Klä med aluminium?Nåt flyg, nån gång...
Och då menar jag inte med aluminium-plåt, utan tejp, panel per panel.
Det finns olika sorters tejp förstås.
(jag gjorde detta för flera månader sedan så minns inte allt)
Jag testade både att trycka "nitarna" från under sidan (skyddspapper kvar) samt från ovansidan före eller på plats.
Jag använde olika form på "nitverktyget".
Alla är tejpen samma väg, utom nr 6 som är 90 grader, blir olika.
Borde tagit mer foton, men det är en grund i alla fall, inte noggrant gjort.
1 - Använde sånt där nitverktyg för plastmodeller, men bakifrån med skyddspapper kvar), för kort avstånd, piggar, för smått för RC-flyg
2 - Samma som 1 tror jag... Hur som passar varken 1 eller 2 på RC-flyg.
3 - Använde grövre mässings-stag som jag slipade plant, känsligt med vinkeln. Bättre size, borde ha tryckt mer, ser duktigt "övermålat" ut om man sen målar.
4 - Samma verktyg som 1 och 2, men från ovansidan efter applicering.
5 - Använde ett mässingsrör som jag slipade insidan på så det vart smalare väggar, sen en vanlig smal rak mejsel för att efterlikna skruvar, rätt OK
6 - På tex fartyg med stålskrov är det rundare nitar. Använde en mässingspinne som var rundad på änden, underifrån med skyddspapper kvar. Blev riktigt bra, om man målar.
7 - Provade större verktyg bakifrån, men för lite tryck. Ser ut som stora övermålade nitar.
Slutsats...
- Klipper man ut delen så den exakt passar och sen "nitar" tex bakifrån med skyddspappret kvar, så kommer dessa nitar dra ihop alu-tejpen så delen i sig blir för liten. Så det gäller att tänka på det. Och detsamma om man tejpar först, sen trycker dit nitarna, se bilden, tex 5 och 7 där det blev glipa mellan panelerna.
- Testa så du hittar rätt verktyg och vet vilket tryck du ska applicera, går att klura ut bättre sätt.
Böjar i bägge riktningar? Ja usch ja... ingen aning.
Attachment:
IMG_5293.JPG [ 290.65 KiB | Viewed 3816 times ]