motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=12811
Page 1 of 2

Author:  Kamikaze [ Wed 04 Feb 2015, 15:37 ]
Post subject:  Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Author:  Kobbeuffe [ Wed 04 Feb 2015, 16:01 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)

Edit: Sen såg jag att min laddare klarar upp till 8 celler så kanske kanske...

Author:  Kamikaze [ Wed 04 Feb 2015, 17:04 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kobbeuffe wrote:
Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)


Här har du maskin till den http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 870kv.html :D

Author:  Kobbeuffe [ Wed 04 Feb 2015, 17:05 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kamikaze wrote:
Kobbeuffe wrote:
Kamikaze wrote:
Som sagt Så ska jag och Bernt flyga El Calmatos i sommar! Bygger om våra flyg till Eldrift. Kanske det blir tyst på fältet i sommar bara susningar :D

Ingen annan som hakar på! Nu snackar jag inga foamies eller epo... utan gamla hederliga snörpfåglar :lol:

Tittade på ifall ja sku elbyggt warbirden (P51:an) men det blir för stora batterier och måste köpa laddare å sånt. Så ja sluta titta 8)


Här har du maskin till den http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 870kv.html :D


Nej nej. Den stora...

Author:  MickeM [ Wed 04 Feb 2015, 20:00 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)

Author:  MickeM [ Thu 19 Feb 2015, 23:25 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Hur går det med el-Calmatosarna?

Author:  Kamikaze [ Thu 19 Feb 2015, 23:39 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

MickeM wrote:
Hur går det med el-Calmatosarna?


Vi tänkte till lite och kom under fund med att det är dumt eftersom det ej finns batterilucka på dem, blir knöligt att ta bort vingen hela tiden när man ska ladda. bättre att bygga på nåt som är anpassat för el isåfall, eller köpa ett elflyg istället.

Author:  MickeM [ Fri 20 Feb 2015, 00:51 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Hur går det med el-Calmatosarna?


Vi tänkte till lite och kom under fund med att det är dumt eftersom det ej finns batterilucka på dem, blir knöligt att ta bort vingen hela tiden när man ska ladda. bättre att bygga på nåt som är anpassat för el isåfall, eller köpa ett elflyg istället.

Låt canopyn sitta fast där den sitter, men använd hela "cockpit" som en lucka. Inga problem.

Author:  Kamikaze [ Sun 04 Oct 2015, 08:38 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

Author:  MickeM [ Sun 04 Oct 2015, 09:00 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kamikaze wrote:
Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

Kul att det finns möjlighet att välja idag. På långsamma EPO-flyg räcker det med magneter, men på snabbare större flyg behövs nog låsning, annars sugs luckan iväg. Om du följt byggtrådarna på RCFlyg.se så ser du vilka typer av olika lås det finns, jag har själv några olika som jag använt (få ggr) samt tänkt använda.

Author:  Kamikaze [ Sun 04 Oct 2015, 09:49 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
Har nu konverterat Hitler 60 som är menat att flygas med metanol! Går ju hur bra som helst att kapa upp och laga en lucka med lite balsa bitar och snabblim och magneter. Väger man av den med batteriet och allt på plats så ser jag inget mer problem :roll:

Kul att det finns möjlighet att välja idag. På långsamma EPO-flyg räcker det med magneter, men på snabbare större flyg behövs nog låsning, annars sugs luckan iväg. Om du följt byggtrådarna på RCFlyg.se så ser du vilka typer av olika lås det finns, jag har själv några olika som jag använt (få ggr) samt tänkt använda.


Jag får nog ta i ganska mycket för det är starka magneter 8)

Author:  Machman [ Mon 12 Oct 2015, 22:04 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

MickeM wrote:
Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)

De ackarna var dåliga från dag 1. Så länge man räknar noga på hur mycket ström det kommer dra och dimensionera ackarna därefter så finns det inga hinder. Som exempel så flyger alla F3A (pattern tävlingar) tävlingspiloter el idag. Då pratar vi tvåmetersflyg med extrem prestanda.

Jag har ett Hyperion Helios 63e F3A flyg med 1,4m i vingspann, flyger på 4S Turnigy NanoTech kinaackar och har unlimited vertical. Tillverkaren rekommenderar 5S men har mixtrat fram en egen setup som fungerar ypperligt. Flugit massor med det i sommar utan svullna ackar.

Men som sagt, man ska räkna och framförallt MÄTA hur mycket ström hela setupen drar!

Author:  Kamikaze [ Tue 13 Oct 2015, 06:49 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Machman wrote:
MickeM wrote:
Orsaken till att så få flyger el i den storleksklassen är nog pga att det blir dyra motorer, dyra ESCs, dyra ackar, många ackar, ladda mycket, laddare som räcker till osv. Kinesackar klarar nog inte av motorernas strömbehov så bra så de puffar säkert rätt fort. MEN, rejäla grejer, nog fasen funkar det bra. =) Dessutom är elmotorer så lätta + att ackarna är så tunga. På en metanolkärra blir det väldigt lätt i nosen med en elmotor -> Balanseringsproblem. Det blir dyrare med el än med metanol där motorn kostar hundring och för 35€ flyger man timtal. Machman flög ju en Calmato Trainer med ca 40-size elmotor i nosen. Hans ackar puffade och de var ändå rätt stora. Behövs nåt som klarar strömmen vid belastning. Lätta flygena så gott det går. =)

De ackarna var dåliga från dag 1. Så länge man räknar noga på hur mycket ström det kommer dra och dimensionera ackarna därefter så finns det inga hinder. Som exempel så flyger alla F3A (pattern tävlingar) tävlingspiloter el idag. Då pratar vi tvåmetersflyg med extrem prestanda.

Jag har ett Hyperion Helios 63e F3A flyg med 1,4m i vingspann, flyger på 4S Turnigy NanoTech kinaackar och har unlimited vertical. Tillverkaren rekommenderar 5S men har mixtrat fram en egen setup som fungerar ypperligt. Flugit massor med det i sommar utan svullna ackar.

Men som sagt, man ska räkna och framförallt MÄTA hur mycket ström hela setupen drar!


Jag tar i lite i överkant på både esc och accar så allt löper på smidigt, och det har det gjort oxå 8)

Author:  MickeM [ Mon 16 Nov 2015, 20:35 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Är ju en till kärra på gång nu med el... De ökar sakta men säkert.

Author:  MickeM [ Sun 29 Nov 2015, 21:28 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

El har sin tjusning... men det är lite som att jämföra cykel med bil.
Cykel är bra på många sätt... miljövänligare, tystare, smutsar inte ner, kladdar inte men orken tar slut för ofta/fort.
Bil är bra på andra sätt... bara tanka och kör! Låter! Luktar! Osv. :-D

Author:  MickeM [ Sun 21 Feb 2016, 23:31 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Håller på elkonverterar ett 2x.25-flyg (P38). Sen blir vi ytterligare ett till elflyg i träklassen, iofs inte 40-size eller större, men ändå. Kommer inte låta så häftigt, men det är väl bra för naturen eller nåt istället.

Author:  Kobbeuffe [ Tue 23 Feb 2016, 09:16 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Har ju min 40 size trainer som jag elkonverterat och monterat pontoner. Ska bli intressant, om ingen köper det av mig förståss :roll:

Author:  Kamikaze [ Tue 05 Apr 2016, 08:31 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Har 3 stycken nya flyg som ska upp i vår! Ska börja ta hem batterier nu så man har minst 3 accar / flyg 8)

Author:  MickeM [ Tue 05 Apr 2016, 19:40 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Kamikaze wrote:
Har 3 stycken nya flyg som ska upp i vår! Ska börja ta hem batterier nu så man har minst 3 accar / flyg 8)

Skoj! Det ÄR vår. =)

Author:  MickeM [ Sun 10 Apr 2016, 11:02 ]
Post subject:  Re: Varför flyger ingen el flyg? ARF Balsa ( 40-60 ) Size???

Bara jag får bort nuvarande projekt från byggborden (Maja, X-5, Raptor) så ska P38an få sina elmotorer och sen har jag också ett eldrivet träflyg.

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/