Jag blev så tagen av Warbirds nyss så jag drog igång Reflex och tog
en tur med en Spitfire. Men ujuj va lynnig fågel. Den stiger när man
gasar och den har ingen aning vart den ska när man försöker landa
så man måste landa med lite fart så att den inte lägger sig. Och med
lite fart så hann man just och just få den att rulla stabilt så la den nosen
i nån buske i slutet av banan. Spitfire kommer att bli en utmaning,
eller så måste jag söka upp flaps. Jag landade en enda gång som man
ska av 40. USCH! Snabb så man blir nervös.
Sen testade jag en Cessna 182 och DET var ett flyg jag gillade skarpt
att flyga med!!! De är stabila och kroppen är under vingen. Jag flög
runt och landade om och om igen nästan 25 ggr. En gång landade jag
upp och ner och en gång lite väl hårt. Otroligt nice!!! Långsam glidare.
Så testade jag en Extra och det sköna med dem är att de är så
motorstarka så man kan klara sig ur vilken knipa som helst, även
om man har nosen nästan ner i marken på några meters höjd. Denna
var nääästan lika lätt att landa som Cessnan. Den studsade lite väl
mycket om man inte var koncentrerad.
Och så flög jag Calmato (heter den så?) en trainer med kroppen
hängande under vingen. Sävligt flyg som var mycket lättfluget och
rätt så lätt att landa.
Jag testade också en 70cm kort 3D-elflyg som nog borde vara det första
man satsar på. För de går att styra hur som helst och de går inte sönder
så lätt. Men man lär sig hur man ska styra.
Summa sumarium: Bäst är STORT och med kroppen under vingen
med framhjul och två bakhjul. Allt annat är en utmaning.
Bäst är att börja med en STOR trainer och sen en Cessna, sen en Extra.
Sist en Warbird. Släppte man spakarna på en Warbird så for den åt nåt
håll, inte rakt ett dugg.
Ge mig ett flyg så flyger jag!!!
Börjar känna mig säker bara man
skulle se flyget i bildskärmen när det är så långt bort...
En sak till... stora flyg har stora hjul, eller så ska man ha stora hjul
eller jämn start och landningsbana. Jag tror det är väldigt lätt att
skrota ett flyg på dålig bana.