motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Landställets placering på sporrhjulsflyg
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=13392
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Wed 19 Sep 2018, 18:28 ]
Post subject:  Landställets placering på sporrhjulsflyg

Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.

Author:  yngvek [ Mon 24 Sep 2018, 11:02 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

MickeM wrote:
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.

Hmm..intressant. Tyvärr måste man nog ha lite högre landställ nu när fältet är som det är.

Author:  MickeM [ Sun 14 Oct 2018, 09:48 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

yngvek wrote:
MickeM wrote:
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.

Hmm..intressant. Tyvärr måste man nog ha lite högre landställ nu när fältet är som det är.

Det är sant. Ett lätt flyg och stretande gräsfält hjälper inte mycket. Ett tips är att skaffa motorer med högre KV och mindre proppar och sänka landstället närmare marken med stora hjul, då kan man ha landstället lite längre fram så flyget iaf inte tippar. Stark motor gör att man kommer upp snabbare och då blir inte vobblet ett problem. Eller så klipper vi gräset lägre. ;-) Och håller tummarna att det växer tätt nån gång.

Author:  MickeM [ Mon 18 Feb 2019, 21:31 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.

Author:  jussifixaa [ Mon 18 Feb 2019, 21:56 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

Samma linjen med vingens framkant

Author:  MickeM [ Mon 18 Feb 2019, 22:02 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

jussifixaa wrote:
Samma linjen med vingens framkant

Aha, det är där den ska vara. Ok!

Author:  Kobbeuffe [ Tue 19 Feb 2019, 15:40 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

MickeM wrote:
Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.

Hmm. Jag monterade landstället på starkaste punkten i fram som jag kunde få en platta innifrån att skruva fast i samtidigt. Vet ej om det blev exakt men det ser bra ut och CG verkar inte blivit så värst påverkat.

Author:  MickeM [ Tue 19 Feb 2019, 15:50 ]
Post subject:  Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg

Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.

Hmm. Jag monterade landstället på starkaste punkten i fram som jag kunde få en platta innifrån att skruva fast i samtidigt. Vet ej om det blev exakt men det ser bra ut och CG verkar inte blivit så värst påverkat.

CG behöver vara rätt och det blir det säkert. Det värsta är om hjulen blir på fel ställe jämfört med CG och jämfört med var motorn drar, kan bli groundloops eller nåt. Minns inte hur det funkade. Det är som med pontoner där steget ska vara på ett visst ställe utgående från CG.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/