Hej hej! Har ni kraschat nån gång?
Det har jag... Varje gång man kraschar pga "pilot-error" så är det ju
en sak... Öva mer FFS!!! Eller ta mindre risker... det är ditt eget fel i så
fall =)
Men när krascher sker av andra orsaker så kanske man kunde ha
undvikit det. Dags för checklista och tips? Här kommer lite olika
tips med frågor... när vi löst dem så kanske vi får ut nåt av det hela...
- Kan du flyga? Okej... vi tror dig =) Alla på Djäkenfältet?
- Rör sig roder och throttle som det ska? Bernt?
- Rör sig allt åt rätt håll (reverserat)? Kamikaze?
- Har du fått bort allt flutter (glapp)?
- Rör sig allt så mycket som det skall på flyget?
- Inget kärvar?
- Rullar hjulen? MickeM?
- Är sändaracken laddad? Är du säker, hur vet du det?
- Har du gjort Range-test?
- Har du valt rätt modell i sändaren?
- Har du sändaren rätt inställd för just ditt flyg (PCM/PPM, osv)
- Har du din sändare? (Kamikaze?
)
- Är mottagaracken laddad? Är du säker, hur vet du det? Kamikaze och MickeM?
- Är kristallen hel? Hur vet du det?
- Hur undvika glapp med kontakterna i mottagaren?
- Så här kan du säkra kontakten mellan två kontakter:
http://www.fullkontroll.se/3503-graupne ... -2866.html
- Har du satt fast vingen ordentligt? Kamikaze?
- Har någon annan samma frekvens som dig? Någon på Djäkenfältet
- Har du kollat att allt är helt före du flyger?
- Har du kollat vinden och vädret? Kamikaze?
- Har du sopiga solglasögon på? MickeM?
- Har du tankat?
- Har du bränslefilter någonstans?
http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=3337
- Bränslefilter i dunken?
- Har du tankat rätt bränsle?
- Är motorn rätt inställd? Säker?
- Har du dragit mottagar-antennen rätt?
- Har du ställt dig på en säker plats så du inte blir störd och tappar koncentrationen av någon anledning?
Vad mer? Jag fyller på denna lista vartefter...
Meningen är att om man följer denna lista som vi bygger upp tillsammans
så skall inget hända när man flyger, såvida det inte uppstår fel på utrustningen.