Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:53

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Fri 04 Jan 2019, 19:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Allt som ska lödas är lött och mottagaren bunden mot sändaren.
Nu ska allt testas i inav för att se att allt fungerar som det ska.
Sen borde den vara flygklar :)
Fpv air 2 är installerad i datorn så jag har börjat öva lite.
Knepigt med kurvorna i acromode :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 05 Jan 2019, 16:37 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är denna provhovrad och inställd.
Det blir acro, horizon och angle mode.
Vid första testhovringen så flippade den helt.
Efter en snabb felsökning såg jag att jag inte dragit ner yaw orienteringen från -90grader.
Inte konstigt den flippade.
Nåja nu hovrar den och styr åt det hållet jag vill.
Det enda som inte fungerar nu är kameran.
Antar att den inte går på 5 volt från flightcontrollern utan jag får ta ström från samma källa som vtx.
Men osd overlay fungerar som det skall, får bara inte en kamerabild...
Bara att fixa och Sen kan jag flyga maiden:)


Attachments:
20190105_152942.jpg
20190105_152942.jpg [ 226.46 KiB | Viewed 4605 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Mon 07 Jan 2019, 21:11 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Denna är nu flygklar med fungerande videolänk :)
Maiden kvar nu:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Mon 07 Jan 2019, 21:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Denna är nu flygklar med fungerande videolänk :)
Maiden kvar nu:)

Skoj! Är du här på öarna och ska flyga nåt i vinter?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Mon 07 Jan 2019, 23:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Denna är nu flygklar med fungerande videolänk :)
Maiden kvar nu:)

Skoj! Är du här på öarna och ska flyga nåt i vinter?

Ja det ska bli kul att se hur den flyger :)
Måste åka över och köpa snus snart så jag får passa på att åka till djäken :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 08 Jan 2019, 15:26 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Maiden avklarad :)
Flög i angle mode, flög fint.
Dock ganska läskig att manövrera i det här vädret.
En sak som störde mig var att kameran knappt gav bild vid fulladdat ack utan bild hade jag först under 16volt.
Kameran kanske inte klarar 4s.
Ca 7,5 minuter flög jag med några punchouts.
Mer simulatortid är något jag behöver före jag flyger lite mer avancerat


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 08 Jan 2019, 21:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du är ganska vågad som testar om grejerna tål mer spänning än de kanske inte är gjorda för. ;-)
Alla kameror jag har så är gjorda för 5V eller 12V eller så är de gjorda för ett spann däremellan.
Jag måste få mina klara också så jag är klar i vår... nu när det är snö är det dömt att flyga FPV-racing-quads. Blött...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 08 Jan 2019, 21:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag får antingen byta kamera, eller montera en spänningsregulator :)
Lutar nog åt en ny kamera så spar jag lite vikt också :D
Iofs är den rätt rapp nu, men en lätt quad går inte sönder lika lätt ;)
Ja jösses idag snöade det när jag flög så den blev alldeles täckt av snö :)
Men torkar jag den ordentligt före jag ansluter ack så går det bra ändå :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 08 Jan 2019, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du är vågad, igen. ;-) Men du får ju nåt gjort istället. Tummenupppåden!
Jag har läst om många som fått fnurr på sina FCs pga snö som smält. Det andra verkar klara sig bra.
Jag fick imma inne i kameran en gång, men det försvann till slut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Wed 09 Jan 2019, 15:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är kameran utbytt till en jag vet fungerar på 4s ;)
Denna har dessutom bättre bild :)
Passade på att snygga till lite samt göra en liten kabelhärva för dig med kontakter.
Ett lc-filter och en ferritring fick plats också :)
Trots att den är rymlig så är det trångt där fram i nosen på denna :)
Nu ska den få stå ett par dagar så jag är säker på att den är torr innan jag testar :)


Attachments:
20190109_142444.jpg
20190109_142444.jpg [ 302.11 KiB | Viewed 4555 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 10 Jan 2019, 12:53 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Videolänken är nu testad med mycket bättre resultat än tidigare länk :)
Fattas bara att testa under flygning :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sat 12 Jan 2019, 17:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu är denna invägd på 530 gram. Imorgon blir det fpv flygning :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 13 Jan 2019, 17:13 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Efter läst sista flygningen fick jag byta propellrar. Hade slut på ccw hq5045 men jag hade azure 5051 så jag bör alla. Efter jag lät quaden torka så skulle jag ut igen. Vid Take off så märker jag att den bara lyfte på ena sidan.
Tar av brillorna och ser att det ryker från höger sida. Fan.....
En motor är bränd nu. Nåja får kolla ifall dessa finns att köpa för en vettig peng. Annars får det bli ett fullständigt byte av motorer.
Men det var roligt att flyga så länge det varade :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Sun 13 Jan 2019, 19:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nåja ny motor beställd samt några uppsättningar 5x3 propellrar och en matek fchub 6s för sttömövervakning samt lite extra sparad vikt.
Bygger om denna igen med ny pdb och om det hinner komma en ny vtx i 30x30mm format för att bygga fc torn för viktbesparing samt spara plats.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 17 Jan 2019, 17:41 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej ny motor installerad. Men när jag skulle testa den så brann samma motor igen.
Kan det vara esc:n som bränner motorn?
Tror tyvärr det blir svårt att hitta en likadan motor igen i Europa


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 17 Jan 2019, 19:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jopp, tyvärr kan ESCar bränna motorer. Eller har du skruvat in skruvarna i lindningarna?
Inge bra flyga i snö. =) Gör den flygklar nu och flyg när det är torrt. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 17 Jan 2019, 20:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jopp, tyvärr kan ESCar bränna motorer. Eller har du skruvat in skruvarna i lindningarna?
Inge bra flyga i snö. =) Gör den flygklar nu och flyg när det är torrt. ;-)

Det var min första tanke efter jag kopplat in strömmen och såg röken :roll:
Nåja nu hittar jag ju inte längre denna motor så det ser ut som jag får byta ut både motor och esc.
Så nu får jag fundera ut vad jag ska ha :)
Funderar på något runt 2500kv som klarar 4s :twisted:
Nåja nu ska jag lägga tid på den och låta den vara till sommaren eller iaf torrt väder :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Fri 15 Feb 2019, 00:21 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Status på denna.
Groundad.
En motor och en esc bränd.
Då jag inte vet vad det sitter för esc så bör jag byta alla 4 så jag vet vad som sitter.
Annars flyger den bra med matek f405std och inav bortsett att när man lämnsr horizon eller anglemode så är den väldigt känslig på pitchaxeln. Får nog lägga in lite expo på pitchen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 14:19 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej har sökt men finner ingen utbytesmotor.
Så det finns 2 alternativ.
1. Byta ut alla motorer = dyr investering
2. Linda om den trasiga motorn= billigt om man gör det själv men kräver noggrannhet och fokus på vad man gör.

Jag sökte runt lite på emax mt2205 2300kv vilket jag har 2 av.
Då hittade jag detta blogginlägg.
http://davidhkblog1.blogspot.com/2017/0 ... s.html?m=1
Det verkar inte omöjligt att göra. Skillnaden mellan emax mt2205 och Cobra cm2205 är antalet spolar.
Emax har 12 spolar medans Cobra har 14 spolar på sin motor, det verkar det knepiga för mig, men det går bog att hitta hur en delta-spolad motor med 14 spolar ska lindas.
Andra skillnaden är antalet varv varje spole består av. Cobra har 32varv och emax 17 varv.
Tråden Cobra använder är 0,2mm och emax 0,1.
Det låter tight men nog inte omöjligt.

Jag får fundera och forska hur jag gör innan jag bestämmer mig.
Men det vore en bra övning att lära sig hur en motor är uppbyggd.
Frågan är om man kan lacka tråden själv.
Tänker att man skulle bara doppa tråden i nagellack och låta torka.

Vi får se :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 15:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alternativ 0:
Jag googlade lite... Har du helsvarta eller gröna? Kanske du har nån variant av dem du skrev om i början på tråden?
AutoPartner i Sverige har gröna (20+ st) https://www.autopartner.se/elektronik/m ... 1960kv-21g
Eller hos FPVDJ.se: https://fpvdj.se/produkter/motorer/cobr ... 60kv-219g/

Annars finns den lite överallt?
Svarta: http://innov8tivedesigns.com/cobra-cm-2 ... or-kv-1960
Svarta: https://rotorgeeks.com/cobra-2204-1960kv
osv

Alternativ 1 låter för enkelt. :roll: men det finns billiga paket här och där så slipper du undan lätt med 40€ för fyra. Kanske inte Cobra då...

Alterntiv 2 låter väldigt omöjligt och dyrt (kommer sluta med att du köper en ny). ;-) Du ska inte lacka tråden själv, köp färdiglackad, lacken ska vara flexibel och ha rätt tjocklek så du får så många varv som möjligt och lika många runtom. Ska väl vara rätt sorts tråd också, dvs du ska hitta tråd med samma impedans och diameter (spelar stor roll) om du ska linda lika många varv för att få det att funka med strömmar, timing osv. Jag har haft motorlindning i en utbildning för länge sedan, usch! :-D Eller... det svåra var inte att linda, utan att fatta varför man lindade som man gjorde, är en hel vetenskap att räkna ut och bygga själv.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group