motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Warbirds
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=1483
Page 13 of 16

Author:  Mr X [ Fri 14 Aug 2015, 23:57 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Mr X wrote:
Bara starten dyker upp så blir det att flyga warbirds på nya fältet.

Fick nya starten så nästa gång får den följa med till fältet.
Flera som har flygfärdig warbird?

Author:  MickeM [ Sat 15 Aug 2015, 09:33 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Mr X wrote:
Mr X wrote:
Bara starten dyker upp så blir det att flyga warbirds på nya fältet.

Fick nya starten så nästa gång får den följa med till fältet.
Flera som har flygfärdig warbird?

Hörru, din Fury är ingen warbird. Warbirds är inte knallröda! :mrgreen: Så det är bara att gilla läget och inse att ingen har en warbird flygfärdig. :roll: Du måste också skaffa en Mr X.

September Furyn är visserligen en Hawker Sea Fury i grunden, men den är rejält omgjord för att vara en Reno Air Racer. Det är en flygande bomb- och kulsprutelös knallröd cirkus du har. ;-) Som vi ville se på Djäken!!!

Image

Author:  Mr X [ Sat 15 Aug 2015, 09:41 ]
Post subject:  Re: Warbirds

September Furyn är en warbird från grunden :D

History
In 1962 two abandoned Sea Fury wrecks were recovered from a farmer's field in New Brunswick, Canada. Only one of the two wrecks survive a hangar fire and it went on to be restored to airworthiness as N232J. Then after a landing gear failure the wrecked aircraft was bought by the Sanders Family in November 1969. In September 1970 the aircraft was airworthy once again.

https://en.wikipedia.org/wiki/September_Fury

Author:  MickeM [ Sun 13 Sep 2015, 09:49 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Finns ju flera behagliga storlekar på Warbirds. Vissa 40-size "raketer" men även 60 och 90-size metanolare samt större för bensin som tex en DLE-30 bensinare skulle passa in, eller kanske till och med en 50cc bensinare!!! Eller el med ljudbox? Skaffa vinterbygge nu. =)

Author:  Mr X [ Sun 13 Dec 2015, 14:24 ]
Post subject:  Re: Warbirds

MickeM wrote:
Finns ju flera behagliga storlekar på Warbirds.

Jo men visst :D


Author:  MickeM [ Sun 13 Dec 2015, 14:32 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Den där är 1/3 och kan bära en människa. =) Inte RC... men borde ju gå att göra till RC... ;-)

Author:  Kamikaze [ Sun 13 Dec 2015, 15:40 ]
Post subject:  Re: Warbirds

MickeM wrote:
Det är en flygande bomb- och kulsprutelös knallröd cirkus du har. ;-) :lol:

Image

Author:  MickeM [ Wed 23 Dec 2015, 18:00 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Hur går det med era Warbirds-planer? Den där stora metanol-B-25an for väl till Finland. Ingen som funderat på bygga en sån? ;-)

Author:  Kobbeuffe [ Thu 24 Dec 2015, 00:08 ]
Post subject:  Re: Warbirds

MickeM wrote:
Hur går det med era Warbirds-planer? Den där stora metanol-B-25an for väl till Finland. Ingen som funderat på bygga en sån? ;-)

Kikade lite på elgrejjer till Mustangen men det backar jag nog från när jag såg priser på ett "billigt sätt" :) Blir väl skaffa nån beggad metanolsnurra nån gång.

Author:  MickeM [ Tue 12 Jan 2016, 22:11 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Varför är WWII-kärror så ointressanta här egentligen?
Några har ju cirkulerat, men inte är det många ggr det flugits på Åland.
3 Mustanger, 1 Corsair, 1 Stuka.

Author:  Kamikaze [ Wed 13 Jan 2016, 09:09 ]
Post subject:  Re: Warbirds

MickeM wrote:
Varför är WWII-kärror så ointressanta här egentligen?
Några har ju cirkulerat, men inte är det många ggr det flugits på Åland.
3 Mustanger, 1 Corsair, 1 Stuka.


Därför att dom är så dyra :cry:

Author:  MickeM [ Wed 13 Jan 2016, 20:40 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Varför är WWII-kärror så ointressanta här egentligen?
Några har ju cirkulerat, men inte är det många ggr det flugits på Åland.
3 Mustanger, 1 Corsair, 1 Stuka.


Därför att dom är så dyra :cry:

Jämfört med vad? =) Folk lägger ju ner ännu större summor på flera flyg än vad ett flyg kostar.

Author:  MickeM [ Sun 17 Jul 2016, 10:54 ]
Post subject:  Re: Warbirds

En Warbird behöver inte vara en 50 cc bensinare... finns ju mindre flyg.
30cc är en bra klass om man vill ha bensin men inte jättestort flyg.
Metanol har inte försvunnit och där finns massor med flyg att välja mellan.

Att fastna på el eller bensin gör att man skippar massor med flyg, man blir mer begränsad.
Det börjar finnas fler bensinmotorer för småflyg, men det handlar fortfarande om svagare motorer som väger mer. MEN, de har mer moment på lägre varv så de går bra att använda i rätt flyg, men det verkar inte ha slagit igenom här hos oss ännu.

Hade vart kul med lite andra warbird-flygare. :-) Ha en raritet som flygs nån gång i året bara. Fina att se på.

Author:  Mr X [ Sun 17 Jul 2016, 13:43 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Tror alla Warbirds är baktunga vilket man ska tänka på vid val av maskin.
En lite större och tyngre maskin i nosen är bättre än en lätt och liten med en massa bly i nosen.
Motorsvaga flyg är inte roliga att flyga så köp först flyget och väg upp med rätt CG vad det behövs för vikt i nosen.
Efter det vet man vilken maskin flyget behöver.

Author:  Bernt [ Sun 17 Jul 2016, 15:08 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Tror nog att vi aldrig får se detta flyg i luften.

Author:  MickeM [ Sun 17 Jul 2016, 15:35 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Bernt wrote:
Tror nog att vi aldrig får se detta flyg i luften.

Vilket?!

Author:  Bernt [ Sun 17 Jul 2016, 15:43 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Warbirds den kommer vi att få vänta länge på.

Author:  Mr X [ Sun 17 Jul 2016, 16:01 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Har redan flugit några på fältet eller rättare sagt det har flugit många Warbirds med olika framgångar på vårt fält.

Author:  MickeM [ Sun 17 Jul 2016, 16:35 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Bernt wrote:
Warbirds den kommer vi att få vänta länge på.

Menar du alla? Eller nån specifik?

Author:  MickeM [ Wed 03 Aug 2016, 21:37 ]
Post subject:  Re: Warbirds

Nå, beställ hem nån större Spitfire nu. Eller va det nu finns. Finns nån tråd med massor av exempel.

Page 13 of 16 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/