Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 11:35

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sat 03 Aug 2013, 18:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har nu testflugit den 3 ackar och ställt in den så den flyger helt ok.
Stor skillnad mot förr! Man kan rycka till åt nåt håll och släppa och
den hamrar tillbaks direkt. Flyger fint också. Driver förstås med vinden
så en sån där Naza med GPS skulle nog vara intressant... =)

Har uppdaterat inlägget ovan med aktuell data:
viewtopic.php?p=120322#p120322

Testade även flyga rakt fram åt olika håll för att se om den dök eller steg,
men vinden gjorde det svårt bedöma så lät det vara, den flög rätt rakt trots allt.

Ändrade idag bara i PI-editorn (Roll P Gain samt den sammanlänkade Pitch P Gain
från 50 till 80) samt minskade i Mixer Editorn (CH4 Rudder från -100 till -80).

Återstår:
- Testa mer när det är vindstilla!
- Finjustera PI Editorn (Roll & Pitch P Gain och I Gain)
- Finjustera Self Level Settings (P Gain och P Limit)
- Testa ställa olika offset för Yaw
- Ställa timern för 3S 2200 så jag får ut 80% ur dem
- Få tyst på locket till cigarrboxen som inte satt fast! =)

Kul grej!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 22:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Liten detalj, när man drar igång KK2an så står det Versions-nummer och "By Rolf Runar Bakke". Jag som alltid tänkt kineeeesskiiit! ?!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 22:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Liten detalj, när man drar igång KK2an så står det Versions-nummer och "By Rolf Runar Bakke". Jag som alltid tänkt kineeeesskiiit! ?!

ahh Captain ***
http://multibladehelicopters.com/settin ... rol-board/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Thu 30 Jan 2014, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skämmigt att man inte flugit så mycket FPV med denna...
Men nu är paketet komplett och i helgen ska det monteras.
Dvs montera Immersion-videolänk, FatShark-15grams-600TVL-kamera
och 500mAh 3S för matning. FatShark-goggles i andra änden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 03 Feb 2014, 21:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där, FPV-flygklar tricopter! =)

Har ej monterat spironet-antennerna än, ska testa omni först.
Immersion och FatShark-grejer. 5.8GHz.

Hela tricoptern väger flygklar 944 gram nu.
Bara ladda 4 ackar och flyga (sändare, tricopter, videosändare och videomottagare).

Attachment:
IMG_6093.JPG
IMG_6093.JPG [ 78.43 KiB | Viewed 8236 times ]

Attachment:
IMG_6094.JPG
IMG_6094.JPG [ 75.5 KiB | Viewed 8236 times ]

Attachment:
IMG_6095.JPG
IMG_6095.JPG [ 98.42 KiB | Viewed 8236 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 25 Mar 2014, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FPV-flög tricoptern igår med ovanstående setup.
Så där bra har den aldrig flugit med FPV. =)
Ingen störning alls i videosändningen men nån obalans är det ibland
för tricoptern skakar tidvis vid olika flygsätt och det syns i bilden.
Tror det har att göra med att stjärtmotorn inte vrids perfekt utan blir lite som
"slänga hit och slänga dit" så det skakar lite när den ska kompensera.
Går säkert ställa bort med KK2an.
Gick bra att starta, flyga och landa med FPV.
Borde montera kameran lite mindre stumt.

Känns som att om nån flygning skulle jag kunna kränga vidare ramen och istället ta mig an en hävare tricopter. =)

För att få denna bättre så är det nog bara lite fortsatt KK2-setup och kanske komma på nån bättre lösning på stjärten.

Börjar bli ljust på kvällarna och efter helgen är det 1h åt det bättre hållet så det ska flygas mer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 25 Mar 2014, 20:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
.

Känns som att om nån flygning skulle jag kunna kränga vidare ramen och istället ta mig an en hävare tricopter. =)


Jag har ju en i kolfiber som hänger i källarn med servostyrd gummiupphängd kamerahållare .... :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 25 Mar 2014, 20:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
.

Känns som att om nån flygning skulle jag kunna kränga vidare ramen och istället ta mig an en hävare tricopter. =)


Jag har ju en i kolfiber som hänger i källarn med servostyrd gummiupphängd kamerahållare .... :roll:

Just det ja! Den flög ju riiiiktigt stabilt!!! Har du en plan? ;-)
Hur som helst... jag KAN inte skaffa fler grejer förrän jag blir av med nåt. :help:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Wed 26 Mar 2014, 14:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Just det ja! Den flög ju riiiiktigt stabilt!!! Har du en plan? ;-)
:


Plan A; vi börjar med att du "lånar" den komplett med acc och radio av mig, trimmar in allt och provflyger den med kamera och sen funderar vi vidare :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Wed 26 Mar 2014, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Just det ja! Den flög ju riiiiktigt stabilt!!! Har du en plan? ;-)
:


Plan A; vi börjar med att du "lånar" den komplett med acc och radio av mig, trimmar in allt och provflyger den med kamera och sen funderar vi vidare :roll:

Yes! =) Very interested. Den har potential. Kamera? FPV? Nyfiken på "funderar vidare".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sat 29 Mar 2014, 16:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög Tricoptern idag med FPV (gick skitbra, inte en enda störning nån gång, men lite jello-effekt så det måste åtgärdas. Lite knepig ställa in värden på denna, det är för stora proppar, måste gå ner en tum först och sen testa vidare. 9x4.5 eller nåt sånt. Har 10x3.8 nu. Glapp i leden bak för styrningen mellan servo och stjärtmotor. Får väl kika på det... Men tricoptern ska nog bort, har flugit den tillräckligt nu. Funkar bra flyga FPV med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 30 Mar 2014, 09:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har bestlutat att lägga ner fortsättningen med denna tricopter.
Man måste utvecklas vidare och måste lämna rum för nya projekt.

Rekommenderade ändringar för den som vill ha tricoptern:
- Mindre propellrar (tänkte beställa 9"x3.8/4.5/4.7 anyway) Då varvar den stabilare än nu med de stora 10x3.8.
- Få stabilare led till servot (klarar vem som helst av som ser hur det är gjort nu) för det är lite glapp som gör att tricoptern låter lite roligt när den parerar glappet. =) Dit med ny axel och kullager eller nåt, behöver inte vara samma grejer, men det finns flera av er som har dom grejerna redan. ;-)

Funkade bra för FPV!
Dessutom är den rolig att flyga som så. Den är stor och syns bra.

Nerpackad och bortburen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Just det ja! Den flög ju riiiiktigt stabilt!!! Har du en plan? ;-)
:


Plan A; vi börjar med att du "lånar" den komplett med acc och radio av mig, trimmar in allt och provflyger den med kamera och sen funderar vi vidare :roll:

Vad hade den för gyro, ESCar och motorer mm? Finns det tråd om den här på forumet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 10:04 
Offline
Ny

Joined: Mon 21 Apr 2014, 09:31
Posts: 4
Tänkte fråga er en sak.
Jag har byggt en tricopter efter RCExplorers spec.
Och jag har precis provflygit den igår för första gången. Men nu undrar jag hur jag ska ställa in den.
När jag slår på autolevel så drar den hela tiden åt ett håll. Den rollar åt höger och svänger åt höger.

Är det mekaniskt jag måste ställa in den? Kolla så att motorer sitter exakt plant?
Sen har jag bara propellrar som går åt samma håll. Är det ett problem som inte går att ändra förutom att byta propellrar?
Eller ändrar jag det i radion så att den flyger rakt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 00:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
PoulZen wrote:
Tänkte fråga er en sak.
Jag har byggt en tricopter efter RCExplorers spec.
Och jag har precis provflygit den igår för första gången. Men nu undrar jag hur jag ska ställa in den.
När jag slår på autolevel så drar den hela tiden åt ett håll. Den rollar åt höger och svänger åt höger.

Är det mekaniskt jag måste ställa in den? Kolla så att motorer sitter exakt plant?
Sen har jag bara propellrar som går åt samma håll. Är det ett problem som inte går att ändra förutom att byta propellrar?
Eller ändrar jag det i radion så att den flyger rakt?

Tjena och välkommen till forumet.
Jag har en RC Explorer-tricopter jag med (den första versionen som blev version 2 eller om det vart 2.5), men jag tror den är såld. =)
Vilken av hans tricoptrar har du byggt?
Vet inte vilken flight controller du har men vanligtvis måste man göra ESC-kalibrering och ACC-kalibrering före de flyger bra.
Dessutom får du inte röra tricoptern under uppstart då den initierar gyrot osv.
Du ska heller inte använda subtrim i sändaren och helst inte ha trimmat något (beroende på FC).
Propparnas riktning spelar ingen roll på en tricopter med servo på stjärten, men vissa FC kan ju använda varvtalet på dem för att rotera, så det "kan" spela roll på vissa japp.

Motorerna ska sitta plant. Men i det stora hela är det inte så noga heller, för FCn ska se till att tricoptern ligger plant etc, så om det lutar så säger FCn att öka varvet på nån motor respektive sänka, allt för att få tricoptern i rätt läge. Man kan ha olika proppar också, men bäst flyger de ju om man har samma runtom.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 09:40 
Offline
Ny

Joined: Mon 21 Apr 2014, 09:31
Posts: 4
MickeM wrote:
Tjena och välkommen till forumet.
Jag har en RC Explorer-tricopter jag med (den första versionen som blev version 2 eller om det vart 2.5), men jag tror den är såld. =)
Vilken av hans tricoptrar har du byggt?
Vet inte vilken flight controller du har men vanligtvis måste man göra ESC-kalibrering och ACC-kalibrering före de flyger bra.
Dessutom får du inte röra tricoptern under uppstart då den initierar gyrot osv.
Du ska heller inte använda subtrim i sändaren och helst inte ha trimmat något (beroende på FC).
Propparnas riktning spelar ingen roll på en tricopter med servo på stjärten, men vissa FC kan ju använda varvtalet på dem för att rotera, så det "kan" spela roll på vissa japp.

Motorerna ska sitta plant. Men i det stora hela är det inte så noga heller, för FCn ska se till att tricoptern ligger plant etc, så om det lutar så säger FCn att öka varvet på nån motor respektive sänka, allt för att få tricoptern i rätt läge. Man kan ha olika proppar också, men bäst flyger de ju om man har samma runtom.


Tack. :)
Jag byggde version 2.5, fast med KK2.1.5 kortet.
ESC kalibrering tror jag att jag gjort. Jag köpte ESC programmerings kortet, (https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... _Card.html)
men är det bara det man behöver göra, eller är det något mer ESC kalibrering?
ACC kalibrering gjorde jag oxå, men jag ska göra om det igen efter att jag nu ändrat lite vinkel på ena motorn
som inte satt helt plant.

Men jag förstår inte riktigt vad meny valen i KK2 kortet gör.
PI editorn till exempel. Styr den enbart hur fort eller långsamt den går tillbaka till ursprungsläget? Och gäller det enbart när autolevel är aktiverat?
Utan auto level aktiverat så har jag fattat det som att den håller kvar ditt kommando tills du ändrar det.
Så om du svänger vänster och släpper spaken så fortsätter den gå åt vänster tills du kompenserar med att räta upp den tills den går rakt, och med auto level aktiverat så går den tillbaka till att flyga rakt och horisontellt så fort du släpper spakarna.
I det bästa av världar så ska den så att säga stanna på samma ställe om du släpper spakarna.

Och om den som min nu gjort, rollat åt höger, är det då i Mixer editorn som jag kan behöva justera lite så att exempelvis vänster motor får mer och på så sätt håller den plan? Eller är det i sändaren jag ska justera det?

Sen har den ju svängt lite åt höger hela tiden med roder servot, även med auto level på, hur justerar jag det så att den inte svänger höger hela tiden?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Wed 23 Apr 2014, 00:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns ESC-kalibrering (inte programmering) i KK2an (tror inte den finns i v1.6 som jag kör, men den fanns förr, hm), om du bara ESC-programmerar varje ESC för sig mot Throttle-kanalen på sändaren, en ESC i taget, så blir det inte rätt, fast jag brukar alltid göra det ändå (max-min-programmering alltså, behövs inget programmeringskort för det: Propeller borta, sändare på, fullgas, koppla ström till mottagare och ESC, vänta på pipet som säger att den fattat maxläget, dra ner till minst gas och invänta pip för det. Klart.

Utan KK2ans ESC-kalibrering så flyger tricoptern uselt. Men den kanske är inbakad i nån annan kalibrering i nyare firmwares, minns inte.

ACC-kalibrering måste du göra om efter du gjort ESC-kalibreringen.

Vinkeln fel på en motor gör inte så mycket, FC försöker ändå hålla tricoptern plan.

P-värdet: Ju högre = desto snabbare drar den tillbaks till rätt läge (för snabbt så går den förbi för långt = den börjar vibrera). Ju lägre, desto långsammare går den tillbaks och kanske inte kommer hela vägen till rätt läge och det är där I-delen kommer in, den ska dra det sista så att säga. P-delen gör det grövsta jobbet så att säga, I-delen finjusterar på slutet. Har du dessa helt rätt inställda så går den tillbaks till rätt läge utan att få gör långt eller för kort eller pendla. Har du värdena fel så kommer den skaka eller vibrera. Kan va lite klurigt. Tror man brukar skippa I-delen i början för att få P-delen rätt först.

Jag brukar försöka få den stabil utan autolevel först, annars kan du få dubbla (fyrdubbla) fel på värdena.

Tänk på att du måste aklimatisera gyrot före användning, dvs koppla inte in acken i tricoptern förrän KK2an har samma temperatur som omgivningen. Annars får du driftfel (alltså att den roterar lite, eller lutar lite osv).

Rätt inställt så ska den hänga klistrad i luften när det är vindstilla. =) Och om du byggt den perfekt.

Ska svara på resten en annan gång, John Blund ställer till det för mina ögon just nu... ,-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Thu 24 Apr 2014, 09:53 
Offline
Ny

Joined: Mon 21 Apr 2014, 09:31
Posts: 4
Det var nog en ESC kalibrering som jag saknade. Reagerade nämligen på det när jag provflög första gången att motorerna gick så olika och startade olika osv. Plus att oftast så startade inte ens en motor om tricoptern inte stod helt plant.

Började om från början med kk2 kortet. Gjorde en factory reset och ställde om allt på nytt. Såg även till att kortet satt fast ordentligt eftersom jag använde mig av den medföljande skum gummit, och i det skum gummit så hände det att kortet inte satt helt plant.
Mätte och hade mig oxå för att se till att kortet var helt plant när jag gjorde acc kalibreringen, och sen gjorde jag även ESC kalibrering. Så nu startar alla motorer samtidigt på sekunden.

Nu väntar jag bara på fint väder och hyffsat vindstilla så jag kan testa och se om det gjorde skillnad. :)
Följde samma steg som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=8NAXSBCtSLY


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 19:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Där ser man! Kul att det löste sig. =)
Tror att jag också gjorde en factory reset i nåt skede med nån av mina KK2, allt verkade rätt inställt men den betedde sig skumt med nåt.
Och jopp, min tricopter är nu såld. ;-) Men före det så dök det upp en annan tricopter på byggbordet... öuhm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tricopter FPV projekt
PostPosted: Sun 27 Apr 2014, 21:24 
Offline
Ny

Joined: Mon 21 Apr 2014, 09:31
Posts: 4
Det löste sig inte alls.
Den rollar fortfarande åt höger med Auto level på, och ännu
mer utan AL aktiverat.
Testade till och med skifta motorer och esc från höger till vänster
ut i fall att det var något som fick/gav fel signal. Men samma
problem kvarstår.
Funderar starkt på om det är ett felaktigt KK2 kort.

Gjorde en film som visar lite hur den beter sig.
http://youtu.be/YSzyMhaYXG0


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group