Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 04:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Walkera Tali H 500
PostPosted: Thu 14 Jan 2016, 14:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Jag fick ju en beg. Walkera Tali H500 till julklapp (eller om det var födelsedagspresent) och tanken är att försöka lära mig att flyga den så småningom :roll:
Erfarenheten av mina tidigare försök att flyga Trin var ju inte till alla delar så lyckade :oops: ... det är nog inte så lätt att lära en gammal hund att sitta, det sitter ju liksom i ryggmärgen att spaka sändaren som när man flyger ett vanligt flyg ... men dom här "visparna" kan ju inte ens glidflyga och så skall det spakas hela tiden :shock:
För att få lite träning så skulle en simulator varit perfekt men jag hittar ingen till min Realflight :?: ... så det fick bli en tur till CO istället;
Attachment:
Syma X5SW - Walkera simulator 14.10.2016.JPG
Syma X5SW - Walkera simulator 14.10.2016.JPG [ 184.6 KiB | Viewed 9342 times ]

Första provflygningarna visar att det är lite trångt att flyga inomhus men att det nog finns visst hopp att jag skall kunna få grej på spakandet .... visserligen har Walkeran ett par propellrar mer men det kan väl inte vara så stor skillnad

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Fri 15 Jan 2016, 00:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Obs obs obs! Din "trin" så hade endast självstabilisering med KK2 som bäst, som är långt ifrån det dessa har som du skaffat dig.
Den du skaffat vet jag iofs ingenting om. Men Walkeran ska nog vara bra mycket mer stabil än din tricopter.
Walkeran har GPS, kompass och säkerligen barometer utöver gyroskop och accelerometrar.
Dvs spak upp = multirotor far rakt upp. Släpper du så stannar den där.
Du behöver inte mycket simulatortid för att flyga sånt där. =)
Du märker.
Men det som kan spöka är ju om du inte släpper spakarna när du tappar orienteringen utan börjar spaka emot så att du kraschar.

Att flyga inomhus med något som kräver GPS och ofta kompass... är ett lika stort big no no som att flyga RC-flyg inomhus i matsalen bland finglasen. =)
Har den GPS?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Sat 25 Jun 2016, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur går det med Tali'n?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Wed 03 Aug 2016, 21:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Hur går det med Tali'n?

Flygs det nåt i sommar och får fina bilder och filmer?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Mon 29 Aug 2016, 19:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Hur går det med Tali'n?

Flygs det nåt i sommar och får fina bilder och filmer?

... jag har tränat med Syman och så tog med Talin till stugan för att flyga men det har liksom inte blivit av ... ännu :oops:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Mon 12 Sep 2016, 17:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
En fin, solig och vindstilla dag i sydöstra skärgården ... nu har jag äntligen provat Tali;n. Det var lite bök med att få den bunden till sändaren men bara man gjorde tvärtemot vad som sägs i manualen så fick jag det att funka, först på med mottagaren och därefter sändaren. Flög endast "manuellt" utan automatik och det gick nog rätt bra ... allt är i alla fall helt tillsvidare. Den hade lite "konstigheter" för sig under flygning (gyrot ?) så jag vågade inte sätta på "automatiken" .. det är ju en hel drös brytare där man skall komma ihåg vilken som gör vad. Det blir kanske inte mer flygande för laddningsaggregatet verkar ha fått fnatt ... kanske var 6 cellers LiPo med 6000 mAh lite för mycket för den.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Mon 12 Sep 2016, 20:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul! =) Tom W kan den där utantill, fråga honom om det är något.

Den har flera sensorer:
- Gyroskopet för att veta vart den lutar
- Accelerometrarna för att veta om den rör sig i någon riktning
- Barometern för att veta höjden
- GPS för att veta var den är horisontalt
- Kompassen för att veta vart den är riktad

LiPo't va lite rejälare jo. Kräver en laddare som kan ladda 6A (och 22,2V) om du tänkt köra 1C-laddning (som är att rekommendera).

Vad var det för konstigheter under flygning?

När du flög "manuellt", menar du då att den bara var stabiliserad?
Vad menar du med automatik? Att den använder GPS och kan stå stilla i luften tex?
De är segare att flyga i GPS-läget.
Du får sätta klisterlappar vid brytarna, brukar sluta så. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Fri 23 Sep 2016, 20:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Fick inte laddningen att funka med laddaren hemma i stan så jag ringde Tom W men inte heller han förstod vad som kunde vara problemet. MEN så tittade jag på nätet och då :idea: .... accpaketet har ju en brytare och för kontakt så skall den ju vara påslagen :lame: :oops:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Sun 25 Sep 2016, 21:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag fick jag se den flyga, första gången nånsin. =) Det blåste ju över 7 m/s i byarna så det var lite svajjigt, men den verkade klara det trots allt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Mon 26 Sep 2016, 14:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Efter en del skruvande lyckades jag komma under skalet på Walkeran. Försökt titta på allt vad kablar och kopplingar heter men inte kan jag se nåt uppenbart som skulle orsaka att gimbalen löper amok. Nån som har nåt förslag på vad som kunde göras före jag skruvar ihop alltihop igen :help:
Attachment:
Öppnad för gimbal felsökning 26.09.2016.JPG
Öppnad för gimbal felsökning 26.09.2016.JPG [ 175.41 KiB | Viewed 9106 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Mon 26 Sep 2016, 20:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oookay! Here vi gå!


Felet på gimbalen sitter nog inte i själva multicopter-elektroniken utan i gimbaln.
Det viktiga för att en gimbal ska fungera bra är:
- Den får inte glappa (kolla varför man kan skjuta in och ut kameran mot/från motorn, placera den så det blir mer balans)
- Inget får var snett (ena armen var sprucken på två ställen och kameran var vinklad utåt, det tror jag inte fungerar så bra, bör fixas)
- Allt ska vara i balans så gått det går (dvs det ska vara lika mycket vikt åt bägge håll så gott det går)
- En gimbal är injusterad och anpassad till kamerans vikt (ju tyngre kamera, desto hårdare "värden" på inställningarna, drar mer ström)

Mitt tips är att montera bort gimbaln (allt hängde väl i fyra gummi-dämpare) + kabel? Bort med allt det.
Försök få hexan att flyga bra utan den.

Gå sen igenom att alla kablar sitter bra och framför allt att inget är löst inne i multicoptern.
Något som ligger och vibrerar så stör FCn dvs flight controllern (gyrot speciellt)... alltså den lilla låddan i mitten.

Och på tal om vibrationer, är någon propeller skadad (dvs även i obalans)... byt!!!
Vibrationer från obalanserade motorer/propellrar så fortplantar sig till flight controllern och det stör den rejält, speciellt eftersom det finns olika resonansfrekvenser beroende på vilka varv de olika motorerna har individuellt eller tillsammans (speciellt om propellrarna är dåliga).

Är det original landställ? Alltså kolfiber?

Gyroskop och accelerometrar är i flight controllern som inte får vara stum för då tar den upp alla vibrationer. Den får inte heller va lös!!

Var är kompassen? Den är väldigt känslig mot förändringar och därför kalibrerar man den om man gjort nåt, som tex tagit bort gimbaln.

GPSen måste också ha fritt och så brukar vissa skärma av så att den och kompassen inte stör underifrån.

Motorerna ska gå runt utan knaster (de suger in damm).
När du roterar på motorerna ska de gå likadant.
När du drar upp en motor ska de glappa likadant.
Och när du drar upp en motor ska de gå fritt.
När du flugit ska du känna på motorerna, de ska vara lika varma (om du hovrat i vindstilla väder).
Känn också på ESCarna (inte så lätt på din).

Vad händer om spänningen sjunker för lågt i hexan? RTH?
Vad händer om hexan tappar kontakten med RC-sändaren?

Jag flög den ju själv igår och den flög helt OK och normalt med tanke på att det blåste räääätt så mycket.
Det jag reagerade på var att "sidoroder"/yaw/gir var väldigt hastig!! Det bör du ställa ner, svårt få fina filmer med såna hastiga rörelser.
Men det som hände sen var ju att den mitt i allt tappade kraften och sjönk ner väldigt snabbt, gick inte göra nåt, jag throttlade upp men det var ingen skillnad, eventuellt kan jag ha tyckt att det dämpade "sjunkningen".
Den stängde inte av sig, det kändes mer som att den tappade orken mitt i allt eller att en motor lade av och motstående motarbetade detta genom att varva ner, dvs totalt sett sjunker den med den där hastigheten för att fyra proppar inte orkar hålla emot.
Eller så är det glapp i sändaren.
Eller nån failsafe som var lurig.

Det kändes inte som något större fel, men vad vet man... är ju en "dator" med program i den där också. =)

Batteriet var det inget fel på, den blinkade som att det fanns drygt 75% kvar.

Sen hade du problem med att den inte ville arma. Det brukar ofta vara självklara saker, för FCn.
Som tex:
- För lite satelliter eller tillräckligt med satalliter men för dålig DOP, dvs dynamisk spridning
- Gyroskop och/eller accelerometrar har rörts efter du kopplat i acken (dvs den har inte stått stilla tillräckligt länge)
- Något metalliskt har stört kompassen under uppstart (har du magnetic declination rätt för Åland?)
- Något annat som denna FC tycker måste vara rätt före den kan tillåta att du armar.

Vilka versioner har du på firmware i coptern och i sändaren?

Sen kan man ju googla runt och se vad andra har för erfarenheter och lösningar.
- "One time in manual mode H500 couldn't stop descend even with full throttle from perfectly normal descend speed (it descended slower than in loiter modes fastest descend speed). Battery had still 50-60% charge left."
- "Every time I went to fly the H500 wouldn't let me unlock motors before I recalibrated compass."
- "I've put some hot glue to motor wires so they wouldn't break at pcb soldering points like many have reported to happen because of motor vibrations."
- "The four screws that keep power pcb in place were all loose and one of them was completely opened already."
- "I would say that my and many others problems with Tali H500 are caused by poorly designed frame which flexes alot and not using any thread lock or similar method for locking screws."
- "I am not against companies trying to maximize profits if they’re done ethically but Walkera’s customization of the APM autopilot is a half-baked attempt that lacked proper testing and research. To make matters worst, Walkera’s boot loader cannot be disabled or modified. Due to this, Walkera drones are known to fall out of the sky like bricks thanks to the infamous LVC issue which is caused by Walkera’s poor implementation of the APM autopilot. Fortunately, LVC can be manually disabled. If you’re not familiar with Low-Voltage-Cutoff (LVC) or how to disable it, I have covered it extensively in my long-term review of the Walkera X350 Pro here. LVC has caused countless Walkera owners around the world expensive repair bills and catastrophic crashes."
- "The flight control is unstable a light breeze will cause it to start wobbling, I read that the firmware update helps that. BE SURE YOU DON'T FLY without updating the firmware to V1.2"

Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=2w3JWYe-zC4
Och tänk på vinden som var.

Denna har lite roligt slut "I give up dammit!!"
https://www.youtube.com/watch?v=butYtzCebZM

Verkar vanligt med flexande armar... som inte är bra:
https://www.youtube.com/watch?v=5xlloIme13E

Din "drönare": http://www.walkera.com/index.php/Goods/info/id/23.html

Softa: http://www.walkera.com/index.php/Downlo ... id/23.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Tue 27 Sep 2016, 10:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Oookay! Here vi gå!
Felet på gimbalen sitter nog inte i själva multicopter-elektroniken utan i gimbaln.
Det viktiga för att en gimbal ska fungera bra är:
- Den får inte glappa (kolla varför man kan skjuta in och ut kameran mot/från motorn, placera den så det blir mer balans)
- Inget får var snett (ena armen var sprucken på två ställen och kameran var vinklad utåt, det tror jag inte fungerar så bra, bör fixas)
- Allt ska vara i balans så gått det går (dvs det ska vara lika mycket vikt åt bägge håll så gott det går)

Mitt tips är att montera bort gimbaln (allt hängde väl i fyra gummi-dämpare) + kabel? Bort med allt det.

Gå sen igenom att alla kablar sitter bra och framför allt att inget är löst inne i multicoptern.

Tack för dina goda råd :!:
Skruvade sönder alltihop, kontrollerade alla kablar och kontakter utan att hitta nåt skumt, riktade upp armen på gimbalen och när jag kontrollerade glappet in/ut från motorn visade det sig att den inte var ordentligt fastskruvad. Skruvade fast den utan glapp, provade med allt ännu sönderskruvat och det verkade fungera OK så jag skruvade ihop alltihop igen och nu fungerar den normalt igen :D Tyvärr blåser det lite för mycket för provflygning på gården men det kommer väl nån bättre dag.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Tue 27 Sep 2016, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Roligt att höra! =) Så vi får snart se lite film på YouTube? Eller en bild? ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Thu 28 Sep 2017, 18:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur va det nu med den där och senaste flygningen? Ge mig nåt att klura på. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Fri 29 Sep 2017, 16:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Hur va det nu med den där och senaste flygningen? Ge mig nåt att klura på. =)

... jag kan ta med hela apparaten till fältet så kan du fast ta hem den och klura hur mycket du vill. Min bedömning är att det är nåt med stabilisering/gyrot för emellanåt så startar den helt stabilt och jag har kontroll men ibland när jag skall starta så välter den över (jag har inte kontroll) m.a.o. nån eller några motorer drar för mycket :help: Det andra problemet jag hade i somras när jag lyckades flyga kontrollerat/manuellt så fick jag inte inspelningen att fungera ... jag hade nog bild monitorn.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Fri 29 Sep 2017, 18:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tar du med den så kan jag titta på den. Och om du flyger den och den "beter" sig konstigt så får jag se det live.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 10:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hör med förra ägaren, du har ju bara haft problem med den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 11:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Hör med förra ägaren, du har ju bara haft problem med den.

.... enligt förra ägaren så fungerade den ok :roll: det går väl så här det när man köper nåt man inte förstår sig på :lame:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 11:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det viktiga med multicoptrar är:
- att det är välbyggt (har varit en svag sida hos dem har jag förstått, så det behöver limmas och skruvas fast saker, mm)
- ingen kabel är för spänd, om något flexar så går kablarna av eller halvvägs dit så räcker diametern inte till för strömmen längre (förstått att lödningarna varit sådär också)
- inget som inte får flexa flexar (armarna med motorfästen lär ska vara lite mjuka)
- inget som stör (signaler), dvs bra avskärmningar, tvinnade kablar, avstånd (vet att det finns avskärmningstips till den)
- fungerade och buggfri programvara (förstått att folk backat firmwares för att den nyaste för tillfället buggat)
- Inget får vibrera!! Alla propellrar och motorer måste vara balanserade. Vad som händer vid vibrationer är inte bara att bilden kan bli suddig, utan även att controllern utsätts för vibrationer och det kan få accelerometrar, gyroskop, mm att få spel. Vibrationerna är inte alls enformiga, de lever. Som tex igår när jag flög en hexacopter så när jag hovrade 1,5 m ovanför marken framför mig så surrade och burrade den på av motorvarvtalsändringar den själv donade på med för att hålla den stilla. I vissa lägen var allt i balans och alla motorer snurrade säkert med exakt samma hastighet och den vart ett otroligt fint tystare ljud där motorerna inte varvtalsändrade hela tiden. Här var det nog inte mycket vibrationer kvar att tala om. så controllern får inte vara lös eller ligga emot något som överför vibrationer och den får inte vara för stumt monterad heller. Eller för löst för den delen, för då kan den börja självsvänga av vibrationer.

Och sen också:
- Kalibreras noggrant utomhus och inte i närheten av gatlyktor, el i marken, berg, metall, bilar, klockor, telefoner mm. Ska räcka med en gång så länge du flyger på Åland. Men efter varje ändring, gör om. Som tex om gimbal är i och ur så är det skillnad och kompasskalibrering måste göras, kompassen påverkas av elektromagnetiska fält och metall.
- Uppstart måste göras rätt, dvs så varken accelerometrar och gyroskop rörs under boot. Standard med 100% av alla multicoptrar jag haft att göra med = sätt på sändare, anslut acken på multicoptern och rör iiiingenting förrän den har bootat klart, den måste stå blickstilla direkt efter acken anslutits, annars har man en oredig multicopter. Uppstarten är väldigt kritisk och viktig att görs rätt.
- Vänta på OK före flygning, dvs att multicoptern ÄR flygklar, som tex GPS Fix mm. Stenkoll på LEDar och vänta en stund efter de blinkar som de ska när det är klart, starta inte direkt, det kan vara "ok på gränsen" bara. Låt stå några minuter före flygning. 3 minuter säger flera. Du har väl försökt få upp den i luften så fort det bara går? =)
- Och före man lättare kontrollerar att man har tillräckligt med satelliter/GPS Fix, att det finns spänning/ström, att kompassen är rätt, att gyroskop reagerar rätt osv

I det stora hela låter det som att alternativen är:
1. Sälj bort!
2. Ordentlig genomgång av hårdvaran (och mjukvaran samt inställningar), finns massor på nätet.
3. Se över bruksanvisningen för att säkerställa att allt görs rätt

Sett att flera haft glappa lödningar under de limmade kablarna vid ESCs, så om en motor börjar glappa lite underflygning... problem. Mycket problem med dåliga lödningar för många. De sitter fast, men de ska lödas om, allihop.

Det luriga är ju... vad är det den får för sig när den börjar vobbla mitt i allt. Vad händer just då... hårdvarufel? Mjukvarufel?

Hittade lite i forum där folk undrar vad de ska göra med sina förklarade problem med vobbel, krascher, osv:
"Guys, PLEASE REVIEW the instructions!!!!! READ, UNDERSTAND, & FOLLOW ALL INSTRUCTIONS! Make sure you have set up your raido according to the quick start guide, I found settings that I physicaly had to change in the raido, you MUST understand the instructions and FOLLOW them. PLEASE allow at least 2-3 solid minutes sitting on the pad to allow as many gps locks you can get, BEFORE EVEN UN-LOCKING THE MOTORS!!! THEN AND ONLY THEN after waiting 2-3 min. THEN, un- lock motors and fly. Ensure all switches are in their proper position at the proper time for what you want to do"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Walkera Tali H 500
PostPosted: Thu 26 Oct 2017, 21:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har jag något som du vill byta mot? :lol: Skulle locka lite att byta ut elektroniken i den, men vet ej om det går med alla intregreringar till allt dock.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group