Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 24 Apr 2024, 11:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tips vid kit-byggande?

Ni som bygger kit lite oftare än mig, har ni bra tips på hur man gör vissa saker?
- Tex hur man får änden på en balsapinne att bli helt rak?
- Eller hur man ska behandla balsat samt plywood före man klär?
- Val av lim?
- Vad ska man lägga för plast/film på ritningen före man börjar bygga?
- Hur undviker man att lim flyter ut där man inte vill ha det, blir ju så svårt slipa ner, balsat runt om far före?
- Vilka filmsorter är bra / dåliga?
- Hur får man filmen snygg på tex vingspetsar, jag får bara skrynklor där?
- Ska man måla balsa / plywood med nåt speciellt?
- Lacka allt framför brandväggen? Med vad?
- Hur mycket ska man limma? Vill ju ha starkt men inte överdrivet.
- Tips vid fastsättning av filmen?
- Osv...

Tänker nog köpa ett kit, men vill ha lite mer tips inför detta (mitt tredje). =)
Visst är det bra om nån lägger in en länk som går nån annanstans, men det kunde va kul om nån kunde skriva nåt här med. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 19:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Klart roligt att se när andra bygger och lägger upp bilder.
Själv är man nog för lat för att börja.

Roligt att någon vill bygga kit.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 20:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag börjar få modell efter modell klar så har jag ett yppeligt bord enkom för detta.

Så det bordet kommer dedikeras för bygget. Viktigt man har en plats för bygget så man slipper
släpa fram hela tiden och städa undan varje gång.

Tiden från det att man klätt varje del klar så tar det sen lika länge bestycka modellen med motor
och elektronik som det gör för en ARF. Att bygga modellen beror helt på hur noggrann man är
samt hur avancerad modellen är.

P-38an tog JS och mig 68h att bygga från det att vi öppnade lådan tills den var flygklar.
Räknar man bort ca 8h på den tiden det tog att få dit motorer, tankar, elektronik osv så
återstår ca 60h. Vi byggde några långa fredagar men om man bygger tex 4h per gång så
tar det 15 kvällar. Men nu va ju det flyget rätt omständigt med dubbla motorer och dubbla
bommar mm och vi var två pers som nog pratade en hel del. Hur som, det har bägge ggr
vart roligt bygga! =)

Vill gärna ha en modell som flyger snällt och som är någorlunda "lättreparerad" också.

Vissa saker kan vara lite motiga, som tex att göra klar 26 st spryglar eller nåt sånt. =)
När man gjort en så har man 25 kvar. :-D

Terapi! Och det är en helt annan sak att flyga och bestycka ett flyg man själv byggt.
ARF är ju bara köpa, montera ihop, bestycka, flyga.

Hoppas nån till tar sig an ett bygge under vintern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 22:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Tips vid kit-byggande?

Ni som bygger kit lite oftare än mig, har ni bra tips på hur man gör vissa saker?
- Tex hur man får änden på en balsapinne att bli helt rak? . Såga i jigg med fintandad såg
- Eller hur man ska behandla balsat samt plywood före man klär? Behöver normalt inte behandlas
- Val av lim? Vitlim (vattenlöslig) finns för hobbybruk, epoxy och CA
- Vad ska man lägga för plast/film på ritningen före man börjar bygga? T.ex tunnast genomskinliga byggplasten. Se till att ha ett byggunderlag som det går att sticka in nålar i.
- Hur undviker man att lim flyter ut där man inte vill ha det, blir ju så svårt slipa ner, balsat runt om far före? Använd inte för mycket lim och torka bort överlopps före det torkar
- Vilka filmsorter är bra / dåliga?
- Hur får man filmen snygg på tex vingspetsar, jag får bara skrynklor där? Strykjärn, hårtork och tålamod
- Ska man måla balsa / plywood med nåt speciellt?
- Lacka allt framför brandväggen? Med vad? Med lack/färg som tål metanol
- Hur mycket ska man limma? Vill ju ha starkt men inte överdrivet.
- Tips vid fastsättning av filmen?
- Osv...

Tänker nog köpa ett kit, men vill ha lite mer tips inför detta (mitt tredje). =)
Visst är det bra om nån lägger in en länk som går nån annanstans, men det kunde va kul om nån kunde skriva nåt här med. :roll:


Du kan titta på mina byggen av Sopwith och Bleriot

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 20 Nov 2012, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Åh, Atte-gurun har svarat! =)

- Jigg, måste köpa sån... var finns små såna?
- Behandla balsat före man klär... har sett att vissa målar ljusgrått, men de kanske spacklat före?
- Vitlim.. ok.. typ Uhu från sparhallen? Röda o orangea? Den använde vi på P38an. Gula limmet va hemskt.
- Byggunderlag för nålar.. justja.. =) vi tejpade ritningen på bordet och sen smörpapper över.. såg knappt ritningen, och sen tejpade och satte vikter, inga nålar, hade inga... måste ju ha såna med, har bara grova nu! Var hittar man smala? Hur smala? De jag har är foam-nails och är 1,2mm, för grova.
- Hårtork för klädsel? Blir den tillräckligt varm?
- Det med vingspetsarna, de brukar ju släppa och få skrynklor, iaf alla jag gjort. Släpper i kanten. När man klär nytt går det, då spänner man. Men när man ska "fixa" så skiter det sig.
- Var runt och letade lack på burk som tål metanol men de hade inte på de ställen jag var till (minns ju inte vilka, men Ehns, MP, Färg&Tapet och Holmbergs tror jag det vart). Holmbergs hade på sprayburk. Vem har?
- Insett att jag måste köpa några till alu-skalpell-hållare :)

Sopwith'en din: viewtopic.php?f=61&t=10128
Bleriot: viewtopic.php?f=61&t=8950
Just så där ska det ju se ut!!! :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 27 Nov 2012, 20:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var och köpte en bunt sandpapper idag (har handtag mm). Samt en "Geringssåg" ... eller om de kallas girsåg?!
Blev en rejäl vettig modell med små tänder på sågen, så nu kan man äntligen såga allt möjligt rakt o fint! =) Även balsa. ;-)

Attachment:
IMG_5145.JPG
IMG_5145.JPG [ 68.05 KiB | Viewed 7439 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 27 Nov 2012, 20:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Var och köpte en bunt sandpapper idag (har handtag mm). Samt en "Geringssåg" ... eller om de kallas girsåg?!
Blev en rejäl vettig modell med små tänder på sågen, så nu kan man äntligen såga allt möjligt rakt o fint! =) Även balsa. ;-)

Attachment:
IMG_5145.JPG


Tyckte den var lite väl stor när jag såg dig på MP med sågen under armen men om den funkar bra på balsa, m.a.o tillräckligt fintandad och vass, så är ju allt frid och fröjd :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 27 Nov 2012, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Tyckte den var lite väl stor när jag såg dig på MP med sågen under armen men om den funkar bra på balsa, m.a.o tillräckligt fintandad och vass, så är ju allt frid och fröjd :D

Joo, nog är den ju större än vad som behövs för att bygga en liten rc-modell, men den funkar
för det och jag får rak sågat med rätt vinkel för en gångs skull! =) Dessutom så har jag nu en
girsåg som duger hela livet (jag bygger inte hus). ;-) Sågade ett 20x3mm balsa-bräde och jag
tycker det blev bra. FÖrut sågade man med en handhållen bågfil eller skalpell och sen sand-
papprade man det rakt (vilket aldrig hände). Dessutom så lossnade det en massa flisor. =)
Samma sågning nedan från olika vinklar.

Attachment:
IMG_5147.JPG
IMG_5147.JPG [ 95.21 KiB | Viewed 7433 times ]


Attachment:
IMG_5148.JPG
IMG_5148.JPG [ 139.76 KiB | Viewed 7433 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 12:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En sak jag märkt när jag sätter fast klädsel på balsa är att "det syns igenom", ytans gropigheter alltså.
Brukar man lägga på klädseln på annat vis eller brukar man måla/spackla över med nåt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 13:38 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
En sak jag märkt när jag sätter fast klädsel på balsa är att "det syns igenom", ytans gropigheter alltså.
Brukar man lägga på klädseln på annat vis eller brukar man måla/spackla över med nåt?


Ju tunnare plast du använder desto slätare skall det vara under ... om du använder strykjärn och inte trycker fast filmen i "groparna" så spänns filmen över "groparna" och då brukar det bli ganska slätt. Det blir slätare med tjockare film men då brukar det se lite väl "plastiskt" ut.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 13:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
En sak jag märkt när jag sätter fast klädsel på balsa är att "det syns igenom", ytans gropigheter alltså.
Brukar man lägga på klädseln på annat vis eller brukar man måla/spackla över med nåt?


Ju tunnare plast du använder desto slätare skall det vara under ... om du använder strykjärn och inte trycker fast filmen i "groparna" så spänns filmen över "groparna" och då brukar det bli ganska slätt. Det blir slätare med tjockare film men då brukar det se lite väl "plastiskt" ut.

Tackar, då vet jag. =) Kom på att jag kanske trycker för hårt med strykjärnet på vissa ställen, därav ojämnheterna. Dvs de "utstickande" ojämnheterna får "pressad" klädsel över sig så därför syns det.

Det finns massor med klädseltillverkare. Vilka är bra och vet du Atte eller någon om en bra sida med skillnaderna?
Priserna varierar våldsamt också. Och det finns olika typer av klädsel.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 13:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En till fråga om klädsel...
När man lägger klädsel på klädsel, hur ska man göra för att slippa få bubblor och gå lös med nålen? Viss klädsel blir det bara nån stor bubbla, men ibland har jag vart med om massa små bubblor (under 1 mm).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 14:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
En till fråga om klädsel...
När man lägger klädsel på klädsel, hur ska man göra för att slippa få bubblor och gå lös med nålen? Viss klädsel blir det bara nån stor bubbla, men ibland har jag vart med om massa små bubblor (under 1 mm).


Bubblor är ju innesluten luft och när man lägger film på t.ex ren balsa så blir det inga bubblor för luften pyser ut genom balsan. När man däremot lägger film på film eller film på plast eller en tät lackad eller målad yta så kan det bli bubblor. Ett ack så litet nålstick (syns inte när man strukit fast bubblan) räcker för att luften skall pysa ut när man klämmer fast filmen utifrån mot hålet.
Beträffande olika klädsel så finns ju en massa t.ex vanlig tunn SolarFilm och den lite tjockare Solartex som du borde hitta på www. solarfilm.co.uk. Dom har även en produkt som heter Litespan som man kan måla på. Jag har även använt nån sort som liknar gammadags silke men kommer inte ihåg vad det heter ... skall se om jag hittar nåt och återkommer.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 14:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Här finns en del om klädsel, olika material och hur man gör;

http://www.eflight101.com/building/covering/

http://www.solarfilm.co.uk/

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Sun 09 Dec 2012, 19:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är SolarFilm (den vanliga tunna) den som är på tex trainers?
Och Solartex (den tjockare) den som va på typ Marin-Trainern?
Eller finns det nån tunnare vanlig?
Man har ju ingen koll på vilken klädsel som används på vad, det står ju när man köper flyg, sen tänker man inte mer på det. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Mon 31 Dec 2012, 00:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har ett två släta stora bord, men behöver nåt att sätta under som man kan påta nålarna i. Vad ska man använda? Kork?!
Då när JS och jag byggde P38an så hade vi inget, bara bordsskivan i trä, ritningen på det och sen bakplåtspapper. Stack aldrig nålarna igenom hela vägen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Tue 19 Feb 2013, 00:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan så det är roligare att i framtiden bygga kits istället för ARFs.
Bara man har alla grejer o byggt nån så flyter det ju på. Men det
var ju det där med flyga också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips vid kit-byggande?
PostPosted: Thu 21 Feb 2013, 21:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra ställe att köpa klädsel ifrån? Som har bra klädsel alltså...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group