Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 08:35 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Elmotorer och Fartreglage

Vet att det finns många guider redan på forumet men här är några till

Att välja elmotor till sitt plan kan verka krångligt med alla tillverkares olika beteckningar på motorerna. Här ska vi försöka lära oss vilka begrepp och beteckningar man ska kolla på i valet av motor till ditt modellflygplan.

De begreppen som är av intresse är:

Max A – Så många Ampere som motorn håller för.
Max V – Så många volt som motorn håller för.

W (Watt = Effekt) – Så mycket effekt som motorn levererar. Denna siffra får man fram genom att ta sin Ampereförbrukning * Spänningen (Så många volt som ditt batteri håller). Ett exempel: Säg att vi har en motor som drar 26 ampere och batteriet är på 11,1 volt. Då skulle alltså effekten bli 26*11,1 = 288,6 Watt.

Dragkraft - Hur mycket kraft motorn generar statiskt med propeller. För att simplifiera, så mycket vikt som motorn med propeller på fullgas skulle orka hovra med i luften.

kv - Hur många varv per minut som motorn varvar utan belastning (alltså utan propeller) per volt. Denna siffra är intressant eftersom i många fall finns en motorstorlek i olika kv:n, vilket påverkar hur högvarvig motorn är och alltså därför också hur stor propeller man kan ha på motorn. Ett exempel: Säg att vi ska ha en motor till en trainermodell och en motor till en snabb hastighetsflygmodell. Till trainermodellen kanske en motor på runt 1050 kv vara lämplig för att man då kan köra en stor propeller och få en lugn och trevlig modell, medans till hastighetsflygmodellen en motor på runt 3000kv skulle vara lämplig för att få höga varv med en liten propeller.

Det finns två olika elmotortyper, borstad och borstlös elmotor.
Borstade motorer kommer vi inte gå in på eftersom att det är en föråldrad teknik inom elflyget, med dålig verkningsgrad och effekt. Dessutom är livslängden på dessa motorer väldtigt dålig. Dessa skickas fortfarande med vissa flygplan i satsen men vi rekommenderar att man byter ut dessa till borstlösa motorer istället.
Borstlösa motorer kan delas upp i två grupper, inrunners och outrunners. Dessa motorer har nästan inga slitagedelar mer än kullager så en bortslös motor, om den behandlas rätt kan hålla i många år!

Outrunners är den vanligaste numera av dessa då man kan köra stora propellrar med direktdrift (alltså utan att behöva använda någon växellåda). På en outrunner sitter magneterna monterade i höljet på motorn och detta hölje roterar. Med andra ord allt utom framstycket på motorn roterar under drift. Dessa motorer lämpar sej till trainers, söndagsflyg, elseglare och Aerobatic/3D-flygplan med undantag för vissa högvarviga varianter.
Inrunners vanligaste användningsoråde är snabba modeller med liten propeller, fläktmodeller eller i vissa fall elseglare där det är ont om plats i nosen (då i kombination med en växellåda). På en inrunner sitter magneterna på axeln och därav roterar inte höljet på dessa.

Nu till valet av motor. Det finns inget direkt facit för detta utan mer riktlinjer då det är svårt att ta hänsyn till alla olika modeller. Det vi går efter här är hur mycket effekt som krävs per kilo. Här kommer en liten lathund på ungefärlig effekt som krävs för olika typer av modeller.
Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg – ca 170-200 W per kilo.
Aerobatic – ca 230-270W per kilo.
3Dflyg – ca 340-400W per kilo.

Det som är viktigt att tänka på när man utrustar ett plan med en drivlina är att ju fler seriekopplade lipolceller du kör desto mer effekt får du ut på samma ampereförbrukning.

Ett teoretiskt exempel skulle kunna vara att du har en motor som max får dra 30 ampere.
Kör du den på 3 celler (11,1 volt) med en 12x7 propeller så drar motorn 30 ampere och har en dragkraft på 1,3 kilo. Och då har du alltså 333W i effekt (30Ax 11,1v = 333W).
Kör du istället samma motor på 5 celler (18,5 volt) och en 10x6 propeller så drar samma motor 30 ampere igen men du får ut 1,8 kilos dragkraft. Effekten du får ut då blir 555W vilken är en avsevärd effektökning. Detta leder till att du får längre flygtid eftersom du inte behöver hålla lika hög gas under normalflygning, och dessutom har du mer drag i modellen. Så snåla inte på antalet celler i din lipolacce!
(OBS! Detta var endast ett teoretiskt exempel)

Val av fartreglage är relativt enkelt så länge man tänker sig för. Har du en motor som drar 20 ampere välj då ett 25 amperes fartreglage. Alltså lägg dig gärna i överkant vid val av reglage. Detta är för att försäkra sej om att utrustningen inte blir för varm under flygning. Det enda undantaget i detta fall skulle kunna vara elseglare då motorn bara används korta stunder och sedan får vila längre perioder då reglagen klarar mer ström under korta stunder.

Även viktigt att tänka på är om fartreglagen har inbyggd BEC eller inte (alltså om fartreglaget även försörjer mottagare och servon med ström från drivaccen). Det flesta mindre fartreglagen har inbyggd BEC och de större kan fås både med och utan. Dom som INTE har detta inbyggt heter OPTO reglage.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 06 Aug 2015, 08:48, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Guide
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 08:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Storlek på Kontakter

Nedan följer en lista med rekommenderad max strömuttag. Siffor i rött är sk. burst, som visar max belastning under max 30 sekunder.


Deans-kontakt 60/75 A
Deans-kontakt mikro 10/15 A
Guldkontakt 0.8 mm 10/15 A
Guldkontakt 2 mm 30/50 A
Guldkontakt 3.5 mm 60/75 A
Guldkontakt 4 mm 80 A
Guldkontakt 5.5 mm 150+ A
JST Kontakt 5/8 A
MPX Kontakt 35/60 A
XT60 50/70 A

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Guide
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 08:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Laddare

Att välja laddare kan vara svårt och det finns några viktiga saker att tänka på. Det första man bör tänka på är vad man har för batterier att ladda i dagsläget, men även på vad man kan tänkas ha för batterier de närmaste åren. Laddare är något som man i regel har i några år innan man byter, så det kan bli onödigt dyrt i längden att inte tänka framåt i laddarvalet.

Man ska varken stirra sig blind på priset eller enbart på Ampere märkningen. Det som är intressant är hur många watt laddaren är på. Det är inget ovanligt att man använder 5-6 cells lipobatterier och kärrorna behöver inte vara speciellt stora för att kräva dessa batterier.

En annan punkt att fundera på är om man vill ha inbyggt nätaggregat eller inte i laddaren. Med inbyggt nätaggregat går det att köra från både 12 volt och från vägguttaget hemma. Det är smidigt, speciellt på inomhusflygningarna eller när man laddar hemma. Man kan även komplettera sin 12 volts-laddare med ett externt nätaggregat.

Ett exempel på en vanlig laddare som inte alltid räcker till är en laddare på 50W och 5A.

Den klarar att ladda upp till 3 cells lipo på ca 5A men sedan överstiger vi watt-gränsen istället. Se Exempel.

4cells lipo har en nominell spänning på 14,8 volt. 50W / 14,8V = 3,38 A. Med andra ord så får vi alltså en max laddström på 3,38 ampere på 4cells lipo. Redan här börjar denna laddare alltså krokna.

Räknar vi istället på ett 6 cells batteri så har vi en nominell spänning på 22,2 volt. 50W / 22,2V = 2,25 ampere.

Här nedan följer en exempellista för hur mycket ampere man kan få ur laddare med lite olika watt-tal. OBS! Tänk på att laddarens maxström inte går att överskrida. Så även om din laddare är 200W men har en maxström på 10A så kommer du inte högre på lägre cellantal ändå.


50W 80W 100W 200W 350W
3cell (11,1 V) 4,5 A 7,2 A 9 A 18 A 31,5 A
4-cell (14,8 V) 3,4 A 5,4 A 6,7 A 13,5 A 23,7 A
5-cell (18,5 V) 2,7 A 4,3 A 5,4 A 10,8 A 18,9 A
6-cell (22,2 V) 2,3 A 3,6 A 4,5 A 9 A 15,8 A

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Guide
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 08:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Lipo Batterier

Att välja ett batteripack till sitt plan kan vara krångligt. Det är mycket siffror att hålla reda på. Här ska vi göra ett försök att reda ut dom vanligaste begreppen för att underlätta ditt val av batteri och öka din förståelse för hur det fungerar.

Vi börjar med kapaciteten på en acce. Den defineras oftast i mAh (milliamperetimmar), alternativt i vissa fall i Ah (amperetimmar). 1000 mAh är alltså lika med 1 Ah. För att förtydliga: mAh / 1000 = Ah

Vad står då C för? Jo, då detta står på i stort sett varenda LiPo acce som finns att tillgå. C är otroligt enkelt då det står för kapacitet. Så har du en LiPo acc på 2300 mAh så är 1C just 2300 mAh. Förtydligande: C är alltså ditt LiPopakets kapacitet oavsett vad de är för acce eller storlek.

C talet är viktigt att hålla reda på då man anger hur mycket man accen kan laddas i och ur med just i den betäckningen t.ex. xxx batteri klarar 25C urladdning och 5C i laddström. Dessa värden ska ej överstigas då det förkortar livslängden på batteriet avsevärt och kan i värsta fall börja brinna.

Exempel: Säg att vi har ett Longmaxx Fastcharge 1800 mAh 3S batteri som klarar 25C i urladdning och 5C i laddström och vi vill veta hur mycket man kan ladda i och ur med. Det första vi kan fastställa då är att C för denna accen är 1800mAh = 1,8 Ah. Det står att accen klarar 25C i urladdning och då räknar man ut detta på följande sätt:

1C = 1800 mAh
Max kontenuerlig urladdning = 25 C

1800 * 25 = 45000 mA
45000 / 1000 = 45 A


Med andra ord så klarar batteriet 45A i konstant urladdning.

Vill man ta reda på hur mycket batteriet klarar att laddas med gör man på samma sätt. Specificerat är att batteriet klarar 5C i laddström.

(1800 * 5) / 1000 = 9 . Alltså klarar batteriet att bli laddat med upp till 9 A (ampere). Självklart kan man ladda batteriet långsammare om man inte har en laddare som klarar att ladda med 5C.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 08:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hur man löder 8)






_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Wed 16 Sep 2015, 08:54, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 08:50 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Vad är betyder KV på elmotorer


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 08:52 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
RC BASICS: brushless electric motors


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Electricity basics for RC fliers


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Får man mer kraft med ett större fartreglage?


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:21 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Om lipobatterier!



En till


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Fri 04 Sep 2015, 09:28, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:26 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Balansera ditt lipo snabbare! Och hur billiga laddare fungerar!
Balancing your lipo battery more quickly (and how cheap chargers work)


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:29 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Hur man laddar :D


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Paralell-ladda lipos!


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ladda fler batterier med en laddare!


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:34 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tänk på hur ni förvarar eller transporterar era lipos!


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 09:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Man kan använda sin gamla dators powersuply om man vill till att driva din lipoladdare


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Fri 04 Sep 2015, 17:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den där människan kan snacka. Har sett flera filmer av han tidigare gällande sånt man tänkt köpa. Det är väldigt mycket text men lite info. Eller, all info och mycket mer, hur man nu ska tolka det. ;-) Han kan prata en halvtimme om ett suddgummi och du får veta mer än du bryr dig. :-D Men sen vet du hur suddgummit funkar, enligt hans teorier.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 14:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Låt oss säga att du ska ladda en 6-cells 4000mAh acc, hur många watt blir det då?

Vid 1C laddning blir det 22,2V x 4000mAh = 88,8 Watt. Det tar ca 1 timme att ladda.

Med 500W från laddare klarar man att ladda samma acc mer än 5 gånger snabbare.

Dvs, du har en full laddad acc på ca 15 minuter.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 14:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Med 5 gånger snabbare blir det 12 minuter så var fick du 15 minuter från?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Liten Guide för den som pysslar med Elflyg
PostPosted: Sun 06 Sep 2015, 15:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du kopierat från PitchUp's hemsida? Är exakt samma text de har på Hyperion-laddarna. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group