motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Fler väljer 4-Takt http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=2337 |
Page 1 of 1 |
Author: | Kamikaze [ Thu 02 Aug 2007, 12:21 ] |
Post subject: | Fler väljer 4-Takt |
Har märkt att fler och fler väljer att flyga med denna trevliga motortyp! Nu skall även Bernt börja flyga med gullsnurra i näbben Han har köpt en ASP 61 ![]() Som skall sitta i denna trevliga Mark 2 Trainer från Thunder Tiger som han har köpt ![]() Själv har jag just köpt en av Thunder Tigers fina 4-Taktare! Som jag skall ha i min Pegasus trainer ![]() Produktinformation F-75S är den senaste modellen i Thunder Tigers familj av 4-taktsmotorer. Motorn passar perfekt för bl a 3D modeller och modeller avsedda för en .46 - .61 2-taktsmotor. Som enda motortillverkare är Thunder Tiger ISO 9001 certifierad, något som bl a borgar för hög kvalitet. Det realistiska ljudet kombinerat med ett fantastiskt vridmoment gör dessa motorer till ett bra val för de flesta skalamodeller. Motorerna levereras med lättinställd förgasare, ljuddämpare, verktyg, chims för justering av ventilspel, instruktion och dekal. Storlek: 12,33cc (0,75cu. in) Borrning: 28,3mm Slaglängd: 19,6mm aktiskt varvtalsområde: 2000 - 12000RPM Effekt: 1,3BHP/11000RPM Vikt med ljuddämpare: 511gram Effekt: 1,60hp/11000RPM |
Author: | Todi [ Sat 04 Aug 2007, 01:59 ] |
Post subject: | |
Var lite negativ till 4-taktare i början men efter att ha sett Kamikaze köra med sin inkörda motor så kanske man borde skaffa en iaf.... |
Author: | Kamikaze [ Sat 04 Aug 2007, 11:29 ] |
Post subject: | |
Kan rekommendera Thundertigers S-75! Kostar lite mer men då får man kvalitet med på köpet! Och en riktig instruktionsbok/Verktyg för att ställa in ventilspelet med t.e.x. Thundertigers Motorer har är likvärdiga med O.S i kvaliteten ![]() Kan köpas t.e.x här http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... ilter_id=1 |
Author: | MickeM [ Sat 04 Aug 2007, 19:08 ] |
Post subject: | |
En nackdel med 4-takt är att dom har mer rörliga delar -> mer "service". |
Author: | Kamikaze [ Sat 04 Aug 2007, 22:07 ] |
Post subject: | |
Att lätta på kåpan och kolla ventilspelet en gång per sesong är nog ej så jobbigt ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 05 Aug 2007, 08:38 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Att lätta på kåpan och kolla ventilspelet en gång per sesong är nog ej så jobbigt
![]() Behöver man inte göra med alla 4-takt maskiner. Därför kör jag RCV ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 26 Aug 2007, 23:04 ] |
Post subject: | |
Flera som kör 4-takt har börjat vända tillbaka till 2-takt. Problemet är tydligen att motorn stannar i luften men en bidragande orsak är att man bytt slangen i tanken till den grövre vilket ej fungerar. Klunken i tanken kan ej böja sig och suger luft så ett klokt råd är att ej köra med den vanliga tjocka slangen som är för styv. |
Author: | Kamikaze [ Sun 26 Aug 2007, 23:10 ] |
Post subject: | |
+Mer olja i soppan! Så kanske dom börjar gå.... ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 26 Aug 2007, 23:22 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Flera som kör 4-takt har börjat vända tillbaka till 2-takt.
Problemet är tydligen att motorn stannar i luften men en bidragande orsak är att man bytt slangen i tanken till den grövre vilket ej fungerar. Klunken i tanken kan ej böja sig och suger luft så ett klokt råd är att ej köra med den vanliga tjocka slangen som är för styv. Det brukar oftast vara en smal sketen slang, som måste bytas lite nu och då, för den tröttnar av bränslet. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |