motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=14018 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Sun 16 Jun 2024, 08:53 ] |
Post subject: | Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) |
Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) Tanken har funnits flera år, inte startat än. Att flyga aerobatikflyg lite mer aktivt, inte 3D. Att rolla, loopa, flyga inverterat, stallturn, immelmans osv, lära mig flyga rent och bättre. Men i samma veva även ta mig an 2-takt-bensinmotor-resan. Och i samma veva skaffa större och större! Jag har flugit EPO aerobatikflyg (Yak 54), men den renoverade jag, testflög och sålde vidare. Jag har flugit litet el-träflyg (Edge 540), samma sak där, renoverade och flög, sålde vidare. Jag har flugit metanol aerobatikflyg (Sukhoi vaddetnuvar), där flög jag lite mer aktivt och kraschade flera ggr, renoverade och sålde vidare. Jag har flugit bensin-aerobatikflyg (Yak 54) ett halvt varv på fältet sen hände nåt och jag fick nödlanda. Jag minns flygturerna med Sukhoien och det var riktigt kul att flyga aerobatik, vet inte varför jag lade av då, så många RC-flyg säkert. Så bara jag blir av med lite RC så skaffar jag mig en EPO-aerobatikkärra och flyger sk---n ur den! Lära mig bättre. Tills den skrotas helt eller tills jag vant mig med den. Sen åker den iväg och jag skaffar nästa storlek. ![]() Första delen är bara el (EPO sen träflyg). Andra delen är metanolmotordrivet (träflyg, vet inte om det finns kompositflyg?). Tredje delen är bensinflyg! Och vad gäller metanolmotorer så är det 2-takt eller 4-takt som gäller, förstås, men det spelar ingen roll hur det låter, bara det går att använda. Och bensinmotorflygen... där är det tänkt att jag ska lära mig 2-takt bensinmotorer... får se om jag hoppar över 20cc, men 30, 40, 50, 70-80?, 100, 120, osv. Det är inte själva bygget jag fokuserar på, utan driftsäkerhet samt att flyga och lära mig 2-takts bensinmotorer. Men men... har sagt åt mig själv att göra mig av med minst 5 RC-modeller FÖRST. |
Author: | MickeM [ Fri 27 Dec 2024, 14:20 ] |
Post subject: | Re: Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) |
Har inte kommit nån vart på denna "resa". Har inte gjort mig av med 5 modeller. ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 22 Jun 2025, 12:21 ] |
Post subject: | Re: Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) |
MickeM wrote: Har inte kommit nån vart på denna "resa". Har inte gjort mig av med 5 modeller. ![]() Fortfarande samma status... blir jag av med 5 befintliga modeller så skaffar jag en el-EPO-aerobatik-kärra. När den är skrotad och avvecklad så blir det skaffa nästa storlek. |
Author: | Mr X [ Mon 11 Aug 2025, 08:47 ] |
Post subject: | Re: Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) |
Att pressa gränserna och våga skapar din aerobatik-resa men marken är din fiende som vill hoppa upp snabbt vid fel spakrörelse. Känslan när allt går fel och man klararupp situationen ger en kick med hjärtat i halsgropen. |
Author: | MickeM [ Fri 15 Aug 2025, 18:49 ] |
Post subject: | Re: Mickes Aerobatik-resa (el, metanol, bensin) |
Gäller att satsa på ett EPO-flyg som kan flygas med nån vanlig ack jag redan har, tex 3S 2200 som jag har ca 12 st av. Planen är att trimma in flyget, tyngdpunkten och roderutslag i olika Dual rates, sen gå från fisflygning och öka flygandet tills jag vänjer mig. Sen är det att börja få in finliret och känslan och flyga i mängder. Men det ska inte hovras och 3D-flygas, bara aerobatik-flygning lik det som 1:1 brukar göra. Om marken hoppar upp och slår mitt flyg så blir det fyra alternativ: 1 - Sälj som det är och köpt nytt 2 - Reparera, sälj och köp nytt flyg 3 - Reparera och flyg ännu mer 4 - Skrota och köpa nytt Och med nytt flyg så innebär det ett ett 4S EPO-flyg om det finns. Annars ett klätt träflyg för 3S 2200. De är lättare och större och "next level", måste ju bort från EPO. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |