Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 15:37 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 16:01 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)

Edit: Sen såg jag att min laddare klarar upp till 8 celler så kanske kanske...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 17:04 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Kobbeuffe wrote:
Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)


Här har du maskin till den http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 870kv.html :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 17:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Kamikaze wrote:
Kobbeuffe wrote:
Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)


Här har du maskin till den http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 870kv.html :D


Nej nej. Den stora...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Thu 19 Feb 2015, 23:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur går det med el-Calmatosarna?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Thu 19 Feb 2015, 23:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Hur går det med el-Calmatosarna?


Vi tänkte till lite och kom under fund med att det är dumt eftersom det ej finns batterilucka på dem, blir knöligt att ta bort vingen hela tiden när man ska ladda. bättre att bygga på nåt som är anpassat för el isåfall, eller köpa ett elflyg istället.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Fri 20 Feb 2015, 00:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Hur går det med el-Calmatosarna?


Vi tänkte till lite och kom under fund med att det är dumt eftersom det ej finns batterilucka på dem, blir knöligt att ta bort vingen hela tiden när man ska ladda. bättre att bygga på nåt som är anpassat för el isåfall, eller köpa ett elflyg istället.

Låt canopyn sitta fast där den sitter, men använd hela "cockpit" som en lucka. Inga problem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 04 Oct 2015, 08:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 04 Oct 2015, 09:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

Kul att det finns möjlighet att välja idag. På långsamma EPO-flyg räcker det med magneter, men på snabbare större flyg behövs nog låsning, annars sugs luckan iväg. Om du följt byggtrådarna på RCFlyg.se så ser du vilka typer av olika lås det finns, jag har själv några olika som jag använt (få ggr) samt tänkt använda.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 04 Oct 2015, 09:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

Kul att det finns möjlighet att välja idag. På långsamma EPO-flyg räcker det med magneter, men på snabbare större flyg behövs nog låsning, annars sugs luckan iväg. Om du följt byggtrådarna på RCFlyg.se så ser du vilka typer av olika lås det finns, jag har själv några olika som jag använt (få ggr) samt tänkt använda.


Jag får nog ta i ganska mycket för det är starka magneter 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Mon 12 Oct 2015, 22:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)

De ackarna var dåliga från dag 1. Så länge man räknar noga på hur mycket ström det kommer dra och dimensionera ackarna därefter så finns det inga hinder. Som exempel så flyger alla F3A (pattern tävlingar) tävlingspiloter el idag. Då pratar vi tvåmetersflyg med extrem prestanda.

Jag har ett Hyperion Helios 63e F3A flyg med 1,4m i vingspann, flyger på 4S Turnigy NanoTech kinaackar och har unlimited vertical. Tillverkaren rekommenderar 5S men har mixtrat fram en egen setup som fungerar ypperligt. Flugit massor med det i sommar utan svullna ackar.

Men som sagt, man ska räkna och framförallt MÄTA hur mycket ström hela setupen drar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Tue 13 Oct 2015, 06:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Machman wrote:
MickeM wrote:
Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)

De ackarna var dåliga från dag 1. Så länge man räknar noga på hur mycket ström det kommer dra och dimensionera ackarna därefter så finns det inga hinder. Som exempel så flyger alla F3A (pattern tävlingar) tävlingspiloter el idag. Då pratar vi tvåmetersflyg med extrem prestanda.

Jag har ett Hyperion Helios 63e F3A flyg med 1,4m i vingspann, flyger på 4S Turnigy NanoTech kinaackar och har unlimited vertical. Tillverkaren rekommenderar 5S men har mixtrat fram en egen setup som fungerar ypperligt. Flugit massor med det i sommar utan svullna ackar.

Men som sagt, man ska räkna och framförallt MÄTA hur mycket ström hela setupen drar!


Jag tar i lite i överkant på både esc och accar så allt löper på smidigt, och det har det gjort oxå 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Mon 16 Nov 2015, 20:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är ju en till kärra på gång nu med el... De ökar sakta men säkert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 21:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
El har sin tjusning... men det är lite som att jämföra cykel med bil.
Cykel är bra på många sätt... miljövänligare, tystare, smutsar inte ner, kladdar inte men orken tar slut för ofta/fort.
Bil är bra på andra sätt... bara tanka och kör! Låter! Luktar! Osv. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 21 Feb 2016, 23:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller på elkonverterar ett 2x.25-flyg (P38). Sen blir vi ytterligare ett till elflyg i träklassen, iofs inte 40-size eller större, men ändå. Kommer inte låta så häftigt, men det är väl bra för naturen eller nåt istället.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Tue 23 Feb 2016, 09:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Har ju min 40 size trainer som jag elkonverterat och monterat pontoner. Ska bli intressant, om ingen köper det av mig förståss :roll:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Tue 05 Apr 2016, 08:31 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har 3 stycken nya flyg som ska upp i vår! Ska börja ta hem batterier nu så man har minst 3 accar / flyg 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Tue 05 Apr 2016, 19:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Har 3 stycken nya flyg som ska upp i vår! Ska börja ta hem batterier nu så man har minst 3 accar / flyg 8)

Skoj! Det ÄR vår. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bara jag får bort nuvarande projekt från byggborden (Maja, X-5, Raptor) så ska P38an få sina elmotorer och sen har jag också ett eldrivet träflyg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group