Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: RCTimer Y6 Tri-Trooper 750 Carbon
PostPosted: Sun 13 Aug 2017, 19:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RCTimer Y6 Tri-Trooper 750 Carbon

Eftersom min DJI FlameWheel F550 nog bara kommer bära en digitalkamera och ingen GoPro så skaffade jag
en fet multicopter för endast film. Blev en begagnad färdigbyggd RCTimer Y6 Tri-Trooper 750mm. Det jag
fastnade för var att den var snygg jämfört med det mesta annat i den här storleksklassen och att den är
väldigt vindtålig pga sin form och 6S-setup (flugit i 18 m/s). Bottenplattan är PDB för rubbet. Den har redan
LEDs, motorer, ESCs och fällbara på plats, mer om dem senare. Men den saknar resten, dvs controller, GPS/
Compass, osv som kommer bli Pixhawk av något slag. Gimbaln är en DYS 3-axlig och kameran blir att använda
GoPro 4 HD Black Edition (4K om man så vill). Den är ihopfällbar om man vill också. Y6 är ett rätt kompakt format.
Coaxial-upplägget gör att flygtiden blir lite kortare, men 6S-setupen förlänger flygtiden rätt ordentligt. Har för mig
att förra ägaren flugit 26 minuter med gimbal och GoPro med 6S 10000mAh. Och den klarar mer ack än det. Börjar
med att kolla specs och gå igenom allt så jag vet vad jag skaffat för nåt. Sen se över vad jag behöver till (borde
inte vara mer än controller-kitet, trooor jag). Jag och FPV-länken förstås.

Attachment:
IMG_1957.JPG
IMG_1957.JPG [ 103.94 KiB | Viewed 3334 times ]


Attachment:
IMG_1958.JPG
IMG_1958.JPG [ 80.86 KiB | Viewed 3334 times ]


Attachment:
IMG_1959.JPG
IMG_1959.JPG [ 75.23 KiB | Viewed 3334 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RCTimer Y6 Tri-Trooper 750 Carbon
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 09:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Ja denna Trooper ja... Hm hm. Jag impulsköpte den för att den är stabil, stor (750 mm Y6 motsvarar rätt stor flathexa om man jämför) och kan flyga länge (26 minuter hade förra ägaren flugit med gimbal och kamera med 10000 mAh 6S eller om det var 8000) eftersom den kör på 6S. Dessutom är den konstruerad och byggd för vind så den har flugits i 18 m/s med stabil bild, vilket är rätt maffigt. DJI Phantom rekommenderas max 10 m/s. Det som återstår är Pixhawk-kit som jag inte skaffat än (lite tajt under locket så måste ha en låg variant) och montera 3-axliga GoPro-gimbaln (blir en GoPro 7 snart). Dessvärre är benen idag fasta så jag måste nog byta ut dem så att jag dels får bort dem från kameran och dels minska luftmotståndet. Planen var att rutta in den på tex Rallysprinten och den flyger medans jag styr kameran och filmar. Vilken Rallysprint? Äuhm... Hur som, detta skulle bli min huvudsakliga GoPro-filmrigg.

STATUS 14 juli 2020: Prototype 6 är flygklar och nu står Tarot "Extended to 810" på det byggbordet. Sen när Tarot är klar så ska denna upp och gås igenom.

STATUS 6 december 2020: Denna väntar nog fortfarande på sin tur... andra coptrar har höger prio.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RCTimer Y6 Tri-Trooper 750 Carbon
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 21:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går igenom mina multicoptrar och funderar på planen med dem...

Denna har jag inte rört ett dugg sen jag köpte den begagnad från Sverige för flera år sedan.
Tanken var att den skulle vara en snabb plattform som klarar vind för att filma med GoPro.
Den skulle flygas av en person och filmkameran skulle styras av en annan.
Målet var att filma tex Rally.
Men idag är små FPV-racers mer effektiva och snabbare.
Så hm på denna.
Jag har ju inte filmat rally så mycket heller senaste åren pga att videokameran lade av och jag inte köpte en ny.
Tröttnade också lite på att servera arbete åt andra så att de kunde titta.
Men men, man är sugen på testa denna i alla fall.
Uppfällbart landställ hade vart bättre än det stela som är på nu.
Den var väl tänkt som en DJI Inspire-lik multicopter vad gäller användningsområden.
Steg 1 blir väl att få den att flyga med Pixhawk utan last.

Sommar-status 2023:
Mjo, denna är långt ner på priolistan... skulle bli min hävare GoPro 7-gimbal-filmplattform som klarar hårdare vind. Jag verkar ha det mesta hemma redan... Några andra multicoptrar jag envist vill få klara först.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group