Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 07:16

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 15:56 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag kom just på att jag har ju 2 brända motorer :)
Jag får linda av ena för att se hur den är lindad, och om jag har tur så borde det ju finnas hel tråd färdig med coating:D
Vi får se när jag kommer hem igen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 16:11 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det är den svarta jag har :)
Jag försöker beställa allt inom Europa numera, postnord har en tendens att försena allt utifrån och dessutom lägger dom på extra avgifter.
Så numer så går allt inom EU eller så beställer jag genom företag som har avtal med postnord och då slipper jag avgifterna.

Vi får se hur jag gör :)
Det verkar svårt att hitta en motor nu som inte är alltför törstig och kräver stora och dyra dag:)
Vill hitta något hyffsat där det räcker med 20-30 a esc
Och att köpa för 40€ verkar ju tyvärr dyrt i slutändan.
Läste däremot att rcx gör bland de bättre billiga motorerna.
https://www.getfpv.com/rcx-h2205-2633kv-motor.html

Men vad finns det annars för prisvärt.
Köper helst inom EU för att slippa extra avgifter.
Lutar åt en 4i1 esc runt 20-30a


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 16:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Eller om jag bara skulle lägga upp en köpesannons på rcflyg och se vad som kommer upp :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 16:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Postnord har faktiskt funkat felfritt och snabbt från Sverige till Åland iaf. Men i Sverige verkar det funka märkbart sämre. Slött. De borde lärt sig nu tycker man? Men det tar ju sin tid att förfina en så stor rörelse.

Det är flera firmor som lagt på rejäla fraktavgifter, till och med webshoparnas avtalade fraktfirmor.

40€ för fyra motorer är väl inte dyrt? De de har kostar väl 25 per st.

Jag tror alla vi klarar oss med vanliga populära motorer för billig peng, men ska du ha det mesta ur dem för 100% FPV-racing så måste du nog slanta upp.
Tiger Motors då? Skulle du ha 4S?
https://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=81

På RCFlyg.se finns nog mycket hos folk, risken är väl att du får tag på en billig komplett med ytterligare udda grejer jämfört med vad du har. Standardisering är guld värt, annars slutar det med att man har mycket grejer, olika grejer, och inget flygklart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 16:43 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag flyger ju både 3 och 4s :)
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series
Den är ju intressant men jag vet inte om jag törs koppla 4s :)
Det blir dyrt med sådana misstag :)

Att 40€ för 4 motorer blir dyrt menar jag att mana behöver byta oftare:)
Men samtidigt blir ju misstag billigare ;)

Skulle ju kunna se och om man blir erbjuden något som faktiskt är vanligt så är ju det bra :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 17:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
3S och 4S på samma multicopter? Utan att byta proppar? Hur funkar PIDsen med det? Det har aldrig funkat för mig, inte bra iaf. =) Jag testade det på den där DJI F450 du har, då funkade 9" halvbra på 3S (vobblig och inget för FPV) och halvbra på 4S (för pigg och lynnig och drog ström). :-D

Att koppla 4S till 3S-motorer gör säkert att du bränner motorerna snabbare, det skulle jag inte riskera... blir så lite flygtid.

Jag menade att 40€ för 4st märkesmotorer som har nedsatt pris. Dvs 10€ per st. Det kostar mina nu tex, 99 kr och de kostade 250 kr st förr. Att köpa bra motorer som är nya på marknaden så får du nog betala 250kr + för, per st.

Erbjudandena man hittar är oftast på gamla grejer. Köp fler än 4 är mitt tips. Jag tror aldrig jag bränt en motor på en multicopter, så jag har inte ens följt mitt eget tips. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 17:15 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Iofs :)
Jag får helt enkelt hålla mig till 4s :)
Jo att köpa märkes till nedsatt pris är ju ett alternativ :)
Får helt enkelt hålla ett öga öppet och inte ha för bråttom helt enkelt :)

Sen får jag bestämma mig vad jag vill ha för esc.
4i1 är ju smidigt, billigt och relativt lätt jämfört med att köpa 4 enskilda.
Problemet är att det blir dyrt om man bränner den och behöver köpa en ny 4i1 istället för att kunna byta bara den ena.

Men denna flyger rätt fint faktiskt om om kan flyger i angle mode :)
Byter man till acro så händer det grejer alltför snabbt.
Kanske räcker att öka expo


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 18:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej jag hittade ett motorpaket till denna quad för 40€ :)
Emax rs2205 2600kv :twisted:
Det borde ju kunna räcka, sägs ge mer än 1kg thrust vid 4s och 5045 propeller :)
Det blir en thrust/viktförhållande på 7-8 till ett :twisted:
Nästa steg är lämplig esc, runt 30a minst :)
Men beställer detta motorpaket först och jag vill mäta upp hur mycket plats jag har för esc:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 19:35 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Micke vi kan ju köra fpv dragracing ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 19:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Se där! Det lönar sig att leta lite till. :D

1 kg? Per motor? :-o Hur mycket ström drar motorn då?
Man börjar känna sig akterseglad nu... :lol:

Jag har tänkt att 4-in-1 är bra om man jagar vikt och vill ha en liten quad.
Visst blir det lite mer städat och nån mindre lödning också. Lättare totalvikt.
Nackdelarna jag kan komma på är att det kostar mer om nåt går sönder, stör dom controllern när dom ligger så nära? Samt så blir det jobbigare byta om den går sönder.

FPV-dragracing... haha, jo jag har ju erfarenhet av det... ;-) Inte från ställning dock...
Ja du ser ju i början hur skillad man är på "ivägfortsomattan"... min är den som flippar, sen är det den bortre med rött i baken.

(obs, ser att filmen börjar på 127s enligt länken och för mig, vet ej hur man får den att börja från början)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 19:52 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Hehe då drar den 33a :twisted:
Så då blir nästa begränsning mina lipos som är 45/90c
Nog för att dom är på 1500mah vilket ger 132a i max.
Men det är ju också under korta perioder :)
Kanske vore något att investera i någta tattu t-line 100c .
Ja jag tror 3s 2300kv har svårt att hinna med trots lägre vikt :)

Nej det lutar åt separata esc i denna :)
Saker går sönder för ofta för mig för att chansa med 4i1 :)
Tidiga 4i1 störde lätt controller men moderna har blivit bättre.
Och är man beredd att betala Så finns det riktigt bra har jag förstått:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Tue 05 Mar 2019, 17:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej jag har en utdelning att hämta ut denna månad så jag funderar faktiskt om jag inte skylla ta delar av den för att köpa esc till denna quad.
Motorerna drar upp till 32a med 5x4x3 propeller.
Hittade denna modell av esc som är intressant.
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=37915
Det bör räcka till väl för mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Wed 10 Apr 2019, 13:23 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Okej nu är nya esc beställda till denna :)
Tänkte köpa dys aria 45a 4i1 esc från rcflight.se men eftersom jag inte kunde välja fakturavetalning så fick jag gå någon annanstans och beställa :)
Så det blev dessa :)
https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=37915&
Beställde 5 så jag kan ha en i reserv ifall jag bränner en :)
Sen några uppsättningar 5x3 propellrar som verkar hamna i en sweetspot på mina motorer.

https://www.miniquadtestbench.com/emax- ... 600kv.html

Med dessa propellrar verkar jag få någon form av effektivitet i bygget :)
Men jag läser samtidigt att motorerna passar bäst till lätta byggen.
Min väger mer än 500gram med lipo så jag kanske får ut några minuter iaf :)
Men funderar samtidigt på att i framtiden byta till en lättare ram så som tbs source one :)
Borde bli bra

Hur som helst kommer jag behöva nya lipos snart för 45c räcker inte länge med denna setup :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Wed 10 Apr 2019, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RCFlight.se är ju helt klart bästa firman. Jag har alltid gjort vanlig bankbetalning (IBAN), grejerna hemma snabbt. De har skickat PDF-faktura. Smidigt om sjutton!

Vad drar allt vid fullgas med dom motorerna och dom propparna?

Man flyger inte många minuter med en FPV-racing-quad. Jag flyger 4 minuter med min 3S-quad. 4S ska ju ge lite längre flygtid, men väger lite mer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Wed 10 Apr 2019, 19:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Kanske skulle vara möjligt med mailorder:)
Dom anger 20a vid fullgas med 5x3 propeller.
Med 5x4x3 32a :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 16:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Räknade lite kort och jag borde få drygt 57 sekunders flygtid vid fullgas :twisted:
Men vid 25% trottel så får jag upp till 7 minuter.
Men vid 25% ger en motor 122gram thrust vilket blir lite för lite :)
Nåja får väl räkna med ca 3 minuter flygtid :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 19:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du borde sikta på att utsignalen vid hovring ligger på PWM 1500 till ESCarna eller just under. 25% är på tok för lågt. Så är det iaf för större multicoptrar. 40-60%, helst lite under 50.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 20:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Du borde sikta på att utsignalen vid hovring ligger på PWM 1500 till ESCarna eller just under. 25% är på tok för lågt. Så är det iaf för större multicoptrar. 40-60%, helst lite under 50.

Jag har faktiskt inte läst något om att pwm ska ligga på 1500 på en racequad.
Men det går ju alltid att lägga in expo på flightcontrollern så att den hovrar vid 50% trottel :)
Men jag förstår inte nyttan med 50% pwm på en racequad.
Hovrar den vid 50% finns det ju inte så mycket mer att ta av med farten.
Och höjden justerar man ju med trottel och pitch :)
Iaf när jag flyger i simulatorn:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 20:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är väl säkert så att racequads nog ska ha mycket lägre hovrings-PWM än en multicopter som ska hovras runt och vara stabil oavsett om det ska varvas ner eller upp.
Det låter ju klokare, som du säger. Det handlar väl istället mer om hur mycket man behöver bromsa genom att varva ner.
Om du hovrar på 25% PWM out så har du inte mycket att bromsa med, men hur mycket behövs?
Jag vet inte vad FPV-racers använder, minns inte själv hur jag har på min QAV-X.
Den förra hade jag nog lite under 50%, men den va ju inte snabb-snabb heller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lktr250
PostPosted: Thu 11 Apr 2019, 21:39 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Fast en racequad bromsar man ju antingen pitch nos upp och mer trottel eller yaw 180° och pitch ner med mer trottel :)
Tar för lång tid att bromsa med trottel ner ;)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group