other into an extra channel on the receiver. No diodes or isolation is required (see below). This is simpler and more reliable than some of the complex battery backup systems being offered on the market. Whether you are using 4 or 5 cells is your option, remembering that a 5 cell pack will provide more power to the servos but at the same time discharge faster giving you less flight time.

Parallel charging of Ni-Cds is not recommended due to the tendency of the cells to have the voltage drop off after they reach full charge. Should one pack have a slightly different capacity than the other then it will reach full charge sooner and the voltage will start to drop off allowing more current to flow into this pack. The other pack may not then reach a full state of charge. Repeated charge/discharge cycles under this parallel arrangement causes additional charge unbalance. While you may experiment and find that you get what appears to be both packs charged you will eventually run into problems with this arrangement. As an extreme, take the case of two packs, one having 250 mAh capacity and one having 600. The smaller capacity pack will reach full charge much sooner assuming that there is at least an equal "sharing" of charge current. As it peaks and the voltage declines slightly due to the heating of the battery as the oxygen is recombined it will begin to take more and more current to maintain a voltage equal to the as yet uncharged pack and the voltage tries to drop further and demands even more current to keep it up. This pack will then be taking nearly all the charge current leaving the larger pack woefully short during what would be perceived as a normal charge time like 16 hours.

Many pseudo battery "experts" put forth the argument that plugging two battery packs into the same receiver with out blocking diodes is NOT a good thing, claiming that his creates a host of problems and the two packs will end up fighting each other or "cross charging".

These concerns show a lack in the understanding of the charge and discharge potentials involved in Ni-Cd cells. One pack cannot charge the another (equal number of cells) as the discharge voltage of a pack can never be as high as the voltage required to charge the other pack. For the doubters here is an experiment: completely discharged one pack to 4.0 volts and then connected to a fully charged pack having an equal number of cells. There will be less than a 10% transfer of charge in a 24 hour period. Since shorts rarely occur in fully charged packs the risk of one pack "dumping" into one with a shorted cell are insignificant. A simple ESE preflight test would detect a pack with a shorted cell.

While it is a fact that the typical failure mode of a battery is for a cell to fail shorted there are some subtleties here that escape many people. First,one of the major causes of "battery" failure has nothing to do with the batteries themselves but rather with a switch or connector in the battery circuit. The dual redundancy concept is to protect against the failure having the highest probability - that being the circuit path from the battery to the power buss in the receiver. Adding more components to this path, like regulators and/or diodes isn't going to help the matter but rather adds to the probability of failure.

Perhaps the following discussion on the nature of shorts will better help the modeler understand.

While it is agreed that shorts are the failure mode in Ni-Cds batteries one has to look further into the "when" of the failure.

A short develops in a Ni-Cd when conductive particulate bridge the separator or the separator itself deteriorates to the point where it allows the positive and negative plates to touch. Rarely does the short occur all at once but rather building up a very small conductance path termed "soft shorts". In a charged cell the energy in the cell will blow away any short as it tries to develop. You've heard about "zapping" cells. The cell actually zaps itself before the short can develop. Only in cases of severe overcharge at high rates can the separator melt down to the point where the plates contact each other (hard short). In this case the energy in the cell then dumps and we have what is referred to as a hot steamer, the electrolyte boils, nylon in the separator melts down and is forced by the steam through the vent. On some occasions the vent is clogged by the molten nylon separator and becomes inoperative causing the cell to rapidly disassemble. So under normal circumstances a cell maintained at some state of charge is much less likely to short than a cell that is completely discharged. It should be noted however that the self discharge increases rapidly in cells where there is a short building (high resistance -soft short) due to separator deterioration and/or cadmium migration. One other shorting mechanism is a manufacturing defect where the positive or negative collector tab bridges the opposite plate. These usually fall out before the cells are shipped or assembled into batteries.

Preflight procedure should involve checking each battery separately. First check each with ESV through charge jack. You should get nearly identical readings, then switch one on, check controls, switch off and then switch on the other battery, check controls again, then turn both systems on and fly with confidence.

Summary: Diodes are not required. Packs must be of the same number of cells. Packs may be of different capacities. Individual charge jacks must be provided for each pack (and not interconnected). Total capacity available will be the sum of the individual capacities. Specialized chargers are not required since standard packs (600-800 mAh AA packs)can be charged employing regular system wall chargers (1200 to 1600 mAh should cover most giant size projects).

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 83 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group