Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:58

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 24 Mar 2013, 21:15 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 04 Feb 2012, 13:45
Posts: 61
Kommer bli mycket nytt att titta på till sommaren. Kan knappt bärga mig.
Tricopter? Nej men jag har en TryCopter...Try and try again :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 24 Mar 2013, 22:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TheHoff wrote:
Kommer bli mycket nytt att titta på till sommaren. Kan knappt bärga mig.
Tricopter? Nej men jag har en TryCopter...Try and try again :roll:

Haha, jo det är väl en "trycopter" jag har, är ju ett hembygge och den har funkat bäst med sämsta grejerna, hittills. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 26 Mar 2013, 23:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Ser stabilt ut! Själv går jag andra vägen med min quad... Jag lassar jag på grejer vartefter. Håller på med en roll / tilt stabiliserad cameragimbal nu. Jag har fortfarande inte planerat "the end game", hur jag ska förlänga landställena eftersom ställningen kommer under quaden. Tar det vartefter.

Men efter 20+ ackar med min kan jag helt klart rekommendera en uppgradering av firmware i KK2.0. Version 1.5 är grym. Mycket stabilare, framförallt självstabiliseringen. Height damping är också nice (du behöver inte justera gas lika mycket då flyger iväg eller stannar, den håller höjden bättre med andra ord).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 13:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Äntligen fått tag på en USB-ASP thanks to Jans!
Nu ska man bara ta sig tid att klura ut hur den funkar, var man nu hittar bra sådan info...

Attachment:
IMG_5578.JPG
IMG_5578.JPG [ 39.3 KiB | Viewed 11081 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 11:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har uppdaterat KK2an nu med USBASPn.

Typ så här:

(Windows XP 32-bit)

JAVA
Ladda ner och installera Java:
http://www.java.com/sv/
Java Version 7 Update 25 blev det för mig.

FLASHTOOL
Ladda ner KKmulticopter KKmulticopter Flash Tool V0.72 (jag skippade Beta):
http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool
Packa upp till en egen mapp, tex C:\Temp\KK2FlashTool

USBASP
Ladda ner USBasp filen usbasp-windriver.2011-05-28.zip:
http://www.fischl.de/usbasp/
Packa upp i en egen mapp

PINOUT
Kontrollera vilken väg kontakten skall vara på kabeln till KK2 och märk!!!
http://oddcopter.com/wp-content/uploads ... 51x414.jpg
http://www.chameleon-dev.com/pub/upload ... vr_isp.png

ANSLUT & INSTALLERA DRIVER
Plugga i USB-kabeln från HK och drivisen hittas inte.
Gå till Enhetshanteraren och uppdatera drivisen manuellt från USBasp-drivisens \libusb_1.2.4.0
Digital signatur saknas förstås, bara att installera ändå.
Plugga i USBasp's kabel till KK-kortet (den kan vara i nästa gång).

FLASHA
Kolla FlashTool-mappen och kör kkflashtool_win32.exe
Efter en stund dyker kkMulticopter Flash Tool dyka upp
Kolla att programmer = USBasp...
Port = usb
Baudrate = 19200
Controller = Välj HobbyKing KK2 (32kb flash)
EDIT: Välj KK 2.0 bland firmware types
EDIT: Välj 1.6 i nästa fält

Klicka sedan på gröna knappen för att flasha.
Låt Flasha och Verifiera. Den säger Successful.

Sen är det väl bara att dra ur USBASPn från datorn osv. =)
Funkade för mig!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 13:16 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Kollar då jag kommer till hamnen, tror jag har instruktioner någonstans

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 14:22 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Meh, hade inte det med mej. Stod det något om sådan ändring på sidan med info om version 1.6 hos lazyzero?

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 14:37 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Inget sådant ändrat i v.1.6, konstigt att det inte finns en Load Motor layout i menyn.

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 15:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har väl laddat in nåt annat program!? Men det var för HobbyKing 2.0 och jag laddade ner senaste driver och senaste KKFlashTool. Ingen aning var man ser version. Jag såg KK2.0 med V1.5 idag på fältet och det såg ut som den version jag hade installerad förut. Denna är mer grafisk, ser mycket mer modern ut osv. Pilar istället för Down, Up, Back osv. Hm hm!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 16:01 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Kolla om du hittar nåt här:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1675613

Sent from my X909 using Tapatalk 4 Beta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 23:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag läste en guide som nån gjort på rcflyg och då missade jag ju att man skulle välja KK 2.0 Firmwares och sen 1.6. ;-) Redigerade inlägget ovan. Funkade liksom lite bättre, nu känner jag igen mig igen. =) Ej testat välja tricopter osv än, men snart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM's Tricopter KK2 V1.6-Setup Guide!


Testflugen och inställd nu! (3 aug 2013)

Utgick från KK2 V1.6 Default-värden samt hade som andra hand värden en annan haft på sin X900-tricopter.
Testade Default först och ändrade sedan lite på de som behövdes lite enligt X900 och har nu egna att utgå ifrån.

Tricoptern har 10 cm kortare bommar än RC Explorers version.
Har gjort den stabilare också, fäst om allting på den.


------------------------------------------------------------------------------------------


Hårdvara

Sändare: Futaba T10CP
Tricopter: Daddes Tricopter nån version ( http://www.rcexplorer.se ), detta exemplar byggt ursprungligen av Sami
Motorer: 3st Noname? 2213N 800kV från HobbyKing, 9.5A max, 3S max, 53g.
ESC: 3st Turnigy Sentry 18A med BEC
Propellrar: 3st APC SlowFly 10x3.8 (CW och CCW). Provade 9or men då varvade de för mycket och acken räckte bara 3 min. 10x4,5 vart för ostabilt.
Mottagare: Futaba R617FS
Styrkort: HobbyKing KK2.0 Version 1.6
Servo: BlueBird BMS-385DMAX
Ack: 3S 2200mAh LiPo

Manual
HobbyKing KK2.0 monterad och ansluten enligt KK2-PDF
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 478X47.pdf (samma som förr)
OBS! Det är mycket här man inte ska läsa, därför har jag nu förädlat inställningarna nedan.

Image

Strömmatning
M1 har skild matning jämfört med M2-M8, därav nedanstående:
Kabel från ESC1 går till M1-kontakt på KK2 (för att ge ström till KK2)
Kabel från ESC2 går till M2-kontakt på KK2 (för att ge ström till resten)
Kabel från ESC3 går till M3-kontakt på KK2 (röd kabel urdragen)
Kabel från servo går till M4-kontakt på KK2 (för att få ström från ESC2)
Har man switchade BECs på ESCs så ska man göra som ovan, annars behöver man inte dra ur röd kabel.
Jag vet inte vad Sentry-ESCs har för BECs.


------------------------------------------------------------------------------------------


Inställning av det hela
1 - I sändaren, se till att ha ett nytt fräscht modellminne (aeroplane), följ PDF-filen ovan för montering.
2 - I KK2-menyn, gå till Receiver Test och ställ Reverse i sändaren så allt beter sig rätt i menyn.
3 - Ställ in Subtrims så värdena i Receiver Test blir 0 (se nedan)
4 - När man har igång KK2, gå in i menyn och gå till menyval Load Motor Layout och välj Tricopter (finns inte din modell, använd Mixer Editorn)
5 - I KK2-menyn, gå till ACC Calibration och kalibrera allt.
6 - Ställ in resten, se nedan.
7 - Testflyg och ställ om tills du är nöjd.


------------------------------------------------------------------------------------------


Testa att motorerna går rätt!
Om du varvar upp motorerna lite och då...
... släpper ner en arm så skall gyrot kommendera den motorn varva upp samt tvärtom.
... lutar tricoptern åt något håll så ska motorerna varva upp respektive ner för att komma tillbaks samt tvärtom.
... lyfter upp tricoptern så ska den varva ner samliga samt tvärtom.
...vrider tricoptern åt höger så skall servot luta åt höger så att propellern blåser tillbaks tricoptern samt tvärtom.
Och om du med sändaren...
... pitchar upp (gasar på) så ska alla motorer varva upp.
... vrider höger så ska servot vridas till vänster så att propellern blåser så att tricoptern roterar till höger.
... spakar framåt (lutar framåt) så ska stjärtmotorn varva upp och de främre varva ner och tvärtom.
... spakar höger (lutar höger) så ska höger motor varva ner och vänster motor varva upp.


------------------------------------------------------------------------------------------


Inställningar i sändare som jag har nu

Dual Rate: 100% på allt
Expo: 0% på allt
EPA: 100% på allt (förut va Throttle 140% som jag inte vet varför, måste kolla) Det va för att ESC-inställningar ej kunde göras då.
Subtrim: Aileron -14, Elevator -10, Rudd +10, resten 0 (för att få värdena i KK2 till 0 i Receiver Test)
Reverse: Kanal 3 (throttle) och Kanal 4 (rudder) för att få rodret att gå rätt håll
Trim: 0 på alla
Aux-CH: Channel 5 = Switch G (bort = Self Level OFF och emot = Self Level ON)
Timer: Ej inställd (lär bli olika med self-level ON/OFF), ställer in sen Ej gjort än.


------------------------------------------------------------------------------------------


KK2-settings
Svart = De värden jag har idag
Blått = X900-tricopter-settings en annan hade
Rött = Default V1.6


PI Editor
Antar att PI kommer från PID-regulator ( http://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator ) något man pysslade med i plugget.
P = Proportionell (K), dvs förstärkande, den delen som direkt drar på rätt avvikelsen. Lutar tricoptern till höger så drar KK2 tillbaks tricoptern. Ju högre värde, desto snabbare. Ju mindre, desto långsammare. Ju bättre värde, desto mer exakt tillbaks till samma ställe. Går det för långt är värdet för troligtvis för högt och går det för kort så är det för lågt.
I = Integrerande (Ti), den delen som finjusterar på slutet. Alltså efter P-regulatorn dragit tillbaks tricoptern till så gott som rätt ställe och stannat på en linje, så drar I-delen tillbaks tricoptern till ursprungsläget. För högt värde så gör den det för våldsamt och den kan hamna i svängning, snabb sådan. För lågt värde så kan den komma nästan på rätt och drar långsamt tillbaks, reagerar sent och drar åter igen tillbaks, dvs långsam svängning.
D = Deriverande (Td) Som inte används här med nåt värde, men finns säkert med i KK2an. Tror den mattar ut sista svängningarna.
Så teoretiskt skall alltså ett P-värde på 0 göra att tricoptern inte gör ett jota i den axeln om tricoptern hamnar ur läge. Ett P-värde på 100 gör att tricoptern reagerar våldsamt snabbt på en avvikelse. P Limit säger bara hur högt maxvärdet kan vara.
Om I Gain sätts till 0 så hamnar tricoptern i det läget som P-delen drar tillbaks tricoptern i. Om I gain sätts till 100 så försöker den väl justera på rätt allt för mycket och misslyckas så att den börjar vibrera. Lagom är bäst.
Allt i denna sektion har att göra med vad som händer när du spakar.
Roll (Aileron)
- P Gain 80 90 50 Obs! Denna hänger ihop med Pitch Elevator om man har Linked.
- P Limit 100
- I Gain 25 19 25
- I Limit 20
Pitch (Elevator)
- P Gain 80 90 50
- P Limit 100
- I Gain 25 19 25
- I Limit 20
Yaw (Rudder)
- P Gain 50
- P Limit 20
- I Gain 50
- I Limit 10

Receiver Test
Testa spaka med sändaren och se att allt rör sig som det ska här.
Aileron 0 (Visar typ Left -100 och Right 100)
Elevator 0 (Visar typ Forward -100 och Back 100)
Throttle 0 (Visar typ Idle 0 till 100 Full)
Rudder 0 (Visar typ Right -100 Left 100) Här måste jag reversera på sändaren för att servot ska gå åt rätt håll.
Auxiliary -131 i OFF-läge och 139 i ON-läge (ska väl vara -100 och 100 om man kör 100% på kanal 5)

Mode Settings
Self Level: Sätt på AUX så kan tex Switch G används för att aktivera och avaktivera Self-level-funktionen.
Link Roll Pitch: Yes (Yes = ändra roll och pitch tillsammans, No = separat (om multin har olika massa i de olika axlarna). Hm, tricoptern är balanserad, men innebär det att jag borde ha Yes eller no?)
Auto Disarm: Yes NY Om man inte gör nåt inom en viss tid så avaktiverar den tricoptern.
CCPM Enabled: No NY Ingen aning vad den gör här. CCPM är ju Cyclic/Collective Pitch Mixing och används i nästan alla helikoptrar. Kanske används på en tricopter som inte har servo-styrd stjärt.

Stick Scaling
Ställ in responsen på spakarna. Högre tal = mer respons (utslag).
Typ hur stora utslag, jämför med EPA (End Point Adjustment).
Använd EPA på sändaren ifall du vill ha ännu mer än 100% här.
Roll (Ail) 30
Pitch (Ele) 30
Yaw (Rud) 50
Throttle 90

Misc. Settings
Minimum Throttle: 10 (Justera så att alla motorer snurrar när throttle-spaken är över noll, inte bar en eller två motorer) Ej gjort!
Heiht Dampening: 0
Height Dampening Limit: 30
Alarm 1/10 volts: 0
Servo filter: 50 NY

Self-Level Settings
Om du använder Self-Level (Switch G ON) så kämpar KK2 att hålla Tricoptern horisontell.
Om du inte använder Self-Level (Switch G OFF) så håller tricoptern i det läge du släpper den i.
P Gain 100 60 100 Hur kraftigt den skall återgå till self-level, högre P Gain = kraftigare/snabbare (tänk om man filmar, den rycker till bra om man har högt värde på denna).
P Limit 20 40 20 Hur kraftigt max kan vara, typ EPA.
ACC Trim Roll: 0 NY Ingen aning vad denna gör...
ACC Trim Pitch: 0 NY Ingen aning vad denna gör...

Cam Stab Setup NY
Ny funktion i V1.5 samt denna om jag minns rätt. Dvs anslut en servo-styrd gimbal med kamera (funkar ej med BL-gimbals, de har egna styrkort). Inte läst på eller testat.
Roll gain 0 NY
Roll Offset 50 NY
Pitch Gain 0 NY
Pitch Offset 50 NY

Sensor Test
Detta ändrar beroende på hur man lutar och vrider och har sig med tricoptern. Prova!
Gyro X 560
Gyro Y 551
Gyro Z 572
Acc X 627
Acc Y 616
Acc Z 773
Bara alla är OK.

ACC Calibration
Utförd ovan! Dvs ställ tricoptern plant och kalibrera. Följ guiden.

Set CCPM Settings NY
Roll (Aileron): 1 NY
Pitch (Elevator): 2 NY
Thottle: 3 NY
Yaw (Rudder): 4 NY
AUX: 5 NY

Mixer Editor
Här ställer du hur signalen skall vara till motorerna (servot) beroende på spakutslag och vad KK2ans sensorer känner av.
Throttle = Hur mycket throttle som ska ges. Oftast 100% om denna går till en ESC.
Aileron = Värde på kommandot roll. Negativt värde på vänster sida om roll-axeln och positivt värde på höger sida om roll-axeln. Värdet beror på hur långt bort motorn är, ju högre, desto längre bort.
Elevator = Värde på kommandot tilt (elevate/pitch). Negativt värde bakom tilt-axeln och positivt värde framför tilt-axeln. Värdet beror på hur långt bort motorn är, ju högre, desto längre bort.
Rudder = Värde på kommandot gira (roder). Oftast 100%. Positivt värde för CW-propellrar och negativt värde för CCW.
Offset = Ett konstant värde till kanalen. Håll 0% om det är en ESC på denna kanal och ca 50% om det är ett servo (finjusteras).
Type = ESC eller Servo.
Rate = Om ESC: Signalen (PWM Pulse Width Modulation från mottagaren) ska då vara High. Sätts till Zero om avaktiverad eller throttle är på idle. (Applies the "Minimum Throttle" item from the "Misc. Settings" sub-menu when armed and throttle is above zero.)
Om Servo: Då skall man ställa till High om man vet att servot klarar det (typ digitala 400Hz), men ha annars på Low (för analoga 50Hz). (Outputs the offset value when disarmed or throttle is at idle).
CH1 (Motor 1)
- Throttle 100
- Aileron -87
- Elevator 50
- Rudder 0
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH2 (Motor 2)
- Throttle 100
- Aileron 87
- Elevator 50
- Rudder -1
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH3 (Motor 3)
- Throttle 100
- Aileron 0
- Elevator -100
- Rudder 0
- Offset 0
- Type ESC
- Rate High
CH4 (Servo)
- Throttle 0
- Aileron 0
- Elevator 0
- Rudder -80 -60 100
- Offset 50 Justeras, men vad justerar man då?!
- Type Servo
- Rate Low

Show Motor Layout
Dvs se vad du har valt för multicopter.
Förr hade jag alla motorer gå åt samma håll, ska tydligen funka, men nu har jag ändrat så de går lika som på motor layout.
- M1 = Främre vänster motor roterar CW
- M2 = Främre höger motor roterar CCW (vanlig propeller)
- M3 = Bakre motor roterar CW
- M4 = Servo på stjärt

Load Motor Layout
Valde förstås Tricopter på denna i början.

Factory Reset NY
Nollställer alla värden till Default.


------------------------------------------------------------------------------------------


Utgått i Version 1.6
- Menyn Debug
- Menyn Sensor Calibration (ersatts av ACC calibration)
- Menyn ESC Calibration (som har utförts tidgare en gång per motor)
- "I part of PI ON/OFF" i menyn Mode Settings
- "Arming Stick" i menyn Mode Settings
- "LCD Contrast" i menyn Misc. Settings
- "I Gain och I Limit" i menyn Self-Level Settings


------------------------------------------------------------------------------------------

Fattar inte i manualen 1:
Punkt 2: i Tuning-guiden har jag inte fattat:
Go to the "PI Editor" menu and set P to 150 and I to zero for both the Roll and Pitch Axis.
It is only necessary to edit the roll axis, pitch axis will be automatically changed to the same values as the roll axis.
Leave the P-limit and I-limit alone, it is seldom necessary to change them.

Det sägs att PGain är 150 defualt, men det var det inte i V1.6.

Fattar inte i manualen 2:
If you are newbie and does not fly qround yet, just leave the I-Gain at zero or the default value.
Also the Yaw PI-gains can be left at default, but remember to zero them if you use the string tuning method.


Flygtur! Nån av nedansstående kanske inte finns i V1.6
- Aktivera genom att håll vänster spak ner till vänster
- Om tricoptern vill välta över direkt före den lättar, kolla kablage, kontakter, om motorerna roterar rätt håll, propellrarna rätt väg, fel inställningar i "Mixer table".
- Om den skakar och kanske stiger efter den blivit luftburen, justera ner Roll P Gain och Pitch P Gain.
- Om den lätt välter över när du hovrar, öka Roll P Gain och Pitch P Gain.
- Om den driftar iväg, använd trim på sändaren. Obs! Vinden drar lätt iväg tricoptern (den har ej GPS).
- Om du måste trimma massor, kolla att allt har rätt vinklar, motor, armar och att grejerna är i bra skick och funkar.
- Öka Roll I Gain och Pitch I gain till tricoptern flyger rakt fram utan att sjunka stiga.
- Avaktivera genom att håll vänster spak ner till höger.


När jag flög tricoptern förut före KK2ans tid då jag hade 4 enskilda gyron, så hade jag ett problem kvar och det var att om jag höll tex fullt höger så stannade höger motor så att tricoptern föll höger. Den ska ju givetvis ställas in så att höger motor varvar ner, men inte så mycket att den stänger av. =) Måste läsa på hur man ställde detta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:50 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 16 Jun 2013, 15:15
Posts: 133
Ramen är väl inte starkaste som finns, så man måste kanske hålla benen ganska lätta i vikt, eller?

Kan man fästa träningslandningsställ för helin på något sätt? Fast då blir den kanske knepig att fälla ihop, hmmm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 13:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JanS wrote:
Ramen är väl inte starkaste som finns, så man måste kanske hålla benen ganska lätta i vikt, eller?

Kan man fästa träningslandningsställ för helin på något sätt? Fast då blir den kanske knepig att fälla ihop, hmmm.

Ramen är förvånansvärt stark trots allt. Gran är bättre än plast.
Kraschar man fallande rakt ner så sviktar det rätt bra och håller.
Oftast propellrar som gått av eller att grejer lossnat.
Kraschar man framåt när man flyger så har en arm eller två vridits bakåt, de är ledade.
Benen lätta japp, alltid tänka lätt.
Jag hade först 450-heli landställ, men då tog ändorna på armarna i marken ibland.
Satte på Raptor 50-landställ och det var bättre, men tungt.
Nu har jag träpinnar, de viker sig, men håller sig raka om man landar perfekt.
Kanske bäst med såna där "klor" längst ut i glasfiber. Jag har inte glasfiber.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 15:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har kompletterat och ändrat i mitt setup-inlägg ovan.
Börjat lägga in lite förklaringar. Förenklat inlägget.
Plockat in lite "hur göra" värda att nämna.
viewtopic.php?p=120322#p120322


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 15:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Har kompletterat och ändrat i mitt setup-inlägg ovan.
Börjat lägga in lite förklaringar. Förenklat inlägget.
Plockat in lite "hur göra" värda att nämna.
viewtopic.php?p=120322#p120322

Har ändrat och kompletterat en massa till.
Gäller anteckna och läsa på nu medans man är inne i det hela.
Finns en del kvar att förstå sig på.
Visst, man kan säga "ändra P gain åt nåt håll och se vad som händer" men vill ju veta hur det ska funka. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 17:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Satt här och trodde att de vanliga propellrarna är CW och att pusher-proppar, dvs de ovanliga som används på tex flyg med motorerna bak och multikoptrar är CCW.

Men så är det ju nog inte.
CW = Clock Wise = Medurs, dvs pusher-propellrar som ska användas på denna multikopter på M1 och M3.
CCW = Counter ClockWise = Moturs, dvs så som alla propellrar är på alla vanliga flyg.

Det är ju lite slött att de har gjort så att två av tre propellrar ska vara de dyrare och betydligt svårare att få tag på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 29 Jul 2013, 19:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag pluggat och läst och ändrat och uppdaterat och debuggat inlägget ÄNNU en gång!!! =)
Börjar närma sig perfektion nu. Fördelen med att lära sig detta, är ju att det är bra att kunna med quaden också, är ju samma flight controller! :mrgreen:
Nu återstår att fixa det jag ska fixa på tricoptern och sen prova. Nu regnar det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 11:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Vänt motorer och monterat de två sista CW-proppar jag har på dem.
Byggt in KK2an, men inte vattentätt i nuläget, bara symboliskt. =)
Benen åtdragna mer, är nog helt OK, är bara att sätta ny stripe om man landar hårt, billigaste svagaste länken som finns.

Testflög inne i hallen både utan och med stabilisering. Verkade lite slingrig på 20 cm höjd, men det är nog pga markeffekten.

Återstår:
6 - Provflyga med Default-värden.
7 - Provflyga med X900-värden.
8 - Utgå från bästa värdena och ändra värden så jag blir nöjd.

Inte är den ju vacker, men funkar.

Dags för nästa projekt upp på bordet...

Attachment:
IMG_5892.JPG
IMG_5892.JPG [ 76.4 KiB | Viewed 10991 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 11:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick ju också vända Rudder-värdet på CH4 (Rudder) i Mixer Editorn från 100 till
-100 så att tricoptern skulle gira rätt när gyrot kände av avvikelse i gir-axeln.
Sami tillverkade ju en fin transportlåda till Tricoptern. =)

Attachment:
IMG_5894.JPG
IMG_5894.JPG [ 78.74 KiB | Viewed 10985 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group