Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 284 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 08 Mar 2018, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Du har även ritewing dark.
Av de vingarna som jag sett flyga på Youtube gillar jag nog fx79 Buffalo och x8 bäst. De verkar gå mjukt och lite wobbel.

Drak menar du säkert. =) Den ser inte ut som en vinge, juh! :mrgreen: Ser mer ut som en trädkramare. Men skulle vara intressant testa pga sin konstiga form.

Jopp, dom stora har klart mjukaste flygstilen.

Jag hittade en till stor vinge... SweepWing Dreadnaught 81,5"!!!

Men man är ju i limbo-land mellan stort, stabilt och bökigt versus litet, ostabilt och smidigt.
Caipirinhan kändes för liten och fladdrig när det blåste lite mer, den vägde ju mindre än 700 gram flygklar.
Så något större än det behövs nog. En X-5-storlek skulle funka fint för 3- eller 4S-setup och GoPro samt allt annat jag räknade upp.
Men ska man ha gimbal så är den för liten.
Tillika... ska man ha gimbal så vill man ha bilden fri och det har man bara i nosen.
Nosen på en vinge = väldigt otrevlig plats för en gimbal.
Jag har en nos-gimbal för GoPro, den är rätt så lätt och smidig, men ändå... i nosen!

Kanske man skulle skippa gimbaln och skaffa en lagom stor vinge för Turnigy 2K-kameran istället som har inbyggd bildstabilisering.
Vill ju ändå ha en vinge man kan busflyga lågt med, men stabilt. Samt inte behöva vara rädd om.

En X-5 är lättlagad. Men den väger ju mer än tex Caipirinha och S800, så den får ju skador vid krascher.
X-5 är snabb också, men har ett vansinnigt bra glidtal, den glider över Djäkenfältet utan problem.

RiteWing är platta som SweepWing och de flyger snabbt.

Man måste väl överväga vad man gillar bäst:
- Hur mycket rum den tar hemma
- Priset
- Laddning av ackar
- Komplexiteten av elektroniken
- Smidigheten att få den till fältet
- Från-bil-till-redo-att-flyga-"heten"
- Enkelheten att handkasta
- Vindtåligheten <-- Bryr jag mig om!
- Flygtiden
- Bildkvaliteten på filmen
- Stabiliteten i alla led <-- Bryr jag mig om!
- Osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Sun 11 Mar 2018, 10:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sen måste man ju bestämma sig... ska man filma HD/FullHD eller inte. Syftet med det är väl att göra en film och få ut på YouTube? Djäkenfältet har alla sett (finns filmer om någon missat det fältet) så att flyga där med HD-kamera är väl lite ointressant numera... ?

Dvs bygger man en vinge för den egna underhållsfaktorn eller gör man det för att visa hur kul man har det. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Mon 19 Mar 2018, 10:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Reptile har släppt en ny vinge.
Harrier s1100
2 motorer och stor kropp som rymmer mycket.
https://m.gearbest.com/rc-airplanes/pp_1648431.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Mon 19 Mar 2018, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Reptile har släppt en ny vinge.
Harrier s1100
2 motorer och stor kropp som rymmer mycket.
https://m.gearbest.com/rc-airplanes/pp_1648431.html

Intressant att även de börjat med tvåmotorigt. Många tillverkare har sådana nuförtiden.
Förstod att SkyWalker skulle komma ut med en tvåmotorig X-8 också.
Men även flyg blir det vanligare med... som tex Believer, My Twin Dream, Wall-E2000, Eve-2000, Nimbus, Titan osv.
Tvåmotorigt har ju lite fördelar. Lite osäker på alla, men vridmomentet mot kroppen är ju en skillnad.
Man kan ha dem gå åt olika håll för stabilare gång. Osäker på om det vibrerar mindre.
Dör ena så finns en motor kvar, bara man har den rätt inställd (vinkel) samt helst har nåt som har koll på vilken så sidoroder kan gå åt rätt håll eller iaf stänga av motorerna om man har för svag setup.
Men på en vinge... pusher. Hm. Köp!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade lite vingmodeller hos HobbyKing-superduper och FPVModel...
Vissa kanske funnits ett tag, andra är kvar fortfarande, nån är ny?

HobbyKing® ™ Go Discover FPV Plane EPO 1600mm (KIT) https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr- ... m-kit.html
ExplorerBee FPV Flying Wing 1020mm Wingspan (KIT) https://hobbyking.com/en_us/explorerbee ... g-kit.html
Sonicmodell AR Wing 900mm Wingspan FPV Flying Wing KIT https://www.fpvmodel.com/sonicmodell-ar ... g1367.html

Dessa är rätt nya?
Wing Wing Z-84 EPO 845mm (KIT) https://hobbyking.com/en_us/wing-wing-z ... m-kit.html
Durafly Tomahawk Mini Class FPV Racing Wing 670mm (26") Kit https://hobbyking.com/en_us/durafly-tom ... m-kit.html
Combat/Slope Soaring Wing Kit (EPP Foam w/CF Tube) 1000mm https://hobbyking.com/en_us/combat-slop ... 000mm.html
Skyzone THEER FPV Flying Wing 860mm Wingspan EPP RC Airplane with PDB & LED Board - KIT Version https://www.fpvmodel.com/skyzone-theer- ... g1366.html
Skywalker SMART 996mm Wingspan EPO FPV Racing Wing RC Airplane Kit https://www.fpvmodel.com/skywalker-smar ... g1362.html
New Skywalker X6 Flying Wing https://www.fpvmodel.com/new-skywalker- ... _g392.html
Skywalker X2 Mini FPV Flying Wing EPO 950mm Wingspan RC Airplane ARF https://www.fpvmodel.com/skywalker-x2-m ... g1223.html

Denna finns ju som kit fast tillverkaren säger att det är PNP som finns:
Skywalker X5 Pro 1280mm Wingspan EPO FPV Flying Wing RC Airplane KIT Only https://www.fpvmodel.com/skywalker-x5-p ... g1326.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Sun 25 Mar 2018, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det börjar finnas ett gäng svarta flygande vingar i storleken över X-1 (600-700), dvs de i storleken Caipirinha (800-1000mm):
- Caipirinha 865mm
- Caipirinha 2 930mm
- Reptile S800 820mm och nån efterföljare?
- SkyZone Theer 860mm
- SonicModell AR Wing 900mm
- Osv... finns säkert fler.

Men vilken är bäst?! Dvs om man vill ha en stabilare och större FPV-kärra utan behovet av att spela in HD-filmer.

Den där SkyZone Theer FPV Racing Wing verkar gå att få kvick!
Är SkyZone bra grejer? TBS är finfina. Är de i samma nivå? Dvs genomtänkt av FPV-flygare, inte bara utspottat av en fabrik för att få sälja.

Image



Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Mon 26 Mar 2018, 12:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Det börjar finnas ett gäng svarta flygande vingar i storleken över X-1 (600-700), dvs de i storleken Caipirinha (800-1000mm):
- Caipirinha 865mm
- Caipirinha 2 930mm
- Reptile S800 820mm och nån efterföljare?
- SkyZone Theer 860mm
- SonicModell AR Wing 900mm
- Osv... finns säkert fler.

Men vilken är bäst?! Dvs om man vill ha en stabilare och större FPV-kärra utan behovet av att spela in HD-filmer.

Den där SkyZone Theer FPV Racing Wing verkar gå att få kvick!
Är SkyZone bra grejer? TBS är finfina. Är de i samma nivå? Dvs genomtänkt av FPV-flygare, inte bara utspottat av en fabrik för att få sälja.

Image


Hittar inte så många reviews om den. Men det jag sett är att det är svårt att få tyngdpunkten rätt. Och att den gärna blir tung.
Nä jag valde ju s800 och den är ju bra uträknad för att få gå rätt med Gopro.
Men sonicmodel ar wing var jag sugen på samtidigt. Den rymmer stora batterier. Men det var placeringen av fpv kameran som gjorde att jag avstod.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Mon 26 Mar 2018, 18:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Hittar inte så många reviews om den. Men det jag sett är att det är svårt att få tyngdpunkten rätt. Och att den gärna blir tung.
Nä jag valde ju s800 och den är ju bra uträknad för att få gå rätt med Gopro.
Men sonicmodel ar wing var jag sugen på samtidigt. Den rymmer stora batterier. Men det var placeringen av fpv kameran som gjorde att jag avstod.

Vad jag förstått har den nyss kommit ut, det skvallrades om den för ett halvår sedan.
Tyngdpunkten har nog varit knepig med alla vingar som är gjorda för en GoPro. Det var samma med Caipirinhan och även din. Gäller ha koll på CG, det är millimetrar på vingar, de är känsliga, speciellt dessa små. Caipirinhan var enkom byggd för GoPro 1 och 3300 2S LiPo, senare version var gjord för 3S. Nya version är för nån 4S tror jag (eller om det bara var 4000 3S).
Det gällande vikten så var det någon som den väger 1,4 kg för, men han ska man nog inte tro på, han fick en Mini SkyWalker att väga 2,2 kg så han har nog inte koll på sin våg (min är lite tyngre än tänkt och den väger över 0,32 kg (i jämförelse).
Theer hade inte stor ack.
Caipirinhan har FPV-kameran på sidan där även RC-mottagaren är för att balansera upp mot videosändaren. Roll-CG är väldigt viktig, man vill inte ha bly på vingspetsarna (hävstångseffekter).
SkyZone Theer är deras första vinge, så man undrar hur bra dom är på vingar... =)
Sonicmodell AR Wing så är som en vägg i nosen, ser ut som nån redan testflugit in vingen i en vägg :-D, men större så den kan vara stabilare i mer vind. Ganska tjock. Theer är tunn och därför snabb antar jag, samt hög stigning på liten propeller. Theer ska klara 180 km/h medans AR Wing är gjord för 10-80+km/h. 10 km/h låter vääääldigt långsamt, tror inte på det.
Kanske det är för litet hopp att gå från en 600mm X-1 till en 800-900mm vinge. Man borde kanske satsa på 1100 eller större...? AR Wing lär ska vara en bra nybörjarvinge, antagligen för att den är hållbar och långsam? Vet ej.
AR Wing verkar riktigt betydligt mer rymlig på insidan.
Ser man på lite filmer (inte sett många) så är både Theer och AR Wing väldigt skuttiga. Antingen blåste det eller så har dom glappa roder. =)
Men ska man ha vindtålighet, snabbhet eller nåt annat...
Är det slut på förslag nu?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Mon 26 Mar 2018, 23:41 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Men annars ska tydligen sonicmodel f1 vara snabb. men den ser också ut att vara flygen in i en vägg :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Fri 30 Mar 2018, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
SweepWings Behemoth 60" FPV Wing som de verkar flyga med allt från 4S till 12S (240 km/h). Woah!
Men 60" är ju rätt bra storlek för stabilare flygning.
https://www.getfpv.com/sweepwings-behem ... g-kit.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 09:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är inte en flygande vinge, men nästan... Strix Goblin! Den verkar snabb!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Tue 10 Jul 2018, 11:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan inte riktigt släppa det där med vingar... jag har ju min X-1, men den är så liten med sina 600 mm och får inte rum med mer eller andra grejer. Men den flyger bra så den får nog vara ett färdigt kapitel och bara flygas i fortsättningen, om ingen vill köpa den förstås. Hur som, kikar fortfarande efter en efterföljare som är större än 800 mm. Har hittat en hel del och vissa kärror är över 1000mm men då börjar det kanske bli lite för stort. De jag har kvar på listan om jag inte glömt nån är:
- Caipirinha II 930mm (kan va nåt, är en cruiser vilket jag gillar)
- SkyZone Theer 860mm (finns inte mycket om denna, men den är snabb och ser bra ut)
- SonicModell AR Wing 900mm (ej läst nåt om den än)
- Strix Goblin 1000mm (inte en vinge direkt, men snabb jäkel och säkert mer stabil än nån i denna lista, man ska inte dyka i mer än 200mph utan att ha monterat de förstärkta gångjärnen!!!)
- Arkbird FPV Flying Wing 860mm (vet ej om det finns kit, gillar denna minst av de i denna lista)
Är ju ute efter att ta steget upp till 4S för FPV-vingflygning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Tue 10 Jul 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Kan inte riktigt släppa det där med vingar... jag har ju min X-1, men den är så liten med sina 600 mm och får inte rum med mer eller andra grejer. Men den flyger bra så den får nog vara ett färdigt kapitel och bara flygas i fortsättningen, om ingen vill köpa den förstås. Hur som, kikar fortfarande efter en efterföljare som är större än 800 mm. Har hittat en hel del och vissa kärror är över 1000mm men då börjar det kanske bli lite för stort. De jag har kvar på listan om jag inte glömt nån är:
- Caipirinha II 930mm (kan va nåt, är en cruiser vilket jag gillar)
- SkyZone Theer 860mm (finns inte mycket om denna, men den är snabb och ser bra ut)
- SonicModell AR Wing 900mm (ej läst nåt om den än)
- Strix Goblin 1000mm (inte en vinge direkt, men snabb jäkel och säkert mer stabil än nån i denna lista, man ska inte dyka i mer än 200mph utan att ha monterat de förstärkta gångjärnen!!!)
- Arkbird FPV Flying Wing 860mm (vet ej om det finns kit, gillar denna minst av de i denna lista)
Är ju ute efter att ta steget upp till 4S för FPV-vingflygning.

Undrar varför Theer inte uppmärksammats mer. Den är duktigt slim och snabb. Flyger med 4S 2200 som jag har fyra ackar av. Men den verkar falla snabbt vid låga farter så det gäller ju veta vad man är ute efter. Glida runt eller flyga fort. Flygstilen är lite flimsig i låga farter.

Håller på läser RCGroups-tråden gällande TBS Caipirinha II och jösses va tung vissa har den!!! 1,7 kg! De använder upp till 6750mAh 4S Tattu-ackar för att balansera den och den acken väger runt 600 gram, lika mycket som Caipirinha 1. Caip II är byggd på den gamla WipeOut-vingen som nån gjorde för flera år sedan, Happyflower eller va de heter. Verkar rätt stabil och har mycket mindre vobbel och ormighet än företrädaren.
CG verkar vara en rejäl utmaning på Caipirinha 2an. Vissa har stor ack men ändå 50-60 gram bly i nosen. Skulle ju vara intressant få den att funka med 4S 4000 och lätta den baktill så att man slipper ha bly fram. Men, går det...

SonicModell AR Wing 900... vet inget om den. Måste läsa in mig på den med och se var den hamnar mellan Theer och Caipirinha II.

Skippar Arkbird.

Finns det fler bra vingar i klassen 800+?

Och den där Strix Goblin är ju om man är fartgalen och vill flyga långt på kort tid. Där är det nog 1.3GHz och LRS som gäller, annars är man nog ner i skogen på nolltid. Flitetest gillade den: https://www.youtube.com/watch?v=JiMUw4B5CWQ&t=7s
"Smooth cruiser and better than a wing".
Martin, ska vi köpa varsin och flyga skiten ur Djäkenfältet? :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 23:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skippar Theer också, vill man flyga fort så blir det en Strix Goblin istället. Men inte nu.

Valet står mellan att beställa en TBS Caipirinha II nu (order går snart iväg till en shop som har den) eller så blir det AR 900 som jag läser om nu... stressigt med utveckling.
Tung Caip (1kg+++) eller lättare AR900 (900 gram). AR 900 lär ska flyga mjukare än S800, vad nu det innebär.
Jag var ju sugen på en S800 jag med... men när man läser sånt som "the S800 is a notorious bad flyer, you really need an autopilot for that wing to fly decent. The AR wing flies well also in manual mode." samt "Don't have the S800, but based on reviews I went with the AR wing instead" så blir man fundersam. Jag har inte flugit S800 och vissa kan ju inte bygga rätt. Martin, din flyger väl bra!?

Materialet i AR 900 lär ska vara mycket klenare än S800. Caipen är som en studsboll.

Man blir även fundersam hur folk tänker när de stör sig på att en vinge vaggar runt gir-axeln (yaw) och beställer stabiliseringssystem. Vingen har ju int sidoroder!!

Sett många filmer på AR900 och de skakar ju fram. Men man vet ju inte hur de byggt heller, som tex dolt allt för luftströmmar, klätt vingen, osv.

Och så läser man om folk som säger att de gör snaprolls med sina vingar. Ööh... det är en manöver som man använder skevroder, höjdroder och SIDOroder för.

Har planer på använda APM/Pixhawk för stabilitet och eventuellt RTL-funktion, i övrigt en större och stabilare "åka runt ovanför vägen runt Djäkenfältet"-racer/cruiser. Inte för att RTL behövs då, man dorvar in i marken eller närmaste träd om nåt händer, bara hoppa i bilen och hämta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 08:44 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Skippar Theer också, vill man flyga fort så blir det en Strix Goblin istället. Men inte nu.

Valet står mellan att beställa en TBS Caipirinha II nu (order går snart iväg till en shop som har den) eller så blir det AR 900 som jag läser om nu... stressigt med utveckling.
Tung Caip (1kg+++) eller lättare AR900 (900 gram). AR 900 lär ska flyga mjukare än S800, vad nu det innebär.
Jag var ju sugen på en S800 jag med... men när man läser sånt som "the S800 is a notorious bad flyer, you really need an autopilot for that wing to fly decent. The AR wing flies well also in manual mode." samt "Don't have the S800, but based on reviews I went with the AR wing instead" så blir man fundersam. Jag har inte flugit S800 och vissa kan ju inte bygga rätt. Martin, din flyger väl bra!?

Materialet i AR 900 lär ska vara mycket klenare än S800. Caipen är som en studsboll.

Man blir även fundersam hur folk tänker när de stör sig på att en vinge vaggar runt gir-axeln (yaw) och beställer stabiliseringssystem. Vingen har ju int sidoroder!!

Sett många filmer på AR900 och de skakar ju fram. Men man vet ju inte hur de byggt heller, som tex dolt allt för luftströmmar, klätt vingen, osv.

Och så läser man om folk som säger att de gör snaprolls med sina vingar. Ööh... det är en manöver som man använder skevroder, höjdroder och SIDOroder för.

Har planer på använda APM/Pixhawk för stabilitet och eventuellt RTL-funktion, i övrigt en större och stabilare "åka runt ovanför vägen runt Djäkenfältet"-racer/cruiser. Inte för att RTL behövs då, man dorvar in i marken eller närmaste träd om nåt händer, bara hoppa i bilen och hämta.

Ja min s800 flyger helt okej så länge man inte bankar alltför hårt i cruisespeed, men det har nog att göra med vikten på min vinge.
Idag tror jag nästan jag skulle valt en ar900 eller reptile s1100 på grund av utrymmet under locket. Såg att det går att montera singelmotor på s1100 och då får man plats med mycket utrustning och stora batterier.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ja min s800 flyger helt okej så länge man inte bankar alltför hårt i cruisespeed, men det har nog att göra med vikten på min vinge.
Idag tror jag nästan jag skulle valt en ar900 eller reptile s1100 på grund av utrymmet under locket. Såg att det går att montera singelmotor på s1100 och då får man plats med mycket utrustning och stora batterier.

AR900 har brett utrymme så där kan man ha acken på bredden om man vill, det ser jag som en fördel.
AR900 ser bra ut, S1100 är inte den snyggaste direkt, ser ut som SkyWalker X-6, men tillika ser AR900 ut att ha flugit in i en vägg. :)
S1100 och Caipirinha II har acken på längden, men tillika är man väl tvungen ha grejerna ute på vingarna.
1100 mm börjar bli stort för att vara "en smidig FPV-vinge". SkyWalker X-5 är 1180 mm.
Men ska man FPV-flyga stabilt så vill man ha stort förstås. X-5 flyger bra, tror rekommenderad vikt är 800 gram med 3S, men även om den väger 1,6 kg inklusive stabilisering så flyger den bra även manuellt, lite knepig få iväg bara i manuellt läge. Flugit den mest med 4S.

Men, ska läsa igenom S1100-tråden på RCGroups också och få deras uppfattning.

Jag frågade på RCGRoups mellan dem (obs, en AR900-flygare svarade svaret är säkert subjektivt):
"The AR Wing has a bigger compartment to carry internal payloads and its a bit more flexible with camera options .. however once in flight i dont know ... i have flown my ARWing alongside a Caipirinha II and both seemed very similar in stability..but if TBS did their homework better it could be more efficient .."
Men han har ju rätt gällande utrymme och kameraval. Vet inte vad han menar med sista meningen. CG verkar vara största problemet med både TBS Caipirinha "I" och II'an.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 11:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läst igenom RCGroups-tråden nu om Reptile Harrier S-1100. Samt sett lite filmer. Det brukar ge en bild, info och en uppfattning.

- Den är gjord för antingen en eller två motorer, jag trodde den var gjord för endast två och att folk byggde om den.
- Det där gråa materialet... knepigt få snyggt om man inte klär hela vingen, om man bryr sig hur det ser ut.
- Tvåmotorigt har ju lite fördelar, som tex när man drar på så skruvar sig inte flyget. Mindre vibrationer pga mindre motorer och propellrar. Två små motorer lär ju skrika vilket inte är så intressant. Jag gillar tysta elflyg, det är väl en av orsakerna till att man vill flyga el. Tvåmotorigt lär ju hjälpa till att få bort vaggandet och med fenor på de två motorfästena kan hjälpa ännu mer.
- Verkar som att dom där utrymmena för RC och VTX är för nära varann, det kan jag hålla med om med tanke på hur det är på de flyg och multicoptrar jag testat.
- Men folding prop kanske är ett måste på ett tyngre flyg, finns ej bra sådana mindre proppar i fall man går för tvåmotorigt.
- Läste att nån tycker att Reptile S1100 har mycket hållbarare EPP än SonicModell HD, men de som har SonicModell AR 900 säger att den är mycket mer hållbar än Reptile S800. Olika material eller folk med olika tur. Logiken går inte ihop riktigt.
- Mycket som folk gör om för att de ska bli nöjda med den.
- Verkar va bra gjutkvalitet på modellen.
- I övrigt en rätt neutral vinge som går att förbättra tills man är nöjd och den flyger bra.
- I vissa filmer flyger den stabilt, i andra hoppar och skuttar det rätt rejält fast de som flög den tycker den flyger stabilt. Gäller ha noll glapp i roder och skära bort alla gjutfransar mm. Beror också förstås på hur man flyger och har CG samt utstickande delar.
- Många voltar vid landningen.
- Man ska ju tänka på de som recenserar den vad de har flugit före.
- X-5 har samma winglets som gör att vind från sidan krånglar till flygningen, ormar sig rätt rejält om det börjar roll-vagga.
- Gillar starten i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=7F9aY-8H5kA

Så om man nu ska välja... Caipirinha II, AR 900, Harrier S1100... Harrier 1100 är ju 20 cm större och i nästa storleksklass, så man borde jämföra andra flyg i den storleken i så fall, men efter att ha pysslat med X-5 så är det kanske ett lite väl stort FPV-flyg för min del. Men tillika tyckte jag att Caipirinha 1 var för liten och då pratade om att skaffa nåt större, som tex X-5. Haha! Jobbigt detta. X-5 har jag räknat på för nåt år sedan med att använda 6S-setup med stor folding prop för att få flygtid.

Nå, får se vad mer dyker upp... är nog ute efter en vinge att flyga över vägen runt Djäkenfältet med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 23:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Intressant kommentar när jag frågade i Caipirinha II-tråden på RCGroups om vad som är bättre, Caip II eller AR900.

"The Caipri is significantly better in material quality and workmanship, but it is also heavier when completely constructed. It is difficult to compare the Caipri with the AR Wing. Take a look at a Reptile S1100 Harrier..."

Han föreslår en klart större modell istället för de två.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 23:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Intressant kommentar när jag frågade i Caipirinha II-tråden på RCGroups om vad som är bättre, Caip II eller AR900.

"The Caipri is significantly better in material quality and workmanship, but it is also heavier when completely constructed. It is difficult to compare the Caipri with the AR Wing. Take a look at a Reptile S1100 Harrier..."

Han föreslår en klart större modell istället för de två.

Men är 1100mm så jobbigt att hantera egentligen?
Sen får man plats med andra lipos. Man borde kunna få en lång räckvidd ganska enkelt. Har för mig jag har sett en text med 60 minuter flygtid med 5200mah 3s. Dock tror jag batteriet tog stryk av en sån flygning.
Jag är lite sugen på harrier s1100 eller mini talon som nästa steg för ett eller 2 5200 mah 4s


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flygande vinge
PostPosted: Thu 12 Jul 2018, 23:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Men är 1100mm så jobbigt att hantera egentligen?
Sen får man plats med andra lipos. Man borde kunna få en lång räckvidd ganska enkelt. Har för mig jag har sett en text med 60 minuter flygtid med 5200mah 3s. Dock tror jag batteriet tog stryk av en sån flygning.
Jag är lite sugen på harrier s1100 eller mini talon som nästa steg för ett eller 2 5200 mah 4s

Inte är det så jobbigt att hantera... egentligen. Men nog var det skillnad att böka med X-5 jämfört med Caipirinha 1. Man måste väl bestämma sig för vad man är ute efter och köra på det som passar.
Men om man går upp i den storleksklassen så finns det en massa andra vingar också, vet inte vilka det finns och om de är bättre.
Men X-5 är gammal och den kan jag, så en sån blir det inte. Har kikat på X5-Pro och den är till för mapping vilket var syftet för den, inte FPV som jag nu söker.
Harrier S1100 har inte så mycket bra plats för en HD-kamera om man nu vill ha det, det är bara en bonus.
Sen kan man ju tänka... vill man ha bort ving-vobblet så ska man inte skaffa en vinge, men en vinge är en vinge. Enkel, hållbar, lätt att ha att göra med.
En nackdel med storleken är vikten och att de breder ut sig, de skadas vid dåliga landningar. Dvs när vi börjar komma över 1 kg.
En SkyWalker X-8 är för stor för att FPV-cruisa med. =)
Talon har väl den där sköra domen i nosen?
S1100 kanske skulle vara nåt ändå... smidigt när man kan plocka isär den. Antar att det är meningen eftersom VTX och RC ska vara i kroppen under sina "lock".
https://www.banggood.com/Reptile-Harrie ... rehouse=CN
69 USD är billigt.
Såg att nån hade fått en skrotad av posten och han hade skurit bort de yttre motorgondolerna och satt dit flaps istället. Undrar hur det funkar på en vinge.
Större flyg har jag redan som tar flera ackar, ett som klarar upp till 40.000 mAh 6S... om man vill flyga 4h (har och har, kommer i morrn).
Vet inte om vingen jag söker är en vinge som kan flyga flera km bort i fjärran, eller om jag vill ha en trevlig racer att tex yra rund över vägen runt Djäkenfältet.
Nå, tiden får utvisa... borde sälja bort några flyg först, i vanlig ordning... :roll:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 284 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group