Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Fri 13 May 2016, 08:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Premiärturen gjord. Flög lite bångstyrigt. Kan nog hända att kompasskalibrering bör göras. Nå jag fick en bild tagen iaf. Jäkla fint när man har avtryckare till kameran i skärmen på telefon :)

Attachment:
DJI00005.JPG
DJI00005.JPG [ 230.19 KiB | Viewed 7674 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Fri 13 May 2016, 18:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Snajsit! Kul att den beter sig som den ska. :-)
Det där med flyger bångstyrigt, de är liksom lite segare i GPS-läget än Atti.
I Atti så flyger den som man är van att quads ska flyga.
Och har den dåligt med satelliter så upplevde jag den som "bångstyrig", typ.
Its the Phantom-way. :-D

Kompasskalibrering har jag ju antecknat på min todo det första jag skulle göra när jag kommer till Djäkenfältet. Glömde säga!!

Gimbaln har jag ju inte flugit så mycket med, så den kan behöva finjusteringar.

Acken det står Tom (inte tom) på så har jag inte hunnit testa. Kanske blir ordning på den efter en laddning, cellerna va i alla fall jämna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 14 May 2016, 07:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Snajsit! Kul att den beter sig som den ska. :-)
Det där med flyger bångstyrigt, de är liksom lite segare i GPS-läget än Atti.
I Atti så flyger den som man är van att quads ska flyga.
Och har den dåligt med satelliter så upplevde jag den som "bångstyrig", typ.
Its the Phantom-way. :-D

Kompasskalibrering har jag ju antecknat på min todo det första jag skulle göra när jag kommer till Djäkenfältet. Glömde säga!!

Gimbaln har jag ju inte flugit så mycket med, så den kan behöva finjusteringar.

Acken det står Tom (inte tom) på så har jag inte hunnit testa. Kanske blir ordning på den efter en laddning, cellerna va i alla fall jämna.

Aja jag ska testa ATTI när jag kommer hem. Jag hade aldrig mindre än 9 satteliter när jag tittade efter iaf så det var nog kompassen i kombo med gpsmode kanhända.
Gimbaln ligger breve nu och väntar på nytt högt landställ efter en märklig manöver när failsafe slog in med nästan tomt ack, klantarsle titta inte efter tillräkligt noga så quaden försökte våldta ett gammalt barnvagnschassi som stod på gården vilket resulterade i trasigt landställ och en trasig prop :) Noterade genomgång av failsafe i todolistan och ställde det på land i stället för gohome tillsvidare. Nå nya proppar och landställ beställt. Mindre landställ monterat och original kamerafästet och 8" propparna. Verkar iofs dra mindre ström med dom så vi får se hur jag gör framledes med propparna.

Gimbaln måste man nog ställa in ändlägena på rätt ordentligt för den ville inte riktigt med vinklarna, är den ställd på 35 grader eller var det nåt jag läste nån annan stans?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 14 May 2016, 10:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Whaaat! Har du redan kvaddat den? :shock: :mrgreen: Ha inte för brått, det straffar sig. :-)

Kompasskalibrering och flyga lite i åttor eller vanlig flygning så brukar göra de flesta nykalibrerade styrkort klara i huvet.
Om du har för låg HDOP, som man inte har en endaste aning om med DJI, så kan GPS-positionen vara lite vandrande en stund.
Är samma med min DJI Naza-M i TBS Discon. Slår man på GPS Mode så kan den förflytta sig en bit för att den tycker att det är där rätt GPS-position är. Aldrig förstått varför, den vet ju var den är, och ska vara kvar.
Över 9 satelliter kan vara klent det också. Jag har haft 11 men ändå väldigt dålig noggrannet för att HDOP varit över 3,0. Har att göra med spridningen av satelliterna, ju mer spridda, desto bättre.
Finns ju en länk till en hemsida här på forumet nånstans som beskriver hur bra det är att flyga just nu, då, sen.

Gör kompasskalibreringen väldigt noggrannt, det lönar sig. Och utomhus och utan klockor, telefoner, metall osv på dig.

När jag flög den förut med gimbaln och GoPro så flög den väldigt stabilt och fint.
Har ej flugit den med nya kameran, därav hade jag aldrig gjort kompasskalibreringen än, du köpte den före. :-D
Så det måste ju vara den nya kameran (original) som har ett annat magnetfält eller nåt.
Kompassen är ju på ena benet så den är närmare gimbaln som är i metall och dessutom rör sig, kan ju va det som påverkar också.
Men det funkade som sagt med GoPron som är känd att störa. :-)

Kolla CG också, för den var "OK" före jag fixade kablaget.

Såg du de två små vita plupparna i påsen, de är till för servofästet för original-kamerafästet. Om du skippat gimbaln.

8" varvade mer och de drar mer ström. 8" är original till Phantom 1an och 9" är original till den du har. Därför bytte jag proppar.
När jag kör 8" på mina andra quads så drar de mycket mer ström jämfört med tex 9 eller 10".
Men, mindre proppar = stabilare, OM det går att ha mittspak vid hovring.

Gimbaln, där har jag endast ställt upp motorstyrkan och ändrat PID-värdena, om jag minns rätt.
Ändlägena, de hade jag ju också ställt ner med marginal så det inte skulle ta i inför testflygningen. Tar de i så är det väl bara att ändra. Är iofs skillnad på hur kameran är tiltad. Det hann jag aldrig testa.

Ju högre motorstyrka, desto bättre håller gimbaln kameran rak, MEN det drar mer ström från huvudacken.

Mera filmer och bilder nu. :-)

PS. Släng bort skrotet på gården om du ska landa där. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 16 May 2016, 06:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Whaaat! Har du redan kvaddat den? :shock: :mrgreen: Ha inte för brått, det straffar sig. :-)



Kvaddat var väl att ta i. Jag vet ärligt inte vad som hände, Lost connection stod det i telefon, failsafe slog väl in då men jag var på väldigt låg höjd på parkeringen då men homepoint var på gräsmattan såklart. Lite småklantigt men jag skulle nog ha tittat bättre på batteristyrkan.

Har flugit med originalkamerafästet och 8" propparna efteråt och har myyyycket med batteritid. Nya 9" beställda men jag får se vad jag gör med gimbaln, kanske bygger om den och sätter den i Skuan där det finns lite med ström :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 16 May 2016, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Whaaat! Har du redan kvaddat den? :shock: :mrgreen: Ha inte för brått, det straffar sig. :-)



Kvaddat var väl att ta i. Jag vet ärligt inte vad som hände, Lost connection stod det i telefon, failsafe slog väl in då men jag var på väldigt låg höjd på parkeringen då men homepoint var på gräsmattan såklart. Lite småklantigt men jag skulle nog ha tittat bättre på batteristyrkan.

Har flugit med originalkamerafästet och 8" propparna efteråt och har myyyycket med batteritid. Nya 9" beställda men jag får se vad jag gör med gimbaln, kanske bygger om den och sätter den i Skuan där det finns lite med ström :)

Lost connection minns jag att Tom hade på ena P2V+ också. Jag gjorde en massa ändringar så jag vet inte vilken som fixade det, fast nån sagt att det bara är att ansluta om. Men jag gjorde i alla fall det att jag stängde av mobildata, "glömde" alla närliggande Wifi's, lade in kameran på nytt med MAC-adressen, resettade Extendern och säkert nåt till. Sen hade jag inga problem. Men den fick lost connection nästan tvärt.

Fri sikt är ju bra förstås, men det brukar komma tillbaks då. Vissa har även tipsat om att gå ner i upplösning på direktsändningen och det gör stor skillnad.

Har du fått acken med "Tom" på att funka? Undrar om det inte var den som jag strulade för Tom också, dvs att den får för sig att strömmen är slut fast det kan vara 2-3 pluppar kvar. Den andra acken har funkat klockrent. Observera att man ska "cykla" dem enligt anvisningar efter.. hm 25 användningar? Minns inte. Det är för att den ska veta procenten bättre. Ska ju kunna flyga 15-20 minuter utan gimbal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Tue 17 May 2016, 12:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nämen va bra att man kollar saker när man e på jobb och inte kan felkolla direkt. Klart jag hade glömt stänga av mobildata :?

Acken som är märkt "Tom" är knäpp. Funderade på om man skulle ta upp den och "krokodilkläms" ladda den med vanlig laddare. Men det verkar vara kortet i den som är slut. Flera som haft samma bekymmer med de tidigaste P2V

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Tue 17 May 2016, 18:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dom där ackarna är dyra och minsta lilla avvikelse så dömer det intelligenta kortet ut acken och man kan inte använda dem mer. Kortet har koll på acken rätt mycket mer än man skulle tro. Den mäter väl Ri och håller koll på spänningarna. Lämnar man acken så drar den ur den till storage-50% har jag för mig. Och så ska det ju snackas med Assistanten också med massa info och jox. Finns de som köpt kopior men alla jag haft att göra med så slutar funkar eller krånglar så det rekommenderar jag inte. Köp original. Och så finns det de som bytt ut ackarna mot vanliga, finns nåt kit eller om det var en anvisning hur man skulle göra. Men efter den modden så vill ingen icke-RC-fantast köpa din Phantom eller så har den rasat i pris rejält.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 21 May 2016, 09:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Den flyger rätt hyfsat med 8" propparna men jag ska nog byta tillbaks till 9" bara dom kommer på posten. Har lite problem med drift i GPS läge. har testat med att kalibrera flera gånger men den verkar inte riktigt "sätta" sig ändå. Kan ju va det att det alltid blåsit lite iaf när jag flugit, och att jag kanske måste höja nån Gain för att motverka vinden mera. Har ju inte gjort nåt alls bara laddat och flugit :)
Men du hade rätt MickeM att ATTI läget är det man ska använda om man vill "flyga" men GPS känns bra när man planerarin en bild/video och tittar ner i skärmen en stund. Ska testa Homelock när jag har passligt och se hur den beter sig i det läget också... Som jag fattar så ska den oavsett var den är flyga mot Homeposition med högerspak neråt då. Jaha vi får väl se...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 21 May 2016, 10:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo den flög helt OK med 8", men när dom säger att det ska va 9" så satte jag tillbaks original-propparna. =)
Mjuka proppar så orkar ju inte lika bra som styva, kanske det som skiljer.

Kompasskalibreringen ska inte påverka GPS-egenskaperna. Om den rör sig i GPS-läget så är det nog för att det är dålig dynamik i DOP.

När du har den i GPS-läget, visst har du låtit den hittat HOME före du startar? Dvs då den lyser grönt en längre stund efter den blinkat grönt ett tag?
Du flyger alltså med endast gröna blinkningar i GPS-läget? Och appen säger att du har fler än 6 satelliter? Om jo på allt det, så måste det vara DOP.
Det märker jag av på APM-grejerna också, inte noggrant at all.

Följde det inte med 9"?

Gain borde påverka hur den håller sig stabil, inte dess position. Men en kombo med dålig GPS-DOP + kompass som är tjurig + gains som är lite svaga så kan den nog fara runt lite. Jag har alltid upplevt att APM varit stabilare, samma med ZeroTech. Nya DJI 3 och 4 så är bättre på hålla position.

IOC (Intelligent Orientation Control) med Home Lock och Course Lock har jag inte provat med DJI. Jag vart väldigt trött när jag läste hur komplicerat de gjort det. APM är hur enkelt som helst, aktivera och flyg! Vilken var vilken nu då... Den enkla använder bara kompassen, den bättre använder även GPS. Den ena av dem så utgår från att norr är norr och om du startar med den med nosen mot norr har du alltid norr när du spakar framåt med högerspak och höger är alltid öster osv. Med det andra läget så är högerspak framåt = den flyger bortåt. Spaken emot dig och den flyger mot dig (home alltså) oavsett var den är. Håller du höger så cirklar den runt dig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 23 May 2016, 06:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Vad jag har problem med är hur jag ska kunna öppna bilderna som är tagna i RAW format. verkar vara en ordentlig krock nånstans. har testat i alla tänkbara program och ingen kan läsa dom. Ide???

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 23 May 2016, 18:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Bytte från iPhone till Sony Xperia Z5 idag så nu kanske det blir lite bättre bild i groundstation när man flyger också :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 28 May 2016, 18:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måst ju lägg in bilden här med på din Phantom... vars LEDar inte lyser?

Attachment:
IMG_1293.JPG
IMG_1293.JPG [ 49.75 KiB | Viewed 7552 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 28 May 2016, 19:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Måst ju lägg in bilden här med på din Phantom... vars LEDar inte lyser?



Jojo dom blinkar grönt. Kan hända att det är skillnad om man kör i Naza mode eller i fegisvadenuheter mode. Dom ändrar till gulblick vid RTL iaf. Och blinkar rött utan satteliter...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 28 May 2016, 19:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Sat 28 May 2016, 19:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Image

Ja dom blinkar grönt...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 06 Jun 2016, 08:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hade ju ett slut batteri till den här. Moddar det lite då. Bort med originalcellerna och dit med lite kablar och en 3S balanskontakt och en XT60 kontakt :) enligt Youtube så funkar det, å de vet ju alla att finns de på Youtube så e de sant.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 06 Jun 2016, 19:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Hade ju ett slut batteri till den här. Moddar det lite då. Bort med originalcellerna och dit med lite kablar och en 3S balanskontakt och en XT60 kontakt :) enligt Youtube så funkar det, å de vet ju alla att finns de på Youtube så e de sant.

Ja det borde väl gå. Den där elektroniken som är i acken lär ska vara väldigt känslig för cellerna. Vet inte vad den klagat på med den acken, men cellerna va ju OK i acken. Kanske elektroniken hade nåt vajs, eller så va det fel Ri eller nåt. Man får ju ut info om acken i Assistant. Det var det enda jag kollade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's DJI Phantom 2 Vision
PostPosted: Mon 06 Jun 2016, 20:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Hade ju ett slut batteri till den här. Moddar det lite då. Bort med originalcellerna och dit med lite kablar och en 3S balanskontakt och en XT60 kontakt :) enligt Youtube så funkar det, å de vet ju alla att finns de på Youtube så e de sant.

Ja det borde väl gå. Den där elektroniken som är i acken lär ska vara väldigt känslig för cellerna. Vet inte vad den klagat på med den acken, men cellerna va ju OK i acken. Kanske elektroniken hade nåt vajs, eller så va det fel Ri eller nåt. Man får ju ut info om acken i Assistant. Det var det enda jag kollade.

De va nog elektroniken som var knäpp. Jag kopplade in ett fullt ack och den skrek rakt ut att de va tomt...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group