Att köra ett sporrhjulsflyg på marken med FPV är nog lättare än att stå bredvid. Kameran är riktad lite uppåt i början, när du får upp farten ska så stjärten upp och sen brukar flyget lätta själv på slutet, annars räcker det med lite höjdroder. Man ska inte tvinga upp flyget för tidigt. Så det ska nog gå rätt så bra med sporrhjulsflyg, dock tror jag att man får starta utan FPV om kameran bara ser himmel eller bländas av starkt ljus och marken blir svart. Samma vid landning. Så egentligen... nosshjul eller sporrhjul tar man det man känner för, men sporrhjul är helt klart mer riskfyllt med vissa modeller och dåligt klippt gräs. Stora hjul bara så är det löst i början tills man får allt att klaffa.
Driftsäkerhet... det är lättare få en 2-takt att gå bra, men när en 4-takt väl går bra så går den väldigt fint. Jag skulle tex hellre satsa på en OS Max 46AX framom en OS Max 55AX för 46an är betyydligt lättare att få inställd och den är inte alls lika känslig som 55an för temp, luftfuktighet och dåliga inställningar. Såna där skillnader finns det mellan alla motorer. Nya Saito 4-takt slukar bränsle, så det blir inte många minuter flyga med en sån. Jag flög 6 minuter med gula Cuben första tanken i luften, 2 dl av 3. En OS 4-takt drar väldigt lite bränsle från början, som om den redan var inkörd. Saito kräver många tankar för att komma ner till samma bränsleförbrukning. En 2-takt drar mer bränsle, men räcker helt klart till en bunt varv. Jag tror att jag kommer satsa på OS Max 46AX 2-takt med Pitts-dämp i första metanol-FPV-racingflyget. De jag haft så stannade ju inte heller.
Infällbart skulle vara helt klart coolast med reno-racingen. Det finns flera enkla modeller som har det såg jag. Det blir ju fort extravikt, dyrare och mer att hålla reda på, men det ska ju vara coolt... =)
2-takt med Pitts-dämp låter väldigt race-igt och med en sån på fullgas är det helt klart mer publiksport! Man kan även fetta till blandningen lite så är det en liten sträng med rök efter flyget, utan att den stannar. Snabbare behöver det inte vara, men de motorer som finns för att gå snabbt, de är 2-taktare allihop.
Storlek... egentligen spelar det ingen roll skulle jag tycka, bara man flyger. Ett .10/.15-flyg kan iofs bli lite väl nerlastat med FPV-grejerna, men det går. Annars funkar säkert .25 (dock är mindre motorer känsligare och stannar lättare än större). 40-size är mest överkomligt, smidig storlek att släpa på, vanlig storlek, osv. Men 60 size har ju sina fördelar de också. Inga problem vid start och landning med större hjul. 60-size är klart med driftsäkrare än mindre motorer, vilket är en fördel. Nästan så 60-size är bäst, men det kostar mer och är som sagt större.
Men kanske bäst satsa på 40-size först och lätt FPV-utrustning. Kamera (väger 15 g för en vanlig liten FPV-kamera), videosändare väger väl 30-50 gram med antenn, acken ska väl räcka med 2-3S 1000-2000!? som väger upp emot 160 gram. Så flyger måste klara av den vikten. Vissa flyg så flyger mycket sämre med bara 100 gram mer, så det gäller tänka på det.
Klasser... bäst vi flyger först oavsett flyg och ser. =) Men det är väl motorstorleken som egentligen skulle vara mest lämpliga klassindelningen, om vi blir så många. Samt bensin skilt också. Enig på det!
Pipa på 2-takt... tänker du på trimpipa, dom där långa? Funkar säkert. De är dock väldigt mycket mer krångliga att justera in då du ska justera piplängden också utöver låg- (mellan-) och högvarvsskruv.
Glasfiber kan jag tycka att inte går att laga på fältet för att flyga nästa heat, det blev mjukt och krävde epoxy mm. Träflyg lagade vi på plats förr när vi flög, inga problem.
Det med namn och nummer mm, bra! Det behövs och blir roligare. Då har man sen sitt tävlingsflyg.
Streamers, japp. Todi flög med såna nån gång, gäller hitta de som syns, alla syns inte så bra. Var hittar man sånt? Papper håller inte.
Bild i bild.. PIP... eller ännu hellre 4 samtidiga på split-screen. Inte så bra koll på vad man behöver för det.
Annars om vi är fyra flygare så har man 4 mottagare (olika frekvenser förstås) och 4 skärmar, jag har tre st (7", 10" och 22").
Jag läste nånstans om att det finns något Wifi-system för sånt här, men vi har ju RC-länkarna på 2.4 så det kanske inte är en höjdare.
För då finns det appar man ansluter med och då kan man följa hur man vill.
Men om vi landar lite nu då och tänker efter vad första stegen är...
1. Få till minst två pers med 40-size metanolflyg med FPV. Vem?
Du bor väl i Sverige, kommer du hit? =)
Jag skaffar nog om jag får nån flygare med mig, skaffar nog nästan vad som helst som nån ålänning säljer bara för att komma igång.
Mr X, du har ju allt utom ett tomt flyg att fylla med resten som du redan har, och flyg finns det ju på Åland.
Är du med? FPV är inget stort.
Uffe, du har väl allt du också?
Marcus G, om du nu läser forumet, har också alla grejer.
Jussi, har du planer på börja med FPV?
Finns det någon till?
2. Komma oss till fältet och testflyga detta och känna att vi är säkra och trygga i det hela. Har man flugit FPV-flyg förr är det inget mer extra än en motor som kan stanna. Men är man ovan med FPV så kan det ta några vändor, alla har ju flugit simulator så det är ingen stor sak bara man har pålitlig bild. Det är ju lättare flyga FPV när kärran är inställd, än att flyga RC då du ska hålla reda på bak och fram när du flyger emot dig.
3. Pyloner/märken så vi har nåt att flyga runt?!
4. Bestämma oss för ett tillfälle då vi alla flyger samtidigt och får det filmat.
5. Wohoo!