Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 20:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 09:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Jag minns inte exakt vad som återstår på denna, men det är inte så mycket. Jag fixade så den kan vikas ihop eftersom den är rätt skrymmande annars. Den ska bli min fotorigg med en digitalkamera., inget filmande. Hm, ja vad mer. Jag minns inte. Allt ser ut att vara på plats förutom FPV-kameran som dinglar under riggen. Säkert en massa smådetaljer. Tänkte få den klar i vår i alla fall så jag kan fota i sommar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 20 Jun 2020, 12:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Update! :mrgreen:

Ville ju fota en bild på Djäkenfältet nu när säsongen drar igång med nyklippt gräs, men med vad?
Denna stod och skämdes i ett hörn så jag tog fram och dammade av åbäket.
Jag tog över den hösten 2017 efter att en lokal tidningsfotograf råkade ut för att den ville sticka iväg in i ett träd.
Är en sådan som TV4 använt förr i tiden, bland annat i Almedalen där SÄPO stoppade flygningarna.
Så jag har totalrenoverat den enligt min standard, som visserligen har utvecklats väldigt mycket sedan 2017.
Hösten 2018 var senast som jag gjorde nåt åt den.
Men, jag måste ju börja slutföra RC-projekt jag skaffar mig och denna ska bli min "ladda - fara och fota"-copter.

Har pysslat lite med den idag, så nu har jag stenkoll, men det mesta var nog klart, dock återstår:
- Kolla över spänningar
- Lite Failsafe-inställningar och nåt smått till i Mission Planner
- Se att allt fungerar som det ska
- Montera fast det som nu är löst än, dvs FPV-kameran, topplattan, batteriplattan, locket samt fästa det sista kablaget så det inte skaver
- Ställa in avtryckar-servo klart när digitalkameran är på plats och få hela FPV-länken att funka för att fota
- Och lite annat smått som görs emellan

Attachment:
IMG_3203.JPG
IMG_3203.JPG [ 207.54 KiB | Viewed 4923 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 20 Jun 2020, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan klar nu!

Betat av det ovan och lite till... lite smått kvar:
- Spännings- och strömmätning visar "nästan rätt" spänning och ström, så det får jag ställa in manuellt på fältet med wattmeter
- Failsafe för Lobat + Failsafe om sändaren dör
- Kolla om jag får ut vibrationer ur loggarna
- Balansera och väga
- Bänktesta allt

Den ska ju bli en foto-copter så har gjort en guide på hur man använder den, ska ju bli lätt att använda, kanske även för andra.
Men jag lär ju inte använda den ofta så det är bra med en lite lathund. Grovt: Starta, flyg dit du vill fota ifrån, ta bilder, landa.

Topp-plattan på plats...
Attachment:
IMG_3222.JPG
IMG_3222.JPG [ 218.95 KiB | Viewed 4878 times ]


Batteriplattan på plats...
Attachment:
IMG_3223.JPG
IMG_3223.JPG [ 230.26 KiB | Viewed 4878 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sun 21 Jun 2020, 14:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR! :mrgreen:

Nu är det bara ladda, flyga och fota.

Attachment:
20200621_150415.jpg
20200621_150415.jpg [ 274.74 KiB | Viewed 4900 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 27 Jun 2020, 19:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hade ju glömt lite bilder, lade in dem ovan nu.
Denna ska flygas inom kort nån kväll på Djäkenfältet, för varmt på dagarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Tue 07 Jul 2020, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Premiärflugen idag!
(7 juli 2020)

Allt jag testade så fungerade och den flög som den skulle. Men efter en Loiter (GPS-lock) så slog jag om till Stabilize och då sjönk den först
snabbt och sen mindre och mindre, men inte orkade den upp, så den landade lite hårdare i gräset och de två klena plastbitarna som håller
fast benen i de två sidoarmarna gick av. De är någon sorts "svaga länken" som ska gå av och det har dom gjort ofta för förra ägaren också.
Nåja, byter ut och flyger igen. Har inte kollat om något annat skadats, men det var högt gräs och ingen duns direkt.

Ska kolla närmare nån annan dag och se vad loggen säger.

Acken är lika gammal som Prototype 6, så ska se hur den mår efter flygningen också (den visar 3,96 per cell i alla fall).

Borde nog byta propellrar för dessa var för små, fick varva en hel del för att komma upp. Finns ju inte specs på dessa motorer som PitchUp
tagit fram tillsammans med Tiger Motors, har ingen aning vad de drar för ström, har för lyftkraft med olika propellrar osv. Får labba och sätta
på APC 10x4.7" inför nästa flygning.

Såg att Mr X filmat den lite också, fick även med den märkliga landningen. :-) Bra det så man kan kolla lite.

Attachment:
IMG_3244.JPG
IMG_3244.JPG [ 325.57 KiB | Viewed 4834 times ]


Attachment:
IMG_3245.JPG
IMG_3245.JPG [ 88.59 KiB | Viewed 4834 times ]


Attachment:
IMG_3246.JPG
IMG_3246.JPG [ 173.26 KiB | Viewed 4834 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Mon 13 Jul 2020, 12:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Efter den dåliga landningen senast som gjorde att de två klena plastbitarna som håller fast landställena i bommarna gick sönder så bytte jag ut dem samt justerade tilt-servot för gimbaln så nu är denna flygklar igen. Men nu med 6 st APC 10x4.7" SlowFlyer-propellrar istället (3st CW och 3st CCW). Original var PitchUp 9" Carbon SlowFlyer men tror de var för små förr också så det har varit PitchUp 10" Carbon SlowFlyer på denna hela tiden, men har bara 4+2 av dem och det går ju inte. Så det blev APC istället. Funkar det bättre så är det åt rätt håll i alla fall. Måste sen kolla loggen och se hur mycket ström allt drar samt hur propellrarna passar setupen. Och sen byta ut till APC-multirotor-propellrar istället som är kraftigare än mjuka APC SlowFlyer's. Sen blir det att testa fota lite och få den klar för sådana "uppdrag".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Thu 16 Jul 2020, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
16 juli 2020 - Så flög den igen

Men denna gång landade jag två ggr utan problem. Flygtid 8 minuter, är väl rätt OK med tanke på att den flyger med 3S.
Finns inte så mycket att orda om den, den flög helt OK och nästa steg är att byta till multirotor-propellrar istället för dessa
fladdriga slowflyer-propellrar den hade denna flygning. När allt funkar som det ska så ska kameran på och ta lite bilder. :-)

STATUS 6 december 2020: Paketet med nya propellrar hamnade i Tyskland, så jag väntar fortfarande på dem så jag får testa vidare...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 15:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2021!

Hade strul med att telemetrin slutade fungera på denna också, vilket troligtvis var nyare Mission Planner med nån ny inställning för telemetri, ingen aning.
Fick det att fungera fint igen efter jag laddat in ny firmware och ställt in lika på bägge SIK-telemetri-radios.

Senaste flygningen hade jag Softflyer-APC-propellrar, inte det bästa, men nu har jag balanserat 3 st uppsättningar av riktiga multirotor-APC-propellrar.
Hade 10x4.7 senast, flög helt OK, nu har jag monterat 10x4.5 MR, men har även 10x5.5 och 11x4.5 att testa med. Måste ha koll på RCOUT, ström, värme osv.

Har kollat igenom allt som återstod så nu är den flygklar för detta år. :-) Ska testflyga några ackar, sen blir det att montera på kameran och se om jag kan
använda den för mitt mål-ändamål, "mäklarfoto" med FPV-länk till display/goggles.

Laddade även ner lite loggar så jag kan se hur flygningen gick till senaste flygning. Verkar ha dragit 33A i medel med 10x4.7" och hovring, dvs 5,5A per motor.
Spänningen sjönk från 12,45 till 10,35 V på 6 minuter (4,15V till 3,45 V och det är belastat), cellerna visade 3,85V efteråt. Inte så givande loggar på så gammal APM.

Attachment:
IMG_3513.JPG
IMG_3513.JPG [ 228.67 KiB | Viewed 4325 times ]


Attachment:
IMG_3514.JPG
IMG_3514.JPG [ 224.34 KiB | Viewed 4325 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sun 29 Aug 2021, 19:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen 2021!

Flög denna idag.

Målet var att testa tre olika propellrar, första omgången fick varva för mycket, de var för små (APC MR 10x4.5").
Multirotorn ville sjunka väldigt lätt, varvade för mycket.
Sen provade jag APC MR 10x5.5" som också var för små fast mer stigning.
Sist blev det APC MR 11x4.5" som var bäst hittills, om de räcker till.
Ska kolla loggar och se att RCOUT-värdena ligger på 40-60%, helst lite under 50%.

Skulle också testa fota via bildskärm.
Höll på hemma bra länge förrän jag märkte att lilla bildskärmen inte kunde visa bilden, men det kunde stora bildskärmen. !?
Borde få igång lilla skärmen, har nämligen hållare till sändaren för lilla bildskärmen.
Men hur som helst, FPV-länken (FatShark 5.8GHz), kameran (Canon Ixus 155) och fotande (trigger-servo) fungerade som det skulle.
Gimbaln rörde sig som den skulle också.

Lite byigt bara, den är inte så snabb i vändningarna som dagens moderna multirotorer.

Jag hade med laptop för att se att allt fungerade med den gamla APMen ombord, och det gjorde den.
Behöver egentligen inte ha dator med för att flyga denna.
Ska vara bara att ladda batteri, sändare, kamera samt acken för bildskärm och videomottagare på marken.
Sen flyga o fota.

Jag har även åter fått igång appen Tower så man kan använda den istället för en laptop på en mobiltelefon eller surfplatta (Android testat bara).
Liknande program som i datorn som man kör med telemetri.

Attachment:
20210829_163013.jpg
20210829_163013.jpg [ 628.73 KiB | Viewed 3968 times ]


Tog en bunt bilder, men denna (förminskad) så reagerade jag på, nån har klippt lite roligt i ändan på banan. :mrgreen:

Attachment:
IMG_3777.JPG
IMG_3777.JPG [ 482.28 KiB | Viewed 3968 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 21:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går igenom mina multicoptrar och funderar på planen med dem...

Denna är tänkt att vara min foto-copter med riktigt digitalkamera, inte systemkamera, bara en vanlig kompakt som fotar bilder och inte filmar frames.
Den funkar som det är nu, men behöver ställa in värdena lite bättre, den är svajig och inte så bra i vind alls. Lite för seg och slö på allt.
Den är lite kul också för att TV4 använde exakt sån här förr i tiden och så har den historia från åländskt användande av en fotograf.
Dock så har jag renoverat den helt och bytt ut DJI Naza-paketet mot Ardupilot-grejer.
Men hur ofta fotar man från luften? Hela Åland är redan fotat och filmat.
Denna blir nog bara att förbättras år för år tills nån vill köpa den eller nåt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Renovering: PitchUp Prototype 6 Hexacopter
PostPosted: Sat 27 May 2023, 19:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag...

... och kom fram till det ena och det andra för att förbättra den.
- Den är för långsam att återgå till rätt "lutning", tex om jag lutar höger och släpper spaken så lutar den tillbaks till plant läge för långsamt, till och med far över en bit. Måste dra åt PIDarna här så de blir kvickare. Det skulle göra att den klarar vind bättre också. Dessutom så är kamera-gimbaln ett vindfång som rycker och drar i hela multicoptern. Och till på det när gimbaln rör sig så kompenserar multicoptern för långsamt, så när det är lite turbulent nu så vobblar den lite hit och dit.
- Batteritiden var 5 minuter med ena acken och 8 med andra, ackarna börjar bli lite gamla, men 8 minuter är nog inte så mycket sämre än vad den klarade av som ny heller och det räcker bra för att flyga iväg och ta ett foto på nåt hus eller nåt.
- Radiosändaren hade jag i pulten och på sändaren hade jag monterat en ställning för monitorer för just sändare. Och på det var även en 7"-monitor och bakom den var en 3S 2200 ack och även videomottagaren + dess antenn. Så aningen framtungt, men det gick med hjälp av pulten.
- Sändaren kommer ramla ur pulten om jag inte fäster den på nåt vis.
- Vinkeln på 7"aren var fel, fick luta mig framåt för att se, måste fixas.
- 95% av alla bilderna vart väldigt suddiga, måste kolla vad kameran var inställd på och så måste jag lära mig hålla fokus före jag tar kortet, tre-stegs-knapp för fotografering på sändaren.
- Lite mer att tweaka, sen kan man fara och flyga för att fota utan att släpa med sig en massa grejer som jag gjorde idag. Ska räcka med multicopter med kamera och ack redan på plats + sändaren med bildskärmen och påhängda videomottagarsystemet. Nån extra ack i fickan. Vill man köra Mission Planner så kan man göra det via telefonen.
- Landställena sitter fast med varsin klen plasthållare i ramen, gillar inte alls, kan lätt gå av.
- Dom där fluffiga benen är bra när man landar på nåt ojämnt eller vad det nu är. Men de är vindfång...

Attachment:
20230527_130224.jpg
20230527_130224.jpg [ 426.53 KiB | Viewed 2560 times ]


Jag var högre upp också, men då hade redan kameran fått fokus-fnatt.
Attachment:
IMG_4773.JPG
IMG_4773.JPG [ 357.08 KiB | Viewed 2560 times ]

Attachment:
IMG_4785.JPG
IMG_4785.JPG [ 368.85 KiB | Viewed 2560 times ]


Sommar-status 2023:
Denna har jag ju flugit med i år redan. Jag hittade lite inställningar jag ska testa nästa gång så den blir mer vigulant och kvickare, nu är den som en seg buss som vobblar. Den fotar bra i alla fall. Är min "foto-plattform" och det lär den vara framöver också, inga planer på ändringar där.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group