motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Lktr250
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=71&t=13401
Page 5 of 5

Author:  Martin [ Wed 24 Apr 2019, 16:20 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Motor 1 fungerar!!! :D
Klippte sladden till signalen på pdbn och kopplade den direkt från flightcontrollern till escn och testade.
Det funkade :D
Så pdbns signalledningar till ettan är tydligen trasig.
Kommer bara förbikoppla den nu.

Author:  Martin [ Wed 24 Apr 2019, 19:01 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Nu borde den fungera :)

Attachments:
20190424_190041.jpg
20190424_190041.jpg [ 114.11 KiB | Viewed 4383 times ]

Author:  MickeM [ Thu 25 Apr 2019, 19:52 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Kul! Då kanske det blir lite flyga av nu då. Testflugit?

Author:  Martin [ Thu 25 Apr 2019, 20:04 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Jag hoppas allt kommer funka nu :)
En läskig sak är att flightcontrollern har startat om sig själv ett par gånger när den varit inkopplad mot datorn.
Men tänkte köra en Maiden nästa vecka så får vi se vad som händer

Author:  MickeM [ Thu 25 Apr 2019, 21:37 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Martin wrote:
En läskig sak är att flightcontrollern har startat om sig själv ett par gånger när den varit inkopplad mot datorn.

Kanske den inte gillar att du matar från två håll, OM du gör det? Dvs från både USB-porten och PDBn, samtidigt.

Author:  Martin [ Fri 26 Apr 2019, 09:34 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Jag har kört både och. Men får testa igen med bara USB och se vad som händer och sen bara lipo

Author:  Martin [ Fri 26 Apr 2019, 13:34 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Ägnade lite tid åt denna 8ch det var som Micke så att det var när både lipo och USB var inkopplade så startar flightcontrollern om.
Annars har jag testhovrat och bra var det för en sladd till motor 1 lossnade.
Efter jag lött tillbaka den och ryckt lite i de andra sladdarna så testar jag igen.
Då gör den en backflipp vid Take off. Okej motorriktning och motororientering var rätt.
Visade sig att jag fick vända yaw 180° och flippa 180° så rör sig allt som det ska i betaflight.
Och nu är den provhovrad och testad så den rör sig i rätt riktning.
Men den är rapp, hovrar vid 20-30%.
Och 551gram Take off med 1500mah lipo

Author:  Martin [ Mon 29 Apr 2019, 10:30 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Denna borde vara enkel att få effektiv.
Göra nya längre armar för 7" och andra motorer :)

Author:  MickeM [ Mon 29 Apr 2019, 17:08 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Martin wrote:
Denna borde vara enkel att få effektiv.
Göra nya längre armar för 7" och andra motorer :)

Då blir det ju inte FPV-racing längre. ;-) Tung stor o seg! Lång flygtid jo, men...

Author:  Martin [ Mon 29 Apr 2019, 21:22 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Remaiden avklarad med denna och så kom den hem hel :)
Lite oscillerande ljud vid gas.
Om det är felaktigt i värde eller vad det är vet jag ännu inte.
Får iaf ett par minuters flygtid med denna :lol:
Känns som en freestylekärra med sin höga vikt.
Tror motorerna passar bättre i en lätt raceram där man sparar vikt på allt

Author:  Martin [ Thu 02 May 2019, 10:39 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Funderar på om jag inte skulle byta ram på denna till en smidigare variant.
Med de armar som sitter är motorernas sladdar oskyddade och jag tror de lätt kan gå sönder vid krasch.
Sen är en annan typ av ram med lättarbetad där allt är i en och samma ram.
Lktr250 har 2 ramar som sitter ihop med gummidämpare.
Flightcontrollern, vtx och kamera sitter i övre delen och är ansluten till pdb genom servokontakter.

Ramarna jag skulle kunna tänka mig är tbs source one eller tbs source two.
https://team-blacksheep.com/products/pr ... ce_one_5in
https://team-blacksheep.com/products/pr ... ce_two_5in

Med tbs source two skulle jag kunna spara rätt mycket vikt med rambyte och en annan vtx (akk fx2) vilket väger en bråkdel av den videolänk som sitter nu. Boscam 350mw med lc-filter och allt.
Tror tom att jag spar vikt med en tbs source one.

Problemet är min stack som skulle sitta med 4 kort och blir ganska hög.
I source one finns en plats bakom ordinarie plats för en vtx, men den ramen har rätt begränsad plats i stacken (30mm)

Author:  MickeM [ Thu 02 May 2019, 19:35 ]
Post subject:  Re: Lktr250

När jag hade vibrationer pga dåliga propellrar (skadade eller obalanserade eftersom de är rätt omöjliga att balansera pga sin vikt) så syntes det hur bra som helst i kameran. Det blev vågor eller suddig bild eller ännu värre. Du har ju dampers mellan ramarna så det kanske inte märks om du har obalans i en eller fler proppar, en eller flera motorer eller kanske nån sned propeller-axel. Man borde ju testa en motor i taget med propeller och se vilken som orsakar vibrationer, om man har det problemet. Sen går det ju att tejpa motorerna, eller rotera propellrarna (det har jag gjort, funkar).

När jag hade fel PID-värden vid olika tidpunkter så hade jag följande beteenden vid de olika tillfällena (olika värden, fw mm):
- Hovrade och den låg och luta cirkulärt, typ vobblade i cirkel på stället
- När jag puncha iväg den fullgas så hörde man ett vobblade ljud, frrrrrr, som ändrade i frekvens beroende på varvtal/hastighet
- När jag flög lät det bra, men när jag gav fullgas så började den brumma av vobbel, mer och mer våldsamt ju längre jag höll
Dom tre är de jobbigaste jag haft.

Det är ju helt omöjligt att ställa in en liten quads PIDs-värden själv. Man kan inte läsa av så bra, så det enda är ju att ändra och testa, om och om igen och se vad som blev bättre, men du måste göra det i rätt ordning, annars kvaddar du nåt värde för att du ändrar nästa så du snart inte vet vilket du egentligen ska ändra på härnäst.

Jag hade AutoTune på Naze32 men det vart bara värre hur jag än gjorde. Bäst var att ladda in olika parameter-filer för de olika FW man testade, mitt i allt vart det bättre, oftast inte. Men idag finns det så mycket att välja mellan som är färdigkonfat, bara välja och flyg. Kiss som jag har nu funkade direkt, men mina proppar slirar när jag punchar.

Dom där alternativen.... den ena ramen är lätt (two väger 72 gram), den andra (one 145 gram) dubbel tyngre?! Samma storlek. Jag tror min väger 80 (QAV-X Charpu Edition), det är ren kolfiber jag har. TBS gillar jag. :mrgreen:

Stacken... du kan väl sätta längre pillars? Collars? Vad dom nu heter...

Author:  Martin [ Fri 03 May 2019, 09:52 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Det jag inte gillar med source two är dom smala armarna.
Source two har olika längd på sina stöttor. De bakre armarna sitter över bottenplattan och de främre under.
Jag tänkte ha esc på armarna för att spara plats för stacken.
Source one är ju rätt tung.
Ett annat alternativ är armattans lågprismärke sabotage rc.
Dom har en ram som har plats för esc på armarna och en låg vikt.
http://www.sabotagerc.com/frigate-5/

Fick ett tips om att minska p på till och pitch samt öka på anti gravity gain.
Tänkte testa det efter jag testat andra propellrar

Author:  Martin [ Sat 04 May 2019, 14:57 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Har flugit lite med denna idag för att justera bort det konstiga ljudet som kommer vid fullgas.
Minskade p på pitch och roll samt ökade anti gravity gain.
Nu flyger den fint så nu blir det till att öva.

Author:  Martin [ Wed 08 May 2019, 18:11 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Okej nu har jag blivit erbjuden en begagnad ram.
https://demonrc.eu/product/drc-aura-pro ... uad-truex/
Den väger 107 gram så där spar jag en del vikt jämfört med tbssource one på 142 gram.
Jag vill ju ha en rejäl ram som skyddar all utrustning.
Lktr250 lämnar både motorer och motorsladdar oskyddade.
Sen skulle jag vilja ha en annan ordning i väskan.
Lktr250 har upp hela stora facket i väskan på grund av höjden.
Med lägre höjd på quaden kan jag ha quaden i ett mindre fack och ha Googles och sändare i det stora facket.
Ska kolla på ramen ikväll.
Får utrustningen plats så köper jag den för samma pris som en source one

Author:  MickeM [ Thu 09 May 2019, 18:42 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Martin wrote:
Nu flyger den fint så nu blir det till att öva.

Hann du? ;-)

Author:  Martin [ Thu 09 May 2019, 19:50 ]
Post subject:  Re: Lktr250

MickeM wrote:
Martin wrote:
Nu flyger den fint så nu blir det till att öva.

Hann du? ;-)

Jodå jag har hunnit flyga 9 ackar ;)
Det var då jag insåg att jag vill skydda motorerna bättre ;)

Page 5 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/