Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 15:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fler väljer 4-Takt
PostPosted: Thu 02 Aug 2007, 12:21 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har märkt att fler och fler väljer att flyga med denna trevliga motortyp!
Nu skall även Bernt börja flyga med gullsnurra i näbben

Han har köpt en ASP 61
Image

Som skall sitta i denna trevliga Mark 2 Trainer från Thunder Tiger som han har köpt
Image


Själv har jag just köpt en av Thunder Tigers fina 4-Taktare! Som jag skall ha i min Pegasus trainer
Image

Produktinformation
F-75S är den senaste modellen i Thunder Tigers familj av 4-taktsmotorer. Motorn passar perfekt för bl a 3D modeller och modeller avsedda för en .46 - .61 2-taktsmotor.

Som enda motortillverkare är Thunder Tiger ISO 9001 certifierad, något som bl a borgar för hög kvalitet.
Det realistiska ljudet kombinerat med ett fantastiskt vridmoment gör dessa motorer till ett bra val för de flesta skalamodeller.
Motorerna levereras med lättinställd förgasare, ljuddämpare, verktyg, chims för justering av ventilspel, instruktion och dekal.

Storlek: 12,33cc (0,75cu. in)
Borrning: 28,3mm
Slaglängd: 19,6mm

aktiskt varvtalsområde: 2000 - 12000RPM
Effekt: 1,3BHP/11000RPM
Vikt med ljuddämpare: 511gram
Effekt: 1,60hp/11000RPM

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Aug 2007, 01:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Var lite negativ till 4-taktare i början men efter att ha sett Kamikaze köra med sin inkörda motor så kanske man borde skaffa en iaf....

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Aug 2007, 11:29 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kan rekommendera Thundertigers S-75! Kostar lite mer men då får man kvalitet med på köpet! Och en riktig instruktionsbok/Verktyg för att ställa in ventilspelet med t.e.x. Thundertigers Motorer har är likvärdiga med O.S i kvaliteten 8)

Kan köpas t.e.x här http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... ilter_id=1

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Aug 2007, 19:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En nackdel med 4-takt är att dom har mer rörliga delar -> mer "service".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Aug 2007, 22:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Att lätta på kåpan och kolla ventilspelet en gång per sesong är nog ej så jobbigt 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Aug 2007, 08:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kamikaze wrote:
Att lätta på kåpan och kolla ventilspelet en gång per sesong är nog ej så jobbigt 8)

Behöver man inte göra med alla 4-takt maskiner.
Därför kör jag RCV :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Aug 2007, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Flera som kör 4-takt har börjat vända tillbaka till 2-takt.
Problemet är tydligen att motorn stannar i luften men en bidragande orsak är att man bytt slangen i tanken till den grövre vilket ej fungerar.
Klunken i tanken kan ej böja sig och suger luft så ett klokt råd är att ej köra med den vanliga tjocka slangen som är för styv.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Aug 2007, 23:10 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
+Mer olja i soppan! Så kanske dom börjar gå.... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Aug 2007, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Flera som kör 4-takt har börjat vända tillbaka till 2-takt.
Problemet är tydligen att motorn stannar i luften men en bidragande orsak är att man bytt slangen i tanken till den grövre vilket ej fungerar.
Klunken i tanken kan ej böja sig och suger luft så ett klokt råd är att ej köra med den vanliga tjocka slangen som är för styv.

Det brukar oftast vara en smal sketen slang, som måste bytas lite nu
och då, för den tröttnar av bränslet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group