Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Handstarta motorer?
PostPosted: Sat 03 Sep 2016, 14:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Handstarta motorer?

Man kan ju handstarta bensin- och metanolmotorer.
Nu har ju jag inte så stor erfararenhet av att handstarta motorer då jag alltid använt en starter.
Hur är det egentligen med:
- Bensinmotorer?
- Metanol-2-takt?
- Metanol-4-takt?

Det ska vara nåt utgångsläge, tändning hit o dit, bränsle hur, priming, osv.
Hur gör ni?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Sat 03 Sep 2016, 16:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag handstartar mina ibland och inge mer speciellt än att jag sätter på glödarn och vevar till me fingret.. :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Thu 19 Jan 2017, 20:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tydligen ska bensinmotorerna startas nånstans mellan kl 1 och 3. Helst kl 1-2.
Dvs att när man drar iväg proppen så är det mot kompressionen så att när handen hamnar yttermed proppen så har den passerat tändningen och säkert TDC också.

Är väl samma med metanolare. Det ska komprimeras. Proppen ska monteras på rätt ställe helst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 18:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
De som kan det här med handstarta säger att bara man dorvar till proppen rätt så kan man hålla på i timtal utan att få skador/trötta ut sig. Kan ni det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 19:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
De som kan det här med handstarta säger att bara man dorvar till proppen rätt så kan man hålla på i timtal utan att få skador/trötta ut sig. Kan ni det?

... ända fram till jag började flyga på Djäkenfältet 2007 så startade jag alltid alla motorer för hand, blev väl nåt mellan 30 - 40 år utan större skador.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Wed 27 Sep 2017, 19:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
De som kan det här med handstarta säger att bara man dorvar till proppen rätt så kan man hålla på i timtal utan att få skador/trötta ut sig. Kan ni det?

... ända fram till jag började flyga på Djäkenfältet 2007 så startade jag alltid alla motorer för hand, blev väl nåt mellan 30 - 40 år utan större skador.

Jag tänker på att "premiärstarta" en bensinare. Metanolarna verkar så enkla i jämförelse... =) Jag har haft mycket problem med metanolare, men inte lika mycket som med bensinmotorer. Har haft två på Djäkenfältet och bägge har det hållits på med i timtal och en av dem flög jag ett halvt varv. Jag hade hjälp också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Handstarta motorer?
PostPosted: Sun 01 Oct 2017, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var en som försökte idag men gav upp efter tre flippar... =)
Vad är det som ska va rätt när man gör detta?
Vissa motortillverkare säger att man ska ha proppen i kl 13-19 och andra säger kl 14-20.
Sen minns jag inte mer...

Min fråga: Ska startläget vara före TDC så att när man drar så drar man så att det blir kompression och sen far kolven förbi TDC och sen kommer tändningen?

Som tex på min RCS/SV 50cc så känner tändboxen av hastigheten, ju fortare man drar desto större är chansen att den inser att nu går det undan så nu ska tändningen ställas på rätt. Den mäter tiden på hur länge magneten drar hall-elementet. Flippar man för långsamt så tänder den inte alls eller för sent. Så det ska vara rätt vettig snärt på det hela.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group