motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Sändarinställningar för flyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=2231 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jul 2007, 13:40 ] |
Post subject: | Sändarinställningar för flyg |
Sändarinställningar för flyg! Rätt fort fattar man vilken spak som rör vilket roder, men det finns ytterligare småinställningar man kan göra på sändaren för alla servon etc för flyget. Dessa kan vara lite kryptiska i början. Dessutom glömmer man ibland vilken som var vilken och hur de fungerade men man vet hur man vill ha det, men inte hur man får det som man vill ha det. Alla sändare har samma inställningar, mer eller mindre, och benämningarna kan variera lite grann. Så jag tänkte skriva ihop en liten tråd här om dessa som man kanske kan klistra. Jag ändrar i detta första inlägg (vi lyckades ju rätt bra med listan för ARF-flyg =) Frekvenstabellen borde också göras på samma sätt, klistrad med tabellen i första inlägget. KANALERNA Vilka kanaler som är vad återkommer beror helt på tillverkare så där är det bara att öppna boken och läs. Kanalerna är: Gas (throttle), sidoroder/styrhjul (Rudder), höjdroder (Elevator), skevroder (Aileron), klaffar (Flaps), infällbara landningsställ (Gear), gyro (Gyro) och nån jag glömt. Rök, samt fotografering / filmning kan göras via en kanal om man nu vill tex något sådant. SPAKARNA? Det finns två spakar man rycker i. Vänster spak (Throttle/gas och Rudder/sidoroder och hjul): - Upp = öka gas - Ner = minska gas - Vänster = Flyget svänger vänster (hjulet styr flyget vänster på marken) - Höger = Flyget svänger höger (hjulet styr flyget höger på marken) Obs! Skevrodret är det egentliga rodret man "svänger" med. Höger spak (Elevator/höjdroder + Aileron/skevroder): - Upp = Höjdroder ner, dvs flyget dyker - Ner = Höjdroder upp, dvs flyget stiger - Vänster = Flyget lutar/svänger åt vänster - Höger = Flyget lutar/svänger åt höger Tips med skevrodret (höger spak vänster-höger): Dra (peka) höger spak åt höger så skall högra skevrodret vinklas uppåt) TRIM-knappar För varje spakrörelse finns en trimnapp där du finjusterar mittläget. Var i första hand säker på att vingarna är raka som de skall vara på flyget samt att alla roder verkligen är rätt justerade och rör sig de intervall de ska röra sig. Några exempel utgående från att du har spakarna i mittlägena när du flyger: - Flyget lutar åt vänster: justera högra trimmen lite höger - Flyget lutar åt höger: Justera högra trimmen lite vänster - Flyget sjunker:Justera Öka högra trimmen lite uppåt - Flyget stiger: Justera högra trimmen lite nedåt - Flyget flyger med höger sida före: Justera vänstra trimmen åt höger - Flyget flyger med vänster sida före: Justera vänstra trimmen åt vänster - Tomgången är för hög / för låg vid inlandning, justera det med vänstra trimmen, upp för mer gas, ner för mindre gas På marken bör vänster trim vara i mitten så att sidorodret är rakt. Går flyget snett när du taxar så kan du justera det lite med trimmen så att du sedan får kompensera när du lämnar marken eller ska landa, men bäst är att du har juster-möjligheter på nosshjulet/sporrhjulet. Hjulet dominerar på marken. ON / OFF Sätt på sändaren först och sen mottagaren, eller som Wesse säger, "Stäng på sändarn!". REV (Reverse) Går servåt åt fel håll så kan du reversera det här, normalt eller reverserat. CNT (Center) Är mittläget fel på tex något roder, så kan du finjustera det så det kommer på rätt med Center. Intervall -100%...0%...+100% Kom ihåg att inte låta det avvika allt för mycket utan justera då mekniskt. Testa sätt Center till -100% och se hur rodret rör sig så förstår du. EPA (End Point Adjustment) / ATA (?) Slutlägena. Skjut spaken åt det håll du vill justera och ställ in slutläget så servot inte ligger och arbetar samt så att du får det som du vill ha det. Intervallet är 50%...100%...+150 och bör helst inte vara utanför 90-110%. Justera i så fall mekanikst så du kommer på rätt. Gör sedan samma åt andra hållet. EXP (Exponential) Normalt rör sig rodret helt linjärt (rakt) efter spakrörelsen. Dvs när du har rört spaken halvvägs så har även rodret rört sig halvvägs. Men med exponentiell funktion så blir rörelsen inte linjär utan du kan få röreslen fin i början och grov på slutet. Tex höjdrodret, när du ska landa vill du kunda röra på spaken och endast få små rörelser, annars kan flyget pendla mellan dyka och stiga. TRM (Trim) Denna har jag inte kollat upp än, men den bör justera hela området åt endera hållet, alltså något liknande som trim-knappen vid spaken. Trim-knappen vid spaken justerar nog bara spakens mittrörelse och TRM- funktionen i sändaren justerar hela området elektroniskt, då slipper du justera mekaniskt eller tappa bort välbehövligt intervall med trimknappen vid spaken. Någon som testat? STW (StopWatch) Vissa har tidtagarur, speciellt för de som flyger helikopter vars motor snurrar samma varvtal hela tiden, dvs samma förbrukning. Man ställer alltså in klockan på en viss tid så larmar den när bränslenivån är slut. Man får testa sig fram. T-CUT (Throttle Cut) En bra funktion, du stänger av motorn med en knapptryckning. Normalt har man gaspådraget så inställt att du har fullt varv när spaken är högst upp och jämn tomgång när gasen är längst ned. Är tomgången dålig så justerar du det med Trim-knappen vid spaken. Det skall vara så inställt att när du sätter spaken i botten och trim i botten så skall motorn vara strypt. Med Throttle Cut gör den exakt samma sak. Men endast när du har spaken i botten. Du trycker på gasen och den drar hela servot så långt det bara går i botten, som du ställt in alltså. Intervallet är 0...-100% och 0 motsvarar nollläget, dvs standardläget. Sen ställer du in hur många procent den skall gå minus tills motorn stannar och servot inte arbetar. M-SL (Model Select) Vissa sändare har modellminnen, om man tex har flera flyg / helikoptrar. Här väljer du vilken modell. NAM (Name) Du kan ge namn för modellminnet så du håller reda på vilken som hör vart. Finns många fler, men detta kan vara en bra start att klura igenom. Vilka saknas? Vilka har ni? Diskussion! |
Author: | Jonny [ Thu 12 Jul 2007, 17:45 ] |
Post subject: | |
Kanal placeringen kan skilja en del från märke till märke. Ex: Hitec kör med gasen på kanal3 och Graupner på kanal1 Oftast står det i handboken till sändaren vilka kanaler som är till vilka funktioner. Sen varierar det som fan rent vilka kanaler som kan länkas samman med varann i sändaren från märka till märke. Ett ex: Kör jag med 1 servo till höjden så är det kanal 3 , kör jag med 2 servo till höjd så är det kanal 3 resp kanal 8. |
Author: | Mr X [ Thu 12 Jul 2007, 18:11 ] |
Post subject: | |
Hitec - Servoanslutning 6 kanaler Kanal 1 - Skevroder / eller höger skevroder 2 - Höjdroder / eller höger höjdroder 3 - Gas 4 - Sidroder 5 - Landningsställ eller vänster skevroder eller vänster höjdroder 6 - Klaff + att det går att mixa lite till med ELVN och VTAL |
Author: | MickeM [ Thu 12 Jul 2007, 18:12 ] |
Post subject: | |
Jonny wrote: Kanal placeringen kan skilja en del från märke till märke.
Ex: Hitec kör med gasen på kanal3 och Graupner på kanal1 Oftast står det i handboken till sändaren vilka kanaler som är till vilka funktioner. Sen varierar det som fan rent vilka kanaler som kan länkas samman med varann i sändaren från märka till märke. Ett ex: Kör jag med 1 servo till höjden så är det kanal 3 , kör jag med 2 servo till höjd så är det kanal 3 resp kanal 8. OK, eftersom kanalerna är olika så får det va i denna beskrivning =) |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:28 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Lite tankesmedja om kanaler till flyg ur Futaba perspektiv. Ett enkelt flyg typ metanol trainer 4 Kanaler 1 - Skevroder / ett servo 2 - Höjdroder 3 - Gas 4 - Sidroder |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:37 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder 4 Kanaler 1 - Skevroder / y kabel 2 - Höjdroder 3 - Gas 4 - Sidroder Problemet som nu uppstår är att få båda skevrodren att gå åt rätt håll. Finns några olika lösningar på problemet. 1. köpa en servo reverser. 2. löda om servo 3. ett Futaba och ett Hitec servo 4. ändra om stagen eller köp en bättre radio |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:40 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder och en radio med flera kanaler 6 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder 3 - Gas 4 - Sidroder 6 - Skevroder 2 |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:48 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder och två höjdroder 6 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder / y kabel 3 - Gas 4 - Sidroder 6 - Skevroder 2 Åter problem med att få höjdrodret att gå åt samma håll. Finns några olika lösningar på problemet. 1. köpa en servo reverser. 2. sväng armen på servot åt andra hållet / kan ibland vara omöjligt ifall det inte finns utrymme. 3. köp en bättre radio |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:53 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder och två höjdroder 7 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder 1 3 - Gas 4 - Sidroder 6 - Skevroder 2 7 - Höjdroder 2 |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 00:57 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder, två höjdroder och infällbart landställ 7 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder 1 3 - Gas 4 - Sidroder 5 - Landställ 6 - Skevroder 2 7 - Höjdroder 2 |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 01:11 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med två skevroder, två höjdroder och infällbart landställ med ombordglöd 8 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder 1 3 - Gas 4 - Sidroder 5 - Landställ 6 - Skevroder 2 7 - Höjdroder 2 Valfri kanal on/off till glödningen eller mixad till gasen. |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 01:15 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Har man också belysning på kärran är man uppe i 9 kanaler I stället för ombordglöd kan man ha en kill switch kopplad till en kanal om man flyger ett bensinflyg. |
Author: | Mr X [ Wed 22 Feb 2012, 12:41 ] |
Post subject: | Re: Sändarinställningar för flyg |
Ett flyg med fyra skevroder, två höjdroder, flaps, smoke eller infällbart landställ 12 Kanaler 1 - Skevroder 1 2 - Höjdroder 1 3 - Roder 4 - Skevroder 2 5 - Skevroder 3 6 - Skevroder 4 7 - Klaffar 1 8 - Klaffar 2 9 - Mixning 10 - landställ/smoke 11 - Gas 12 - Höjdroder 2 |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |