Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 14:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Sen tycker jag att jag sett cirrus i sportklassen. Eller iaf liknande:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 14:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Sen tycker jag att jag sett cirrus i sportklassen. Eller iaf liknande:)

Cirrus är riktigt snygg. Men kanske inte passar ändå... glasfiberkropp, små hjul, ska nog vara fyrtakt i den... hm hm. Rätt dyr också!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 14:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det är sant :)
Sen tycker jag väl inte att man måste vara helt skalenlig med en fpv airracerkärra :)
För mig räcker det nästan med ett flyg som har liknande färgsättning och dekaler :)
Surt att krascha en kärra man har lagt en massa extra tid på att få skalenlig :)
Men jag funderar på under ett race, är det inte säkrast att alla är uppe på kullen vid klubbhuset och ser därifrån. Då får man en bättre vinkel för radiostyrning och mindre risk att bli påflugen av en kärra som har gått in i failsafe eller någon annan skada där man tappar kontrollen.
Kanske tom att man ska ställa in att flyget dyker i failsafe


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 15:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skala är inget för FPV. Men semiskala får det gärna vara för då har jag mer lust att göra något med flyget.
Men huvudsaken är ju att den funkar bra för FPV, det är nog prio 1... och då kanske man får skippa utseendet helt och hållet.
Jag lägger ner mycket tid på alla kärror. :lol: Men mesta tiden går åt att göra dem bra, men nog kan det bli lite målande och sånt, men det tar ju otroligt lite tid av vad resten tar men gör stod skillnad utseendemässigt.

Står man på kullen tappar man en tredjedel av fältet. Men det är nog säkrare för publiken. Men kanske det går bra att sitt där som piloter ocskå, säkerhet går först. Inte kul få en kärra på sig...

Failsafe kan även orsaka farliga situationer, som tex att du har kontrollen i en kurva, men flyget tappar kontakten en kort stund och går i failsafe och dyker ner mot oss på kullen. Jag vet inte varför flera vill ha sådana inställningar att det ska tvärdykas och skrotas vid glitchar, jag är nog mer för gasavdrag helt och hålla alla servon. 99 ggr av 100 så är det korta glitchar vi har, "resten" är väl att nåt hänt och då har man oftast vart slarvig med batterinivåer, kontakter som glappar, annat slarv osv. Sällan grejerna går sönder. I alla fall för mig, därför det tar sån tid bygga allt... vill att alla fel ska bero på pilotfel. :-)

Är det inga fler som tänkt haka på metanol-FPV-flygandet? Det skulle locka folk till vårt fält. Fast det skulle locka folk fast vi bara RC-flög med förbränningsflyg också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 16:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag är nog rätt sugen på en Black Horse Gilmore för den ser udda och tuff ut. Lite old-reno-race-look.
Och då kan man ha en OS 46AX med trimpipa på den utan att man måste borra stora hål i kåpan och så låter det bra mycket mer ilsket än en fyrtaktare.
Proppen sticker ju bara ut nån cm!!! Men det gör inget, för det är de yttersta 15%en av proppen som gör mest nytta.
Men hjulkåpor på högt gräs är ingen höjdare. Fenan är så låg så där kan man ju inte ha kameran.

Men, ska det flygas i år så måste det nog beställas snart, om den finns nånstans.
Eller så får man lugna sig lite och ta nån metanol-kärra bara.

En fördel med 2-takt framför 4-takt är att 4-takt skakar mer.

Film med fyrtakt, flyger ju rätt snällt:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 16:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En film där de flyger metanol med FPV och har ränder från proppen. Nog kan man klara sig om det är så där lite... kanske.



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 16:19 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag tänkte testa med calmato först för att de hur det fungerar :)
Kanske får sätta kameran längre fram på kroppen eller göra rodret stabilare med tråd eller något :)
Kanske blir svårfluget på så sätt att man bara vill ha billiga flyg så det inte svider för mycket vid krasch:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 19 Feb 2019, 16:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jag tänkte testa med calmato först för att de hur det fungerar :)
Kanske får sätta kameran längre fram på kroppen eller göra rodret stabilare med tråd eller något :)
Kanske blir svårfluget på så sätt att man bara vill ha billiga flyg så det inte svider för mycket vid krasch:)

Sätt inte kameran på ett roder, det blir så jobbigt när du rör det. =)
Men med liten slim kamera ska det nog inte spela nån roll var du sätter kameran, flyget är stort, kameran är liten.
Undrar hur mycket man kommer krascha... men iofs... att flyga lågt nära objekt med FPV kräver ju att flyget har rätt CG (även roll) och att det går på som på räls, annars får man nog svårigheter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilken typ av flyg tror ni är bäst lämpad för FPV-flygning (metanol)?
Vad ska man tänka på?
Högvingat, höftvingat, lågvingat, dubbeldäckare?
2-takt eller 4-takt?
Vingprofil?
Flygmodell aerobatik, 3D, speed, warbird/reno, ... annat?
Material?
Noshjul/sporrhjul?
Hjulsort?

Och om det ska bli en "publiksport" för att locka folk och se nåt udda vansinne, vad behövs?
- ylande metanol/bensin-flyg
- lågflygande
- nära skog
- snabba svängar
- hög fart
- många samtidigt
- kanske ha roll med på banan (loop kan bli intressant om man startar för lågt och kommer bort sig med all himmel)
- kunna följas runt en bana
- ha koll på vem som är vem
- mer?

Skulle kunna bli stort detta om vi var fler som flög och sedan slänger ut filmer så andra får se.

Men vi måste vara fler än två pers...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 00:50 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Just bara fpv metanolflygning så tänker jag mod driftsäker motor, stabilt flygplan, nosställ för att minimera risken att sätta nosen vid start.
Vid ett tävlingsmoment kan jag tro att man lätt kan missa ge höjdroder vid starten med sporrhjul om man skulle ha stillastående start.
Och det skulle bli ett ganska trist heat med bara ett flyg i luften och ett på näsan på startbanan.

Meen för mitt fpv airrace bygge så blir det just sporrhjul just för att jag vill ha infällbara landningsställ och jag har ingen lust att modifiera byggsatsen till nosställ.
Mitt bygge kommer ha en symmetrisk vinge och 2 takt.

Jag tycker man ska köra 2 takt för att det låter mer och verkar snabbare.
Men sen om det blir stort kanske man inte ska köra med pipa?

Men för den som vill vara med tycker jag man ska kunna komma med vad man vill bara det är 40 size.
Sen om det skulle bli stort skulle man kunna dela in i flera klasser så som reno air race.

Material tycker jag kan vara fritt för vem som helst så länge alla håller en liknande vikt.
Annars är det ju upp till var och en hur man vill jobba och laga sina flyg så länge dom är säkra.

Annars tycker jag det ska vara personliga plan. Ett startnummer på roder/fena, planets namn under vingen, fpv frekvens märkt på kroppens båda sidor så man kan se vad dom andra flyger för frekvens när man är vid startbänkarna och även tydlig färgsättning.
Streamers skulle kunna öka synligheten på flygen på avstånd.

Roller skulle man kunna ha på en snabb sträcka, tex när man flyger norrut.
Loop vet jag inte om jag skulle våga med fpv :)

Skulle det vara möjligt med bild i bild på en tv?
Ha tex 4 mottagare kopplade till en tv som visar från alla flyg på en skärm?
Eller en display/skylt som visar vilka frekvenser som flygs


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 01:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Att köra ett sporrhjulsflyg på marken med FPV är nog lättare än att stå bredvid. Kameran är riktad lite uppåt i början, när du får upp farten ska så stjärten upp och sen brukar flyget lätta själv på slutet, annars räcker det med lite höjdroder. Man ska inte tvinga upp flyget för tidigt. Så det ska nog gå rätt så bra med sporrhjulsflyg, dock tror jag att man får starta utan FPV om kameran bara ser himmel eller bländas av starkt ljus och marken blir svart. Samma vid landning. Så egentligen... nosshjul eller sporrhjul tar man det man känner för, men sporrhjul är helt klart mer riskfyllt med vissa modeller och dåligt klippt gräs. Stora hjul bara så är det löst i början tills man får allt att klaffa. :-D

Driftsäkerhet... det är lättare få en 2-takt att gå bra, men när en 4-takt väl går bra så går den väldigt fint. Jag skulle tex hellre satsa på en OS Max 46AX framom en OS Max 55AX för 46an är betyydligt lättare att få inställd och den är inte alls lika känslig som 55an för temp, luftfuktighet och dåliga inställningar. Såna där skillnader finns det mellan alla motorer. Nya Saito 4-takt slukar bränsle, så det blir inte många minuter flyga med en sån. Jag flög 6 minuter med gula Cuben första tanken i luften, 2 dl av 3. En OS 4-takt drar väldigt lite bränsle från början, som om den redan var inkörd. Saito kräver många tankar för att komma ner till samma bränsleförbrukning. En 2-takt drar mer bränsle, men räcker helt klart till en bunt varv. Jag tror att jag kommer satsa på OS Max 46AX 2-takt med Pitts-dämp i första metanol-FPV-racingflyget. De jag haft så stannade ju inte heller.

Infällbart skulle vara helt klart coolast med reno-racingen. Det finns flera enkla modeller som har det såg jag. Det blir ju fort extravikt, dyrare och mer att hålla reda på, men det ska ju vara coolt... =)

2-takt med Pitts-dämp låter väldigt race-igt och med en sån på fullgas är det helt klart mer publiksport! Man kan även fetta till blandningen lite så är det en liten sträng med rök efter flyget, utan att den stannar. Snabbare behöver det inte vara, men de motorer som finns för att gå snabbt, de är 2-taktare allihop.

Storlek... egentligen spelar det ingen roll skulle jag tycka, bara man flyger. Ett .10/.15-flyg kan iofs bli lite väl nerlastat med FPV-grejerna, men det går. Annars funkar säkert .25 (dock är mindre motorer känsligare och stannar lättare än större). 40-size är mest överkomligt, smidig storlek att släpa på, vanlig storlek, osv. Men 60 size har ju sina fördelar de också. Inga problem vid start och landning med större hjul. 60-size är klart med driftsäkrare än mindre motorer, vilket är en fördel. Nästan så 60-size är bäst, men det kostar mer och är som sagt större.

Men kanske bäst satsa på 40-size först och lätt FPV-utrustning. Kamera (väger 15 g för en vanlig liten FPV-kamera), videosändare väger väl 30-50 gram med antenn, acken ska väl räcka med 2-3S 1000-2000!? som väger upp emot 160 gram. Så flyger måste klara av den vikten. Vissa flyg så flyger mycket sämre med bara 100 gram mer, så det gäller tänka på det.

Klasser... bäst vi flyger först oavsett flyg och ser. =) Men det är väl motorstorleken som egentligen skulle vara mest lämpliga klassindelningen, om vi blir så många. Samt bensin skilt också. Enig på det!

Pipa på 2-takt... tänker du på trimpipa, dom där långa? Funkar säkert. De är dock väldigt mycket mer krångliga att justera in då du ska justera piplängden också utöver låg- (mellan-) och högvarvsskruv.

Glasfiber kan jag tycka att inte går att laga på fältet för att flyga nästa heat, det blev mjukt och krävde epoxy mm. Träflyg lagade vi på plats förr när vi flög, inga problem.

Det med namn och nummer mm, bra! Det behövs och blir roligare. Då har man sen sitt tävlingsflyg.

Streamers, japp. Todi flög med såna nån gång, gäller hitta de som syns, alla syns inte så bra. Var hittar man sånt? Papper håller inte.

Bild i bild.. PIP... eller ännu hellre 4 samtidiga på split-screen. Inte så bra koll på vad man behöver för det.
Annars om vi är fyra flygare så har man 4 mottagare (olika frekvenser förstås) och 4 skärmar, jag har tre st (7", 10" och 22").
Jag läste nånstans om att det finns något Wifi-system för sånt här, men vi har ju RC-länkarna på 2.4 så det kanske inte är en höjdare.
För då finns det appar man ansluter med och då kan man följa hur man vill.


Men om vi landar lite nu då och tänker efter vad första stegen är...

1. Få till minst två pers med 40-size metanolflyg med FPV. Vem?
Du bor väl i Sverige, kommer du hit? =)
Jag skaffar nog om jag får nån flygare med mig, skaffar nog nästan vad som helst som nån ålänning säljer bara för att komma igång.
Mr X, du har ju allt utom ett tomt flyg att fylla med resten som du redan har, och flyg finns det ju på Åland. ;-) Är du med? FPV är inget stort.
Uffe, du har väl allt du också?
Marcus G, om du nu läser forumet, har också alla grejer.
Jussi, har du planer på börja med FPV?
Finns det någon till?

2. Komma oss till fältet och testflyga detta och känna att vi är säkra och trygga i det hela. Har man flugit FPV-flyg förr är det inget mer extra än en motor som kan stanna. Men är man ovan med FPV så kan det ta några vändor, alla har ju flugit simulator så det är ingen stor sak bara man har pålitlig bild. Det är ju lättare flyga FPV när kärran är inställd, än att flyga RC då du ska hålla reda på bak och fram när du flyger emot dig.

3. Pyloner/märken så vi har nåt att flyga runt?!

4. Bestämma oss för ett tillfälle då vi alla flyger samtidigt och får det filmat.

5. Wohoo!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 16:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Såg nu att elefun i Norge har rea på utvalda kärnor:)
Här är tex en i 40 size till billigt pris.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=35563
Däremot vet jag inte så mycket om Phoenix models:)

Eller great planes:)
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=28852


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 19:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Egentligen skulle detta med metanolflygrenoracing-grejen vara rätt enkel om man såg till att ha en fungerande videolänk som monteras på nåt flyg. Det räcker ju långt. Dvs kamera med videosändare och rätt antenn för flyget och på marken har man resten. Funkar den delen, så är det ju bara montera det på flyget nånstans. Så hur många av er har fungerande FPV-länkar för detta ändamål?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 19:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Egentligen skulle detta med metanolflygrenoracing-grejen vara rätt enkel om man såg till att ha en fungerande videolänk som monteras på nåt flyg. Det räcker ju långt. Dvs kamera med videosändare och rätt antenn för flyget och på marken har man resten. Funkar den delen, så är det ju bara montera det på flyget nånstans. Så hur många av er har fungerande FPV-länkar för detta ändamål?


Ja det ska inte vara svårare än så tycker jag :)
Jo jag har videolänken färdig :)
Resten är egentligen bara för att få det mer specifikt och att bli av med härkstämpeln på den kärran :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Wed 20 Feb 2019, 21:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja steg två är ju att få till en kärra som är rolig att flyga och rolig att se på. En del av detta är ju för att locka folk. Men man kan ju RC-flyga som vanligt mellan "tävlingarna". Bara vi får en bana ustakad så kan man anpassa flygmodellen till den banan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Sat 23 Feb 2019, 14:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Harvard T-6 (eller heter dom AT-6 Texan?) är mer och mer lockande för detta ändamål... rund stor nos som får rum med en 2-taktare. Infällbara landställ. Flyger snällt men även snabbt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Sat 23 Feb 2019, 15:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ja och dom har ju en egen klass i reno air race :)
Har inte funderat så mycket mer än hur jag ska bygga min fpv airrace trainer :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Sat 23 Feb 2019, 16:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har ju ingen trainer för FPV-metanol-racing, men kanske blir en AT-6 i så fall. Gärna får de ha flaps också.
2-takt med pittsdämp ylar, men en 4-takt med wide-prop låter vansinnigt fint, de ylar på ett helt annat sätt, ljudet från proppen alltså.
Seagull har en (gul-grå med lite rött) AT-6 i 40-size med infällbart, men den har väl glasfiberkropp.
Phoenix Models har en (gul-grå med lite blått) AT-6 i 40-size med infällbart.

Man kan ju också använda en warbird och släppa det där war-joxet och klä om den civilt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu Jussi är du säkert med på detta roliga eftersom du har FPV-grejer nu. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV-metanolpylonflygracing?
PostPosted: Sat 02 Mar 2019, 12:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Teaser...



Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group