Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 22:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: batteri fråga?
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 20:53 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Hejsan,, jo jag ska köpa mera batteri till mitt flyg och mitt orginal batteri är på 11,1v 1800mah 15c,, vad står 15c för? Alltså jag har hittat 2100mah och 2200mah men dom är på 25c skulle det funka?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: batteri fråga?
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
2100 och 2200mAh ackar är lite längre och lite tyngre så flyget kan bli nostungt.
Svårt att säga om dom får plats i flyget när man inte vet vad det är för flyg.

LiPo-batterier är ofta märkta med något som kallas "C-Rate". På LiPo-batterier kan det tex stå "11.1V 1800mAh 15C". Det betyder att batteriet har en spänning på 11.1V, en kapacitet på 1800mAh (1,8 Ah) och kan leverera en ström på 15 gånger sin kapacitet kontinuerligt. Högre C-värde är bara bättre :D

Så din ack på 1800mAh med 15C kan leverera 15X1,8 = 27 ampere kontinuerligt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: batteri fråga?
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 22:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fördelen med högre C-värde är man har marginal när man flyger när det är kallt. 15C kan bli bara tex 10C när det är kallt ute, då kanske man inte får ur all kräm ur motorn. Högre C-värde är dyrare. Högre C-värde = du kan ha nytta av dem i ett annat flyg som kanske behöver mer än 15. 15 är rätt lågt, 20 är vanligt men fortfarande lågt, men nu har nog 35, 50 osv börjat bli vanligare. Du har knappast nytta av tex 50C i det flyget. Ha en bra laddare som balanserar cellerna i acken bra. =)

11,1V = 3 st 3,7V-celler, dvs 3S, alltså 3 celler i serie (P = parallellt).
LiPo-cell ska ej dras ur under 3,25V och får ej laddas över 4,25V.
Förvaringsspänning är 3,8V (eller om det var 3,85V).

Turnigy Nanotech verkar va bra ackar.
Jag har inte provat dem, men Mr X har ett gäng. =)
Jag har flera märken på ackar, Turnigy har vart mest prisvärda, men dom sväller som alla andra ackar.

Ackar är olika... vissa tål inte ligga laddade för länge. De kan svälla, men oftast brukar mAh sjunka och/eller C-talet, har jag märkt.
De tappar orken (C-talet) eller så kan man ladda mindre i dem.

Sväller en ack och den känns mjuk, som om det var gas (vilket det är), det sägs vara OK bara det inte är så mycket. Men sväller en ack och det är hårt, dra ur den och sätt den i hett vatten med salt och dra ur den helt. Och släng (vart man nu slänger dem).

Använd lipo-testare, en liten billig pryl som mäter varje cells spänning. De ska vara väldigt lika spänningsnivå i samtliga celler i en ack, annars får man dra öronen åt sig.

Jösses va jag ska skriva en massa hela tiden...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: batteri fråga?
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 21:45 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Tack så mycket för dom utförliga svaren :D
Alltså jag är på väg till stockholm nästa vecka och vill få med mig iaf ett batteri till för lite mera flygtid men affären i fråga har bara orginal ack till planet vilket är nästan 200 kronor dyrare änn 2100mah.
Rum finns nog i planet och 2100mah är runt 40g tyngre, flyget är ett Hype you can fly

Skala 1:9

Längd 1220 mm

Spännvidd 1460 mm

Vikt flygklar 1250 g

Jag har hittat batterier och lite andra roliga prylar på hobbyking.com ungefär hur lång leveranstid är det om man beställer saker som finns i lager?

Thx


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: batteri fråga?
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt OK köpa tex 2200 som är en vanlig ack, om du får rum i flyget, bara du balanserar flyget.
Dvs att ackens mittpunkt är placerad där vingen är som tjockast, eller framför. Sätter du vikten bakom, så har du ett svårflyget flyg.

Tips! Köp inte grejer från en webshop om grejerna inte finns i lager, det kan ta evigheter att vänta.
Köp från annan shop istället i så fall. Leveranstid, vet ej...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: batteri fråga?
PostPosted: Fri 28 Jun 2013, 23:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Turnigy Nano-tech ackar är kanon kort och gott!

Leveranstid från Hobbyking i Hong Kong går på ca 1-1½ vecka om du tar EMS (express). Slöfrakt är billigare men kan ta 3 veckor.

Däremot Hobbyking i Holland har 14€ i frakt upp till 15 kg och jag fick hem mitt paket på under 1 vecka... EU-moms är då redan betald, hur det fungerar på Åland vet jag inte. :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group