Mr X wrote:
Acken blev ganska varm och det där med el är inte så lätt som man tror.
Mycket att tänka på och lätt att bränna saker.
Så är det. Mycket RTF idag har färdig setup och då är el enkelt. Men ska man göra nåt själv så måste man mitt i allt veta vad man gör.
Ett sätt är att tänka så här:
1 - Vad väger vingen ungefär med allt på hundra gram när?
2 - Har du rätt motor för vikten?
3 - Hur mycket ström drar motorn med den propeller du behöver för den vikten?
4 - Har du en ESC (med BEC) som räcker till? Drar motorn tex max 18A vid full belastning, ta en 30A eftersom du oftast kör med lite mer fullgas (och med marginal för de värdelösa siffrorna kinesgrejer har).
5 - Hur mycket drar allt? Har du en watt-meter? Mät.
6 - Val av ack... allt drar låt säga 15A när du gasar fullt så ska ju ändå vilken ack som helst klara av det. Men du bör inte dra ur mer än 70% av ackens nuvarande kapacitet heller. Dvs testflyg och ta tiden. Om du flyger 3 minuter och cellspänningen (kall ack) är tex 4.0 V så kan du flyga mer. Om du flyger tex 6 minuter och spänningen är 3.8V per cell så bör du sluta flyga. Testa ladda när du fått ner spänningen till 3.8 V och se hur många mAh du laddar i acken. Men, sen kan ju acken sjunka rejält när du flyger också, hur lågt går cellspänningarna? Går de för lågt så blir acken överbelastad och kan bli varv, fast den är en 3S 2200 25C som ska klara allt utan problem, speciellt om acken är gammal/billig. Hade billiga ackar förut, då sjönk spänningen till under 3V när jag flög och det var för lågt, de tappade orken och blev varma. Du minns hur det var när jag flög med dina ackar i min quad, de pallade inte trycket. Kanske dags att sköta ackar som de ska skötas istället för lämna dem fulladdade och dra ur dem så mycket?
Det är billigare köpa bra ackar och sköta dem än att ha ackar som hela tiden är undermåliga.
Jag har iaf kommit fram till att el är roligare om man har BRA ackar. Jag har haft så mycket problem med äldre ackar som inte orkat leverera fast de borde det enligt beteckningarna på ackarna.