Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 02:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: HJÄLP!!!
PostPosted: Fri 12 Jul 2013, 15:24 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Såå j***a typiskt mitt i semestern så verkar det som om jag har brännt Esc:n eller motorn, för en typ vecka sedan var det planerad flygning som inte blev av så jag gjorde ett korkat beslut och tänkte att jag har planet igång en stund hemma för att tömma batteriet men efter nån/några minuter kännde jag en svag elbrännt lukt så jag stängde av och idag skulle jag testa det men jag fick upp det i luften men fick ingen fart och några sekunder senare tappade jag all effekt, tror ni det är fartreglaget eller motorn som brunnit? Flyget är ett Hype you can fly, en ny motor kostar typ 250kr. Men i flyget är det ett 40a fartreglage men på reservdelslistan för flyget är det 30a? Men fartreglaget kostar nästan 500kr tycker det låter dyrt, hur ska jag veta vilken sorts fartreglage jag behöver? Spelar det någon roll vilken ampere jag har på batterina?
Suck vilken j***a soppa nu när jag nyss varit i sverige och köpt flera batterin o laddare m.m och nu är flyget på marken iaf, fy fan.. väldigt tacksam för hjälp,, är väl bara att åka till swe igen då...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HJÄLP!!!
PostPosted: Fri 12 Jul 2013, 19:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur drog du ur acken? Fullgas?
Motorns lindningar brukar bli mörka om man bränt dem så mycket att det luktar.
ESC brukar ju nog bli varma dom med, men om det luktade bränt så borde det nästan synas.
Motorer brukar lukta bränt fast det inte dyker upp synlig rök.
Kan vara motorn eftersom allt "funkar".
Varför åka till Sverige när det finns post? Billigare med post. Inte lika snabbt förstås.
Du behöver ett fartreglage (om du byter) som klarar ge ut den ström resten av elektroniken klarar (BEC).
Och reglaget behöver även klara av att ge ut den ström som motorn drar som mest.
Marginal är bra. Så 40 istället för 30 funkar bra, dom väger inte så mycket mer.
Fartreglage funkar eller så funkar dom inte. Inte hört om nåt sånt som funkar sisådär.
Kolla närmare på motorn...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HJÄLP!!!
PostPosted: Fri 12 Jul 2013, 21:20 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Okej, ja jag testade sätta i batteriet nyss igen och den piper som vanligt, men när man försöker dra på gas så går den väldigt tungt, så det borde väl vara motorn då?
Jo det är ju det att jag inte har något annat plan att flyga med just nu och är mitt i semestern så när det är fint väder så vill ju ha ett flyg i luften.
Jag ska öppna planet i morgon och se om man ser något synligt, inte direkt service vänliga plan dessa då man typ måste skära av hela nosen..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HJÄLP!!!
PostPosted: Fri 12 Jul 2013, 21:22 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Jo jag hade full gas kanske 10 sec sen kanske 20%, o några sec fullt osv osv


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HJÄLP!!!
PostPosted: Sat 13 Jul 2013, 11:58 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Tack för hjälpen, lindningarna är helt svarta och det är motorn lukten kommer ifrån, så får se nu hur jag snabbast får hem en ny motor,, thx


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group