motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Sjöflyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=10752 |
Page 1 of 4 |
Author: | MickeM [ Fri 02 Mar 2012, 20:58 ] |
Post subject: | Sjöflyg |
Sjöflyg! Jo jag vet att det är is på sjön nu, men när det väl är sjö, vatten, varmt, sol och helt underbara förhållanden för sjöflygning, har ni ett sjöflyg då? Så därför startar jag upp en tråd om sjöflyg. Vem har sjöflyg? Vem har haft sjöflyg? Vem har flugit sjöflyg? Vad har du haft för sjöflyg? Vad har du för sjöflyg? Vad finns det för bra sjöflyg? Sätt gärna in en bild på ditt sjöflyg här i tråden. Jag vet att flera här har haft och har sjöflyg, så kom igen! Dela med dig info nu. MickeMs sjöflygande... För egen del så skaffade jag pontoner till en CMPro Cessna 182 Skylane 50 men det visade sig att pontonerna var för ett 60-flyg och jag satte dem på en ThunderTiger Tiger Trainer 60 som jag även flög med vid ett enda tillfälle (se nedan). Jag sålde sedan flyget vidare till Finland. Såg ut så här: userpix/3_IMG_4151_1.jpg Sommaren 2012? Nu är jag dock sugen på skaffa ett sjöflyg jag kan ha på stugan och även ta med vid tillfälle till nån sjöflygträff. Inte nån trainer denna gång, utan hellre nån semiskala typ Beaver eller nåt annat klassiskt vackert som kan hänga i taket. Hos Glidaren! Vet om ett tillfälle när Atte och Glidaren flög hos Glidaren... Forum: viewtopic.php?p=66235#p66235 Film: http://www.viddler.com/v/9a05b5bf Hos Shade! Och så va vi o flög hos Shade en vindstilla dag. viewtopic.php?p=66370#p66370 Filmer på när Shade, Atte och jag flög hos Shade (även Mr X var där med ett sjöflyg): Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=IVOIi1gR ... ature=plcp Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=EQWiWJfc ... ature=plcp Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=DynK1j2E ... ature=plcp |
Author: | OscarE. [ Fri 02 Mar 2012, 23:59 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Attachment: okänt.jpeg [ 6.3 KiB | Viewed 16621 times ] Återkommer med mer info småningom ... |
Author: | MickeM [ Sat 03 Mar 2012, 01:18 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
OscarE. wrote: :wink: Attachment: okänt.jpeg Återkommer med mer info småningom ... Men dah, tror du inte man känner igen?! http://www.hobbypeople.com/shop/images/ESMW014 Så du hann före... vad ska man nu satsa på då... hm hm... Sjöheli... |
Author: | Tobben [ Sat 03 Mar 2012, 10:42 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Bra tråd Micke! Jag flög rätt mycket pontoner med mina två Graupner Maxi, speciellt med den första. De flesta flygningarna var i Kvarnbo viken, men jag var också två år med och uppvisningsflög på Lions vattenfester på Prästö. Det andra året blåste det så mycket att jag bara vågade göra en uppstigning på det höga vågorna. Så här såg det flyget ut: Attachment: maxi_nr1_15334132.jpg [ 27.66 KiB | Viewed 16601 times ] Pontonerna finns kvar och dem använde vi 2009 till "Dragplåstret" och flög i Färjsundet, Oscar & jag. Här en länk från en flygning: http://www.viddler.com/v/2715f795 För några dagar sedan kom jag på att sätta Cessna 182:n, som jag köpte av Jocke, på ett par pontoner som hittades i hangaren. Det kan bli riktigt bra för det går ju att få kroppen helt tät - och det är viktigt! Här en bild från inmätningen av tyngdpunkt och anfallsvinkel mellan pontonerna och vingen: Attachment: DSC00028-1.JPG [ 87.99 KiB | Viewed 16601 times ] Oscar är ju också på gång med något riktigt spännande. Man vet aldrig, det kan bli något till ... Attachment: okänt_2.jpg [ 6 KiB | Viewed 16601 times ] Vi går mot en spännande flygvår! |
Author: | MickeM [ Sun 04 Mar 2012, 10:09 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Hm, lyckas inte luska ut vad det är för flyg du Tobben lagt in en liten delbild på... Hmm hm. Vad finns det mer för typiska enmotoriga sjöflyg förutom Cessna, Cub och Beaver? Andra jag vet att sjöflugit är Atte, Glidaren, Shade och Bernt. Fler? Och de som haft/har sjöflyg är Mr X, JS, MarcusG och har inte Machman månne en "Cessna" med pontoner? Fler? Arg har väl? |
Author: | Tobben [ Sun 04 Mar 2012, 11:00 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
MickeM wrote: Hm, lyckas inte luska ut vad det är för flyg du Tobben lagt in en liten delbild på... Hmm hm. Hmmm, du får fundera lite till Micke, men du är närmare än du tror ... Var nära att trycka på beställ-knappen för några dar sen, men bestämde att greja Cessnan först. |
Author: | MickeM [ Sun 04 Mar 2012, 11:13 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Tobben wrote: MickeM wrote: Hm, lyckas inte luska ut vad det är för flyg du Tobben lagt in en liten delbild på... Hmm hm. Hmmm, du får fundera lite till Micke, men du är närmare än du tror ... Var nära att trycka på beställ-knappen för några dar sen, men bestämde att greja Cessnan först. Efter jag tittat en stund till så såg jag ju att det liknar den där också liknar en Beaver me sin flygkroppskant och fenframkant... en sån här alltså? http://images.rcuniverse.com/forum/upfi ... h67016.jpg |
Author: | Tobben [ Sun 04 Mar 2012, 15:49 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
MickeM wrote: Efter jag tittat en stund till så såg jag ju att det liknar den där också liknar en Beaver me sin flygkroppskant och fenframkant... en sån här alltså? http://images.rcuniverse.com/forum/upfi ... h67016.jpg Du är skarpsynt Micke! Var som sagt mycket nära ett beställ-tryck när Oscar beställde sin. Men, jag lyckades hålla mig. Får se hur länge det går ... |
Author: | MickeM [ Sun 04 Mar 2012, 19:17 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Tobben wrote: MickeM wrote: Efter jag tittat en stund till så såg jag ju att det liknar den där också liknar en Beaver me sin flygkroppskant och fenframkant... en sån här alltså? http://images.rcuniverse.com/forum/upfi ... h67016.jpg Du är skarpsynt Micke! Var som sagt mycket nära ett beställ-tryck när Oscar beställde sin. Men, jag lyckades hålla mig. Får se hur länge det går ... Har du tryckt nu? Har ju hunnit hända mycket sen du skrev senast, så jag tänkte det är bäst jag frågar... |
Author: | OscarE. [ Tue 06 Mar 2012, 14:06 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Finns ju en till tråd om sjöflyg här på forumet ifall någon vill läsa om vad som varit: viewtopic.php?f=19&t=1401 |
Author: | MickeM [ Wed 07 Mar 2012, 00:20 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
OscarE. wrote: Finns ju en till tråd om sjöflyg här på forumet ifall någon vill läsa om vad som varit: viewtopic.php?f=19&t=1401 Oj, den var ju enorm jämfört med denna! 17 sidor! Hur hittade jag inte den när jag sökte på sjöflyg... hm. |
Author: | Kamikaze [ Mon 02 Apr 2012, 10:03 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Finns färdiga i skum nu att beställa! http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=6870 Film http://www.youtube.com/watch?v=uKbC_zzj ... r_embedded |
Author: | MickeM [ Mon 02 Apr 2012, 12:31 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Har nu hittat vilket sjöflyg jag ska ha. =) Det blir en semiskala/skala-modell av ålands förstägda flygplan, en Beaver (sjöflyg) OH-AFA "Åland". Det sades att det är en Beaver, men frågan är om det inte är en Waco YKS-7... |
Author: | MickeM [ Fri 18 May 2012, 23:24 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Fick nåt ryck... jag tyckte Waco YKS-6 liknade YKS-7 (ålands första åländsktägda flyg) så mycket på varann och googlade lite. Hittade att YKS-6 och YKS-7 är samma flygmodell förutom att 6an är tillverkade 1936 och 7an 1937. Dessutom fanns nån liten skillnad i trailing edga (vingbakkant) och leading edge (vingframkant) som jag inte ser på nån vettig bild. Så, same same! =) Blir liksom lite lättare då, för det finns "massor" med YKS-6 RC-modeller jämfört med YKS-7. För jäkla många modeller dom där Waco hade! Klippt från RCUniverse: That Waco Coding System First letter = POWERPLANT (MOTOR CODES) Second letter = AIRFRAME DESIGN Indicated specific drawings or design changes, varying considerably within individual models Third letter = SERIES Suffix = REMARKS Dash number generally indicated first year of production MOTOR CODES 1927-1929: 125 = 125hp Siemens-Halske A = 220hp Wright J-5 B = 165hp Wright J-6-5 C = 225hp Wright J-6-7 D = 150/180hp Hisso A/E G = 115hp Curtiss OX-5, 100hp OXX-6, 115hp Tank J = 330hp Wright R-975 MOTOR CODES 1930-1942: A = 330hp Jacobs L-6MB B = 175hp Wright R-540 C = 250hp Wright R-760 D = 285hp Wright R-760-E1 E = 350hp Wright R-760-E2 H = 300hp Lycoming R-680-E3 I = 125hp Kinner B-5 J = 365hp Wright R-975-E1 K = 100hp Kinner K-5 M = 125hp Menasco C-4 O = 210hp Kinner C-5 P = 170hp Jacobs LA-1 Q = 165hp Continental A-70 R = 125hp Warner Scarab S = 420-450hp P&W Wasp Jr U = 210hp Continental R-670, 225hp W-670-K, 220hp W-670-6 V = 240hp Continental W-670-M W = 450hp Wright R-975-E3 Y = 225hp Jacobs L-4MB Z = 285hp Jacobs L-5MB Lycomings were not used until model E in 1940. Kinner C-5 was only on two planes, and the 160hp R-5 was never used. BASIC AIRFRAME A = Primary Glider B = Open types, 1932 & 1933 C = 1931 open types with P & Q engines (LA-1 & A-70) D = 1931 cabin types E = 1932 cabin types G = C series closed types as from 1937 H = All D series I = 1933 cabin types J = 1934 cabin model with Wright engine K = 1934 cabin models with Continental & Jacobs engines and standard cabin models from 1935 L = 1933 (last) A series M = 1934 open types N = 1930 open types O = 1935 custom cabin with Continental & Jacobs engines P = All open types from 1936 Q = 1936 custom cabin types and 1930 National Air Tour Special R = 1939 E series S = Straightwing variants of basic model 10 T = Taperwing variants of basic model 10 U = 1935 custom cabin with Wright engines V = All N series Y = Version of the Taperwing with Wright R-975 X = Variant of the basic model 10 with OX-5 or OXX-6 SERIES A = Two-place with side-by-side seating 1932 & 1933 C = All cabin models 1931-1935, and Custom cabin models from 1936 D = Military series 1934-1937 E = Variants of the basic model 10 with OX-5 or OXX-6 and "Executive" cabin models from 1939 F = Tandem cockpit 2 & 3-place open models 1930-1937 G = 1930 National Air Tour Special; two CRGs only, c/n 3349/3350 M = See second letter Y N = Tricycle-gear cabin series 1937-1938 O = Open models 1927-1929 S = "Standard" cabin models 1936-1937 T = Model RPT; one only, c/n 6000 W = Postwar "Aristocraft"; one only, c/n 9600 Z = Primary glider REMARKS A = Armed variants of the D series S = Used in 1935 to differentiate between the current versions of the earlier (or "standard") cabin series and the newly introduced "Custom" cabin series. Became third letter in 1936, i.e.: model YKS introduced in 1934, was YKC-S and YKS-6 in 1936 (all were built under the same ATC) 1,2,3 = Used in 1935 to identify higher-powered versions of the Wright R-760, Jacobs, and P&W Wasp Jr engines. See first letters C, S, Y, Z, and second designation of D and E (e.g.: S3HD-A, CUC-1, YOC-1) 6,7,8 = Used to indicate models introduced in 1936 thru 1938; e.g.: models UPF-7 and VKS-7, introduced in 1937, remained in production until the early '40s with the largest annual production of the UPF-7 being achieved in 1941. WACOS BY YEARS OF PRODUCTION: 1923 = 6 1924 = 7; 8 1925 = 9 1926 = 9 1927 = 10; 125; 10-W/ASO; BSO; DSO 1928 = 10/GXE; 125; ASO; 10-T/ATO; BSO; CSO; CTO; DSO 1929 = ASO; ATO; BSO; CSO; CTO; DSO; GXE; JTO; JWM; JYM; KSO; LAJ; NAZ; RSO 1930 = BSO; CSO; CRG; CTO; HSO; HTO; INF; KNF; MNF; LAJ; NAZ; PSO; QSO; RNF 1931 = BSO; CSO; CTO; PCF-2; KNF; MNF; ODC; OSO; PDC; QDC; QCF; QCF-2; RNF 1932 = BBA; BDC; BEC; CSO; CTO; ENF; IBA; KBA; OBF; OEC; PBA; PCA; PBF; RBA; RCA; TBA; TBF; UBA; UBF; UBF-2; UEC 1933 = CHD; CMD; CSO; CTO; FGH*; JYO; PBF-2; PLA; UBF-2; UIC; ULA 1934 = CJC; S3HD; UKC; UMF-3; WHD-A; YKC; YKC-S; YKS-6; YMF-3; ZKS 1935 = CPF; CPF-6; CJC-S; CUC; CUC-1; CUC-2; S2HD; S3HD-A; UKC-S; UOC; UMF-5; YKC-S; YMF-5; YOC; YOC-1 1936 = AQC-6; CPF-6; CQC-6; DJC-S; DKS-6; DPF-6; DPF-7; DQC-6; EPF-6; EQC-6; SQC-6; UKS-6; UPF-6; VPF-6; YKC-6; YKS-6; YPF-6; YQC-6; ZKS-6; ZPF-6; ZQC-6 1937 = AGC-7; DGC-7; EGC-7; JHD-6; LPF-7; UGC-7; UKS-7; UQC-6; VGC-7; VKS-7; VPF-7; VQC-6; YGC-7; YGC-8; YKS-7; YPF-7;<BR&NBSP; ZKS-7 1938 = AGC-8; AVN-8/N; EGC-8; JHD; UPF-7; VKS-7; VPF-7; WHD; YKS-7; YPF-7; YVN-8/N; ZGC-8; ZKS-7; ZPF-7; ZVN-7/N; ZVN-8/N 1939 = AGC-8; AVN-8/N; EGC-8; JHD; UPF-7; VKS-7; VPF-7; WHD; YKS-7; YPF-7; ZGC-8; ZKS-7; ZVN-8 1940 = ARE; HRE; RPT; SRE; UPF-7; VKS-7; WRE; YKS-7; ZKS-7 1941 = ARE; HRE; SRE; UPF-7; VKS-7; YKS-7; ZKS-7 1942 = SRE; UPF-7; VKS-7F 1947 = W Unknown/unspecified years = ICA; KCA; QNF; SFB; TCA; UCA; UCF; UDC Jaha, så nu kan man leta upp en lagom stor YKS-6/7 och börja drömma iväg på sjöflygkopia... |
Author: | Mr X [ Thu 02 Jan 2014, 13:21 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Sjöflyg på Dragsängarna 2013 https://www.youtube.com/watch?v=93wj-lO ... e=youtu.be |
Author: | Mr X [ Fri 03 Jan 2014, 16:27 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Ett enkelt och billigt sjöflyg från HK HobbyKing Product Video - HK Skipper All Terrain Airplane https://www.youtube.com/watch?v=4oQUXhuXOgY https://www.youtube.com/watch?v=fZWFo9-LKCA#t=183 |
Author: | MickeM [ Fri 03 Jan 2014, 18:34 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Det som Kuit har verkar rätt bra, vet dock ej hur det är på vattnet, men det ser skalalikt ut, vilket för mig är viktigt. En Cessna med pontoner. Kyosho nånting. |
Author: | Mr X [ Tue 07 Jan 2014, 12:55 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Lär finnas tre ICON-A5 som flugit men hur många är i liv nu ? Finns det flyg så det går att ordna en träff någon gång. |
Author: | JS_ [ Tue 07 Jan 2014, 17:17 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Min är i liv förutom att fartreglaget brann. |
Author: | Mr X [ Tue 07 Jan 2014, 18:05 ] |
Post subject: | Re: Sjöflyg |
Finns hopp då ifall det finns flera |
Page 1 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |