yngvek wrote:
MickeM wrote:
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.
Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.
Hmm..intressant. Tyvärr måste man nog ha lite högre landställ nu när fältet är som det är.
Det är sant. Ett lätt flyg och stretande gräsfält hjälper inte mycket. Ett tips är att skaffa motorer med högre KV och mindre proppar och sänka landstället närmare marken med stora hjul, då kan man ha landstället lite längre fram så flyget iaf inte tippar. Stark motor gör att man kommer upp snabbare och då blir inte vobblet ett problem. Eller så klipper vi gräset lägre.
Och håller tummarna att det växer tätt nån gång.