Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:58

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Wed 19 Sep 2018, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Mon 24 Sep 2018, 11:02 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
MickeM wrote:
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.

Hmm..intressant. Tyvärr måste man nog ha lite högre landställ nu när fältet är som det är.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 09:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
yngvek wrote:
MickeM wrote:
Som ni alla vet så har ju vissa sporrhjulsflyg tendensen att ställ sig på nosen så lätt.
Man morrar och så kanske man bänder om landstället eller kanske bygger om så hjulen kommer längre fram så f-nskapet inte ska tippa på nosen.
Men det man gör då är att man gör flyget slingrigt, visar det sig. Tyngdpunkten blir för långt bakom landstället så det blir svårare att taxa rakt tex.
Motorn i nosen gör det inte bättre förstås. Tänker att ni drar en vagn där hjulen är nära er, men tyngden är en bra bit längre bak.
Lättare dra en vagn där hjulen är närmare tyngden.

Och ju högre landställ, desto effektivare hävstång blir det så flyget ännu lättare ställer sig på nosen.
Varför så högt landställ? För stor propp? Varför så stor propp? Något är feldimensionerat högst troligen.

Hmm..intressant. Tyvärr måste man nog ha lite högre landställ nu när fältet är som det är.

Det är sant. Ett lätt flyg och stretande gräsfält hjälper inte mycket. Ett tips är att skaffa motorer med högre KV och mindre proppar och sänka landstället närmare marken med stora hjul, då kan man ha landstället lite längre fram så flyget iaf inte tippar. Stark motor gör att man kommer upp snabbare och då blir inte vobblet ett problem. Eller så klipper vi gräset lägre. ;-) Och håller tummarna att det växer tätt nån gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 21:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 21:56 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Samma linjen med vingens framkant


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Mon 18 Feb 2019, 22:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
jussifixaa wrote:
Samma linjen med vingens framkant

Aha, det är där den ska vara. Ok!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 15:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.

Hmm. Jag monterade landstället på starkaste punkten i fram som jag kunde få en platta innifrån att skruva fast i samtidigt. Vet ej om det blev exakt men det ser bra ut och CG verkar inte blivit så värst påverkat.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Landställets placering på sporrhjulsflyg
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Jussi, Uffe... ni har konverterat Cessna 182or till draggers.
Följde ni nån regel eller nåt för att inte få landstället för långt fram/långt bak/högt?
Om hjulen pekar pyttelite utåt så blir flyget mycket stabilare på marken.

Hmm. Jag monterade landstället på starkaste punkten i fram som jag kunde få en platta innifrån att skruva fast i samtidigt. Vet ej om det blev exakt men det ser bra ut och CG verkar inte blivit så värst påverkat.

CG behöver vara rätt och det blir det säkert. Det värsta är om hjulen blir på fel ställe jämfört med CG och jämfört med var motorn drar, kan bli groundloops eller nåt. Minns inte hur det funkade. Det är som med pontoner där steget ska vara på ett visst ställe utgående från CG.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group