motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

2-blad till 3-blad - 4-blad
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=1840
Page 2 of 2

Author:  BlaaBMW [ Mon 06 Aug 2007, 10:15 ]
Post subject: 

Till en .61 4-t på en .40 warbird blev jag rekommenderad en 12x6 tre-bladig propp. Vad det här bidrar till diskussionen vet jag dock inte...

Author:  Mr X [ Sun 13 Jan 2008, 00:41 ]
Post subject: 

Om man ska ha den bästa propellern så titta på Solo
4bladig prop från en ny tillverkare "solo props" denna har ställbar pich från ca 6 upp till 32 i stigning
Det kommer bli mycket läckert med 4bladig prop på en mustang, en skala prop inte bara för display utan även vid flygning.
http://www.soloprops.com/
Image

Author:  MickeM [ Sun 13 Jan 2008, 01:45 ]
Post subject: 

Det finns en tråd på rcflyg om valet av propeller och där säger
vissa att ju mindre blad desto bättre, men ju fler blad desto snyggare,
ungefär. :D För vanlig flygning, köp vilken som, det är när du
börjar jaga prestanda, fart och sånt som det börjar bli intessant
välja rätt propp =)

Jo, ämnet kan diskuteras i evigheter. Dock har jag ingen kunskap
i ämnet utan endast egna teorier (lite har man ju snappat upp under
fysiklektionerna man haft 10 år :D).

Jag har lite undrar på det där när man ser tex en Sukhoi SU-31
som har fet nos och liten propp... halva proppens "användnings-
område ligger ju rakt framför nosen, hur gör det nytta? Jag har
olika proppar hemma med samma dimensioner, typ 10x6 men
de ser helt olika ut, varför?

Author:  Mr X [ Wed 06 Feb 2008, 11:52 ]
Post subject: 

En video om balansering av propellern.

http://www.dodvideos.com/don3.wmv

Author:  Mr X [ Mon 07 Apr 2008, 22:30 ]
Post subject: 

Ny häftig propeller från Fullkontroll
http://www.fullkontroll.se/metanol-prop ... =3&sort=2a

En unikt designad propeller med "winglets" i kolfiber på spetsen för att effektivisera luftflödet och minska ljudnivån!

CNC bearbetad och därefter handbearbetad till perfektion
2 lager primer följt av 2 lager högglansig coatning för bästa skydd (unikt för Xoar!)
Manuellt balanserad från fabrik
Låg vikt
Stor motståndskraft mot distortion och brott
Hög effektivitet
Lågt luftmotstånd
Bättre dragkraft
Lägre ljudnivå

PJX Eagle Nose
Image

Author:  Mr X [ Wed 03 Sep 2008, 18:39 ]
Post subject: 

Hittade en tabell på rekommenderat propellerval för två blad.

Tvåtakt rekommenderat propellerval
Motor (kubik tum)
0.049 5,25x4; 5,5x4; 6x3.5; 6x4; 7x3
0.09 7x3; 7x4,5; 7x5
.15 8x5; 8x6; 7x5
.19 - .25 8x5; 8x6; 9x5
.29 - .30 9x7; 9,5x6; 10x5
.35 - .36 9x7; 10x5; 11x4
.40 9x8; 11x5
.46 10x6; 10x7; 11x5; 11x6; 11x7; 12x4
.50 10x7; 10x8; 11x7; 12x4; 12x5
.60 - .61 11x7,5; 11x7,75; 11x8; 12x6
.70 11x8; 12x8; 13x6; 14x4
.90 - .91 13x8; 15x6; 16x5
1.08 15x8; 18x5
1.20 16x10; 18x5; 18x6
1.50 18x8; 20x6
1.80 18x10; 20x6; 20x8; 22x6

Fyrtakt rekommenderat propellerval
Motor (kubik tum)
.20 -.21 9x5; 10x5
.40 10x6; 10x7; 11x4; 11x5; 11x7; 11x7,5; 12x4; 12x5
.45 - .48 10x6; 10x7; 10x8; 11x7; 11x7,5; 12x4; 12x5; 12x6
.60 - .65 11x7,5; 11x7,75; 11x8;12x8; 13x5; 13x6; 14x5; 14x6
.80 12x8; 13x8; 14x4; 14x6
.90 13x6; 14x8; 15x6; 16x6
1.20 14x8; 15x6; 15x8; 16x8; 17x6; 18x5; 18x6
1.60 15x6; 15x8; 16x8; 18x6; 18x8; 20x6
2.40 18x12; 20x8; 20x10
2.70 18x10; 18x12; 20x10
3.00 18x12; 20x10

Author:  Mr X [ Thu 23 Dec 2010, 11:02 ]
Post subject:  Re: 2-blad till 3-blad - 4-blad

ZINGER

How do I convert from a 2 blade to a 3 or 4 blade
http://www.zingerpropeller.com/_2_blade_.htm

Propeller Conversion Chart ... ?
http://www.zingerpropeller.com/Convert.htm

Propeller Thrust Chart
http://www.zingerpropeller.com/Thrust.htm

Author:  Mr X [ Tue 12 Apr 2011, 16:58 ]
Post subject:  Re: 2-blad till 3-blad - 4-blad

ÖMH har vackra 3-BL. 18/10 BLACK S.SCALE

http://www.modellhobby.com/product_info ... 0e6d2tilv7

Page 2 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/