Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 23:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Apr 2007, 19:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Interessant läsning 8) Det blir nog att införskaffa gyro tror jag :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 14:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu är ett nytt gyro till flyg ute på marknaden

FUTABA PILOT ASSIST LINK PA-2
Pilot Assist Link för flygmaskin (ej heli)
Släpp spakarna på sändaren och flygmaskinen rättar upp sej själv
Monteras på ett litet ögonblick. Gör ett 10 mm hål i botten på kroppen
för att montera sensorn. Anslut mottagare och servo. Justera in
Känsligheten. Starta och flyg
Drivs med bef. mottagare acc (4,8V) Inget extra batteri behövs.
Dim: 53.5x33.5x14.5mm. Vikt: 42g
ImageImage
http://www.futabarc.com/radioaccys/futm0999.html

GYFU-PA-2
http://www.aircpro.com/ säljer detta om någon är intresserad.

This is a Pilot Assist Link (Auto Pilot) for aircraft use (Not Helicopters). When you release the
transmitter sticks, The PA-2 automatically returns the aircraft to level flight even if it enters a
dangerous state due to the effect of wind or erroneous operation. This simplifies training in model
aircraft flying techniques.

FEATURES: This Is A Horizontal Stabilizer For Model Aircraft and Incorporates The Latest Sensor
Technology. Operates On A Single Aileron Servo. Supports two Channels To Level The Wings and
Bring Plane To Level Flight. Automatically Controls The Elevators and Ailerons, But When The
Modeler Operates A Stick, The Sensitivity Drops According To The Amount Of Stick Operation and
Stick Operation Has Priority. Sensitivity Can Be Adjusted By Transmitters Having Volume
Control-(At Least 5 Channels and At Least One Extra Channel Is On A Dial.) (See COMMENTS) Or
By The Gain Control On The Amplifier Unit Itself. Some Radios W/Volume Control Are: Skysport
6VA, 6XA, 7UA, 8UA, 9ZA. Other Brands Of Radios May Work If They Are Wired Like And Have
Connectors Like Futaba Has. Servo Reversing Switches Located On Amplifier Unit. INCLUDES:
One Amplifier Unit Pre-Wired with 2-Pin and J Plugs One Sensor Unit Pre-Wired with 2-Pin Plugs,
Nylon Nut and Washer One Instruction Manual

REQUIRES: Use with a standard Futaba-compatible receiver/radio system

SPECS: Power Requirement: 4.8 Volt (NiCad Battery fed via receiver)

Current Drain: 5 mA (at 4.8V) (confirmed 9/99 amc/jquigg)

Amplifier Length: 53.5mm (excluding protruding parts); Width: 33.5mm; Height: 14.5mm; Weight: 25g

Sensor Diameter: 33mm; Weight: 15g (excluding screws)

COMMENTS: It Is Not Recommended To Fly: On Days When The Sun Is Extremely Bright or
Reflective, Ground Is Snow Covered, Over Water Or Near Reflective Buildings, or in Very Low
Light Conditions (Dusk, etc). This Unit Only Keeps The Aircraft Level, It Does Not Automatically
Fly The Aircraft From Takeoff To Landing.

Wiring: From Amp to Sensor: Red/Black & Yellow/Orange w/2-Pin Connectors From Amp to Rx:
Blue J Connector For Elevator Black J Connector For Aileron

Sensitivity: (Volume Control) Red J Connector For Auxiliary (Used Usually In Channel 5, And Will
Enable The Use Of Transmitter Volume Control To Change Sensitivity In Flight. From Rx to Amp:
Channel 1 Aileron Channel 2 Elevator

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 16:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Fattar inte vad det är för vits med nåt sånt! Är det inte själva tjusningen att flyga själv änn att ha en massa hjälpmedel! Kan fatta om planet rusar fram i 200 Km/h att man har det då!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 17:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Todi wrote:
Fattar inte vad det är för vits med nåt sånt! Är det inte själva tjusningen att flyga själv änn att ha en massa hjälpmedel! Kan fatta om planet rusar fram i 200 Km/h att man har det då!

Håller delvis med men vissa oroliga skalaflyg behöver det här.
Som nybörjare är det ganska så tryggt att flyga med gyro.

Ditt första flyg hade inte hängt i sina lämmar om du haft ett gyro.
Kanske du nu förstår vitsen med gyro :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 19:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ett gyro känner av flygets rörelse och jämför det med spak-utslagen
du gör. Om det är vindstilla gör det ingen nytta i stort sett förutom
om det finns en sån funktion att den märker om flyget ändrar kurs
pga att du har någon trim felställd. Om det blåser lite eller kommer
någon kastvind så märker gyrot av det blixtsnabbt och kompenserar
upp det, kallas Heading Hold (HH) på helikoptrar.

Så japp, att flyga en helikopter med gyro är mycket enklare och
bekvämare än att flyga utan då man manuellt måste parera heeela
tiden. Och på ett flyg är det samma. Spakarna säger kör rakt, då
KÖR flyget rakt, OM du har det rätt inställt.

Jag skulle säkert skaffa gyro till ett skala-flyg eftersom det ser
bättre ut när ett sådant kommer inflygande stabilt och inte rycker av
vindbyar och sånt. Typ Cessnor och Warbirds. Men vad gäller Aerobatic-
flyg så har jag ingen aning om det är så klokt att ha utrustning som
gör allt för att förhindra bus.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 20:39 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Gyro e fusk :lol: 8) :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 20:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Som sagt...! D där kan man tjobbla om i evigheter vad som är bäst/fusk/hjälpmedel....! Huvudsaken är att man själv är nöjd och känner sig trygg.... :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 21:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Som sagt...! D där kan man tjobbla om i evigheter vad som är bäst/fusk/hjälpmedel....! Huvudsaken är att man själv är nöjd och känner sig trygg.... :wink:

Exakt! Mycket sant. Jag har sett flyg med gyro och det flög skitbra.
Och flygarn tyckte det flög bra också (Mr X) fast jag tyckte nog mina
Tiger 60 flög stabilt utan gyro ;-) Trygg? Ja nu börjar man känna
sig trygg på fältet när man själv flyger... haha :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 21:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Jag brukar tänka "baklänges" eller om de va fram......... tja jag vetti fan hur jag tänker men iaf , jag anser som så att gyro kan va bra om man använder det "rätt".

Att använda ett gyro för att lära sig flyga en viss sorts plan tycker jag är helt meningslöst , ända nyttan jag ser med det är att man lättare kan behärska flyg som man egentligen inte är mogen/kapabel till att flyga vilket inte alls är bra. Man luras tro att man flyger bättre än man gör.
Vad lär man sig av hur flyget beter sig i blåst eller hur lär jag mig att kompencera med skevroder för planflykt i sidvind med gyro? Inte ett smack för det sköter gyrot utan att man själv behöver bry sig.


En sak som man kan använda det till och där det lämpar sig utmärkt är vid flygfilmning/flygfoto där man får ett mycket stadigare flyg och filmkvalitén blir ljusår bättre.

Men som sagt smaken är som baken och huvudsaken är att man själv trivs med det. Vet faktiskt folk som flygit heli i många år men som använder sig av gyro i flyg för att lättare behärska det.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 22:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
När tekniken finns så varför göra det svårare för sig.
Ett flyg med gyro är stadigt och fint att gå ner för landning med.
I luften kompenserar det kastvindarna men i övrigt märker jag knappt av att jag flyger med gyro.
Att man inte lär sig flyga om man har gyro är bara bullskit.

Går att svänga på saken och säga att man lär sig flyga bättre med gyro.
Man behöver inte hålla på med kastvindarna utan bara lära sig det rolig i luften tex att rolla, spinna och njuta av att flyga :D

Efter att ha flugit med gyro och utan kan jag säga att vid landningen märker man direkt om flyget har gyro när det blåser.
Om gyrot sparar ett kraschat flyg är det bra investerade pengar och inte helt onödigt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Sun 25 Nov 2007, 22:11, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Nov 2007, 22:09 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Själv har jag lärt mig flyga den hårda vägen...Utan gyro..!

Vet att jag behärskar en mustang i 40 storlek! Så jag tycker att en, Som är i 140 storlek borde va lite lugnare i flykten, Och inför landningarna! Men man måste tänka på att 140:an är mycket tyngre!
Så man måste komma ner mycket mjukare för att inte knäcka flyget!

Gyro ska jag ha av ren bekvämlighet... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Nov 2007, 01:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stora flyg flyger stabilt. =)

Å andra sidan...
Vissa använder expo, andra inte...
Vissa flyger med sidoroder, andra inte...
Vissa gör tvära inflygningar, andra inte...
Vissa pressar gränserna, andra inte...
Osv... alla är olika. Gyro = smaksak beroende på vad man är ute
efter för flygstil.

Är gyro bättre? Självklart om man är ute efter ett stabilt bekvämt flyg.
För min del gillar jag kaoset att flyga, att ständigt parerande och arbete
att få flyget att fara dit jag vill, tex rakt ibland, vilket är skitkul. Det
ger mer känsla för det hela, är väl därför jag kör ett yrväder också :D

Och som Jonny säger, ett gyro kan vara bra om det används rätt.
På en helikopter funkar det kanon, om den helin och gyrot är rätt
inställt, annars kan det få förödande konsekvenser när man pressar
gränserna.

Gyrot är ett hjälpmedel.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
BA Nano Gyro 2.3gram


Har ni hört talas om nano gyro.
Väger bara 2,3gram

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=4320

En vinge med gyrot.
http://www.youtube.com/watch?v=10NLD86AvZg

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group