Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 16:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 13 Oct 2018, 15:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nära nu!

- Sonarn inställd men ej testad
- Failsafes inställda
- Gimbal inställd och rör sig med horisonten + ställbar med ratt från sändare
- Antenna Trackern aktiv och har testat lite (den får egen GPS-position, men har ej fått ner GPS-positionen från coptern än till AAT), testat kalibrera osv. Lite pyssel kvar som är lättare göra utomhus sen

Bara att montera ihop grejerna och prova lite samt kanske kalibrera lite mer eftersom allt ligger löst nu, nästan. =)

Attachment:
IMG_2326.JPG
IMG_2326.JPG [ 270.66 KiB | Viewed 5123 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 09:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Färdigbyggd!

Totalvikt 1730 gram. Höll på bra länge varför jag inte fick bra bild, det bara rullade. Sen märkte jag att jag kämpade i NTSC-läget på bildskärmen, suck, PAL I och så funkade det.

Det som återstår är bara 5 grejer
- När jag stänger av sändaren så går APM in i Failsafe och disarmar (dvs faller ner som en sten), den ska göra en RTL. Måste felsöka. Vanlig FlightMode RTL funkar.
- Uppgradera firmware i Antenna Trackern (AAT).
- Måste få ner GPS-koordinaterna via videolänken från Airborne-modulen till AAT-GroundStation. Blir väl att lusläsa bruksanvisningen, igen. Och läsa AAT-tråden på RCGroups.
- Ska byta 5.8GHz-mottagaren på AATn så att jag kan ha den fast monterad där med LHCP-videolänken (har förresten beställt en duo-mottagare för 5.8Ghz)
- Sen montera propellrarna och testflyga!

Funktionsmässigt börjar denna bli rätt maxad
- Kan flygas som RC-multirotor (Stabilize-läge, Loiter dvs GPS Lock, Alt hold för att hålla höjden)
- RTL i fall nåt händer eller man vill flyga hem den medans man packar bilen
- AutoMission, den kan flyga själv efter hundratals waypoints
- FPV-länk för live videoöverföring
- Om jag tappar bort mig i vilken riktning den är i så slår jag på Stabilize Super Simple och drar höger spak emot mig och så kommer den hem, oavsett vart nosen är vänd
- Antenna tracking gör att jag har bra signal eftersom den kommer rikta antennen mot coptern vare sig det är nåt emellan eller inte, så länge jag har videolänk
- Blir det mörkt är det bara att slå på strålkastarna (50W LED-ramp), ska bli riktigt intressant
- Tiltbar LED-ramp som kameran sitter på, styrbar från RC-sändaren
- Telemetri mellan copter och groundstation så jag kan kontrollera och följa den på "google maps" i Mission Planner
- En bra feature är om den ramlar ner i en skog är det bara att ta med AATn och promenera iväg och låta den peka ut var coptern, vare sig coptern har ström eller inte, DET är coolt!
- Sen blir det att byta ut Futaba RC-länken mot Scherrer 433 LRS för att kunna säkerställa RC-länken
- Och telemetrin byts ut till 2.4GHz-länk istället för 433 för att det inte ska krocka, tappar man telemetrin är det inte så noga, bara man har videolänk, eller... spelar ingen roll, RTL oavsett vad som händer så om jag tappar telemetrin, RC-länken eller videolänken så är det inget problem
- Videolänken är nu på 5.8GHz, som ska bytas mot 1.3GHz-videolänk med stor cloverleaf
- Säkert nåt till...

Men det återstår som sagt en del tidsödande bök... fast det bara är 5 grejer.

Attachment:
IMG_2327.JPG
IMG_2327.JPG [ 326.1 KiB | Viewed 5111 times ]


Attachment:
IMG_2329.JPG
IMG_2329.JPG [ 208.41 KiB | Viewed 5111 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 11:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
- Ska byta 5.8GHz-mottagaren på AATn så att jag kan ha den fast monterad där med LHCP-videolänken (har förresten beställt en duo-mottagare för 5.8Ghz)

Check på den! Funkade bättre till och med med en annan mottagare. Bättre bild. Men hela bilden är inte perfekt, nåt pålagt (AAT-signalen) som ser ut som grå linjer som "knappt syns", bättre än med ImmersioRC-mottagaren hur som helst.
Men nu saknar jag en 90-graders SMA-skarv av nåt slag om jag ska ha mottagaren på rörliga delen, annars en 20-30 cm lång coax-kabel med rätt SMAs.

Det som återstår är nu bara 4 grejer (förutom att jag måste få tag på SMA-kontakt eller -kabel. Trodde jag beställde det förra helgen, men nopp.
- Uppgradera firmware i Antenna Trackern (AAT) eller modulen blir nog nästa...

Sen...
- När jag stänger av sändaren så går APM in i Failsafe och disarmar (dvs faller ner som en sten), den ska göra en RTL. Måste felsöka. Vanlig FlightMode RTL funkar.
- Måste få ner GPS-koordinaterna via videolänken från Airborne-modulen till AAT-GroundStation. Blir väl att lusläsa bruksanvisningen, igen. Och läsa AAT-tråden på RCGroups.
- Sen montera propellrarna och testflyga!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 09:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Diversity Video Receiver

Kan ju vara bra ha en diversity-video-mottagare med två olika antenner om man ska använda en Antenna Tracker.
Detta för att ha tex en spironet-antenn på ena ingången och den riktade antennen på den andra ingången. Så jag
släpa hem en FR632 5.8GHz 48-kanals Diversity AV Receiver. Den switchar alltså mellan de två ingångarna och
väljer den som ger bäst signal. Utökat filter för att klara 2.4Gz-störningarna från sändaren också, men det kommer
inte spela nån roll då jag ska använda 433MHz, så då lär det väl störa. :-) Näh. Inte så mycket special med en sån
här. Plugga i ström, koppla videokabeln och sätt på två olika antenner, tuta o kör. Den har en display så man ser
tydligt vilken kanal man är på. Nu har den på bilden original-antennerna som ska bort, de ska annars vara vinklade,
inte som på bilden, raka.

Ett litet krux i samband med detta bygge (som jag kom på nu när jag skrev här)... Jag har en LHCP-antenn på just
denna multicopter i denna tråd och jag har bara en enda LHCP-mottagarantenn, en liten patch. Så jag får väl använda
denna diversity-antenn på nåt annat istället. Darn it!

Attachment:
IMG_2341.JPG
IMG_2341.JPG [ 164 KiB | Viewed 5093 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det ska ju kopplas antenner och kablar så det passar... och när man inte orkar ta reda på hur man vill ha det (läs: vet ej hur jag vill ha det än) så är det lika bra ta hem några varianter SMA's. Tror jag har allt nu för att få Antenna Trackern att funka i denna multicopter, samt även GroundStation-delen. :-)

Attachment:
IMG_2401.JPG
IMG_2401.JPG [ 254.83 KiB | Viewed 5036 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - LRS FPV UAV GPS APM Multicopter
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 09:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Denna hade jag ju lite glömt bort. Undrar var jag lagt den...
Det var inte mycket kvar på den, men det som var kvar handlade om klurigheter. Det ena är att om jag stänger av sändaren så har jag ställt in att den ska göra en RTL, men den gör en RTG (Return to ground), dvs stänger av sig. Inge bra! Kan bero på att jag inte testat den flygande, bara på bordet. Har den redan landat, så ska den ju inte flyga. RTL funkar annars som flightmode, det är just det där om sändaren tappar kontakten. Det andra är att jag inte fått AAT-Groundstation att få GPS-koordinaterna över videolänken, måste läsa på lite där. Det är allt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Mon 01 Jul 2019, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog fram denna idag och började tryna för att komma vidare.

Kopplade in allt och gjorde klar ArkBird Groundstationen med GPS-antenn, videomottagare med patch-antenn osv.
Fick absolut ingen bild.
Mottagaren (kallar den "some name" för jag vet ej vad den heter) har 16 kanaler, sändaren vet jag inte, tror den har 32.
Mottagaren är lätt att ställa in, men sändaren är svår komma åt, men det går med rätt verktyg... men måste nog leta rätt på en manual så jag kan ställa in en riktig kanal så det matchar. Inte kan de ju vara så off att det inte blir signal?
Jag bytte mottagare (till en 8-kanals ImmersionRC) och då funkade det direkt, bild alltså. Med LHCP-antennerna.
Så själva videomottagaren är ett problem (No #1), vill ju inte använda den som funkade för den har jag till så mycket annat.

Groundstationen hittar GPS och videolänk.
Airborne-modulen i multicoptern hittar också GPS.
Men groundstationen får aldrig GPS-koordinaterna från multicoptern (problem No #2).

Det där med att den hamnar i RTG (Return To Ground), dvs stänger av sig när jag sätter den i RTL eller om det var när den själv hamnade i RTL (som är det rätta), det har jag lite teorier på. Den ska ju flyga för att göra RTL, står den på marken så SKA den ju stänga av motorerna. Hur som, det är problem #3 tillsvidare.

Måste först få VTX att sända på en frekvens som fungerar på den där "some name"-mottagaren. Antingen testa mig fram eller läsa på vilken frekvens de bägge delar. Att testa sig fram innebär att ändra läget på DIP-switchar tills man har rätt bild. Men det blir rätt många kombinationer om sändaren är 32-kanals och mottagren är 16-kanals (512 kombinationer).

Kanske borde uppgradera firmware i ArkBird AAT också.

Samt läsa igenom tråden på RCGroups.

Lusläsa manualen en gång till.

Huh, vilka projekt det blir...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Mon 01 Jul 2019, 21:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provade få nåt liv alls i 7-kanals mottagaren (den var inte 16-kanals) men lyckades inte hur jag än gjorde, alltså ingen bild med någon utrustning alls.
Man kunde ställa in den på 5.74, 5.76, 5.78, 5.80, 5.82, 5.84 och 5.86GHz. Ställde in den på tre av dem och testade, men ingen sändare fick den bild från.
Provade bara två iofs, bägge funkar, men jag har dålig koll på hur man ställer in dem. Ni vet det där vanliga. Är det vitt eller svart som är ON? De som skrivit manualen är idioter.

Testade en annan mottagare och då fick jag bild, men den vill jag ju inte ha fast på Antenna Trackern, den behöver jag till flera andra flyg.
Dessutom fick jag aldrig GPS-koordinaterna överflyttade med den heller.

Kom sen på att jag nyss köpt en ImmersionRC Duo-mottagare. =) Den ska jag använda till allt annat, så jag har ju då en annan Duo till övers. ;-)
Så nu slopade jag LHCP-antenner på detta och nu monterar jag en helicoil (heter dom så?) och en spironet på duon för antenna trackern.

Mycket med detta!

Bild fick jag iaf och när jag kopplade upp allt så fick jag även GPS-koordinaterna överförda över videolänken. Wohoo! För första gången blinkade gula video-LEDen snabbt som den ska.
Och även groundstation fick sina egna GPS-koordinater. Jag bar iväg multicoptern men då tappade jag signal och dess GPS-koordinater och sen lade jag ner för kvällen. Man kan inte testa antenna trackern inomhus, det krävs 60 fot eller nåt mellan grejerna för att den ska börja reagera, och det är ju lugnt, har ju spironet. ;-)

Nåja, nog ska detta bli nåt till slut.

Problem #1 - Få bild med videolänk DONE!
Problem #2 - Få GPS-koordinaterna överförda över videolänken DONE!
Problem #3 - RTL som stänger av motorerna... får fixa senare.

Bara för att jag inte ska glömma hur man gör så skriver jag ner lite här nu till nästa försök :-D
- RC-sändare på
- Multicopter på och låt stå (PowerLED ska lysa på Airborne, StatusLED blinkar dubbelt på Airborne när den söker, och ska blinka snabbt när den har fått GPS-lock)
- Groundstation på och låt stå (Röd LED blinkar dubbelt när den söker, blinkar sen febrilt när den hittat sin egen GPS-position. Gul LED blinkar dubbelt när den har fått videolänk OK, och blinkar febrilt när den har fått GPS-koordinater från Airborne).

För att kalibrera:
- Håll in andra knappen (under gul LED) 5 sek
- Den vrider upp antennen 45 grader, sen kör den sitt test (roterar 3 varv för att ställa in magnetiska kompassen samt gyroskopet och servon mm, pekar sen mot norr och vinklar ner antennen till 0 grader)
- Tryck sen kort på samma knapp, då vrider den sig österut med antennen 30 grader upp
- Tryck igen, den vrider sig till söder och vrider upp antennen 60 grader
- Tryck en gång till och den vänder sig till väster och vrider upp antennen 90 grader
- Tryck igen och den går tillbaks till norr
- Den går i Offline-mode
- Håll in knapp 1 i 5 sek för att spara hempositionen (undrar om den inte gör detta själv när den har egen kompass, får testa)
- Tryck knapp 3 för att aktivera trackingen

Tada!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Tue 02 Jul 2019, 13:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
ArkBird Antenna Trackern är klar för utomhustest!

Dom där SMA-kontakterna och skarvarna har jag för mig att försämrar signalen. Ju fler, desto mer dämpning.
Har just nu mixat ihop lite för att få det att funka, men måste ta hem en kabel med rätt kontakter i ändorna vid tillfälle.
Hur som helst är ArkBird Automatic Antenna Trackern (AAT) klar för test.
Satte videomottagaren ovanpå trackern och GPS-masten ovanpå videomottagaren.
Kablarna är dragna så de kan böjas när trackern roterar och vippar antennen utan att fastna eller ta i.
Allt drivs på en 3S LiPo och den har Video Out som går till en bildskärm eller goggles.

Multicoptern är gjord så att om jag tappar signalen så flyger den hem eller blir kvar hovrande om jag så vill.
Så om nåt händer, som tex att trackern mitt i allt pekar åt nåt annat håll, så gör det inget. Eller vad som nu kan gå snett.

Ska se över multicoptern och se över inställningarna med APMen.

Denna multicopter är byggd för att testa just Antenna Trackern men även för att ha en multicopter med GPS-lock så jag
med kamera och 50W-LED-railen kan titta rakt fram och steglöst titta rakt ner och lysa upp om jag så vill. Den har även
(owl)nattkamera (0,0001 Lux eller om det var 0,00001). LED-railen är gyrostabiliserad och på den sitter även FPV-kameran.

Acken är en 3S 8000 mAh LiPo så den ska ju kunna flyga en stund. Har ej testat propellrarna än, men har några setups.
Det finns även ström- och spänningsmätning så när det är för låg nivå far den hem och landar.

Eftersom den har en APM (gammal jo jag vet, Pixhawk som gäller idag, men jag är inte ute efter fancy-funktioner) och
telemetri samt GPS/kompass/gyroskop/accelerometrar/barometer samt även en rangefinder (ultraljudssensor som mäter
avståndet till marken med cm-noggrannhet) så kan den flyga autonomt med missions efter waypoints, om man så vill.

Kan alltså ställa in den att starta själv, flyga iväg efter Waypoints, filma nånstans med LED-rampen på (LED-rampens
styrning har jag iofs inte kopplat till APMen kom jag på nu), flyga tillbaks, landa själv och stänga av sig. Dock spelar
den inte in film, har inte haft behovet av det. Börjar bli trångt på multicoptern så det måste i så fall vara en DVR-kamera.

Planen fanns också att byta ut 5.8GHz-länken mot något med lägre frekvens, men det får nog räcka så här nu.

Hade också planer på att montera Scherrer 433MHz RC-länk på den, det finns det rum för, men huh, samma där...
måste sluta bygga på den nångång, fast det gått rätt fort förutom Antenna Trackern som är lite mer avancerad ny, men kul teknik.

Ska bli intressant att testa denna. =)

Attachment:
IMG_2618.JPG
IMG_2618.JPG [ 148.09 KiB | Viewed 4844 times ]


Attachment:
IMG_2619.JPG
IMG_2619.JPG [ 172.45 KiB | Viewed 4844 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Tue 02 Jul 2019, 14:20 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Smutt!!
Hoppas de kommer fungera direkt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Tue 02 Jul 2019, 18:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller med. :mrgreen:


Propellerval

Funderar lite på propellrarna och vikten på allt.
Största propeller som får rum är 11".
Multicoptern väger 1730 komplett och flygklar med 3S 8000mAh.
Multicoptern väger 1560 komplett och flygklar med 4S 4000mAh.

Kollar jag upp specs på motorerna (Tiger Motor MT2216-12 800KV) så säger de följande thrusts:

Vid 50% gaspådrag (från controller till motorer, inte spak), thrusts är för samtliga fyra motorer totalt:
- 3S 10x3.3" 1160 g
- 3S 11x3.7" 1320 g
- 4S 9x3" 1320 g
- 4S 10x3.3" 1720 g
- 4S 11x3.7" 1800 g

Och spannen 40-60% (som man ska hålla sig inom, helst lite under 50%) är:
- 3S 10x3.3" 928-1392 g
- 3S 11x3.7" 1056-1584 g
- 4S 9x3" 1056-1584 g
- 4S 10x3.3" 1376-2064 g
- 4S 11x3.7" 1440-2160 g

Och maxpådrag 100%:
- 3S 10x3.3" 2200 g
- 3S 11x3.7" 2480 g
- 4S 9x3" 2480 g
- 4S 10x3.3" 3400 g
- 11x3.7" 4080 g

Det intressanta är ju att välja propellrar som gör att man ligger just under 50%.
Men jag använder ju inte Tiger Motors Carbon Fiber på denna, fast jag skulle kunna... men har ej hemma.
Jag har just nu bara 9x4.5", 10x4.5" samt 11x4.5" om jag minns rätt. Samtliga mycket mer stigning.
Mer stigning innebär att det drar mer ström och jag vill ju inte pina varken motor eller ESC.

Så det är rätt omöjligt räkna ut, om ingen vet skillnaden på tex 10x3.3" jämfört med 10x4.5" vad gäller dragkraft.
Dessutom har Tiger Motor's CF-proppar annan karaktär än tex mina DJI eller APC.
Så det blir att sätta på minsta propellrarna, hovra lite och se vad multicoptern har för beteende.
Om det visar sig att 9x4.5" gör att jag måste gasa mycket för att hovra, då kommer den att sjunka som en sten eller stiga långsamt.
Då är det bara att byta till nästa storlek, 10x4.5". Samma test där. Sen 11x4.5" om det visar sig så.

Och mäta ström samtidigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Tue 02 Jul 2019, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kunde inte hålla mig, testade igen Antenna Trackern... inomhus dock.
Startade sändaren.
Kopplade in en LiPo till multicoptern, den fick GPS-position snabbt.
Kopplade in en LiPo till AAT som började med att dubbelblinka rött (GPS ansluten, men ej hittat position än).
Kopplade in en LiPo till bildskärmen och där va det bild.
Och efter några sekunder försvann bilden och multicopterns Airborne började dubbelblinka att den hade video men inte GPS-position, sen började tilt-servon rycka... jaha, lobat.
Bytte LiPo och då indikerade Airborne att den hade video samt GPS-positioner igen och bild på skärmen.
Röda LEDen på AAT dubbelblinkade än... samt gula LEDen på AAT blinkade febrilt.
Mitt i allt slocknade bildskärmen, lobat där också, suck.
Och en stund senare så hade tydligen AAT fått sin GPS-koordinat och sparade Launch-platsen samt gick in i tracking mode och vred sig mot multicoptern.
Sen kunde jag inte testa så mycket mer, multicoptern var för nära för att AAT skulle börja bry sig att tracka.
Nåja... :-) Kul när det rör på sig.

Det heter att när alla LEDar blinkar febrilt (10Hz) på AAT så kan man flyga.
Men den gula började lysa på slutet. Det står inget om det...

Så nästa steg är att ladda ackarna (!!!) och sen utomhus och testa.

Ska uppdatera programvaran i AAT också, måste läsa på lite först.
Och lite annat smått...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Sun 07 Jul 2019, 10:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Testad igår!

Tänkte jag skulle flyga med 4S 4000 så jag laddade två st. Kom sen på att LED-rampen drivs av 3S direkt från PDB så jag måsta ju ladda en 3S 8000,
vilket jag knappt hann med (2500 mAh laddat), så flygtiden vart bara några minuter innan den gick i RTL, så det funkar i alla fall. :-D Dock måste jag
se över om den ens kan flyga endast med 3S med tanke på propellerkombinationerna... måste testa mer med DJI 10x4.5" annars blir det 11x4.5".

Den skorrade och vibrerade rätt bra, det lät mycket och bilden var skakig, så det blir nog att byta ut axel och kullager på den motorn som jag befarat
haft något ryck (beggade motorer).

LED-rampen och FPV funkade annars fint med tilt-funktionen. Lite ljust ute för att testa LEDarna dock.

Men antenna trackingen funkade ju inte. Fick aldrig GPS-koordinaterna från Airborne-modulen i multicoptern. Den gula LEDen ska dubbelblinka när video
överförs, det funkade. Den ska blinka i 10 Hz när den har video och GPS-koordinater, det hände aldrig igår. Men däremot blinkade den en gång, vilket inte
finns beskrivet i manualen. Och den lyste också, vilket inte heller finns beskrivet. !?

Kom sen på att jag använde diversity-utgången och den kanske ställer till det, så jag flyttade kabeln till att endast ta emot bild från port 1, men ingen
skillnad, testade inte port 2.

Det har varit strul med NTSC-kameror att de aldrig får ordning på GPS-koordinaterna, men jag har en PAL-kamera (RunCam Owl-P 1/2" Color to B&W
700TVL 0,0001 Lux FOV150 5-24V PAL). Kanske det är sändaren (Eachine TS5823) så jag funderar på byta ut den mot en ImmersionRC 200mW istället
(har ju ingen ledig, den sitter på QAV-X, så får väl hitta på nåt). Eller så är det mottagaren för den har många haft problem med, så det blir att testa
ImmersionRC nästa gång. ArkBird har iaf testat ImmersionRC-grejer och det funkar. Är många som haft problem med mottagare, speciellt de som har
dåliga inbyggda filter och DVR mm.

Så till nästa gång...
- Få bort motorskorret och vibrationerna
- Uppgradera Firmware i Antenna Trackern och Airborne
- Byta ut videolänken

Attachment:
IMG_2624.JPG
IMG_2624.JPG [ 149.25 KiB | Viewed 4794 times ]


Attachment:
IMG_2623.JPG
IMG_2623.JPG [ 161.23 KiB | Viewed 4793 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Tue 09 Jul 2019, 18:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gällande motorskorret... jag skruvade bort propellrarna idag och märkte att de inte var centrerade. Doh, jag hade tejpat fast centreringsbrickorna på ramen så jag skulle komma ihåg det när jag monterade andra propellrar. Så det ska väl ha löst ena problemet. =)

Uppdatering av ArkBird Antenna Trackern gjordes också, enligt:
viewtopic.php?p=143871#p143871
Eller snarare steg 1 av 2... har begärt filer för firmware-uppdatering per e-post.

Väntar med att byta ut och testa andra video-sändare eller -mottagare tills jag uppdaterat firmwares på grejerna.

STATUS 14 juli 2020: Hm, hur ska jag få den där skit-tillverkaren ArkBird att svara på mina mail och göra nån nytta? Ännu en orsak till att inte köpa billigt s***, satsa pengar och köp riktiga märken istället.

STATUS 6 december 2020: Fler som inte får respons fast mailen går fram... så jag är inte ensam om att inte komma nån vart med denna. Men det verkar tillika vara vanligt att mångas mail inte når fram till dom i öster, de får sällan mailen när man tar upp problemen i ett forum som de läser "we no get you e-mail sorry, senda again?"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Sat 06 Feb 2021, 23:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ark-skit-bird-firman verkar vara aktiv så jag provade maila igen om de kan rekommendera nån som kan ge support på deras grejer.
Hittade även en nyare tråd på RCGroups där nån hade haft skiten i fem år och nu fått den att fungera. Så ska se om jag kan luska lite mer.
De som fått den att fungera har varit väldigt nöjda. Jag måste nog säga att Arkbird ligger i topp på sämsta företag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Mon 08 Mar 2021, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Ark-skit-bird-firman verkar vara aktiv så jag provade maila igen om de kan rekommendera nån som kan ge support på deras grejer.
Hittade även en nyare tråd på RCGroups där nån hade haft skiten i fem år och nu fått den att fungera. Så ska se om jag kan luska lite mer.
De som fått den att fungera har varit väldigt nöjda. Jag måste nog säga att Arkbird ligger i topp på sämsta företag.

Ingen respons. :evil:
Men nu är den på bordet, ska läsa igenom tråden på RCGroups och se om jag lär mig nåt nytt jag kan testa och se om jag kan attackera nån som använder skräpet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Thu 12 Aug 2021, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den fick flyga idag (12 aug). Borde verkligen ta tag i AAT så man får det att funka.
Den har ju FPV men det testade jag inte idag. Slog på GPS och lät den stå på tre meters höjd. Och där stod den.
Det var vindstilla, men den drev ingenting. Och denna har gammal APM och GPS.

Attachment:
IMG_3735.JPG
IMG_3735.JPG [ 218.31 KiB | Viewed 3037 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 21:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går igenom mina multicoptrar och funderar på planen med dem...

Denna ska ju ha Antenna Tracking, men har inte fått det att funka. Så det måste jag nog lägga lite tid på.
Och så måste jag lista upp och märka exakt vad det är för prylar jag ska ha med för att flyga denna så det blir lättare "ladda och kasta i bilen".
Har stark LED-ramp som är riktbar så jag måste ju testa den i mörker nån gång.
Kommer inte bygga nåt mer med den bara jag får allt ovan klart, den blir en rolig "flyga runt och titta"-drönare. Inte för att filma eller spela in.
Eventuellt sätter jag Long Range-grejer på den för att få ner frekvensen så jag inte får problem när jag flyger bakom ett träd.
Den är kompakt och fullsmetad med teknik, och flygs med 3S 8000mAh-ack.
Säljer inte förrän jag fått allt att fungera, det är ju utmaningen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Reptile 500 LRS FPV UAV GPS APM AAT Multicopter
PostPosted: Sun 20 Nov 2022, 11:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lyfter denna tråden för att påminna mig själv på att bestämma mig för vad jag ska göra:
1 - Plocka bort allt som har med Antenna Trackingen att göra så jag kan testa det på nån enklare plattform som inte är späckad med allt annat.
2 - Byta GPS och klura ut hur allt var kopplat så jag får se om jag får kontakt mellan grejerna...

Hmm...

Sommar-status 2023:
Jag hittade en bunt olika GPS-moduler så ska vid tillfälle byta och testa flera. Även läst att det är bättre ha skild GPS än att dela. Så ska väl testa få till det nån regnig kväll.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group