motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Lktr250
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=71&t=13401
Page 1 of 5

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 16:04 ]
Post subject:  Lktr250

Köpte en racequad att börja flyga med.
Men när jag skulle binda den mot sändaren så gick det inte.
Så jag kollade upp mottagaren och insåg att den går bara att binda i d8-mode.
Det är en mode som inte finns i min sändare.
Nåja jag beställde just en ny mottagare till den med d16 mode som jag har :)

Attachments:
20181201_132316.jpg
20181201_132316.jpg [ 156.02 KiB | Viewed 5600 times ]

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 16:35 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Quaden har kobra 2204 1960kv motorer samt flip32 controller.
En något föråldrad controller men tänkte det borde funka att öva och lära sig flyga racequad på.
Ramen ska tydligen vara riktigt stryktålig och hela den gröna överdelen är avskild från nederdelen med gummikuddar.

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 17:05 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Najs! Den där kommer synas lite bättre när den ligger på marken fast den är lite grön, jämfört med min svarta. =)
Är det en "Mobius"-hållare framtill?
5" eller 6"?
3S eller 4S?
Är det FrSky som har d8 och d16?
Tänker du flyga i vinter eller blir det först när det torkar upp? Dom blir snabbt problem i fukt... (säger jag som har kontrollern helt oskyddad).

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 17:08 ]
Post subject:  Re: Lktr250

MickeM wrote:
Najs! Den där kommer synas lite bättre när den ligger på marken fast den är lite grön, jämfört med min svarta. =)
Är det en "Mobius"-hållare framtill?
5" eller 6"?
3S eller 4S?
Är det FrSky som har d8 och d16?
Tänker du flyga i vinter eller blir det först när det torkar upp? Dom blir snabbt problem i fukt... (säger jag som har kontrollern helt oskyddad).

Jag tror det är en mobius-hållare :) tänkte ta bort den för att spara vikt :)
5" men 6" borde gå med :)
Den går både med 3 och 4s :) tänkte ev flyga båda då jag har både 3 och 4s lipos.
Yes frsky har d8 och d16. Men min sändare har bara d16 och lr12.
När jag tänkte flyga vet jag inte ännu :) tänkte väl testa så snart den är flygklar med min sändare :)

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 17:11 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Jag fick med en insats som är gjord speciellt för modellen av ryggsäck som jag redan har :)
Perfekt!!

Attachments:
20181202_161005.jpg
20181202_161005.jpg [ 200.81 KiB | Viewed 5596 times ]

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 19:03 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Det är ju lite galet att alla har 4S-quads men min är ju bara 3S... :evil:
Väska är ju perfekt! Sån sku man ha.

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 19:04 ]
Post subject:  Re: Lktr250

MickeM wrote:
Det är ju lite galet att alla har 4S-quads men min är ju bara 3S... :evil:
Väska är ju perfekt! Sån sku man ha.

Döh... jag har ju en väska... en sån här liten:
https://www.modelsport.co.uk/_images/pr ... lgal02.jpg

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 19:12 ]
Post subject:  Re: Lktr250

MickeM wrote:
Det är ju lite galet att alla har 4S-quads men min är ju bara 3S... :evil:
Väska är ju perfekt! Sån sku man ha.

Du får byta motorer på din ;)
Ja faktiskt. Hade tur att hitta en quad med rätt insats:)
Får plats med sändare och fatsharks i ett annat fack:)
Nästa är ju att installera en simulator för att träna:)
Fpv air 2 verkar lovande :)

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 19:16 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Martin wrote:
MickeM wrote:
Det är ju lite galet att alla har 4S-quads men min är ju bara 3S... :evil:
Väska är ju perfekt! Sån sku man ha.

Du får byta motorer på din ;)
Ja faktiskt. Hade tur att hitta en quad med rätt insats:)
Får plats med sändare och fatsharks i ett annat fack:)
Nästa är ju att installera en simulator för att träna:)
Fpv air 2 verkar lovande :)

Inte behöver du simulator. Du har ju flugit FPV förr. Ut o flyg bara. Det svåra är väl att få den inställd så den flippar som den ska. Eller va det du som inte flugit multicopter-FPV?
Jag funderade på byta motorer på min, men jag bromsade upp den tanken när jag insåg att jag flög så lite och jag har kvar att flyga på 3S före jag stiger upp till 4S. =)

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 19:21 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Jag har ännu inte flugit multocopter för ännu :) har lite svårt med svängarna. Inte helt van med vänsterspaken ännu :)
Simulatorn kostar bara 5$ på stram:)
Ja kanske lika bra att stanna kvar på 3s då :)

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 20:38 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Martin wrote:
Jag har ännu inte flugit multocopter för ännu :) har lite svårt med svängarna. Inte helt van med vänsterspaken ännu :)
Simulatorn kostar bara 5$ på stram:)
Ja kanske lika bra att stanna kvar på 3s då :)

Överkomlig sim... ;)

Du får testa dig fram mellan 3S och 4S. Är den för seg på 2-bladiga 3S och 5" kanske du måste sätta på 3-bladiga eller mer stigning. Eller 6". Det finns ett drös olika att välja mellan, det viktiga är att man inte pinar motorerna.

3S 2-bladiga standard: 5x3, 5x4, 5x4.5
3S 3-bladiga standard: 5x3, 5x4, 5x4.5
3S 2-bladiga standard: 6x3, 6x4, 6x4.5
3S 3-bladiga standard: 6x3, 6x4, 6x4.5
Och samma med 4S. :-) ... 24 olika setups och sen ska du till på det lägga in de olika inställningarna i controllern för känsligheter mm.
Inte minns jag exakt samtliga, men det var typ så där. Jag har dom propparna i alla fall, förutom 6x4 och 6x4.5.

Vissa "skottar" ju lika mycket luft, dvs har samma dragkraft, men de har olika karaktär vid punch, kurvtagningar och hastighetsflygning samt respons.
Så för mig är det nog att lära mig det jag har först, sen när jag blir "pro" så lär man väl tweaka det rätt, OM lillknodden ens lever då. :lol:

Det är lite som om man ska köpa en RC-helikopter idag. De är alla byggda för hård 3D-flygning men med en del kunnande så kan man få dem inställda som trainers.

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 21:15 ]
Post subject:  Re: Lktr250

https://m.youtube.com/watch?v=8VL9OIgV1aU
Här är ett klipp med data för olika propellrar till dessa motorer.
Har hq5x4,5 på nu och dom drar 16,6a vid fullgas på 4s.
Motorn är specad till max kontinuerlig gas på 12a.
Blir till att hålla igen på trotteln eller minska stigning. 5x3 kanske vore bättre.
Jag hoppas denna redan är hyffsat inställd så jag inte ska behöva hålla på så mycket med pids ännu.

Author:  MickeM [ Sun 02 Dec 2018, 21:30 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Cobra är bra motorer.
Hur kan dom pina motorn i filmen om den bara pallar 12A (13A står det i specs jag hittade)? =)

Där ser man hur som helst hur stor skillnad det är på proppar.
Som tex HQ 5x4.5" BullNose drar 757 g och 16,6A medans samma size GemFan 3-bladiga drar bara 668 g och 12,3A. Det är ju lurt?! 3-bladiga har hittills dragit mer ström för mig jämfört med 2-bladiga med samma stigning och storlek. Så det måste vara en himla skillnad på HQ BullNose och GemFan? Jag har använt bägge.

KV1960 tyder på att de är gjorda för 4S. 3S brukar vara 2300KV.

Vad är det för ESCar?

Du kommer säkert köra fullgas, men inte så länge... :-) 4S och fullgas = du flyger över åkrarna på några sekunder, typ.

Author:  Martin [ Sun 02 Dec 2018, 21:59 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Vad det sitter för escar har jag faktiskt glömt kolla upp :)
Får skruva upp ramen tillräckligt så jag kan se vad det är :) säkert 15-18a ifall motorerna är specad till 12 (13)a :)

Hehe ja risken finns ju att det blir några fullgasvändor :) men man borde vara mer varm i kroppen att flyga race så man kanske har andra motorer och escar då :)
Kanske t-motor f40 pro 1600kv vore något då :)

Author:  MickeM [ Fri 07 Dec 2018, 20:32 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Jag flyger ju rätt lugnt med min 3S-quad med 1806 2300KV-motorer och inte är den nåt fartmonster. KV1600 låter lågt för 4S och ännu värre för 3S?

Author:  Martin [ Sat 08 Dec 2018, 01:26 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Det visar sig med tiden vad det blir av denna :)
Eller kanske 4s med 2500kv motorer utan hänsyn till flygtid.
Men jag tror jag ska lära mig flyga bra först :)

Author:  Martin [ Fri 14 Dec 2018, 23:16 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Okej har stött på ett nytt problem med denna.
Får ingen kontakt med flightcontrollern med datorn.
Får iofs ingen kontakt med de andra flightcontroller jag har så det är förmodligen en ladd-usb sladd jag hittat.

Author:  Martin [ Tue 18 Dec 2018, 17:26 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Köpte en ny USB men fick ändå ingen kontakt med flightcontrollern.
Nåja jag har en matek f405std som jag får sätta i istället :)
Får fundera ut vad som krävs för att få ström/spänningspresentation på osd bara.
Det finns en minimosd i quaden.

Author:  MickeM [ Tue 18 Dec 2018, 20:07 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Händer lite nu och då att folk laddar in firmware utan uploader (?) och då lägger USB-delen av på controllern. Jag vet inte varför man vill ha såna firmwares, men tycker det är lite nu och då som folk skriver på forum att de inte kan ansluta mot kontrollern efter de kört in firmware. Det går att fixa, men lite bökigare.

Author:  Martin [ Thu 03 Jan 2019, 18:41 ]
Post subject:  Re: Lktr250

Okej nu sitter det en matek f405std flightcontroller i denna.
Flightcontrollern körs utan fchub utan esc signal är lödd direkt i flightcontrollern.
Jag kommer inte ha funktion så som strömförbrukning men istället vbat.
Firmware blir inav i denna. Bootknappen är avbruten sedan tidigare så jag är fast i inav :)

Attachments:
20190103_173740.jpg
20190103_173740.jpg [ 248.11 KiB | Viewed 5400 times ]

Page 1 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/