Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Sun 26 Oct 2014, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:

Inlagd i listan! =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Wed 17 Dec 2014, 23:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Farlig tråd detta... Atte, är det inte din tur att skaffa ett kit nu? Du har väl byggt dina? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 18 Dec 2014, 10:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Farlig tråd detta... Atte, är det inte din tur att skaffa ett kit nu? Du har väl byggt dina? :roll:


Acro Wot och Corsairen ligger fortfarande i låda och inväntar fortsatta åtgärder.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 18 Dec 2014, 20:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Farlig tråd detta... Atte, är det inte din tur att skaffa ett kit nu? Du har väl byggt dina? :roll:


Acro Wot och Corsairen ligger fortfarande i låda och inväntar fortsatta åtgärder.

Ah okej... jaja... då är det väl bara att fippla vidare. ;-) Jag har Norden, Wright Flyer, Piper PA-28 och Cessna 172 så jag har att göra ca 200h till. SEN ny byggsats.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Wed 06 Dec 2017, 00:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vintern är här nu och byggsatser är otroligt mycket mer givande än att montera ihop en ARF.
Det tar lite mer tid att bygga en byggsats, men det ger så mycket mer. Ju mer noga man är,
desto längre tid tar det. Vissa är inte så noga med det som inte syns, då går det fortare. Jag
har vart med och "byggt" en tvåmotorig ARF-kärra med infällbart och det flyget lade vi ner
över 100 h på tillsammans. Den tvåmotoriga P38an som byggdes för några år sedan av mig
och JS så lade vi ner ca 130 h på tillsammans. Cherokeen jag bygger nu har jag hittills lagt
ner drygt 70 h på. En Calmato Sports monterade nån från låda till flygklar på knappt 4h.
Har man brått kan man bli klar fort. ;-)

Skaffa byggsats nu! =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 07 Dec 2017, 17:35 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Har börjat fundera på nästa flyg.
Är sugen på det mesta men något som funnits med ett tag är en pica duellist 240.
Den säljs inte längre som byggsats eller arf, men jag har laddat hem både ritning och byggmanual. Kanske ska ta och gå och få de utskrivna så jag har ett alternativ att bygga sen när jag vet att mina andra byggen flyger bra.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5962


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 07 Dec 2017, 21:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaså scratchbygge, det är nästa steg det. =) Ska bli kul se.
Jag blev nästan lite glad nu när Cherokee'n var klart klädd och jag kunde börja kika på nästa bygge,
men måste nog få klart de andra först... Cessna 172, Wright Flyer, AeroSport och DC-3an.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 11:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jaså scratchbygge, det är nästa steg det. =) Ska bli kul se.
Jag blev nästan lite glad nu när Cherokee'n var klart klädd och jag kunde börja kika på nästa bygge,
men måste nog få klart de andra först... Cessna 172, Wright Flyer, AeroSport och DC-3an.

Ja ett scratchbygge vore intressant :)
Den första funderingen är hur jag ska avgöra hur stor ritningen ska bli. Det är en ritning för hela flyger och en för spryglar och spänt. Hur ska jag lyckas matcha Det? Med ena ritningen får man väl ta hänsyn till vingspannet. Men ritningen med spänt och spryglar blir lite knepigare. Manualen är ju bara att trycka i a3 så blir det bra.
Nästa fundering är ju motorer.
Ska man ha 2 eller 4-takt?
Vad är mest driftsäker?
Övermotoriserat eller .40-.45 storlek.
Kanske separata servon till trottel med en trottelmix till en brytare på sändaren så man kan välja att ha differentierat gaspådrag när man vill ha det.
Många tankar om det


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 14:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När man skalar om ett flyg så ska diverse mått ändras för att matcha.
Detta är jag dock ingen guru på. Ett litet flyg flyger sämre än ett stort och då designas de små för att funka bättre till sin storlek.
Har du ritningar som passar med sig själva och du förstorar upp dem så ska det ju bli rätt så de passar ihop? Eller tvivlar du på något program? :-)

Driftsäkerheten... hm... jag tycker alltid att en högvarvig 2-taktare gått bättre. Men det beror helt på modell och inkörning samt inställning mm.
Är mer rörliga delar i en 4-taktare. Det är helt olika motorer, vad vill du ha? =)

Övermotoriserat eller inte... se mina nya inlägg i Top Flite DC-3-tråden min.

Det med gaspådrag... de beter sig ändå olika.
När du väl fått in samma varvtal på tomgång (som du inte kommer använda så ofta) så kanske deras varvtal skiljer på fullgas.
När du väl fått dem rätt inställda på fullgas så kanske de varvar upp olika, dvs vid halvgas så varvar de olika.

Jag kom på en till väldigt bra orsak till att bygga flygen själv än att montera ARF... man fyller inte upp huset med flyg i samma takt! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 17:40 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
När man skalar om ett flyg så ska diverse mått ändras för att matcha.
Detta är jag dock ingen guru på. Ett litet flyg flyger sämre än ett stort och då designas de små för att funka bättre till sin storlek.
Har du ritningar som passar med sig själva och du förstorar upp dem så ska det ju bli rätt så de passar ihop? Eller tvivlar du på något program? :-)

Driftsäkerheten... hm... jag tycker alltid att en högvarvig 2-taktare gått bättre. Men det beror helt på modell och inkörning samt inställning mm.
Är mer rörliga delar i en 4-taktare. Det är helt olika motorer, vad vill du ha? =)

Övermotoriserat eller inte... se mina nya inlägg i Top Flite DC-3-tråden min.

Det med gaspådrag... de beter sig ändå olika.
När du väl fått in samma varvtal på tomgång (som du inte kommer använda så ofta) så kanske deras varvtal skiljer på fullgas.
När du väl fått dem rätt inställda på fullgas så kanske de varvar upp olika, dvs vid halvgas så varvar de olika.

Jag kom på en till väldigt bra orsak till att bygga flygen själv än att montera ARF... man fyller inte upp huset med flyg i samma takt! :mrgreen:

Ritningarna jag har är ju på datorn. Jag vill ju att ritningarna har rätt format på pappret. Skalan ska inte ändras alls från originalet.
Motorerna blir förmodligen 2 takt. Pica duellist är från början framtung så det är nog bättre med 2 takt.
Lutar åt os .45.
Med differentierat gaspådrag kan man göra lite andra stunt.
I detta klipp har planet differentierat gaspådrag mixat med rodret. Syns när han gör hammerhead.
https://youtu.be/ko1PJXp1JHE
Annars vad jag förstått med modellen är att den är en av de mest förlåtande flygplanen vid motorbortfall


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 19:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja, jag blandar med ett annat flyg som du pratade om att förstora.

Skriver du ut med en modern dator och modern skrivare med rätt drivrutin och använder skalenliga inställningar så blir nog måtten rätt. =)
Är inte fyrtakt lättare än 2-takt? Minns inte... 2-takt har en stor tung pipa tex.
Satsa på OS Max 46AX istället, den motorn är väl 10+ år nyare än OS 45? Kanske finns efterföljare till 46an idag, den hade funnits nåt år när jag skaffade min första för ca 10 år sedan.

Ah, fattar vinken med differentierat... =) Du skulle på riktigt använda det, inte bara justera jämn gång.
Kul!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Sat 09 Dec 2017, 14:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Såg nu u ritningen att storleken var angiven :)
Har mailat tryckeriet efter en offert på ritning samt manualen:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Sun 10 Dec 2017, 17:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
AAI RQ-7 Shadow ligger fortfarande som en plan o väntar. Måste nog fasen komma till skott snart. Blev ju EPO igen nu då fast jag lovade mig själv att köpa kit....

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 14 Dec 2017, 21:58 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Fick offert på ritning nu. 125€+moms. Känns lite saftigt så jag ska fundera lite till.
Nästa bygge kanske får bli något annat. Men Vad?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Thu 14 Dec 2017, 23:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Fick offert på ritning nu. 125€+moms. Känns lite saftigt så jag ska fundera lite till.
Nästa bygge kanske får bli något annat. Men Vad?

Det var riktigt sjukt dyrt! För att sätta papper i en skrivare och trycka print efter att ha skalat upp rätt? Kolla nån annan som printar som inte är ett tryckeri. Många företag har vanliga plotters för A0-papper.

Vad blir det annars för nåt då? =) Vad är du ute efter för modell?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 15 Dec 2017, 00:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Det var riktigt sjukt dyrt! För att sätta papper i en skrivare och trycka print efter att ha skalat upp rätt? Kolla nån annan som printar som inte är ett tryckeri. Många företag har vanliga plotters för A0-papper.

Vad blir det annars för nåt då? =) Vad är du ute efter för modell?

Ja det känns som att den kärran skulle bli alldeles för dyr med tanke på vad man får.
Annars vet jag inte riktigt. Kanske en Tower Hobbies uproar mest för att bygga något.
https://www.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXJA52&P=0
Att bara flyga runt och glida är ju inte jätteroligt för mig.
Fpv och aerobatic-träning är däremot kul.
Men en långsam aerobatic-kärra kanske vore något


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Fri 15 Dec 2017, 06:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Martin wrote:
Fick offert på ritning nu. 125€+moms. Känns lite saftigt så jag ska fundera lite till.
Nästa bygge kanske får bli något annat. Men Vad?

När jag hade Taxi å ville ha laminerade A3 i reklamsyfte så gick jag till tidningstryckeriet på Vikingagränd. Det var inte så dyrt. Tror det kostade 40€ för 10 kopior inkl laminering

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Sun 04 Feb 2018, 19:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Det var riktigt sjukt dyrt! För att sätta papper i en skrivare och trycka print efter att ha skalat upp rätt? Kolla nån annan som printar som inte är ett tryckeri. Många företag har vanliga plotters för A0-papper.

Vad blir det annars för nåt då? =) Vad är du ute efter för modell?

Ja det känns som att den kärran skulle bli alldeles för dyr med tanke på vad man får.
Annars vet jag inte riktigt. Kanske en Tower Hobbies uproar mest för att bygga något.
https://www.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXJA52&P=0
Att bara flyga runt och glida är ju inte jätteroligt för mig.
Fpv och aerobatic-träning är däremot kul.
Men en långsam aerobatic-kärra kanske vore något

Kommit vidare på nån plan? Menar du någon äldre aerobatic-kärra? De flesta är ju snabba, men annars Decathlon-liknande flyg skulle ju funka, dvs sportflyg, inte aerobatik-flyg. De kan du också loopa och rolla med.
Finns väl inget bra FPV-flyg-kit...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Mon 05 Feb 2018, 00:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
MickeM wrote:
Det var riktigt sjukt dyrt! För att sätta papper i en skrivare och trycka print efter att ha skalat upp rätt? Kolla nån annan som printar som inte är ett tryckeri. Många företag har vanliga plotters för A0-papper.

Vad blir det annars för nåt då? =) Vad är du ute efter för modell?

Ja det känns som att den kärran skulle bli alldeles för dyr med tanke på vad man får.
Annars vet jag inte riktigt. Kanske en Tower Hobbies uproar mest för att bygga något.
https://www.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXJA52&P=0
Att bara flyga runt och glida är ju inte jätteroligt för mig.
Fpv och aerobatic-träning är däremot kul.
Men en långsam aerobatic-kärra kanske vore något

Kommit vidare på nån plan? Menar du någon äldre aerobatic-kärra? De flesta är ju snabba, men annars Decathlon-liknande flyg skulle ju funka, dvs sportflyg, inte aerobatik-flyg. De kan du också loopa och rolla med.
Finns väl inget bra FPV-flyg-kit...

Ja än så länge ligger jag lågt med nya byggen.
Men Josefin och extran blir förmodligen klar till våren.
En decathlon vore ju lite roligt att ha faktiskt. Great planes har ju en giant byggsats....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köpa RC-flygbyggsats
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Farlig tråd detta... Atte, är det inte din tur att skaffa ett kit nu? Du har väl byggt dina? :roll:


Acro Wot och Corsairen ligger fortfarande i låda och inväntar fortsatta åtgärder.

Berätta mer om Corsairen. Tillverkare, storlek. Motorval. Byggplaner? =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group