motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Tips på inomhusflyg
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=13011
Page 1 of 1

Author:  Machman [ Mon 12 Oct 2015, 22:34 ]
Post subject:  Tips på inomhusflyg

Inomhusflygningarna verkar inte bli av för er men måste ändå tipsa om säsongens trendigaste inomhusflyg! EPP flyg är inget nytt, men de brukar ligga på 200-300g, alltså inget för en idrottshall... Fram till nu!

RC Factory Clik NG är helt gjort i tunn EPP och kolfiber, väldigt flexibelt och böjbart. Jag byggde ihop ett och utan att ha jagat de sista grammen så landade mitt på 119 gram! En kompis som har stor erfarenhet av att bygga lätta flyg fick ner sitt till 100 gram exakt! Dessutom flyger de grymt bra. Den skrovliga ytan på EPP:n bromsar effektivare än vad de vanliga luftbromsarna gör. Kan varmt rekommendera detta flyg!

Jag köpte mitt från Vertical Hobby, tog även en 14 grams Dualsky motor därifrån. 300 mAh Turnigy ackar och 2,9 grams digitalservon.
http://www.verticalhobby.com/kauppa/click-ng-superlite-epp-red-p-5731.html

Author:  Machman [ Thu 22 Oct 2015, 22:12 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

Halkade in på vad "proffsen" flyger F3P (inomhus pattern) med idag. Deras flyg är idag nere på 37 gram flygklart. Detta är alltså flyg med 87 cm i vingspann och 96 cm långa! Depron är förlegat, de gör en ram kolfiber rör (alltså ihåliga) och klär den i supertunn mylarplast. Coaxial propellrar och 1S ackar är det som gäller. ;)

En video:
https://youtu.be/IF6jU2lWG1o

Lite bilder:
http://www.pauzuolis-rc.com/donatas-design-victory-1s

Author:  MickeM [ Thu 22 Oct 2015, 23:37 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

Så proffsen använder otroligt långsamma flyg? ;-) Då kanske nybörjare skulle klara dem också. :mrgreen: Måste ju va sköra ändå... kan bara tänka mig promenaden från bilen till Godbyhallens ytterdörr en kall blåsig vinter...

Author:  Machman [ Fri 23 Oct 2015, 11:57 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

MickeM wrote:
Så proffsen använder otroligt långsamma flyg? ;-) Då kanske nybörjare skulle klara dem också. :mrgreen: Måste ju va sköra ändå... kan bara tänka mig promenaden från bilen till Godbyhallens ytterdörr en kall blåsig vinter...

De är grymt sköra. De brukar ha specialbyggda lådor som de har de i för att minimera transportskador. :)

Men flyget jag skrev om i första inlägget är jag grymt nöjd med och överraskad över hur hållbart det är. Flög in det nya F3P Advanced programmet i onsdags. När jag från inverterat läge på ca 1,5m höjd skulle börja göra en outside loop med ½ roll så fick jag hjärnsläpp och drog åt fel håll. :oops: Det rasslade till lite med allt helt! En annan som flyger med oss hon körde sitt med ganska hög fart rätt upp i taket. Small rejält det också, men allt helt.

Author:  MickeM [ Thu 31 Mar 2016, 20:15 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

Förut fanns depronflyg som var enkelt gjorda.
Idag är de tunna, lätta, sköra och en kilometer med ultratunna kolfiberlister överallt.
Finns det enkla nya depronflyg/EPP som inte tar en vecka att bygga?

Author:  MickeM [ Thu 14 Apr 2016, 18:54 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

Ingen av gänget som har ett flyg för mycket?

Author:  MickeM [ Thu 19 Jan 2017, 20:26 ]
Post subject:  Re: Tips på inomhusflyg

Lutar mot 5 eller 10 mm EPP-kärra från AutoPartner eller RCFlight.
EPP lär ska vara the shit framför sköra och tunna depron.
Något som passar mina 2S 360-450mAh-LiPo's.
Har en Futaba-mottagare redan.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/